PDA

View Full Version : Oplaaien - parallel


sjampoo
01-11-2004, 12:09
Door het koude weer en het weinige rijden (beetje afrit op en af), staan er nu 3 auto's voor de deur, waarbij er 2 met platte accu..

kan ik ze parallel opladen (dus de een aan de ander met startkabels), en de lader op de een?!

Chrispy
01-11-2004, 13:13
in principe wel. zolang het om laden gaat, maar het heeft niet veel nut. Sterker je verliest ermee. Sneller is het om eerst de ene te laden, en die vervolgens (zonder lader aangekoppeld) te starten en op zich zelf te laten laden. Daarna de ander, of die doen met startkabels.
Wisselstroomdynamo's hebben de mogelijkheid om stationair al genoeg laadstroom af te geven.

Lexo
01-11-2004, 13:23
je verliest nix,

alleen wordt de laadstroom verdeelt over de auto's en dus per auto lager..

een stukje rijden of stationair draaien is inderdaad sneller denk ik.

Viperwin
01-11-2004, 16:34
Ja, dat kan. Althans: als bij ons auto's in de showroom "dood" staan pakken we uit het magazijn een accu waar we de lader op aansluiten, en leggen we de losse accu met startkabels aan de accu in de auto.
Net wat al gezegd is: de lading wordt verdeeld over de 2 accu's dus ze laden beide half zo snel op. Ik zou de lader in ieder geval wel aan de sterkste van de 2 leggen (je hebt dan een soort "buffer").

Koen is sleeping
01-11-2004, 18:10
Waarom gooi je niet gewoon alle accu;s binnen aan de lader? Iedere week een andere in je daily driver en zo de winter door?

Eigenlijk heb je gewoon een luxe-probleem.... ;)

sjampoo
02-11-2004, 11:37
@ Koen: Goed plan.. lekker warm, en ook nog de accubak verschoont houden van zuren!

Zowieso was het de bedoeling elke dag een andere auto te pakken, maar elke heeft zo z'n gebreken....
GL -> Carterontluchting stuk + set dellorto's achterin + lek : Water + meur
CL -> Vol met velgen (centra's), slicks en rommel (moet nog opruimen sinds laatste treffen)
C-> Barst in de voorruit, die steeds verder doorscheurt: moet m ff vervangen (heb ruit staan, maar ben te schijterig de ruit eruit te drukken: ben bang voor de ellende onder het rubber :-( ).....

Ennuh: waar klap ik de winterbanden dan onder?