PDA

View Full Version : voor de wielen kenners ..... (alles wat je zou willen weten over ET-waarde)


sixpack
31-10-2004, 17:57
nu zit ik hier mee :

heb een 7 j velg +/- 20 cm
en een 8j velg +/- 24 cm Tussen de randen gemeten

http://users.skynet.be/fa702384/image_offset.gif

maar zoals we weten 1 inch ( J) =2.54 cm dan mis ik nog 1.46 cm .....
dat het nooit exact is okj maar dit ........

nu wil ik van 7 j naar 7.5 en 8.5 vraag : hoeveel inch moet de velg rand zijn?

het Duitse KBA-typenummer, gebaseerd op een testrapport van het betreffende wieltype
het Duitse TüV-keurmerk
het Japanse JWL-keurmerk
Max. Wheel Load, het maximale draagvermogen is dan vermeld
iemand vroeg mij laatst wat JWL was in de velg , zie hier.

Marcski
31-10-2004, 18:05
meet de breedte van de achterste ringen, trek dat af van 7,5/8,5 J en je houdt de breedte van de voorste ring over....

rallyegolf driver
31-10-2004, 18:49
Peter,

de breedtes van de randen is niet alleen afhankelijk van de breedte van de velg , maar ook van de ET waarde, zo heeft een 7x15 et 25 wiel minder buitenbed als een 7x15 et 16 wiel.

vwleusden
31-10-2004, 22:24
Ik heb ook een vraag.

Ik neem een 6,5x15 ET33 2 delig BBS wiel. Ik zet er een andere rand op zodat de velg 8J breed wordt. Veranderd hierbij dan ook de ET-waarde ? gelieve ook je antwoord motiveren.

Beetlefreak
31-10-2004, 23:23
Ik heb ook een vraag.

Ik neem een 6,5x15 ET33 2 delig BBS wiel. Ik zet er een andere rand op zodat de velg 8J breed wordt. Veranderd hierbij dan ook de ET-waarde ? gelieve ook je antwoord motiveren.
Volgens mij wel. Omdat je de velg breder maakt verschuift je middel-lijn van de velg.
Het hart blijft op dezelfde plaats, dus je ET-waarde wordt kleiner.

> van 6.5J naar 8J= 1.5"(38.1 mm), zou dus een ET van 33-19=14 worden??
M.a.w. de velg komt meer naar buiten toe.

Correct me if i'm wrong :)

Marcski
01-11-2004, 04:46
Volgens mij wel. Omdat je de velg breder maakt verschuift je middel-lijn van de velg.
Het hart blijft op dezelfde plaats, dus je ET-waarde wordt kleiner.

> van 6.5J naar 8J= 1.5"(38.1 mm), zou dus een ET van 33-19=14 worden??
M.a.w. de velg komt meer naar buiten toe.

Correct me if i'm wrong :)

Klopt... als je velg breder wordt, verschuift de middellijn met de helft van het verschil in breedte, in dit geval naar buiten toe.

Dus (8-6.5)/2 = 0,75 inch ~ 19 mm van je ET afhalen

sixpack
01-11-2004, 20:00
aha , ik ben er .
dat met de et heeft geholpen

maar dan dit : ik heb een 8J velg liggen ( dit is dus 8x 2.54 = 20.32 )
maar hij is ...... 21.5 cm ..... dus........ maw 8.5 j ( tussen de opstaande randen gemeten .

en om het af te maken : de 7 J velg (7x2.54 = 17.78 ) is idd 18 cm breed ......

dus vandaar dat ik er geen snars meer van snapte , de 8 j velg is gewoon een 8.5 j ! tsssss mathijs heeft dus iets bredere velgen dan gedacht .

MMgolfnut1
01-11-2004, 21:00
Past het nog wel onder z'n auto dan? :)

sixpack
01-11-2004, 22:15
das tog nie mijn probleem ? :biggrin:

MMgolfnut1
01-11-2004, 22:20
LOL!! :biggrin: :biggrin: :biggrin:

sixpack
01-11-2004, 22:23
wel da past wel.

trauwes anders zet ie hem maar hoger, hij heeft nie voor niets airride :rolleyes:

Beetlefreak
02-11-2004, 07:43
wel da past wel.

trauwes anders zet ie hem maar hoger, hij heeft nie voor niets airride :rolleyes:
Airride is cheating dus :D;)

Chrispy
02-11-2004, 07:47
de 8 j velg is gewoon een 8.5 j !

zo die zijn dus al klaar. makkelijk werken Peet. :biggrin:

polopower
02-11-2004, 09:14
aha , ik ben er .
dat met de et heeft geholpen

maar dan dit : ik heb een 8J velg liggen ( dit is dus 8x 2.54 = 20.32 )
maar hij is ...... 21.5 cm ..... dus........ maw 8.5 j ( tussen de opstaande randen gemeten .

en om het af te maken : de 7 J velg (7x2.54 = 17.78 ) is idd 18 cm breed ......

dus vandaar dat ik er geen snars meer van snapte , de 8 j velg is gewoon een 8.5 j ! tsssss mathijs heeft dus iets bredere velgen dan gedacht .


Wat is de volgorde van montage? Als het velghart tussen de beide wielranden is gemonteerd dan zit hier hoogstwaarschijnlijk (een deel van) je verschil in.

En zijn de binnenste randen nog wel origineel? De maten aangeven op het hart of de buitenste rand komen dan natuurlijk te vervallen.

sixpack
02-11-2004, 10:43
hehehe klopt chrispy ...... ;)

de wielen zijn verder orgineel , dwz , deze set rs070 heeft de harten in het midden , heb nog een set , daar zitten de harten aan de binnekant van de achterkant

domenico g60
20-02-2005, 14:45
ben ik nou gek of hoe zit dat ?

ET waarde van een velg blijft toch altijd hetzelfde ?
je veranderd alleen de buitenste rand maar je hart blijft daardoor gewoon nog op dezelfde positie ten aanzien van het midden van de velg of zie ik dat verkeerd.
Lijkt mij dat je alleen de J maat veranderd.

gr domenico

Beetlefreak
20-02-2005, 14:56
ben ik nou gek of hoe zit dat ?

ET waarde van een velg blijft toch altijd hetzelfde ?
je veranderd alleen de buitenste rand maar je hart blijft daardoor gewoon nog op dezelfde positie ten aanzien van het midden van de velg of zie ik dat verkeerd.
Lijkt mij dat je alleen de J maat veranderd.

gr domenico
Je velgbreedte wordt groter, dus je (viruele) middellijn verschuift.
Hierdoor wordt de ET waarde kleiner naar mijn inzien!

http://users.skynet.be/fa702384/image_offset.gif

Marcski
20-02-2005, 14:56
nee, je veranderd ook de ET, deze is namelijk het verschil tussen montageflens en het absolute midden tussen de 2 velgranden. Omdat 1 velgrand verder naar buiten komt, verschuifd dat absolute midden, en verlaag je de ET-waarde

domenico g60
20-02-2005, 14:59
zover ik weet mag je die middellijn niet verschuiven die heeft naar mijn weten altijd een vast punt.
vanaf het hart (naaf) tot achter zijde velg (binnenste rand) blijft de afstand altijd hetzelfde en dat bepaald je ET waarde naar mijn weten anders heb ik toch echt iets verkeerds geleerd op school ;)

gr domenico

domenico g60
20-02-2005, 15:02
als je dus een velg hebt met een verkeerde et waarde dan merk je dat gauw genoeg als je hem op de auto zet en hij raakt aan de binnenzijde(binnenste rand) je schrokbrekers of wat anders daarvoor heb je adapters en naar mijn weten bepaald dat je ET waarde.

gr domenico

Marcski
20-02-2005, 15:10
zover ik weet mag je die middellijn niet verschuiven die heeft naar mijn weten altijd een vast punt.
vanaf het hart (naaf) tot achter zijde velg (binnenste rand) blijft de afstand altijd hetzelfde en dat bepaald je ET waarde naar mijn weten anders heb ik toch echt iets verkeerds geleerd op school ;)

gr domenico

dan heb jij dat verkeerd geleerd ;) weet niet welke school dat was :(
kijk nog maar eens naar het plaatje, wat daar staat is correct

Beetlefreak
20-02-2005, 15:13
dan heb jij dat verkeerd geleerd ;) weet niet welke school dat was :(
kijk nog maar eens naar het plaatje, wat daar staat is correct
Weet wel dat er nog zo'n soort ploatie in omloop is waar iets anders opstaat, weet em alleen ff neit te vinden.
Hoeft ook niet, want deze is idd correct :)

domenico g60
20-02-2005, 15:14
ja maar zoals ik al zei die lijn heeft zover ik weet een vast punt ;)

Marcski
20-02-2005, 15:18
nee...
het absolute midden tussen de 2 velgranden verschuift, als je 1 kant breder maakt.
De montageflens is een vast gegeven, maar je ET-waarde is een verschil tussen die 2.
Lees de heel thread nog maar es een keertje goed door!

Beetlefreak
20-02-2005, 15:19
ja maar zoals ik al zei die lijn heeft zover ik weet een vast punt ;)
2x de helft zei ik toch :p :)

domenico g60
20-02-2005, 15:20
hoe wou je die waarde noemen dan van hart velg(naaf) tot achterste rand dan ?

Marcski
20-02-2005, 16:11
die heeft geen naam, aangezien deze waarde berekend kan worden aan de hand van de breedte (J-maat) en de ET

domenico g60
20-02-2005, 17:24
ik heb ff navraag gedaan maar et waarde blijft echt vast tenzij je de achterste rand verbreed maar de voorste rand maakt geen drol uit daar verander je alleen je J maat mee.
het hart blijft in dezelfde positie zitten tenaanzien van wat ik al eerder beschreef binnenzijde van de velg (rand)

Waldorf
20-02-2005, 17:46
ik heb ff navraag gedaan maar et waarde blijft echt vast tenzij je de achterste rand verbreed maar de voorste rand maakt geen drol uit daar verander je alleen je J maat mee.
het hart blijft in dezelfde positie zitten tenaanzien van wat ik al eerder beschreef binnenzijde van de velg (rand)

Geef even je bron door, want die heeft het toch echt verkeerd. Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan dat wij begrijpen.
Zie me niet verkeerd, maar stel je nou voor dat je de velg aan de binnenkant 1 cm verbreedt, en 2 cm aan de buitenzijde. ALs je ET waarde 43 was wordt ze nu 33. De hartlijn is een cm naar buiten geschoven. Dus dat is geen vast gegeven.

Marco
20-02-2005, 21:27
Volgens mij moet je toch echt even beter naar het plaatje kijken....???

Dennis@polo86c.nl
22-02-2005, 10:24
Geef even je bron door, want die heeft het toch echt verkeerd. Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan dat wij begrijpen.
Zie me niet verkeerd, maar stel je nou voor dat je de velg aan de binnenkant 1 cm verbreedt, en 2 cm aan de buitenzijde. ALs je ET waarde 43 was wordt ze nu 33. De hartlijn is een cm naar buiten geschoven. Dus dat is geen vast gegeven.

Eigenwijs als ik ben wil ik dit graag in twijfel trekken. :)
Volgens mij kom je uit op een ET-waarde van 38 mm.
Ik zal vanavond wel even een schetsje posten waaruit dit moet blijken, ik word nu geacht te werken ;)

polopower
22-02-2005, 10:35
Het klopt wat dennis zegt: Met 2cm extra buitenrand verlaag je je ET met 50% van 20mm= 10 mm Dus ET 33.

Daarna verhoog je je ET waarde weer met 50% van 10mm = 5mm dus ET 38

Allart-Ghetta
25-05-2005, 11:08
Je mag/kan alleen ET waardes onderling vergelijken van velgen met dezelfde breedte, hoewel dit in het algemeen maar even vergeten wordt anders wordt het zo moeilijk.
Als je een velg breder maakt dan verschuift het midden dat moet iedereen met elkaar eens zijn. Als je dan het hart niet verplaatst wordt de ET waarde lager. Als je spacers plaatst verlaag je in principe ook de ET waarde (als je de spacers als deel van de velg ziet).

Tiki Madness
24-06-2005, 14:27
ik denk dat Domenico het verschil tussen et waarde en backspacing door elkaar haalt.als je je velg aan de buitenkant verbreedt dan blijft de backspacing gelijk maar je et waarde verandert.Het rare is alleen dat er wat maatvoering betreft aan de binnenkant van je wiel niets verandert maw je wiel past nog steeds.alleen de waarde van je et verandert

Rutger
22-07-2005, 20:09
hallo,

Passen onderstaande velgen onder een jetta 2? en zo ja, wat moet ik dan eventueel nog aanpassen?

2x 7J 16 ET 30
2x 8J 16 ET 36

Alvast bedankt!

Gr. Rutger

teknix
24-07-2005, 15:13
Gaat passen zonder enige aanpassing.

LuNaTiK
30-07-2005, 12:30
hallo,

Passen onderstaande velgen onder een jetta 2? en zo ja, wat moet ik dan eventueel nog aanpassen?

2x 7J 16 ET 30
2x 8J 16 ET 36

Alvast bedankt!

Gr. Rutger

Dat moet lukken met originele ophanging... ik rij echter op 16x9J ET15, en dat kan niet zonder aanpassingen.

Fred
30-07-2005, 13:15
aha , ik ben er .
dat met de et heeft geholpen

maar dan dit : ik heb een 8J velg liggen ( dit is dus 8x 2.54 = 20.32 )
maar hij is ...... 21.5 cm ..... dus........ maw 8.5 j ( tussen de opstaande randen gemeten .

en om het af te maken : de 7 J velg (7x2.54 = 17.78 ) is idd 18 cm breed ......

dus vandaar dat ik er geen snars meer van snapte , de 8 j velg is gewoon een 8.5 j ! tsssss mathijs heeft dus iets bredere velgen dan gedacht .


Even voor de duidelijkheid: De J is de vorm van de velg rand.....en heeft niks met de breedte te maken, die word gewoon in inches aan gegeven

De J is tegenwoordig eigenlijk standaard voor tubeless banden, vroeger had je meer aanduidingen en was het zaak om goed op te letten dat het juiste type band op de juiste velg ging

oergolf
07-12-2005, 22:23
Nu er toch een topic over is, :D

Weet iemand de afstanden van de aanligging van de velg van trommel of remschijf tot aan de wielkast rand van bv een golf 1,2,3. Van de voorkant en achterkant.

Als je die afstand weet dan kan je toch zo narekenen of je velg bij het inveren binnen in je wielkast valt of juist gaat raken? Of nog beter: je kan uitrekenen welke velgen zonder aanpassingen gaan passen.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

martinus83
14-03-2006, 10:04
Geef even je bron door, want die heeft het toch echt verkeerd. Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan dat wij begrijpen.
Zie me niet verkeerd, maar stel je nou voor dat je de velg aan de binnenkant 1 cm verbreedt, en 2 cm aan de buitenzijde. ALs je ET waarde 43 was wordt ze nu 33. De hartlijn is een cm naar buiten geschoven. Dus dat is geen vast gegeven.

Je etwaarde wordt 38 mm...
Verschil is 20-10= 10 mm meer naar buiten.
Je etwaarde wordt hierdoor 10/2=5 mm kleiner = 43-5=38 mm

Domenico..:

Wanneer je een velg hebt met een bepaalde breedte en et-waarde.
Je et waarde is dus het punt van montagevlak tot aan het midden van de gehele velgbreedte.
Wanneer je de velg in zn totaal breder maakt dan verschuift automatisch het midden van de velg.
Wanneer je de buitenrand breder maakt (zie plaatje in dit topic) gaat de middellijn meer naar buiten toe en komt deze dus dichter bij het montagevlak en wordt de et-waarde kleiner
Wanneer je de binnenrand breder maakt (zie plaatje in dit topic) gaat de middellijn meer naar binnen toe en gaat deze verder van het montagevlak af en wordt de et-waarde groter.

Het klopt inderdaad als je zegt dat de afstand van montagevlak (naaf) tot aan achterzijde velg (binnenrand) altijd hetzelfde blijft, dit is inderdaad zo als je je buitenrand verbreed (wat over het algemeen gedaan wordt).
Maar het is niet zo dat de afstand van montagevlak tot aan achterzijde velg je et-waarde bepaald.

En over die adapters, door en adapter breng je je velg inderdaad naar buiten, hiermee verKLEIN je je et-waarde in principe, dit omdat je het montage vlak dmv de adapter/spoorverbreder dichter naar het midden van de velg brengt.

joossie
05-04-2006, 21:51
Nou ik heb ook een vraagje.....??

Ben met een setje rh wielen bezig......

8 j en de et waarde is et 60 maar moet natuurlijk een adapterschijf tussen.

Ben ik aan het meten met een velg die ik vorig jaar eronder heb gehad en blijkt...

et 35 en de afstand van de binnen kant van het hart tot de achterkant van de velg is 14 cm. velg is 7 j breed

heb dezelfde afstand opgemeten van de rh velg en deze afstand is 17,5 cm

Om aan de achterkant tussen de schokbreker en de velgrand dezelfde afstand te krijgen zou ik dus een adapter van 35 mm moeten gebruiken toch.

VRAAG WAT WORD DAN DE NIEUWE ET WAARDE EN HOEVER KOMT DE VOORKANT NAAR BUITEN BIJ DE 8 J VELG??????

En wat kan ik doen om de voorkant van de velg iets meer naar binnen te krijgen zonder dat de binnenkant van de spaak de beugel van de remblok raakt?

domenico g60
05-04-2006, 22:11
Het maakt het allemaal wel erg ingewikkeld hoor. ;)
Ik vind de standaard ET waarde van de velg veel belangrijker om te weten inlaats van als je een meerdelige velg hebt , dit omdat het dus ook afhankelijk is hoe breed je een rand plaats.
Bijvoorbeeld als je een velg na aanpassing heb op een ET 35 en en eentje ET 45 als ze dan beide 9 J zijn weet je dus niet welke rand het breedste is en ook weet je dan niet welke het beste op je naaf past zodat ze niet je schrokbrekers raken.

Of zie ik dat verkeerd ?
Ik wil liever weten wat de standaard ET waarde van de velg is dit ivm het achterste deel wat altijd een vast punt heeft zodat je weet of het wel of niet past in de wielkasten.

@Joossie ,

Ik heb zelf ook RH velgen met standaard voor een ET van 47 met een adapter 25mm.
Achter heb ik ET 62 standaard met een adapter van 20mm.
Mijn voorvelgen zijn aangepast en zijn nu 8,5 J en mijn achtervelgen zijn aangepast en die zijn 9 J breed.
Daarbij is mijn auto ook niet verlaagd en past het zonder enige problemen.

35mm dikte apadter lijkt me een beetje overdreven dus.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr , Domenico

RubenD
05-04-2006, 22:43
joossie Had je bij die oude velg nog afstand over? Tussen de binnenkant van de velg en de schokbrekers?

Ik kan mijn namelijk goed voorstellen als je met die adapter de afstand dus gelijk wilt maken met je nieuwe (breedere) velgen je gaat aanlopen bij de buitenschermen.

Maargoed de nieuwe velgen hebben momenteel een ET-waarde van 60. Als je er een adapter tegenaan monteer/zet (wat je wilt) van 35 mm haal je dus 35 mm van je ET-waarde af. Gevolg je nieuwe Et-waarde wordt 25 mm.

Maar nogmaals als je dit zo doet gaat tie dan niet aanlopen in je buitenscherm.

@ Oergolf (Sam) Dit zou inderdaad wel kunnen. Maar:
- Banden van verschillende merken maar wel met dezelfde maat vallen anders uit (lees hoekiger, strakker, boller enz.)
- Welke bandenmaat komt er op de velg? Dit maakt uit, komen de wanden netjes recht of komt de band getrokken te staan en zo ja hoe schuin komen de wanden dan?
- Wat voor setup hebben de veerpoten, vaste dempers en veren, een schroefset, instelbare dempers, ring set, airride, origineel of... Allemaal afhankelijk van de ruimte aan de binnenkant van de velg en de veerweg.
- Zijn de wielkasten al aangepast?

Dus veel haken en ogen aan het rekenwerk. Het is dus moeilijk uit te rekenen of een bepaalde velg met band gaat passen zonder of met problemen. Maar je zou het kunnen uitrekenen.

Maar wat jij wilt uitrekenen over de afstand tussen de montagevlakken (schijf of trommel) voor de velgen tot de wielkastrand is na te meten. Dan moet je de band weten die erop komt en of deze getrokken staat en hoeveel. Dan weet je of het past. Zit je dus alleen nog met aanlopen tegen o.a. de veerpoot...

En de veerweg & demping maken ook nog uit...

Beetlefreak
05-04-2006, 22:46
VRAAG WAT WORD DAN DE NIEUWE ET WAARDE EN HOEVER KOMT DE VOORKANT NAAR BUITEN BIJ DE 8 J VELG??????
ET wordt dan 25: 60-35.

De 8J velg komt t.o.v. de adapter ook 35 mm naar buiten.
Echter t.o.v. 7J velg, komtie 10mm naar binnen.
De breedte compenseert volgens jouw rekensom naar binnen (17.5 - 14 = 3.5cm)
Een 8J is 25.4 mm breeder dan een 7J dus komt het wiel 10 mm naar binnen t.o.v. de 7j velg

Correct me if I'm wrong :)

joossie
05-04-2006, 22:49
Ja maar die van mij is wel verlaagd en moet gewoon dit jaar nog lager/ als dat nog kan/ en dat kan ie...... :iamwithst

Achter is geen probleem met 35 mm maar voor moet ie gewoon wat smal staan om zover mogelijk te zakken en dan nog laag te rijden.

Misschien dat iemand anders het weet?

Bedankt....

joossie
05-04-2006, 22:59
ET wordt dan 25: 60-35.

De 8J velg komt t.o.v. de adapter ook 35 mm naar buiten.
Echter t.o.v. 7J velg, komtie 10mm naar binnen.
De breedte compenseert volgens jouw rekensom naar binnen (17.5 - 14 = 3.5cm)
Een 8J is 25.4 mm breeder dan een 7J dus komt het wiel 10 mm naar binnen t.o.v. de 7j velg

Correct me if I'm wrong :)


jij bedoeld dat de achter velg rand 10 mm dichter bij de schokbreker komt.....toch????

Beetlefreak
06-04-2006, 11:24
jij bedoeld dat de achter velg rand 10 mm dichter bij de schokbreker komt.....toch????
Gisteravond was al laat... :redface:
Dus die berekening klopt niet helemaal, heb het zonet even uitgetekend.

De 8J velg kom niet dichterbij de schokbreker t.o.v. de 7J velg.
Echter de 8J velg komt ongeveer 2cm dichter naar het wielscherm toe.

PeterZ
28-04-2006, 22:23
Ok, duidelijk, maar nu is de vraag hoe de theorie in de praktijk werkt.

Ik rij nu met 15" velgen, 7 inch breed ET20, dat gaat prima, maar ik heb gehoord dat ET28 al niet helemaal goed gaat. Ergens daartussen ligt dus de grens tussen goed en niet goed.

Ik denk trouwens dat de diameter van de velg en de hoogte van de band ook invloed hebben op eventueel aanlopen.

Dus: Kan ik op mijn Golf 1 GTI 14" velgen kwijt, 7 Inch breed met ET25?

PeterZ
30-04-2006, 08:05
Upje voor mij: Kan ik op mijn Golf 1 GTI 14" velgen kwijt, 7 Inch breed met ET25? :confused:

LuNaTiK
30-04-2006, 11:03
Ik rij nu met 15" velgen, 7 inch breed ET20, dat gaat prima, maar ik heb gehoord dat ET28 al niet helemaal goed gaat. Ergens daartussen ligt dus de grens tussen goed en niet goed.


Volgens mij snap jij het niet helemaal.... ET20 is juist nog veel riskanter dan ET28! Dus ET25 zou zeker ook gaan passen bij jouw!

En wat wel of niet gaat aanlopen hangt helemaal van je verlaging af. ;)

RubenD
20-11-2006, 20:42
Je mag/kan alleen ET waardes onderling vergelijken van velgen met dezelfde breedte, hoewel dit in het algemeen maar even vergeten wordt anders wordt het zo moeilijk.
Als je een velg breder maakt dan verschuift het midden dat moet iedereen met elkaar eens zijn. Als je dan het hart niet verplaatst wordt de ET waarde lager. Als je spacers plaatst verlaag je in principe ook de ET waarde (als je de spacers als deel van de velg ziet).
Dit gaat natuurlijk alleen op als de velg enkel aan de buitenzijde verbreed wordt. Word de velg enkel naar binnen toe verbreed zal de ET waarde juist veranderen en de backspacing zal ook veranderen, de velg komt dichter bij de schokbreker.

@ PeterZ Neem aan dat het al opgelost is. Maar even voor de duidelijkheid. Dat ET28 verhaal, is dat verteld over een 7" brede velg? Of zei iemand "gewoon" ET28 pas moeilijk? Maar je wilt dus van 15" naar 14" even breed, 7" en een 5mm hogere ET waarde, velgen zouden dus 5mm meer naar binnen vallen. Ik weet niet hoeveel afstand je velgen nu hebben tot aan de schokbrekers, die zul je dus na moeten meten. Als deze meer is als 5mm (ook bij inveren!) dan zou het moeten passen. Maar de bandenmaat die waarschijnlijker anders wordt moet ook naar gekeken worden. Als hier bolle banden op komen kan het als nog aanlopen. Maar daar ga ik in deze situatie niet van uit.

LuNaTiK
20-11-2006, 20:48
Heb je een half jaar lang nagedacht over dat antwoord?

RubenD
22-01-2007, 16:27
Nee, die berekening was meer een algemene berekening als mensen het weer eens hebben over ET-waarden zonder de velgbreedte mee te nemen in het verhaal.

En dit antwoord duurde zolang, omdat ik hier zojuist pas weer kijk (sinds 20-11-2006) :D

RubenD
12-03-2007, 20:25
Zo, na aanleiding van een ander topic (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=404647) heb ik nog eens een extra tekeningtje gemaakt voor het bepalen van de ET waarde:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/9/7/nieuwe.ET.waarde.GIF
Deze klopt alleen als het hart niet verplaatst word en er aan de buitenkant verbreed word. Word er ook aan de binnenkant verbreed dan heb je nog steeds het verhaal van de middenlijn maar de ET waarde zal anders zijn. Doordat er aan beide kanten materiaal toegevoegd word. En op de afbeelding alleen aan de buitenkant.

Jazzblue
25-01-2008, 21:27
Even een vraagje :D , ik rij een Polo G40 en heb een setje BBS RS 070 gekocht. Volgens mij zijn de velgen eerder bij de vorige eigenaar verbreed van 7 naar 8J, dit omdat de velgen van binnen tot buitenkant ong. 20,3 cm. zijn. De standaard velgen van de Polo zijn 5,5J en ET38 en de BBS RS 070 zijn dan waarschijnlijk 8J en ET16. Nu ben ik zowiezo van plan om een inch smaller te gaan dus de wielen versmallen naar 7J. De randen zijn trouwens 5,1 cm breed ;) , eventueel te ruil dus:D.

Dus gaat dit passen?

Even een paar fototjes:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-38CTFTC6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZPZ3GQPU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DK4FIFTP.jpg

sixpack
25-01-2008, 21:54
denk het wel , de 070 zijn et 16 en met een 1 inch rand erop moet dat gaan, maar de 2.0 randenerop zal niet gaan passen ben ik bang.

trouwens op de pic lijkt het gewoon orgineel, heb je tussen de randen gemeten ? (dus waar de "wang" van de band tegenaan drukt ? )

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/Afbeelding152.jpg

zo dus

Jazzblue
25-01-2008, 22:10
Nee, maar dat is dus wel de bedoeling? Ik vond het ook al vrij smal voor 8J:).
Als ik dat meet, is het van binnen tot buitenrand ongeveer 18 cm. en van de buitenrand tot aan waar de binnenrand weer begint ongeveer 4 cm. Ik ken er op dit moment geen wijs meer uit dus alle uitleg is welkom:D.

sixpack
25-01-2008, 22:13
Hej sjaak maak het eff nie zo moelijk voor ons :D

gewoon tussen de binnenranden meten,zoals ik al zei ;) wat zie je dan ? +/- 17.78 cm ?

Edition-Blue
25-01-2008, 22:17
Heb ook rs070 met 7,5j rodnom et 11.
Maar het past allemaal net, super mooie rs soort !

Jazzblue
25-01-2008, 22:48
Is inderdaad 17,78 cm.:D. Morgen maak ik even foto's als er een velg onder zit:D.

sixpack
25-01-2008, 22:51
7j dus :rolleyes:

gewoon polijsten en eronder knallen, kan zijn dat het voor iets uitsteekt, maar dat geeft niet dan zet je de wielvlucht gewoon negatief,kost bandje meer in het jaar maar ach tis hobby toch ?

Jazzblue
25-01-2008, 23:00
Polijstwerk valt denk ik wel mee, de randen zijn nog wel netjes en ik heb het vermoeden dat er twee al vervangen zijn:D. Op twee zit ook een blanke lak laag, hoe kan ik deze er dan het best afkrijgen, met afbijt ofzo? Maarja, het is wat je zegt bandjes die ik wil(bridgestone potenza 165-50-15) zijn ook niet de duurste dus:D. Ik hoop ze in ieder geval voor de zomermeetings af te hebben:D.

RubenD
25-01-2008, 23:46
Inderdaad, de breedtemaat moet tussen de randen (met J profiel, vandaar altijd 7J) gemeten worden.

BaZe
02-02-2008, 18:35
Hallo,ik kan deze Ally Cat velgen van 6Jx13 kopen maar weet niet of ze zouden passen op mijn golf 1

http://i21.photobucket.com/albums/b259/BaZe_/100_0107.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b259/BaZe_/100_0110.jpg

als ik meet zoals hier gezegd wordt op het forum,kom ik uit op een ET-waarde van +/- 2 cm..
Is er misschien iemand die me kan helpen,of ervaring heeft met deze velgen op een golf 1 te zetten??
Alvast bedankt !

breadfan83
17-02-2008, 02:23
Ok, omdat ik geen zin heb om een ander topic te gaan zoeken dat meer van toepassing is op dit onderwerp zet ik het hier maar even neer. Het is hier tenslotte ook al behandeld, en ook toen was de informatie net zo betrouwbaar als die die gegeven wordt wanneer iemand vraagt of en hoe ie zijn mk2 VR6 op kenteken krijgt... :screwy:

De breedte van een velg wordt niet gemeten in aantal J's!!!

De breedte (van het leeuwendeel) van velgen wordt gemeten in inches. Eén inch is 2,54 centimeter. De J in de bemating van een velg geeft enkel en alleen de vorm van de velgrand aan, niets meer en niets minder. Hier zijn verschillende varianten van, dus niet elke velg heeft die J in de bemating staan.

Ik weet goed dat iedereen duidelijk snapt wat men bedoelt, maar het klopt gewoon niet en ik stoor me er aan! Wat iedereen er mee doet zal me worst wezen, maar ik zal mensen er op blijven wijzen tot de hele wereld snapt dat de J geen breedte-eenheid van een velg is! En dat duurt denk ik nog wel even...

Het zijn INCHES, geen JINCHES!

sixpack
17-02-2008, 09:47
:d

Skeez
07-04-2008, 20:52
Ok... vind het best lastig allemaal...

Wil iemand daarom even naar mijn berekening kijken?

Heb ori Golf 1 stalen velgen liggen met ET-waarde 45. Ik wil ze laten verbreden, maar ze moeten wel binnen de spatborden blijven (zonder GTI spatbordverbreders). Een ET-waarde van 35 lijkt me mooi (staat nog niets vast; dus tips, adviezen en opmerkingen zijn van harte welkom :thumbup: ).

Het verschil tussen ET 45 (huidig) en ET 35 (gewenst) is 10.
10 x 2 = 20; dus ik moet per velg 20mm naar buiten verbreden?

Ben benieuwd of ik het door heb :rolleyes:

RubenD
07-04-2008, 21:19
De ET waarde van je velg is van invloed op enkele factoren. De belangrijkste word veelal gezien als de ruimte achter je velg, de backspacing.

Hoeveel afstand heb je tot aan je veerpoot en snijd deze niet in de band. Als je erg veel ruimte over hebt tot aan de veerpoot zou je ET waarde nog omhoog kunnen. Ook word verbreden, bij mijn weten, maar op 1 plek in de velg gedaan en niet aan beide zijden van het hart. Mocht je toch de ET waarde helemaal verkeerd hebben kan het hart wel weer verplaatst worden.

Maar er zijn dus nog meer punten waarom de ET waarde belangrijk is. Er bestaat namelijk zoiets als een schuurstraal. Dit is, gemeten op het wegdek, de afstand tussen de middenlijn van de velg en de lijn door je onderste en bovenste schanierpunt (aan fuseezijde).
Als deze negatief is zal je wiel, als deze in de berm komt zich altijd weer uit de berm trekken. Bij een positieve schuurstraal krijg je het omgekeerde, vaak niet zo wenselijke, effect.

De schuurstraal zal nooit 0 moeten zijn. Dan word er namelijk geen kracht (druk/trek belasting) uitgeoefend op je stuurkogels, waardoor je wielen mogelijk kunnen gaan zwabberen als je rechtuit rijd.

Eigenlijk word er verbreed in halve inches. Maar wil je het percé zo dan moet dat natuurlijk ook wel kunnen. Maar het zal nog steeds smal lijken, in mijn ogen ;).

Maar monteer het wiel met of zonder band (leg er dan wat blokjes hout neer en daarna van de krik af). Zorg dat de vering goed staat en meet hoeveel je naar buiten kunt.

Skeez
07-04-2008, 21:46
De ET waarde van je velg is van invloed op enkele factoren. De belangrijkste word veelal gezien als de ruimte achter je velg, de backspacing.

Hoeveel afstand heb je tot aan je veerpoot en snijd deze niet in de band. Als je erg veel ruimte over hebt tot aan de veerpoot zou je ET waarde nog omhoog kunnen. Ook word verbreden, bij mijn weten, maar op 1 plek in de velg gedaan en niet aan beide zijden van het hart. Mocht je toch de ET waarde helemaal verkeerd hebben kan het hart wel weer verplaatst worden.

Maar er zijn dus nog meer punten waarom de ET waarde belangrijk is. Er bestaat namelijk zoiets als een schuurstraal. Dit is, gemeten op het wegdek, de afstand tussen de middenlijn van de velg en de lijn door je onderste en bovenste schanierpunt (aan fuseezijde).
Als deze negatief is zal je wiel, als deze in de berm komt zich altijd weer uit de berm trekken. Bij een positieve schuurstraal krijg je het omgekeerde, vaak niet zo wenselijke, effect.

De schuurstraal zal nooit 0 moeten zijn. Dan word er namelijk geen kracht (druk/trek belasting) uitgeoefend op je stuurkogels, waardoor je wielen mogelijk kunnen gaan zwabberen als je rechtuit rijd.

Eigenlijk word er verbreed in halve inches. Maar wil je het percé zo dan moet dat natuurlijk ook wel kunnen. Maar het zal nog steeds smal lijken, in mijn ogen ;).

Maar monteer het wiel met of zonder band (leg er dan wat blokjes hout neer en daarna van de krik af). Zorg dat de vering goed staat en meet hoeveel je naar buiten kunt.

Ok; dus ik heb het nog niet door :rolleyes:

Wat ik eigenlijk wil is ori Golf 1 velgen 4,5J breed ET45 verbreden, maar wel zodat ze binnen de ori spatborden vallen. Schijnbaar zegt de J-waarde niet veel; dus vertrouw ik op de ET-waarde ;) .
ET35 leek me mooi (net gezien bij een Golf 1 met G60 Sebring velgen). Met bovenstaande berekening kwam ik op 2cm verbreding per velg.
De J-waarde wordt dan +/- 5,3J. Dat is inderdaad niet erg breed; maar anders ben ik bang dat ik buiten mijn wielranden kom...

Lastig allemaal!

RubenD
07-04-2008, 22:38
Wat heb je nog niet door dan?

De enige overweging die ik je meegeef: Is die verbreding wel genoeg? Anders heb je straks spijt en heb je wel geld uitgegeven, vandaar ;)

En vanwege mijn opleiding weet ik de effecten van veranderingen in de wielophanginggeometrie aardig en ik dacht, laat ik dat dan ook maar gelijk even vermelden ;)

Alles is prima, als de schuurstraal maar geen 0 wordt. Dat is alleen niet zo maar even te bepalen. Maar met wat simpel meetwerk aardig snel te bepalen!

Maar met de verbreding zit je inderdaad op 5,3" breedte. Ga dan voor 5,5". Als ik dan kijk naar wat anderen met Mk1 Golf/Jetta voor breedte maten kiezen. Zou ik dat gewoon even er naast leggen (foto's etc.) en dan kiezen maar.

Succes.

Bas
07-04-2008, 23:28
...
Maar monteer het wiel met of zonder band (leg er dan wat blokjes hout neer en daarna van de krik af). Zorg dat de vering goed staat en meet hoeveel je naar buiten kunt.

Waarom zo'n heel verhaal als je het eenvoudig uit wilt leggen? Alleen dat laatste lijkt me dan voldoende.

Wiel monteren, latje langs de wielkast leggen en de afstand opmeten.
Ik zou het zowel voor als achter doen, voor is de auto wat smaller.

RubenD
08-04-2008, 00:15
Gezien de search functie van de website zullen anderen dat stuk ook tegenkomen. Lijkt me een mooie aanvulling voor de informatie die verder in dit topic is te vinden.

siep wokkel
18-08-2008, 19:41
hallo jongens..

ik ga velgen bestellen voor de corr


7.5 en 9j 16inch


9j et15

maar nu kan ik voor kiezen uit et30 en et15... wat zou beter wezen... is voor een vr6 uit 92

RubenD
18-08-2008, 20:04
Als de ET 15 te breed valt had je de Et30 moeten hebben. Als de ET30 te diep valt kun je nog spacers monteren.

En verder, even meten hoeveel ruimte je hebt tussen velg en wielkastrand en velg en veerpoot. Dan weet je waar je aan toe bent.

Erik
06-09-2008, 16:56
Even een vraag wat betrekking heeft op dit onderwerp;

Momenteel heb ik een setje velgen wat nogal breed 'uitvalt' icm mijn verlaging.
Om nou niet meteen weer mijn wielkasten te gaan verbouwen bekijk ik eerst een andere optie, namelijk afdraaien van de naaf.

De ruimte tussen velg en veerpoot is +20mm en de dikte van het naafgedeelte van de velg is 15mm. Hoeveel zou ik ervan af kunnen laten draaien zodat het wel nog een beetje veilig blijft? En is het überhaupt wel veilig om dit te doen?

RubenD
06-09-2008, 17:46
Hoe heb je die 15mm gemeten Erik? Is dat met of zonder het conische gedeelte van de boutgaten?

Erik
07-09-2008, 10:30
De 15mm is gewoon de totale dikte van het gedeelte wat op de naaf komt te zitten (dus met conisch gedeelte van de bouten).

Erik
09-09-2008, 16:30
Niemand die hier verstand van heeft?

LuNaTiK
09-09-2008, 20:08
ik zou er niets van af laten draaien, dit beïnvloedt direct de sterkte van de hele velg.

RubenD
21-09-2008, 16:29
Als dat inderdaad de totale dikte is dan moet je er niks van af draaien. Dat word te dun.

Erik
21-09-2008, 17:15
Als dat inderdaad de totale dikte is dan moet je er niks van af draaien. Dat word te dun.Heb dus gehoord dat 1mm tot 5mm afgedraaid kon worden. Ben nog navraag aan het doen hier over.
Schijnbaar zijn er niet veel mensen die hier ervaring mee hebben.

SpiderClass
24-09-2008, 07:10
Ben ook wel benieuwd hiernaar, want ik wil het ook laten doen bij de voorste velgen. :D

SpiderClass
24-09-2008, 07:15
De ruimte tussen velg en veerpoot is +20mm en de dikte van het naafgedeelte van de velg is 15mm. Hoeveel zou ik ervan af kunnen laten draaien zodat het wel nog een beetje veilig blijft? En is het überhaupt wel veilig om dit te doen?

Trouwens, zou ook even de afstand tot remklauw meten :)

Erik
24-09-2008, 07:22
Trouwens, zou ook even de afstand tot remklauw meten :)Moet ik inderdaad nog even doen ja! Maar verwacht geen problemen hier.

5mm is mogelijk, zaterdag wordt het uitgevoerd.

SpiderClass
24-09-2008, 15:45
Waar laat je het doen? en weet je ook wat het kost? :tongue:

Erik
24-09-2008, 16:54
Waar laat je het doen? en weet je ook wat het kost? :tongue:Schepers wheelservice in Zolder, €13 per velg (excl. band (de)montage)

SpiderClass
24-09-2008, 22:47
oh dat valt me mee en zolder (neem aan in Belgie!?) is ook niet al te ver.

cabrio16v
24-09-2008, 23:29
Been there , done that ... ;)


http://www.volksforum.com/albums/files/5/4/0/vlakkeachterzijde.jpg


uiteraard alleen mogelijk als het hart maar dik genoeg is.

meestal is 5mm max, dus je wint er 'bijna'' niks mee , :)

gr bauke

Erik
25-09-2008, 07:17
uiteraard alleen mogelijk als het hart maar dik genoeg is.
Wat is 'dik'?
In mijn geval kom ik net goed uit. :)

variejantje
14-10-2008, 20:19
Heb een mk3 variant en een 17 inch setje velgen op het oog 7,5J ET 30 past dit zonder problemen, of komt het te ver naar binnen waardoor ik de schroefset ga raken??

Wie helpt me aan een antwoord.

Johan-dtc
15-10-2008, 21:08
Heb een mk3 variant en een 17 inch setje velgen op het oog 7,5J ET 30 past dit zonder problemen, of komt het te ver naar binnen waardoor ik de schroefset ga raken??

Wie helpt me aan een antwoord.


Autotype Golf 3
Steek 4x100
ET 45
Naaf 57,1


Bron: http://jenrcardesign.nl/jenr2/?q=node/40

et 45 is dus je standaard et velg, waarmee de auto wordt afgeleverd
jij wil een 7,5j et 30 wiel erop, dit zal dus gewoon passen, het enige wat wel zou kunnen is dat de buitenkant op je spatbord rand gaat aanlopen, mits hij stevig verlaagd is

opelgek
07-11-2008, 12:18
even kijken of ik het goed heb begrepen !?

7,5 J ET 37 = 19 cm breed en steekt 5,8 cm naar buiten en 13,2 naar binnen

8 J ET 30 = 20 cm breed en steekt 7 cm naar buiten en 13 cm naar binnen

9 J ET 25 = 23 cm breed en steekt 9 cm naar buiten en 14 cm naar binnen

heb ik het juist ???

graag reactie van de kenners !!

martiepartie
07-11-2008, 12:28
juist.

Beetlefreak
07-11-2008, 12:34
even kijken of ik het goed heb begrepen !?

9 J ET 25 = 23 cm breed en steekt 9 cm naar buiten en 14 cm naar binnen

heb ik het juist ???

graag reactie van de kenners !!
Klopt! 9 x 2.54 = 22.86cm / 2 (hart vd velg) = 11.43cm + 2.5cm (ET) = 13.93cm naar binnen en 8.93 cm naar buiten.

opelgek
07-11-2008, 19:17
kijk ! is het me toch nog duidelijk

bedankt

knedel16vweber
25-11-2008, 23:11
nou dit: ik heb een setje gottì 150 op het oog met de maten 11jx15 et32 en 14jx15 et70! hoe ga ik dit op een golf 1 gti plaatsen. komt de et 70 niet te ver naar binnen dan? (naar buiten geen probleem! alles is ervoor gemaakt)
maar zit ik niet met mijn veerpoot in de knoei! et 32 is geen probleem!

dat zou dus zijn 14x2.54 = 35,56 / 2 = 17,78 + 7 = 24,78cm NAAR BINNEN??

dan moet ik er een stijgerpijp tussen lassen ofzow??? :confused: :D

gr frank!

RubenD
25-11-2008, 23:34
Heb een mk3 variant en een 17 inch setje velgen op het oog 7,5J ET 30 past dit zonder problemen, of komt het te ver naar binnen waardoor ik de schroefset ga raken??

Wie helpt me aan een antwoord.
Volgens mij moet dat wel gewoon passen, maar vraag hier anders even: http://www.vwforum.nl/modules.php?name=Forums&file=profile&mode=viewprofile&u=420

En wat ik laatst ontdekt heb, 7,5" breed is bij de ene velg net iets breder als bij de andere 7,5" brede velg (en nee, kwam niet zo zeer door de velgrand waar de wang van de band tegenaan drukt).

RubenD
25-11-2008, 23:40
Wat je zegt met de ET32 is geen probleem. Als jij die 14" brede velg neemt (volgens mij gaat dat echt niet staan, ook niet onder die Cup GTI van je, maargoed) met ET70 en je legt daar een adaptertje achter van 38mm dan zit je op een ET van 32. Maar dan heb je nog steeds een backspacing van 14/2=7" 7*25,4=177,8mm + 32mm + velgrand. Dan zit je op zo'n 225-230mm backspacing, dat kun je dus wel vergeten in mijn ogen.

Moet je inderdaad met stijgerpijp gaan werken, maar dan vraag ik me af, hoe zorg je dan dat je as niet teveel doorbuigt ;) En je lagers niet slijten als een gek.

Arne
26-11-2008, 08:08
nou dit: ik heb een setje gottì 150 op het oog met de maten 11jx15 et32 en 14jx15 et70! hoe ga ik dit op een golf 1 gti plaatsen. komt de et 70 niet te ver naar binnen dan? (naar buiten geen probleem! alles is ervoor gemaakt)
maar zit ik niet met mijn veerpoot in de knoei! et 32 is geen probleem!

dat zou dus zijn 14x2.54 = 35,56 / 2 = 17,78 + 7 = 24,78cm NAAR BINNEN??

dan moet ik er een stijgerpijp tussen lassen ofzow??? :confused: :D

gr frank!

De ET waardes zijn negatief bij zulke brede wielen, dat kan ook niet anders...

17,78-7=10,78. Da's beter denk ik.

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/6/8/gotti15014x15et70.jpg

knedel16vweber
26-11-2008, 17:58
De ET waardes zijn negatief bij zulke brede wielen, dat kan ook niet anders...

17,78-7=10,78. Da's beter denk ik.

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/6/8/gotti15014x15et70.jpg

dus met andere woorden 10.78 cm naar binnen?
dan zou het wel kunnen dus? :confused:

ik moet dit even uitpluizen ze zijn erg duur en erg ver weg vandaar.
alle tips zijn mee genomen :thumbup:

Leejon
26-11-2008, 19:42
Als ik voetnoot op die foto zie is de ET waarde -70

Ik heb het even voor je uitgetekend, misschien is het zo wat duidelijker :)


http://img243.imageshack.us/img243/7147/velgengottima6.jpg (http://imageshack.us)

Rode lijnen zijn dus de hart lijnen, Van de 11J velg heb ik de ET waarde ook veranderd naar -32, en dan kom je mooier uit in vergelijking met de 14J velg.

sixpack
26-11-2008, 20:11
:goodpost:

knedel16vweber
26-11-2008, 21:30
@ leejon: ik snap um helemaal nu erg bedankt met andere woorden het gaat gewoon passen op een golf1 misschien un spacer ertussen ik weet de exacte maat niet van de auto uit mn hoofd.
is wel breed hè :redface:
nogmaals bedankt :thumbup:

martiepartie
17-12-2008, 10:57
Heb je nou heel het topic niet doorgelezen? Alle antwoorden staan in dit topic namelijk, in de eerste post op pagina 1..............

Joentje
15-01-2009, 21:52
Ik heb dus een vraag..

Ik heb 9,5j et55 5*120, Hoeveel mm spacers ben ik nodig om op een gemiddeld et37 ofzo(golf4) te komen?

Johan-dtc
15-01-2009, 22:16
Ik heb dus een vraag..

Ik heb 9,5j et55 5*120, Hoeveel mm spacers ben ik nodig om op een gemiddeld et37 ofzo(golf4) te komen?

heel gemakkelijk, spacers van 20 mm
je trekt gewoon 37 van 55 af :)

breadfan83
15-01-2009, 22:21
heel gemakkelijk, spacers van 20 mm
je trekt gewoon 37 van 55 af :)

Precies.
't Hart van je velg zit 55mm uit het midden van de velg, vandaar ET55.

Wil je die ET dus naat ET37 brengen, zul je het hart van de velg 18mm verder naar het midden moeten brengen.

Omdat 18mm spacers niet bestaan, en die 2mm ook niet veel uitmaken, inderdaad spaces van 20mm. :)

Johan-dtc
15-01-2009, 22:47
Precies.
't Hart van je velg zit 55mm uit het midden van de velg, vandaar ET55.

Wil je die ET dus naat ET37 brengen, zul je het hart van de velg 18mm verder naar het midden moeten brengen.

Omdat 18mm spacers niet bestaan, en die 2mm ook niet veel uitmaken, inderdaad spaces van 20mm. :)

kan wel van 18mm, maar dan moet je ze laten draaien ;)

breadfan83
15-01-2009, 23:24
kan wel van 18mm, maar dan moet je ze laten draaien ;)

Wijsneus. :tongue:

Joentje
16-01-2009, 16:37
Heb 18mm adapters van H&R ;)

Bijdeze bedankt!!

gti-er
14-02-2010, 00:31
vraagje:
heb onder de Vento op het moment 16'' Cupra wielen met een breedte van 6J Et38, nu wil ik een velg eronder zetten die17'' en 7j is en uitkomt met een spoorverbreder op Et38?
Dus heel makkelijk (waarom doe ik dat niet eerder) gezegd:
Nu 6J op 16'' met ET38 naar 7J op 17'' met ET38?

Kan dat?

De Pul
14-02-2010, 00:42
je word 1,25cm breder en 1,25cm hoger vanaf de hartlijn van de velg gemeten.of dat gaat passen kan jij alleen zien:D
ik heb onder mijn mk3 trouwens al 7.5x17et35 gehad,goed laag..
viel mooi gelijk met de wielkasten.

Zollie
14-02-2010, 09:40
http://www.2shared.com/file/1135533...calculator.html

De banden en velgen calculator! voor al uw 185-60-14 14x6 et 38 naar 195-50-15 15x7 et 25 etcetera vragen :)

met plaatje!

download door onderaan 'save file to PC' te klikken (niet op alle drukke download hier knoppen, die zijn reclame)

is handig excel ding, kan je al je banden en velgen mee berekenen!!!

gti-er
14-02-2010, 12:31
je word 1,25cm breder en 1,25cm hoger vanaf de hartlijn van de velg gemeten.of dat gaat passen kan jij alleen zien:D
ik heb onder mijn mk3 trouwens al 7.5x17et35 gehad,goed laag..
viel mooi gelijk met de wielkasten.

Zal vast wel passen, nu zit er 195 op 16'' en er komt 185 op de 17''!! :thumbup:

KvZ
12-04-2010, 12:59
past een 16'' 9j et20 op een polo?
Zo ja, ook met een v-maxx schroefset?

B.v.d
Kai

HB24
07-06-2010, 21:18
Volgende vraag, hoe breed kan ik in feite gaan met de bbs rm's op een jetta 2 zou ze gelijk met de kas willen

Hennuh
09-06-2010, 18:34
http://www.retropilots.be/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=1791&start=10

Dit is 8J achter steekt heel iets uit, dus max 7.5 denk ik.

Sparhawk
10-06-2010, 21:33
Ik heb een setje velgen 7J et0, de velg is meerdelig
Als ik voor de buitenrand een half J smaller pak kom ik dan uit op 6,5J +/- et12 of blijft het et0?
Ik zou denken dat het et12 zou worden aangezien het middelpunt van de velg meer naar binnen verplaatst maar weet het dus niet zeker :confused:

Hennuh
13-06-2010, 21:27
ET wordt 6

Sparhawk
13-06-2010, 22:14
ET wordt 6
Thnx, nu ik het 1 en ander weer overlees zie ik het inderdaad ook (had de hele maat genomen ipv de helft :stupidme: )

Weet iemand zo of dit gaat passen onder een mk1 cabrio aan de voorkant?

Hennuh
14-06-2010, 15:30
steekt een cm of 2 wel uit.

dafour
30-03-2011, 09:29
Krijg ik ats cups 15" et25 onder een Jetta 1?

Hennuh
30-03-2011, 12:50
Krijg ik ats cups 15" et25 onder een Jetta 1?

Ja dat past, afhangende van verlaging en bandenkeuze.
Als je de search even gebruikt is er genoeg over te vinden.

dafour
30-03-2011, 13:57
ahja had niet zoveel vertrouwen in de search maar heb dit juist gedaan en kwam wel met een paar goeie resulaten.Thx voor de reply :thumbup:
Domme ik :shake:

4rings
27-04-2011, 10:40
denk niet dat het past.
maar vraag het toch maar even.

standaard velg van een golf type 3.
http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/227586_1626869643579_1591705701_31237097_7893475_s.jpg
VW Golf III 14" 4x100 ET43 185/65/14

bandjes wat er op liggen zijn niet de beste en dus ook aan vervanging toe.
eventueel smallere/plattere/getrokken bandjes

past dit onder een polo classic van 2de generatie?
polo is verlaagd.
zo als hij er nu bijstaat.
http://www.steilheck.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=10356.0;attach=27382;image

Edward
27-04-2011, 11:02
Krijg ik ats cups 15" et25 onder een Jetta 1?

ja dat past.

Even voor mezelf spreken; met een supersport schroefset (5cm schroefdraad over op de voorste veerpoot) en 185/45/15 banden, dan komt het goed, als je 7J velgen neemt. Kan zelfs nog wat lager.....

Zet je een 195 of 205 band op je velg dan komt ie tegen je voorste veer aan heb ik ondervonden, moet er een spacer tussen.

succes.

1982kameiX1
27-04-2011, 11:51
@4 rings. welke banden maat heb je nu op de polo?

stel dat je nu 175/65/13 hebt en je legt er 185/65/14 onder dan heb je 38.4 mm verschil in diameter. De band komt dan 19.2 mm dichter bij de wielkast.

Ronal_Driver
27-09-2011, 15:58
Iemand ervaring met 16" 9J ET 15 onder een type 81?, gaat om de achterwielen

vdWal.
03-03-2012, 17:40
zijn er mensen die weten of een 16'' 8J et25 past op een golf 3 (variant)?

achtervoorzie ik niet echt problemen denk ik.. maar voor?
eventueel foto's?

Leejon
12-03-2012, 22:10
Mijn zusje heeft Keskin KT4 9x16 er onder haar golf, ET waarde was meen ik ook 25mm ... dus dat zou moeten kunnen. Al ligt haar Golfje niet plat op z'n bek, en zijn de voorschermen uitgerond willen de voorste banden nog wel een enkele keer happen

Maar dat wijd ik aan haar rijstijl :D

HotWheels
05-09-2012, 16:36
Past een 15", 7j velg met et32 onder een T2?

Bus is verlaagd dmv dropped spindels, wellicht gaat ie nog lager in de toekomst (verstelbare vooras ligt al klaar maar is nog niet zeker of deze eronder komt).

oettinger_18
12-09-2012, 17:50
past 9j et 20 in 16" achter bij een golf 1

jasonnl
13-12-2012, 22:15
ET waarde kan je toch opmeten via de ophanging dan? stel je meet de afstand tussen de schokbreker en de remschijf/trommel.
Die afstand is bijv. 40mm.dan kan je er een velg opzetten van bijvoorbeeld ET35. Dan hou je als het goed is 5mm over tussen de rand van de velg en de schokbreker.

Klopt wat ik nu denk of niet??
Dus als je de ET weet van de velg en je weet niet zeker of het past kan je het zo snel zelf ff na meten toch?

Tjaap
13-12-2012, 22:19
Nee klopt niet. Zowel een 5J als een 10J velg kunnen ET35 zijn. Maar de een komt een stuk verder naar binnen dan de ander.

jasonnl
13-12-2012, 22:35
owja,
En als je het zo uitrekent klopt het dan wel
bijv.
5Jvelg = (12,7mm/2 ) + die ET35 = 41,35 dat is dan de lengte van de naaf van de velg tot de rand. De minimale ruimte die je nodig hebt tussen schokbreker en rem is dan in precipe 41,37 :D

10J is dat dan dus al een stuk meer (25,4mm/2) + ET35= 47,7mm.

Als dit niet klopt stop ik er maar mee want, dan snap ik er dus geen bal van.

Biggie
07-02-2013, 00:08
Welke van deze velgen passen netjes onder een golf3 variant?
set1!

steek 4x100

2x 7.5 j et 35
banden merk : toyo proxes T1R
195/50r16 84v

2x 9.0 j et 15
banden merk : yokohama parada spec-2
205/40r16 83v

Set 2

16 inch
7,5j et 35 en 9j et 30

set 3

16 inch
ET 30
8J breed

set 4
16 inch
7,5j ET 20

Set5

16 inch
2x 8j et 30.
2x9j et 25



Ben opzoek naar een leuke set en dit is my final picks


alvast bedankt

Sven-GTI
25-02-2013, 11:56
Ik heb al aardig wat velgen onder m'n mk3 gehad, maar ga deze zomer eens voor staal :D

Verbreed staal uiteraard. 16 inch. 8j voor en 9j achter zijn de maten die ik graag wil.
En dan met 195-40-16 voor en 205-40-16 achter :thumbup: (of misschien 215-35-16 achter)

Even fototje van het forum ergens gepikt :D
Links 195-40-16 op 8J, rechts 195-40-16 op 9J
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V3K6I7V7.jpg

BLEK
26-02-2013, 22:18
Ik heb het echt geprobeerd uit te rekenen en te snappen..maar ik kom er niet uit.. :redface:

Ik heb nu bbs rm (6J ?) met een ET van 33 en een 0.5J ring.

Dit past verlaagd precies onder de auto.

Nu wil ik er een setje porsche 6J 52.3 teledials onder.

Hoe dik moeten de adaptors zijn om de velg aan de buitenkant op dezelfde plek te krijgen als de bbs rm,s :confused:

Mag op de mm want de adaptors worden (waarschijnlijk) custom-made gemaakt.

sixpack
26-02-2013, 22:52
19,3 mm

Je hebt 6,5 j bbs RM s
52,3 - 33 = 19,3 mm adapter dus zeg maar 20mm

jetta mk1 '82
27-02-2013, 21:51
En die halve inch breedte verschil dan...?

BLEK
01-03-2013, 20:30
En die halve inch breedte verschil dan...?

Dat dacht ik ook dus..

Dan zou ,t moeten zijn:

BBS velg is 6J (zonder rand)...Porsche velg is 6J..

ET33 tegenover ET52.3 is 19.3. =1.93 cm, de velgrand is 0.5J = 2,54cm:2=1,27cm

1,93cm+1.27cm=2,957cm

Om de buitenkanten van de velg op de zelfde plek te krijgen onder de auto heb ik een adapter nodig van 29.57mm die is er niet dus 30mm wordt het dan.

Wie prikt dit reken ballonnetje door ;)

sixpack
01-03-2013, 22:12
Ah ... my bad ... dacht porsche 6,5 was :redface:

jetta mk1 '82
02-03-2013, 16:47
Ah ... my bad ... dacht porsche 6,5 was :redface:


Tis je vergeven... :D

feffe
21-03-2013, 14:20
heb een paar renault alpine turbo velgen gezien, lijkt me leuk onder mn polo steilheck.
daar past 13x6 onder, met de juiste et...

nu vraag ik me af of iemand de ET en de steek van deze velgen weet, zodat ik kan zoeken of er adapters naar 4x100 voor zijn en of dat dan nog past
zijn volgensmij 13x5.5, 3 gaats. meer weet ik er niet van.

http://www.freebits.nl/images/706velg3.jpg

Schijthuis
24-03-2013, 20:55
Renooit 5 is 3x130 et geen idee

bertil1970
01-04-2013, 21:08
heb een paar renault alpine turbo velgen gezien, lijkt me leuk onder mn polo steilheck.
daar past 13x6 onder, met de juiste et...

nu vraag ik me af of iemand de ET en de steek van deze velgen weet, zodat ik kan zoeken of er adapters naar 4x100 voor zijn en of dat dan nog past
zijn volgensmij 13x5.5, 3 gaats. meer weet ik er niet van.

http://www.freebits.nl/images/706velg3.jpg
foto van binnenkant zegt iets meer over mogelijkheden

Sven-GTI
17-06-2013, 15:21
Misschien post ik het hier verkeerd hoor, maar wie kan mij uitleggen hoe de bandenmaten van slicks/racebanden werken?


Ik ben namelijk op zoek naar een setje gebruikte slicks voor trackdays (heb nog wat setjes velgen over waar ze op zouden kunnen)

Alleen kan ik niet echt uitleg vinden over de maatvoering van deze banden..

Audi1981
17-06-2013, 19:09
Klikkerdeklik! (http://www.michelinman.com/mediabin/Approved/Michelin/Visuals/Digital/5-4_Module1_MichelinRace_Tire_Catalouge2011.pdf)

Sven-GTI
17-06-2013, 19:28
Dankjewel!! :D

Nu nog iemand zoeken die een goedkoop setje 2ehands slicks heeft liggen voor me :D

Wat is een beetje een normale maat voor slicks/semi-slicks? Ik kom namelijk 2ehands bijna nooit iets onder de 17 inch tegen.. of het is gelijk 13 inch.

Sven-GTI
01-07-2013, 12:08
Nog een vraagje, wat is 'breed genoeg' voor een slick?

Ik vind ze vaak in 205 of 200 breed voor 16 en 17 inch velgen. Dit is toch wel ruim voldoende denk? Ik zoek namelijk een setje gebruikte voor een vrij-rijden dagje :D

Denk dat ik voor 16 inch ga, want wat ik vaak zie is dat slicks redelijk hoog zijn vergeleken met de straatbanden waar ik mee rij :D

bobby-digital
25-02-2014, 11:17
iemand een idee of 7x15 et12 beetje smoelt op golf 1? of kun je beter naar Et26 gaan?

UnusualKid
26-02-2014, 11:58
in mijn zoektocht naar velgen heb ik een setje op het oog, 14 inch en 6j breed, ET weet ik niet.

Nu liggen er ook 14inchers onder mijn Golf 1, standaard velgen, en met een erg hoge band. Met een vaste verlaging 60mm/40mm staat die wel netjes, maar met die nieuwe set die ik zou willen wil ik een minder hoge band natuurlijk.

Na wat zoeken heb ik wat bandenmaten gevonden die passen op 14inch, maar wat is jullie ervaring? Is mijn verlagingskit voldoende om met andere bandenmaat en velg laag genoeg te kunnen? Of kijk ik best naar een schroefset uit?

Ik denk aan deze bandenmaat: 165-55 14. Iemand tips?

Fabi0_R
29-12-2014, 22:25
weet iemand of een 15 inch 7j set met 165/45/15 past op een golf 2 met schroefset dacht dat de et waarde 33 was het gaat over borbet b

jappie86
29-12-2014, 22:45
weet iemand of een 15 inch 7j set met 165/45/15 past op een golf 2 met schroefset dacht dat de et waarde 33 was het gaat over borbet b

Dat past.

Airbagged
21-01-2015, 09:22
Iemand enig idee of 15 inch 20 gaats Ronal Racing harten in een set Rennsport E50 randen past (20 gaats 17 inch) ?

Info:
Ronal Racing
15 inch set
Harten eruit gedraaid
20 gaats

Passend in:
E50 bedden (binnen en buiten)
17 inch
20 gaats

danku

sixpack
21-01-2015, 10:08
Iemand enig idee of 15 inch 20 gaats Ronal Racing harten in een set Rennsport E50 randen past (20 gaats 17 inch) ?

Info:
Ronal Racing
15 inch set
Harten eruit gedraaid
20 gaats

Passend in:
E50 bedden (binnen en buiten)
17 inch
20 gaats

danku

Ja.

Airbagged
21-01-2015, 10:31
Snelle reactie! Toppertje hoor!

#dutchmkv
24-07-2015, 13:36
Interessant om even door te nemen als nieuweling op 't forum. Toch loop ik tegen een aantal dingen aan rondom m'n eigen auto.

Wat ik begrepen heb is dat:
"Officieel" gezien je ET waarde zo min mogelijk af moeten wijken van origineel en de bandenmaat evenredig op moet lopen. Op de auto zat standaard 16" met een 6,5J velg. Nu ben ik geswitched naar OEM "twisters" (zie link in aftiteling). Deze zijn 8J breed en hebben ET48. Bandenmaat = 225/40/18.

Nu ben ik van plan de auto te gaan verlagen middels een schroefset maar lees ik her en der dat dit met mijn huidige setup niet gaat (althans, zonder de kasten uit te rollen). Wat ik niet snap is dat ik mensen op 't forum tegen kom met bizar afwijkende ET waardes (Hoe lager de ET, hoe verder de velg naar buiten komt, toch?).

Hoe kan het zijn dat die hun auto compleet naar de grond kunnen brengen en ik (waarschijnlijk) niet met mijn huidige setup? Zit 'm dat in de combinatie ET + banden?

Gevoelsmatig doe ik iets niet goed of ben ik verkeerd geïnformeerd.. :screwy:

Bedankt!

slinecab
24-06-2016, 14:18
Ik heb een setje Stuttgart ST7 op het oog. Deze wil ik op mijn Golf Mk1 Cabrio monteren met 195-50-15 banden.
De golf is vast verlaagd met een H&R set 40-40mm.
De velgen zijn te krijgen in 8J ET20 of 8J ET 25.
Nu wilde ik voor ET25 en achteren ET20 monteren.
Gaat dit passen?

Miketje
01-08-2017, 08:26
wat zijn de ideale maten voor het verbreden van Opel stalen velgen?

16 et37 6.5J