PDA

View Full Version : Aandrijfassen Sharan 2002


Olaf_Sharan
02-06-2009, 14:44
Tot mijn grote verbazing ben ik er achter gekomen dat beide aandrijfassen bij 150k km naar de eeuwige jachtvelden zijn. Het blijkt standaard bij de Sharan te zijn... :mad:

Nu heb ik nieuwe aandrijfassen en de hele mikmak besteld (als de boel toch los gaat, ook maar kogels en reactiestangen vervangen), maar ik begrijp dat er een speciale sleutel nodig is om de flens aan de motorzijde los te krijgen. Weet iemand de maat hiervan? Ik meen dat het een 12-kantige bout is.

alvast bedankt!

Olaf_Sharan
03-06-2009, 16:43
Niemand??

Jel Golf 2 GTI
03-06-2009, 19:35
Wat bedoel je met de flens aan de motorkant??

Torx-soppenset ofzo??

Die zijnn 12-kantig en worden bij VW gebruitk om assen mee vast te zetten.

Grtz Jel :thumbup:

K had dus verkeerd gelezen.

Als het een 12-kantige bout is dan moet je een doppenset zoeken met 12-kant ipv 6-kant.

Ikzelf heb een Gedore-set hiervoor.

De bout in de kruk-as van de golf 2 gti is ook zo orgineel geleverd.

Grtz again :D Jel

Olaf_Sharan
03-06-2009, 21:33
Dank voor je antwoord. Ik bedoel de bouten waarmee de aandrijfas aan de motorkant vastzit. Dit is inderdaad 12 kantig, maar welke maat is dat? Dan kan ik de bijpassende dop bij Brezan uit het rek trekken...

Jel Golf 2 GTI
03-06-2009, 22:16
Dank voor je antwoord. Ik bedoel de bouten waarmee de aandrijfas aan de motorkant vastzit. Dit is inderdaad 12 kantig, maar welke maat is dat? Dan kan ik de bijpassende dop bij Brezan uit het rek trekken...

Daar moet ik je het antwoord schuldig blijven.

Bij golf 2 is dit torx 12-kant n°8 als ik het goed heb.

Voorderest van de modellen weet ik het niet.

Kun je een foto posten??

Grtz Jel :thumbup:

Rallye-VR6t
04-06-2009, 16:52
Naast de 2 aandrijfassen heeft Sharan e.d een korte as aan de bak vast.
Deze is 100% weten ook kapot.
Direct vervangen.

Maar ik rij al 160.000km met een 1.8T gechipt zonder problemen.
Heb alleen een beetje ruimte op het korte asje.

Olaf_Sharan
04-06-2009, 17:53
shit... dat meen je niet. Heb inmiddels alles binnen, die korte assen wist ik het bestaan niet van :( Ga dit weekend de ze vervangen, dan zie ik wel wat ik tegenkom.... waaraan kan ik zien of fie kort eassen kapot zijn als ik de boel losheb?

Rallye-VR6t
05-06-2009, 07:14
Korte asje zit aan de bak vast geschroefd en zit tevens een baksteun aan vast.
Daar komt speling op.

LET GOED OP, er zijn 2 soorten zoals je kunt zien!
Ik dacht dat er nog maar 1 leverbaar is, heb je die niet moet je ook de steun vervangen. Die is anders.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8W6OQA3Y.jpg

Olaf_Sharan
05-06-2009, 08:17
sjeee, daar ga ik nu niet aan beginnen als ik het zo zie. De speling zit bij mij echt op de aandrijfas. Als ik die grote flens aan de bakkant vasthoud dan kan ik het wiel een beste slag geven. De homokineet bij het wiel zit geen speling op.

Ik laat wel weten wat het resultaat is geweest, bedankt in elk geval!

ps. hoe kom ik aan die ETKA???

Olaf_Sharan
07-06-2009, 23:06
Hoi Gti1-G60, je hebt dus helaas helemaal gelijk gehad :(

vandaag aandrijfas los gerukt en het ding was helemaal goed. alle speling zit inderdaad op het kleine asje. Mooi balen dus, de aandrijfassen heb ik Duitsland via Ebay laten komen.

Overigens ging die aandrijfas er verrassend soepel vanaf na 150.000 km. Je hoeft verder niets los te halen, gewoon centrale wielmoer los en de torx bouten aan de bak kant (opletten voor de ABS sensor) en laten zakken die as.

hier ff plaatje van de boosdoener (de nieuwe as ligt al klaar onder de auto...).

http://img504.imageshack.us/img504/5664/resizeofimg7140.jpg