PDA

View Full Version : Schakelmechanisme: gekroond rubbertje


Caesar
27-06-2009, 12:36
tijdens het vervangen van mijn schakelstang rubber (ring met oranje kern waardoor de schakelstang van cabine naar motorruim gaat) zag ik al dat de gekroonde rubber welke de duwkracht van de pook binnen het schakelmechanisme overbrengt versleten was: droog, gebroken en op het punt van uiteenvallen.

Dat is dus gister gebeurt en is er heel veel speling op de bak. vandaag naar de dealer geweest om een nieuwe te halen, maar ik moet een gehele as kopen om het rubbertje te kunnen krijgen; kosten 60 ex....voor een rubbertje van 3 euro max.
Voor de duidelijkheid: wanneer je de schakelstang naar voren duwt (bijvoorbeeld in zijn 3 zetten), dan duwt een van binnen gekroond rubbertje tegen een u-vormig plaatje zodat de duwkracht omgezet wordt in een roterende beweging richting bak....

Daarom de vraag, is er een adres welke deze dingen aftermarket of soort gelijk verkoopt. De sloop heeft weinig zin, omdat de kwaliteit niet veel beter zal zijn dan die van mij 3 maanden geleden.

Iemand een idee? Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel!

Heb Ebay al geprobeerd, maar zou niet weten hoe het heet, en kan me niet voorstellen dat dit geen VW kwaaltje is (vaste slijtage onderdelen).

MrKikker
27-06-2009, 13:04
Ikzelf heb me ook ROT gezocht naar een zo'nzelfde rubbertje. Bij mij was deze namelijk totaal niet aanwezig.
Ben bij de sloop en meerdere autozaken -en dealers geweest; niemand had ze.

uiteindelijk maar de ring eruit gehaald, een stuk koelvloeistofslang ingesneden, deze om de ring gelegd en de boel met tape afgewerkt.
Ring teruggeschoven, de boel teruggemonteerd en voila; hij doet het weer.

jammer genoeg een beunhaasoplossing maar wel effectief :)

VWJYI
27-06-2009, 15:14
je bedoelt die rubber die in dat metalen plaatje zit dat vast zit op je subframe. Zo ja kun je die zeker los krijgen. Ik heb deze vorige week ook besteld

Caesar
27-06-2009, 15:25
je bedoelt die rubber die in dat metalen plaatje zit dat vast zit op je subframe. Zo ja kun je die zeker los krijgen. Ik heb deze vorige week ook besteld

wat bedoel je met subframe? Ik heb het dus NIET over dat rubbertje wat in dat bakje van je pook zit; die boven je hitteschild waar de schakelstang zelf doorheen gaat.

Ik heb er een tekening van; zal hem inscannen tesamen met de foto van het rubbertje zelf (restant dan)

Samurai
27-06-2009, 15:36
Die met de oranje kern heb ik ook zojuist besteld, koste 11,- incl

Hoe kan je dit rubber het beste vervangen??

Zie graag de tekening tegemoet, want heb nog veel meer rubbers besteld.
Wellicht kan ik je dan een onderdeelnummer geven?

VWJYI
27-06-2009, 23:43
als je de schakelstangen volgt vanaf de koppelingen bij de bak richting de binnenkant. Dan zit er op een gegevn moment een metalen plaatje waar een rubber in hoort te zitten. deze rubber kun je los bestellen. Het is dezelfde als die waar samurai het over heeft.

Jens
30-06-2009, 07:01
VWJYI, waar heb je dit rubbertje besteld? Heb je er misschien nog een onderdeelnummer van? Even voor de duidelijkheid, ik heb het over het rubber aan stang 27

http://www.vagcat.com/p/B121/711220.png

martiepartie
30-06-2009, 07:11
Die omkeerbol (rubber met de 'kroontjes') kan je volgens mij niet meer krijgen, zal je zelf moeten maken óf op de sloop vinden. Als je deze al wel kunt krijgen moet je het ding samen met de stang nr.27 kopen.

Ik heb voor mijn golfje3 toendertijd een stuk of 10 caddy's/golfjes/vento's het schakelmechaniek van gedemonteerd en daar alle goede rubbers e.d. van geselecteerd. Van al die onderdelen heb ik weer 1 goed spelingsvrij mechaniek opgebouwd. Kost een boel tijd, maar geen geld. :D

Jens
30-06-2009, 07:15
Ja dat dacht ik dus ook. De bol zit volgens mij geklonken, nu kun je daar natuurlijk wel wat aan doen maar dan zul je hem eerst apart moeten bestellen.