PDA

View Full Version : Eerste auto :)


MrKikker
26-05-2009, 16:07
Hola!

Even mijn eerste auto showen, puur voor de pats :D

http://img33.imageshack.us/img33/8284/auto002.th.jpg (http://img33.imageshack.us/my.php?image=auto002.jpg)
http://img507.imageshack.us/img507/8409/auto004t.th.jpg (http://img507.imageshack.us/my.php?image=auto004t.jpg)
http://img32.imageshack.us/img32/2451/auto006.th.jpg (http://img32.imageshack.us/my.php?image=auto006.jpg)
http://img38.imageshack.us/img38/5100/auto007.th.jpg (http://img38.imageshack.us/my.php?image=auto007.jpg)
http://img33.imageshack.us/img33/5058/auto008.th.jpg (http://img33.imageshack.us/my.php?image=auto008.jpg)

Is een Golf 3 2.0 GTI 8v. en ik ben TROTS :D
nu nog een rijbewijs haha :rolleyes:

Anyway:
Stationair loopt ie nogal brak. hoog/laag/hoog/laag toeren en compressie die zomaar wegvalt (waardoor ie afslaat).
Zou dit komen omdat de vorige grapjas-eigenaar één lange rechte pijp vanaf de flens (scooterwoord hihi) tot de 'demper' (die er niet is, zoals je op de foto's kunt zien :screwy: ) heeft geplaatst?
Iets in de trend van te weinig tegendruk? :)

Ander commentaar, suggesties en dergelijke zijn meer dan welkom!

Kasper

Mot
26-05-2009, 16:10
Mrkikker van sf toevallig?

compressie kan niet weg vallen omdat je een lege pijp heb van voor tot achter;) alleen 2takt heeft tegendruk nodig

MrKikker
26-05-2009, 16:12
Correct ;)
en nog van wat andere fora's, ik hou het bij één naam :D

haha, mijn motorische kennis houdt op bij de grenzen van 2 takt scooterblokken, vandaar dat ik er geen meter verstand van heb :D

Mot
26-05-2009, 16:13
Vriend van heeft ook last van hetzelfde probleem.

Hoe zit het met de vacuum die normaal op je luchtfilterhuis en nu dus weg is?

mkIIvr6
26-05-2009, 16:15
Heb ik ook eens gehad, ik meen dat het de stappenmotor was,
maar ik durf het niet met volle zekerheid te zeggen.....

MrKikker
26-05-2009, 16:26
Vriend van heeft ook last van hetzelfde probleem.

Hoe zit het met de vacuum die normaal op je luchtfilterhuis en nu dus weg is?
werkelijk _geen flauw idee_.
als je me uitlegt waar ik naar moet kijken, ga ik zo even de motorkap opentrekken :D

Mot
26-05-2009, 16:36
Weet het niet precies, maar op dat grijze blok achter je kleppendeksel zitten links 2 slangetjes, is er een afgedopt?

MrKikker
26-05-2009, 16:45
zal zodrect even gaan spieken :)

Thomas
26-05-2009, 18:56
manmanman, ik leef met je mee, zo'n wagentje voor de deur en er niet mee mogen rijden
(kunnen & doen is natuurlijk een andere zaak), succes!

MrKikker
26-05-2009, 19:07
haha, ik spendeer er elk mogelijke seconde van de dag in, ookal kan ik er nog niets mee :D

oja, ben nog opzoek naar een complete standaard pijp (incl middendemper etc) voor een 2.0, iemand ideeën of wordt het een ritje autosloperij?
hoorde zoiets dat als ik het kenteken op naam van m'n vader laat schrijven ik er met die uitlaat en het powerfilter wel door de keuring kom, maar ik ben daar niet zo van overtuigd :D

Mitta
26-05-2009, 19:29
Weet het niet precies, maar op dat grijze blok achter je kleppendeksel zitten links 2 slangetjes, is er een afgedopt?

idd, is er 1 afgedopt.

schuin er onder zie ik ook een nippel waar niks op aangesloten zit.

Sjeesbeest
26-05-2009, 19:57
controleer je carterontluchtingsslang op sponsigheid en scheurtjes

Mot
26-05-2009, 20:06
Als je gaat rijden valt hij waarschijnlijk ook uit.

Dit is te verhelpen door er weer een std filter op te zetten.

Maar hierdoor blijft hij zwaaien in zijn toerental. Vriend van mijn gti heeft hetzelfde probleem en zijn ernaar opzoek

Matheo
26-05-2009, 20:56
hoorde zoiets dat als ik het kenteken op naam van m'n vader laat schrijven ik er met die uitlaat en het powerfilter wel door de keuring kom, maar ik ben daar niet zo van overtuigd :D
Welke keuring bedoel je? Als je de APK bedoelt, die is voor iedereen hetzelfde en rechte pijp naar achter is geen afkeur (mits gas-dicht), evenals het luchtfilter. Er is geen geluidsmeting bij de apk.. De mannen in blauw zijn er misschien iets minder blij mee.
Verder heb ik niet echt een idee wat het probleem kan zijn, ik zou beginnen met het vaccuum systeem na te kijken. Ik weet niet of hier nog zo'n terugslagklepje tussen vaccuumslangen en rembekrachtiger zit? Dit was bij mijn golf2 wel zo, deze willen nog wel eens verduren, scheuren en daardoor lekken. geeft vergelijkbare symptomen (bij mij tenminste). Ding is zwart met geel.
Als ik trouwens op de foto kijk zie ik dat daar ook iets afgedopt(schroeft) is, ook niet echt de bedoeling.

MrKikker
26-05-2009, 20:59
bedankt voor jullie reacties!

Matheo, weet je zeker dat ik op deze manier door de APK keuring kan?
ik hoor namelijk alleen maar berichten dat dit niet mogelijk is door de rechte pijp en luchtfilter.

het uitvallen is verder alleen bij stationair; rijdend merk je er weinig tot niets van. net even met het gas gespeeld (in z'n vrij uiteraard) en er kwam wel wat rook voorbij zetten :D
binnenkort tijd om ermee te gaan rijden denk ik zo.

ik zal een goede vriend (en autotechnicus) naar het motorblok laten kijken zodra m'n auto de weg op mag. :)

Mot
26-05-2009, 21:08
Zolang je je kat er niet ondervandaan is kan het gewoon

MrKikker
26-05-2009, 22:18
Nagoed, bij nader inzien is het gewoon slimmer om een standaard Golf 3 2.0 uitlaat te nemen. dan plaats ik daar wel een ander einddeel op, puur voor de pats.
denk ook dat de motor beter loopt met een normale uitlaat :)

dus als iemand toevallig nog een 2 liter uitlaat van spruitstuk tot einddemper incl. katalysator en dempers heeft liggen, geef even een gil :D

Der Typ Siebzehn
26-05-2009, 22:49
ik zal een goede vriend (en autotechnicus) naar het motorblok laten kijken zodra m'n auto de weg op mag. :)

http://i42.tinypic.com/qywwtj.jpg

over 't motorblok zou ik me minder zorgen maken, maar meer over...zie waar rode pijltje's naar toe wijzen... :eek:

MrKikker
26-05-2009, 22:54
jup, bekend en wordt opgelost voordat ie naar de APK gaat :)

dat gedeelte wordt er met de snijbrander uitgehaald en er wordt een nieuw stuk ingelast met CO2.
maar bedankt voor je reactie! :thumbup:

Der Typ Siebzehn
26-05-2009, 22:58
Geen dank! Het is altijd beter dat 't je iemand zegt voor in 't geval je 't niet zou hebben gezien, maar 't was dus bekend en wordt gerepareerd :thumbup:

MrKikker
26-05-2009, 23:19
gaat absoluut gerepareerd worden.

overgens: de temperatuurmeter blijft uit tot op het laatste moment (dat de motor dus erg heet wordt) en daarna slaat deze vol het rode gebied in. de vorige eigenaresse vertelde me dat "heethoofden" een bekend probleem bij Golf 3's zijn, en dat hij in bv. een file nog wel voor wat problemen kan zorgen (hetzij uit de file, hetzij motor uit).

ik ga sowieso het KVS systeem opnieuw laten doorlopen, maar ik zit te denken aan een dode/half dode thermostaat waardoor de koelventilator niet meer werkt.
iemand een idee?

MrKikker
27-05-2009, 19:38
oja, sinds ik opzoek ben naar een nieuw uitlaatsysteem, kwam ik dit tegen:

http://autos.tweedehands.net/volkswagen/vw-golf-3-uitlaat-alle-typen-vanaf-kat.html

mis ik dan nog iets, of kan ik deze set er direct onderschroeven?

martiepartie
27-05-2009, 19:42
via ebay bestellen, kost je nog minder en je krijgt dezelfde uitlaat.

MrKikker
27-05-2009, 19:46
zal eens spieken op ebay :)
thanks voor je reactie!

MrKikker
28-05-2009, 10:39
oja, sinds ik opzoek ben naar een nieuw uitlaatsysteem, kwam ik dit tegen:

http://autos.tweedehands.net/volkswagen/vw-golf-3-uitlaat-alle-typen-vanaf-kat.html

mis ik dan nog iets, of kan ik deze set er direct onderschroeven?

Maar is dit wel een complete set? of mis ik dan nog bv. de middendemper oid? :redface:

Arne
28-05-2009, 10:47
Nee, als het vanaf de katalysator is heb je alle dempers.

MrKikker
28-05-2009, 11:37
Haha, zónder de katalysator zeker :D

oja, misschien een bekend probleem oid dus ik vraag het maar even:
Motor laat ik een tijdje draaien tot deze redelijk op temperatuur is. de ventilator bij de radiateur slaat dan níet aan. wanneer ik het draad van de thermostaat loshaal en weer bevestig, slaat de radiateur gedurende ~5 seconden aan waarna deze weer stopt. de ventilator slaat hierna niet meer aan. pas wanneer ik de stekker op de thermostaat weer loshaal en vastklik, slaat deze aan en herhaalt het verhaal zich opnieuw.

nieuwe thermostaat voor de zekerheid of ligt het probleem hier niet?

MrKikker
29-05-2009, 15:09
enn we hebben een rijbewijs hehe.

gaat absoluut gerepareerd worden.

overgens: de temperatuurmeter blijft uit tot op het laatste moment (dat de motor dus erg heet wordt) en daarna slaat deze vol het rode gebied in. de vorige eigenaresse vertelde me dat "heethoofden" een bekend probleem bij Golf 3's zijn, en dat hij in bv. een file nog wel voor wat problemen kan zorgen (hetzij uit de file, hetzij motor uit).

ik ga sowieso het KVS systeem opnieuw laten doorlopen, maar ik zit te denken aan een dode/half dode thermostaat waardoor de koelventilator niet meer werkt.
iemand een idee?

bleek een dode thermostaatschakelaar te zijn.
2 tientjes bij je lokale autoboer, en wég probleem!

LuukGTI
01-06-2009, 11:24
jup, bekend en wordt opgelost voordat ie naar de APK gaat :)

dat gedeelte wordt er met de snijbrander uitgehaald en er wordt een nieuw stuk ingelast met CO2.
maar bedankt voor je reactie! :thumbup:

Beter dat je eventjes met een dremeltje dat rotte stuk eruitslijpt :thumbup: Ik weet niet wat voor een snijbrander je van plan bent te gebruiken, maar meestal geeft dat behoorlijk veel warmte dus ivm al dat kunststof en spatborden etc etc. zou ik dat niet zo doen! ;)

Ook nog een tip voor als je gaat lassen, pas goed op met die lasspetters, die zijn rood gloeiend en branden zo in je lak, met als gevolg dat je over 3 maanden een mooi roodbruin motorruim hebt :D En als ze bovenop kunststof tankjes en reservoirs vallen kunnen ze hier gaten in branden :thumbup:

Hoop dat je wat hebt aan deze tips ;)

indewarre
01-06-2009, 11:54
Als je gaat rijden valt hij waarschijnlijk ook uit.

Dit is te verhelpen door er weer een std filter op te zetten.

Maar hierdoor blijft hij zwaaien in zijn toerental. Vriend van mijn gti heeft hetzelfde probleem en zijn ernaar opzoek


waarschijnlijk gasklephuis al vaker gehoord

MrKikker
01-06-2009, 13:11
Beter dat je eventjes met een dremeltje dat rotte stuk eruitslijpt :thumbup: Ik weet niet wat voor een snijbrander je van plan bent te gebruiken, maar meestal geeft dat behoorlijk veel warmte dus ivm al dat kunststof en spatborden etc etc. zou ik dat niet zo doen! ;)

Ook nog een tip voor als je gaat lassen, pas goed op met die lasspetters, die zijn rood gloeiend en branden zo in je lak, met als gevolg dat je over 3 maanden een mooi roodbruin motorruim hebt :D En als ze bovenop kunststof tankjes en reservoirs vallen kunnen ze hier gaten in branden :thumbup:

Hoop dat je wat hebt aan deze tips ;)

Sja, heb nu met een staalborstel, krabber en rubber hamer die plek schoongemaakt. Ga nu met hammerite in de weer om die roestplekken weg te werken, en dan kijken of het te lassen valt.
Toen ik goed ging kijken zag ik inderdaad een hoop plastic van de spatborden etc, dus snijbranden viel meteen al af :D

waarschijnlijk gasklephuis al vaker gehoord
als het probleem blijft verschijnen terwijl ik de uitlaat al wel heb vervangen, zal ik die nakijken :)

MrKikker
05-06-2009, 09:17
Toch even een kleine kick:
ik kreeg net bericht dat mijn uitlaatsysteem pas dinsdag aankomt. ik heb nu dus alleen een katalysator thuis liggen.

nu zat ik te denken om deze gewoon onder de auto te schroeven (en dus die lange rechte pijp te onderbreken) en naar de APK te gaan.
zou dit lukken?
ik weet namelijk dat het uitlaatsysteem "gas-dicht" moet zijn, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat daarmee wordt bedoeld. :D

tim_j
05-06-2009, 10:56
gasdicht= uitlaat mag niet lekken ergens in het systeem.

de gassen mogen alleen via de einddemper naar buiten.

MrKikker
05-06-2009, 12:30
dan gooi ik die kat ertussen en ram ik hem door de keuring :)

indewarre
05-06-2009, 20:25
staat er u9 op het kenteken? als dit niet zo is hoeft ie er niet onder te zitten

MrKikker
05-06-2009, 23:00
staat er u9 op het kenteken? als dit niet zo is hoeft ie er niet onder te zitten
zit nu naar m'n kentekenpapieren te kijken maar kan geen U9 vinden?

of ik kijk verkeerd natuurlijk :D

Bootje
05-06-2009, 23:03
controleer heel het papiertje tot dat je U9 tegen komt. zo niet heb je geen kat nodig ;)

MrKikker
05-06-2009, 23:07
haha, heb dat ding al binnenstebuiten gekeerd en ik zie geen U9.
Niw, ik ga lekker eigenwijs doen en morgen naar de lokale turk, kijken of die hem wil goedkeuren.
je bent jong en je wil wat..

Bootje
05-06-2009, 23:13
haha goedzo doe ik ook altijd zijn de beste apk-keurders die ik ken ;) vorig jaar was mijn ex golf 1 drie keer afgekeurt bij de rdw daarna gezegt laat maar ik laat hem ergens anders wel keuren bij de eerste beste garage met het bord apk 25 euro naar binnen gelopen en met keuring weer naar buiten. overgens uit welk jaar is je auto? geloof dat auto's van voor 1993 geen kat hoeven. overgens kan ik dit niet met zekerheid zeggen :tongue: owja waarschijnlijk niet ouder als 1993 :tongue:

MrKikker
05-06-2009, 23:25
ding komt uit 2 juli 93. Kat moet er naar mijn weten wel onder, maar er komt als het goed is geen co2 meting (alsof die turken daar geld voor hebben om zo'n installatie te kopen :'D)

ik gok het er gewoon op.

Bootje
05-06-2009, 23:37
ga er maar wel van uit dat ze die hebben... rdw voert namelijk ook controles uit anders raken ze hun vergunning kwijt

MrKikker
05-06-2009, 23:51
CO2 meting maakt alsnog niet uit; ze mogen meten wat ze willen maar op mijn kentekenbewijs staat geen voorgeschreven waarde :)

goed, morgen weer een dag.

Bootje
06-06-2009, 00:07
die waardes zijn vaste waardes per jaartal van de auto plus motor en type volgens mij hebben ze in een boek staan

RubenD
06-06-2009, 00:10
Klopt in het milieuboek, maar dat boek is per 1 mei vervallen.

Nu moet je onder de 3,5% CO zitten bij een oude auto, hoe het met een auto van 93 zit weet ik alleen ff niet meer.

Maar origineel is je auto volgens mij wel met kat geleverd, dikke kans dat het dus ook wel ergens op je papieren staat...

Dus dan moet je, ook al is je CO in orde, er wel een kat onder hebben (tenzij die gekleurde medelander, die erg hard werkt, zo gek is en de gok neemt dat er geen steekproef komt...).

indewarre
06-06-2009, 07:21
als er u9 achter het vermogen staat dus bijv (66kw u9)
dan alleen ben je een kat nodig, ik heb een tdi van okt 95 zonder u9 erchter dus de kat verwijderd en als 5 keer goedgekeurd.



Klopt in het milieuboek, maar dat boek is per 1 mei vervallen.

Nu moet je onder de 3,5% CO zitten bij een oude auto, hoe het met een auto van 93 zit weet ik alleen ff niet meer.

Maar origineel is je auto volgens mij wel met kat geleverd, dikke kans dat het dus ook wel ergens op je papieren staat...

Dus dan moet je, ook al is je CO in orde, er wel een kat onder hebben (tenzij die gekleurde medelander, die erg hard werkt, zo gek is en de gok neemt dat er geen steekproef komt...).

MrKikker
06-06-2009, 09:57
haha, achter mijn kW waarde staat E2.

en gelukkig zijn hier meerdere APK-turken; mocht de een het niet doen, rij ik wel naar de andere ;)

Bootje
06-06-2009, 12:24
en gelukt?

MrKikker
06-06-2009, 12:29
nee, kennelijk is het RDW gesloten dus niemand kan een APK-keuring verrichten :'D

Naja ik was ook veel te eigenwijs. Ik moet gewoon wachten tot ik dat uitlaatsysteem binnen heb, die eronder, weet ik zeker dat ie er doorheen komt.

NeFReT
07-06-2009, 12:18
ding komt uit 2 juli 93. Kat moet er naar mijn weten wel onder, maar er komt als het goed is geen co2 meting (alsof die turken daar geld voor hebben om zo'n installatie te kopen :'D)

ik gok het er gewoon op.


welke "TURKEN" garage ga je heen dan?

zou je wel ff op je bek willen zien gaan als ze dat apparaat wel hebben en dat hok gewoon afgekeurd wordt.

MrKikker
07-06-2009, 12:44
haha, was gister al en hier in Noord zitten er genoeg ;)

Ik wacht gewoon lekker geduldig af tot ik m'n complete uitlaatsysteem incl katalysator eronder heb hangen.

maar bedankt voor je medeleven ;)

NeFReT
07-06-2009, 13:29
je hebt pb gozer

MrKikker
07-06-2009, 19:40
om even door te breien:

ik ging net héél even rijden met papa naast me, puur voor de fun. echter ik rij weg in z'n 1, schakel over, niets aan de hand. bij een kruispunt laat ik het gas los en ik voel een enorme BONK. goed, gas, bocht door, schakelen naar z'n 3, weer gas los, BONK.

naast het feit dat de motor bij gas los op willekeurige momenten uitvalt (geen tegendruk vanwege open uitlaat?) zijn die bonken dus ook niet erg fijn. m'n papa wijst naar een motorophanging die versleten is/niet goed vast zit, wat denkt de meute hier?

oja: complete transmissie, drukgroep en koppeling ~3 weken geleden vervangen (onder oog van vorige eigenaar), ik kan zien dat er bij de (naar mijn weten) motorophanging nieuwe bouten zitten.

Mitta
07-06-2009, 19:56
Zitten je motorsteunen wel goed vast?

Probeer je blok is heen/weer te trekken als de auto op ze handrem / vrij staat en kijk of je veel speling voelt, in ze 1 zetten en de auto heen/weer rollen en kijken of het blok veel beweegt. Zijn beide gevallen bovenstaand een ja dan is er toch iets mis met je motor steunen...

MrKikker
07-06-2009, 19:58
Thanks voor je reactie! :D

ik zat even te googlen en kwam dit topic tegen:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=46886

nou heb ik wonderbaarlijk veel overeenkomsten (uitvallen, alarm lichten aan, verder goed rijden, bonken bij gas loslaten) gevonden en ik ben bang dat ditzelfde mij te wachten staat :D

MrKikker
07-06-2009, 20:43
Zoo, weer een probleem opgelost.

Klep open gedaan, aan de 'luchtfilterkant' van het motorblok getrokken en... hij kwam waarempel zeker 5cm omhoog. even kijken aan de andere kant en...de moer van de ophanging was gewoon _weg_ ?
Nieuwe ingedraaid met een snijring, zit weer goed vast :)
Klappen is ook meteen weg.

Superbedankt voor je snelle reactie Mitta!

gti-pirelli
07-06-2009, 21:15
er zijn volgens mij meerdere codes voor een katalysator, maar ondanks code of niet hij moet aan de co voldoen dus denk dat hij er wel onder moet

De Pul
08-06-2009, 04:46
weet niet van welk bouwjaar deze auto is maar bij ons word alles tot '93 niet gemeten.....

MrKikker
08-06-2009, 08:40
Ik zou ook niet weten hoe het hier is geregeld, maar ik neem gewoon het zekere voor het onzekere :)

Bootje
08-06-2009, 09:25
volgens mij heeft de motor geen tegendruk nodig...

overgens ik zou er deze lampen in steken http://link.marktplaats.nl/252475770

succes en even laten weten als hij door de keur is ;)

MrKikker
08-06-2009, 09:50
Mja, ik hoor aan de ene kant verhalen dat het wel zo is, en aan de andere kant dat het niet zo is.

ik kan me niet voorstellen dat het uitvallen bij afremmen/stilstaan komt door de luchtmassameter alleen? wellicht voor een deel, maar ik gok echt dat de uitlaat er ook mee te maken heeft.

Bootje
08-06-2009, 09:55
De uitlaat is het deel van de verbrandingsmotor waardoor de uitlaatgassen afgevoerd worden. De functie van de uitlaat is het dempen van het geluid, bewerken van restgassen in de eventueel aanwezige katalysator, en het geven van tegendruk aan de cilinder waardoor de uitlaatgassen gelijkmatig de cilinder verlaten en deze dus schoon is voor de volgende inlaatslag. Deze tegendruk is met name voor een tweetaktmotor van groot belang.

staat op wiki

MrKikker
10-06-2009, 14:13
goed, zijn we weer

http://img32.imageshack.us/img32/889/motor004k.th.jpg (http://img32.imageshack.us/my.php?image=motor004k.jpg)
http://img32.imageshack.us/img32/3572/motor003.th.jpg (http://img32.imageshack.us/my.php?image=motor003.jpg)

moet er wat aangesloten worden op die grote ronde buis op de 2e foto, of mag dat gewoon zo open zijn?

Bootje
10-06-2009, 15:03
bij mij is daar ook een buis aangesloten vanaf het orginele lucht filter (die jij dus niet hebt.) ik weet niet of je die moet afdoppen als je geen standaard luchtfilter hebt.

MrKikker
10-06-2009, 15:08
gezien het feit dat dat ding verschrikkelijk stationair loopt (en bij het afremmen gewoon uitvalt) lijkt het mij persoonlijk wel slim om die af te doppen? :D

- Afgesloten, probleem blijft.

Stationair onstabiel en bij gas geven in z'n vrij valt hij bijna terug naar 0 toeren en zowat uitvallen. Daarna schokt de boel en vliegt ie terug naar 1000 toeren.

patjetta
10-06-2009, 16:51
dan moet je je stappen motor eens schoon maken komt veel voor bij deze type auto`s

Sjeesbeest
10-06-2009, 17:02
die buis is voor je automatische zomer winterstand (vacuum geregeld) en de wagen kan zonder ook rijden alleen doet ie in de winter wat meer verbruiken, persoonlijk denk ik dat je ergens een los vacuumlangetje heb liggen die voor je ellende zorgt dat ie uitvalt.

Check ook ff je carterontluchting (je eerste foto met dat zwarte vierkante bakkie op je kleppendeksel) deze buissies willen wel eens poreus worden. Ook je "sigaar" die je stationeer toerental stabiel houd op werking kontroleren en eventueel schoon maken met remmenreiniger, kan nameijk zijn dat door roetafzetting dat de plunjer niet meer geheel of snel genoeg terugkomt. ("sigaar" ook zichtbaar op je eerste foto op je kleppendeksel) ... alle slangen die erop aangesloten zitten ook ff checken.

MrKikker
10-06-2009, 17:05
dan moet je je stappen motor eens schoon maken komt veel voor bij deze type auto`s
graag! als je even kan uitleggen waar dat zit :dance:
die buis is voor je automatische zomer winterstand (vacuum geregeld) en de wagen kan zonder ook rijden alleen doet ie in de winter wat meer verbruiken, persoonlijk denk ik dat je ergens een los vacuumlangetje heb liggen die voor je ellende zorgt dat ie uitvalt.

Check ook ff je carterontluchting (je eerste foto met dat zwarte vierkante bakkie op je kleppendeksel) deze buissies willen wel eens poreus worden. Ook je "sigaar" die je stationeer toerental stabiel houd op werking kontroleren en eventueel schoon maken met remmenreiniger, kan nameijk zijn dat door roetafzetting dat de plunjer niet meer geheel of snel genoeg terugkomt. ("sigaar" ook zichtbaar op je eerste foto op je kleppendeksel) ... alle slangen die erop aangesloten zitten ook ff checken.
prima, ga ik doen! :)

Sjeesbeest
10-06-2009, 20:09
graag! als je even kan uitleggen waar dat zit :dance:

prima, ga ik doen! :)

Dat is dat "sigaar" geval bovenop je kleppendeksel :)

MrKikker
11-06-2009, 14:51
Afgekeurddd.

het duurt even maar dan heb je ook niets.
zúcht.

martiepartie
11-06-2009, 15:03
Haha, de 'Turk' had zeker mee zitten lezen op het forum? ;)

De 'turkengarage' bij mij is 1 van de strengere ; iedereen op de rembank/4gas test en uitgebreide keuring.. De 'Hollander' garage is daarentegen erg makkelijk:)

Waar is de auto op afgekeurd?

MrKikker
11-06-2009, 16:06
Komt ie:
*Die grijze achterlichten hebben geen rode reflectoren.
*Grijze achterlichten zijn sowieso verkeerd vanwege mistlicht dat oranje is.
Co waarde is te hoog op toeren; stationair issie goed?
*Stadslicht voor is blauw ipv wit (dankjewel sjonny die dacht vet stoer te zijn)
*Accu zit los (lees: het stukje metaal wat de accu vasthield was een stukje losgedraait)
*Kentekenlampje LINKS (dus niet het licht in totaal, maar alleen het linkerlampje) is stuk
Het gat in de linkerwielkast moet dichtgelast worden (waarom is mij echt een raadsel maar okay)
Rechterachterband heeft te weinig profiel, moet dus vervangen worden
Linkerachterband heeft heeft het advies om te vervangen
*Linkermotorsteun stuk

Alles met een sterretje is al vervangen/gaat morgen vervangen worden.

Over de CO-waarde; ik heb vanochtend m'n nieuwe uitlaat eronder gezet incl katalysator. Stationair had hij de goede waarde (onder 0.4 uit m'n hoofd) maar bij toeren was de waarde 2.1. De monteur liep te mauwen dat m'n motor getuned is (zou best kunnen maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat er met die motor is gebeurd) en dat ik dan sowieso niet door een keuring heenkwam.
Ding liep overgens zo kut stationair dat die monteur hem nauwelijks de brug op kreeg :D

Bootje
11-06-2009, 16:21
dat zijn veel afkeurpunten

wat was de maximale waarde van de co?

vwmark
11-06-2009, 16:47
misschien een tijd voor nieuwe bougies en voor een verdeelkap met rotor? dit kan ook tot een betere verbranding leiden waardoor je co beter uitkomt

Sjeesbeest
11-06-2009, 19:32
krijgt ie niet toevallig teveel brandstof op hogere toeren? Dat je "choke" blijft hangen...... een tempsensor kan defect zijn

MrKikker
12-06-2009, 00:40
dat zijn veel afkeurpunten

wat was de maximale waarde van de co?
uit mijn hoofd 2.16 of iets rond dat cijfer
misschien een tijd voor nieuwe bougies en voor een verdeelkap met rotor? dit kan ook tot een betere verbranding leiden waardoor je co beter uitkomt
zijn beide al nieuw :)
krijgt ie niet toevallig teveel brandstof op hogere toeren? Dat je "choke" blijft hangen...... een tempsensor kan defect zijn
ik gok dat het heeft te maken met een katalysator die eigenlijk geen katalysator is, maar eerder een leeggeklopt stuk ijzer.

Over de co-waarde maak ik me verder geen zorgen, het volgende keuringsadres is als het goed is een stuk...'makkelijker'.
ga natuurlijk wel de kritieke punten verhelpen, maar aan het uitlaatsysteem kom ik verder niet meer.
Stationairprobleem blijft echter een hoer..

patjetta
15-06-2009, 17:35
is je lambda sensor niet kapot? meet deze eens door.
Die regelt je benzine lucht verhouding op toeren

indewarre
15-06-2009, 17:43
de massameter kun je gewoon de stekker eraf halen en hij blijft gewoon goed lopen kun je wel ff kijken of ie dan ook uitvalt

MrKikker
15-06-2009, 18:04
is je lambda sensor niet kapot? meet deze eens door.
Die regelt je benzine lucht verhouding op toeren
net tijdens stationair lopen even de stekker van de lambda-meter eraf getrokken.
resultaat: ....niets? gebeurde helemaal niets :D
die is dus dood. even gevraagd wat een nieuwe kost: 109 euro...oeps.

morgenvroeg ga ik naar een garage hier om de hoek, misschien dat ze een gaatje kunnen vinden om hem uit te lezen. weet ik precies wat er aan de hand is..

patjetta
15-06-2009, 19:41
ja die zijn meestal rond de 100 euro maar heb je dan een passende of een universele?
Probeer ook eens de stekker los te halen als je hem op 2500 toeren houd en kijk dan eens wat hij doet

MrKikker
16-06-2009, 10:28
voor 100 eu heb ik dan een passende.
ik laat de boel morgen uitlezen, dus ben benieuwd wat het resultaat is.


edit:

resultaat = ....nul?

half uur bezig geweest met het zoeken van de stekker waar de uitleesapparatuur op aangeslote moet worden, die hele stekker is nergens te vinden? :D
vorige eigenaar gebeld, die heeft ook uren gespendeerd aan het zoeken en heeft hem ook niet gevonden.

ik begin steeds meer lol te krijgen in die auto..

martiepartie
16-06-2009, 10:36
Naast je asbak/ onder de verwarmingsknoppen zit bij een golf3 de uitleesstekker. Anders zou je ook nog eens onder de pookhoes kunnen kijken, maar volgens mij zit de uitleesstekker altijd in het dash van de golf. Je moet er een kapje voor uit het dash wippen, daarachter zit de OBD stekker.

MrKikker
16-06-2009, 10:44
heb net alle vakjes uit het dashbord gehaald, en de middenconsole ook losgehaald; stekker is nergens te bekennen.

martiepartie
16-06-2009, 10:52
Maar je hebt wel dat afdekkapje met een klein logootje er op naast de asbak zitten? De stekker zal wel ergens weggemoffeld zijn, succes met zoeken...

MrKikker
16-06-2009, 11:03
zal nogmaals het dashbord zo ver mogelijk openhalen, en gelijk wat foto's maken.
er zitten nog 2 stekkertjes achter vlakke klepjes waar ik het nut niet van weet?

martiepartie
16-06-2009, 11:14
Misschien heeft je golf nog geen OBDII uitlezing, maar de ouderwetse uitlezing met de 2 losse steekstekkers? (uit mijn hoofd rood en geel?)

een polo tm 1994 heeft dat wel, weet niet hoe dat bij een golf geregeld is. Mijn golf3 uit 1996 had iig wel een OBDII stekker naast de asbak weggewerkt in t dash.

MrKikker
16-06-2009, 11:20
2 losse steekstekkers heb ik wel, zitten in de rij bóven de asbak.
zal sowieso even wat foto's maken.

sjampoo
16-06-2009, 11:31
http://en.openobd.org/locations/vw_golf_1h_a.jpg

http://en.openobd.org/locations/vw_golf_1h_b.jpg

Kleine plaatjes maar toch..

1e => OBDI
2e => OBDII

Klinkt alsof je OBDI hebt ( is bij Golf 3 hetzelfde systeem, met 4 draadjes, alleen de stekker heeft een andere vorm: OBDII heeft 16 (!) pinnetjes, waarvan er maar 4 in gebruik zijn.

Als de uitlees-meneer de stekker in een Golf 3 niet kan vinden, vertrouw dan niet te veel op z'n kunnen... Ik (als complete n00b) vond de stekker in een Audi A4 Avant binnen 1 minuut.. ( in de middenconsole, achterin in de asbak voor de achterpassagiers ) De stekkers zitten verstopt, maar je vind je met een beetje zoeken net zo snel als paaseieren: Achteraf heel logisch!


Edit:
grote plaatjes:

OBD I
http://www.gerritspeek.nl/fotos/vag-com_stekker-1h-golf3-1992.jpg


OBD II
(asbak eruit, kapje schuiven)
http://www.gerritspeek.nl/fotos/vag-com_stekker-1h-golf3.jpg
Gerritspeek.nl


verloopje van OBD I naar OBD II:

http://www.diagnoseapparatuur.nl/shop_images/146_1_large.jpg

martiepartie
16-06-2009, 11:34
kijk, wel zo duidelijk.!

MrKikker
16-06-2009, 12:11
Wauw, superuitleg!

inderdaad heb ik de stekkers die gebruikt worden bij het OBD1 systeem.
ik zal even kijken of zo'n verloopstekker te krijgen valt bij een random autozaak voor een schappelijke prijs, moet er nu toch even heen voor wat andere dingetjes.

andere kat met lambdameter er nog in heb ik net opgehaald, zodra de auto omhoog gaat (hopelijk vanavond omdat de planning was dat vanavond het gat in de wielkast dichtgelast zou worden) zal ik de lambdameter ook vervangen; hopelijk werkt het!

patjetta
16-06-2009, 21:17
en werkt het?

MrKikker
16-06-2009, 21:33
goed, terwijl de auto vanmiddag op de krik stond ben ik er zelf even ondergekropen opzoek naar de lambdasensor. bij nadere inspectie bleek een draadje uit het verbindingsstuk te zijn gevallen en dus los te zitten. al wroetend onder de auto heb ik hem weer vast weten te krijgen, in de hoop dat dit iets zou opleveren.


nee dus. nog steeds stationair wisselend in toeren en uitvallen wanneer ik de koppeling intrap.
misschien dan alsnog de lambdasensor dood?
heb een identieke uit een oude katalysator gedraaid, deze wil ik er wel op zetten zodra ik er een beetje fatsoenlijk bij kom.
desalniettemin denk ik dat het toch slimmer is om hem te laten uitlezen, ik wordt een beetje moedeloos..

indewarre
16-06-2009, 21:45
gasklephuis had een maat ook van me en rijd ook eens met de lmm afgekoppeld

Mitta
16-06-2009, 21:47
goed, terwijl de auto vanmiddag op de krik stond ben ik er zelf even ondergekropen opzoek naar de lambdasensor. bij nadere inspectie bleek een draadje uit het verbindingsstuk te zijn gevallen en dus los te zitten. al wroetend onder de auto heb ik hem weer vast weten te krijgen, in de hoop dat dit iets zou opleveren.





Maakt dat draadje wel goed contact? Want als die er in zit betekend het niet dat die ook daadwerkelijk goed contact maakt. Zou inderdaad die andere even proberen of uitlezen, dan weet je het ook :D

MrKikker
17-06-2009, 16:34
naja ik rij morgen even naar de garage van een bekende, hopen dat ik daar de megakrik mag lenen en er even onder mag liggen om die sensor te vervangen.
draadjes even goed bevestigen en langs de autozaak om zo'n uitleesstekker te scoren. en dan zien we wel weer verder..

gasklephuis had een maat ook van me en rijd ook eens met de lmm afgekoppeld
zal morgen even de stekker uit de luchtmassameter trekken, wat voor resultaat zou dit moeten geven?


edit:
vandaag de boel laten uitlezen, bleek dat de lambdasonde geen signaal gaf, de koelvloeistoftemperatuurmeter geen signaal gaf, de luchtinlaatzender geen signaal gaf en de luchtmassameter geen signaal gaf.
druk op de knop, reset en....alles doet het weer?
niet meer uitvallen, keurig stationair blijven, niets te makken verder.
2 nieuwe achterbanden gekocht á 220 euro, vol goede moed naar de APK..


afgekeurd. kokerbalken van binnenuit doorgerot.

iemand een golf 3 kopen? 1000 euro.

Bootje
17-06-2009, 16:43
de auto was toch al afgekeurt? of ben je niet naar de zelfde garage gegaan? normaal kijken ze dan altijd of je alle gebreken hebt verholpen... niet dat je met die kokerbalken lang door kan rijden maar het zit je niet mee! is het geen optie om naar een beunturk te gaan die er even een plaatje inlast (neem aan dat het niet netjes hoeft omdat het onder de auto zit? is het veel? misschien een fototje?

MrKikker
17-06-2009, 16:45
ik zal proberen om hem zsm wat wat rijplaten op te rijden zodat ik wat foto's kan maken.
lassen is verder geen probleem, m'n buurjongen kan dat uitstekend.

ben inderdaad naar een andere garage gegaan, dat zou zogenaamd "de makkelijkste garage die er is zijn". hmhm, merk er veel van.

alleen heb ik er gewoon geen zin meer in. het ene gezeik is net voorbij en het andere staat alweer voor de deur?

indewarre
17-06-2009, 18:40
wen er maar aan heb ik ook altijd deze week nog een nieuwe aircopomp, filter en regelklepje erop gekregen 580 euries. :( vorige maand al de turbo

De Pul
17-06-2009, 18:58
ja zo gaat dat met auto's he...komt wel goed man,even lassen dan kun je gassen haha

Bootje
17-06-2009, 19:07
inderdaad het zou zonde zijn om je auto nu weg te doen nu je er zoveel aan gedaan hebt. ik sluit me aan bij de pul even lassen en gassen:D

MrKikker
17-06-2009, 19:17
hahaha, even lassen en gassen.
sja was het maar zo'n feest, denk dat er wel wat meer aan gedaan moet worden dan 'even lassen'.

Bootje
17-06-2009, 19:22
hoeft toch ook neit netjes anhoewel wel even dikke laag van die zwarte derrie er op keuren en klaar;) maar ben wel benieuwd naar de foto's

MrKikker
17-06-2009, 19:34
zaten wel wat flinke gaten recht in de kokerbalk, ik rij zo even naar m'n buurjongen + krik en dan pomp ik er wat foto's doorheen.

Sjeesbeest
17-06-2009, 19:44
ach ja zo heeft elke auto wel wat :) ........... blijf je lekker bezig heet dat

MrKikker
17-06-2009, 21:05
pff, dacht dat ik het hobbiën had achtergelaten in m'n scootertijdperk :p

Siem
18-06-2009, 12:53
Geluk heb je niet...

Maar goed, des te meer waardeer je het straks om lekker rond te rijden.
Succes..

MrKikker
18-06-2009, 13:09
Goedgekeurd :D

kwam voor de herkeuring bij dat adres waar ik de 1e APK-afwijzing kreeg, keek naar alle puntjes op het lijstje, zag GODZIJDANK niet de gaten in m'n kokerbalken en keurde hem goed :D

opluchting..

Bootje
18-06-2009, 13:33
kijk aan :D slim gedaan! natuurlijk moet je die kokerbalken wel behandelen anders roesten ze nog verder door en dan is het nog meer werk. beter zo snel mogelijk laten lassen. gefeliciteerd met je apk keuring

MrKikker
18-06-2009, 14:33
jup, ga ook zsm de gaten laten lassen. lullige is dat de roest van binnenuit is gekomen; de buitenkant ziet er nog goed uit.

ach ben al blij zat ik eindelijk 'legaal' de weg op mag.

bedankt voor al jullie hulp!

Bootje
18-06-2009, 15:10
had je ook die achterlichting vervangen? of heb je nog steeds die zwarte?

MrKikker
18-06-2009, 22:52
grijze achterlichten zijn eruit, zitten orginele achterlichten in.

maar alsnog heb ik besloten om hem weg te doen, puur voor de winst :)
2 liter trekt toch iets teveel aan m'n portomenee.

Bootje
18-06-2009, 23:36
tja wie snel wil zijn zal pijn moeten lijden (nouja in de portomonee dan)

MrKikker
19-06-2009, 15:31
haha vertel mij wat.
sja, dat niet alleen maar in deze auto moet nodig wat liefde gestoken worden waar ik gewoonweg niet de kennis en tijd voor heb.

een VW-hobbist heeft hier de tijd van z'n leven aan, kan ik je garanderen :p
dus mocht iemand intresse hebben: staat te koop voor €1200 :)