PDA

View Full Version : Gooit koelwater eruit


Samurai
12-06-2009, 22:26
Hallo mijn mk3 2.0 8v gooit zijn koelwater er soms uit.

Als ik in de slangen knijp zit er geen druk op, ook niet als hij warm is.

Als hij goed warm is, dan gooit hij via het expasievat een klein beetje koelvloeistof eruit, hij staat nu onder het minimum en kan dus niks meer eruit gooien. Motor temp komt alleen omhoog als hij een poosje stationair gedraait heeft. Zodra je gaat rijden zakt de temperatuur (motor is wel gewoon warm hoor)

wat kan dit zijn?
De motor loopt erg mooi, rookt niks etc etc.

Sjeesbeest
12-06-2009, 23:11
worden de radiatorslangen boven EN onder warm? .... zo nee....... je thermostaat vervangen .......... zo ja........ ff kieken of je ventilator wel aangaat.

Samurai
12-06-2009, 23:13
ja worden allebij goed warm, en de fan gaat aan.
Alleen te laat. want dan gaat het koken, en gooit hij het eruit!

Er zit ook geen druk op het systeem, kan het zijn dat het expansievat kapot is?

mk2 td driver
12-06-2009, 23:26
ja worden allebij goed warm, en de fan gaat aan.
Alleen te laat. want dan gaat het koken, en gooit hij het eruit!

Er zit ook geen druk op het systeem, kan het zijn dat het expansievat kapot is?

Ik denk dat je dop kapot is, er moet een beetje druk op het systeem komen waardoor het kookpunt van de kvs wat hoger wordt. En dat gebeurt nu waarschijnlijk niet.

En is het rubber van de dop nog goed?

Samurai
12-06-2009, 23:29
hey jij woont bij mij in de buurt man!

ik zal morgen even kijken, of het rubbertje nog goed is.

Hij gooit de vloeistof eraan de zijkant van het vat eruit.

Bedankt voor de vlugge reacties!

breadfan83
13-06-2009, 02:55
Koppakking kaduuk?

VWJYI
13-06-2009, 07:19
ik zou zeker de dop eens bekijken deze scheuren ook vaker maar het kan ook het rubbertje zijn.

Darkprojectx
13-06-2009, 09:02
als hij ERG warm wordt voor de fan een keer aan wilt slaan,
dan is waarschijnlijk de tempsensor in je radiateur overleden/aan vervanging toe.

toevallig heb ik dit laatste ook gehad. Snapte er ook niets van, alle slangen werden gewoon warm,
toch wou de fan niet aan slaan. Ja bij 110+ graden :eek: vond ik toch wel een beetje erg laat.

Je kunt even de 2 trappen van je koelfan testen;
je haalt de connector van de koelfan af, het linkerpinnetje (bijrijders kant) op de fan is massa,
de andere 2 pinnetjes zijn 12 volt aansluitingen.
Nu pak je een speakerkabel (of andere stroomkabel), 1 kabel hang je op de massa van je accu,
2e kabel hang je op de plus van je accu.
uiteindes niet op je tong houden, dat prikt een beetje boel :tongue:
nu hou je de massa tegen het eerste (linker) pinnetje, en de plus tegen het middelste pinnetje (2e pinnetje). Als het goed is gaat je fan nu rustig draaien.
Daarna houdt je de massa kabel op zn plek, en houdt je de plus op het laatste rechter pinnetje (3e pinnetje). Nu moet de fan hard gaan draaien.

Indien dit niet het geval is -> dan heb je een trap van je koelfan kapot en kun je een nieuwe fan in gaan bouwen. Het is te doen, kost je een fan (30 euro bij demontage bedrijf) en koelvloeistof (16 euro) en natuurlijk wat tijd (2 uurtjes).
(mocht je een "nieuwe" fan nodig hebben haal er dan 1 en test hem eerst zoals hierboven beschreven om zeker te weten dat hij het goed doet :thumbup: zou jammer zijn als hij erin zit en hij doet het niet )

Indien de fan wel goed draait ->dan is hoogst waarschijnlijk je tempsensor die in je radiateur geschroeft zit overleden/erg slecht. Deze kost je 30 euro, maar is makkelijk te vervangen. Gewoon eruit draaien en de nieuwe erin draaien. (wil je het echt helemaal goed doen, dan bouw je de radiateur uit en spoel je deze ook gelijk even helemaal door met schoon water). Uiteraard na dit klusje de boel ontluchten en even je koelvloeistof weer op pijl brengen.

LET OP; bovenstaande handelingen alleen uitvoeren als je motor weer is afgekoeld en de auto niet op contact staat!

gti-pirelli
13-06-2009, 10:39
Wat is de staat van de radiateur, deze kan ook verstopt zitten namelijk,

Samurai
15-06-2009, 12:26
De dop was defect, hij gooit er nu niks meer uit.

Alleen koelt hij nog wel te laat, dus even kijken naar de fan zelf en de sensor.

Bedankt iedereen voor de tips en uitleg!

mk2 td driver
17-07-2009, 20:04
zie maar weer, mooi dat het weer gefixt is.

heb je volgens mij wel een keer zien rijden in de cabrio

Samurai
18-07-2009, 21:36
Ja het probleem is volledig weg, het kan wel kloppen dat je me hebt zien rijden.
Heb veeeeeeeel rondgetoured ....