PDA

View Full Version : Hoe en wat schroefset ?????


gti-pirelli
09-08-2009, 10:45
Ik heb een schroefset onder mijn vr6 zitten. Nu vraag ik me af of deze er wel goed onder zit omdat hij vrij zacht is. Ik weet niet precies hoe het werkt met de veren en schroefringen.

Nou kom ik op internet foto's tegen dat de set inelkaar zit met de kleine veer onder en die staat dan op de blauwe ring. De 2e blauwe ring zit bovenop de kleine veer. Waarom zit mijn setje in elkaar mer de 2 blauwe ringen onder?

Als ik de set stugger wil hebben kan dat met deze set of moet ik een andere gaan halen ?

En zo heb ik het eronder zitten (foto van albie)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/7/7/0/01010290.JPG

breadfan83
09-08-2009, 10:48
D'r hoort inderdaad nog een hulpveer tussen te zitten. Sommige mensen halen die er tussen uit om nog wat lager te kunnen, maar dan verlies je inderdaad wel wat aan stijfheid.

Je kunt proberen die hulpveren en de daarbij horende tussenring nog ergens te vinden, maar het is misschien verstandiger gewoon een nieuwe schroefset te kopen, zeker als ik zie hoe deze er uit ziet. ;)

't Kan daarbij ook zijn dat je de schroefset voor een niet-VR6 model hebt. Deze zijn iets minder stijf geloof ik, omdat ze wat minder gewicht en krachten hoeven te weerstaan.

sciroccoGTII
09-08-2009, 11:12
ik zie vanaf hier de hulpveer duidelijk zitten ;) (bovenop)
Maar miss is het net wat breadfan zegt dat deze voor een gewone golf 3 is en niet de VR6. Scheelt nogal wat in gewicht. En hoe is de staat van je dempers?

gti-pirelli
09-08-2009, 11:40
De set zit er een dik jaar onder. Ga er vanuit dat alles nog goed functioneerd omdat hij verder super rijdt. De foto is niet van mijn set. Maar heb het er wel zo onder zitten.

Als ik de set ombouw zodat ik de hulpveer beneden krijg (want die van mij zit ook boven) en dan die 2e blauwe ring bovenop de hulpveer plaats krijg ik dan wel meer stijvheid of moet ik echt een in hardheid verstelbare set gaan halen ?

breadfan83
09-08-2009, 11:44
Die twee blauwe ringen die onderaan zitten horen daar te zitten.

Met de bovenste regel je de hoogte, daar ligt immers de veer op. De onderste ring is er om ervoor te zorgen dat die bovenste zich niet gaat verplaatsen, en borgt hem dus. Ga dus geen veren tussen die twee schroefringen in zetten. ;)

Heeft trouwens ook niet veel zin, want dat stuk schroefdraad is redelijk massief, dus daar zit al genoeg stijfheid. :tongue:

Ik had die hulpveer bovenaan inderdaad over 't hoofd gezien. Welke veer je onder of boven hebt maakt, voor de stijfheid, helemaal niks uit.

René
09-08-2009, 11:51
heb jij een v-maxx set? Die willen nog wel eens flink slap zijn...

De Pul
09-08-2009, 11:53
ik weet niet wie hier blind is maar ik zie tussen de hulp en hoofdveer ook gewoon de afstandsring zitten op de foto:screwy:
maar goed ik heb dezelfde set op m'n mk3 1.6 en heb al eens een topic geopent over ditzelfde probleem...

breadfan83
09-08-2009, 11:59
ik weet niet wie hier blind is maar ik zie tussen de hulp en hoofdveer ook gewoon de afstandsring zitten op de foto:screwy:
maar goed ik heb dezelfde set op m'n mk3 1.6 en heb al eens een topic geopent over ditzelfde probleem...

't Kan natuurlijk ook gewoon een persoonlijk iets zijn. Misschien vind jij gewoon dat de set te slap is, en is er helemaal niks mis mee. 't Is altijd een beetje moeilijk oordelen van zo ver, zonder echte referentie.

Ik zou zeggen, zoek eens een soortgelijke auto met een gelijke schroefset en vraag eens of je daar eens in mag meerijden. Als de set daar ook te zacht is weet je dat dat gewoon tot de kenmerken van die set behoort, en je dus op zoek moet naar een ander setje... d'r is behoorlijk wat verschil per merk, maar zeker ook in hoe iedereen persoonlijk de stijfheid ondervindt.

De Pul
09-08-2009, 12:10
't Kan natuurlijk ook gewoon een persoonlijk iets zijn. Misschien vind jij gewoon dat de set te slap is, en is er helemaal niks mis mee. 't Is altijd een beetje moeilijk oordelen van zo ver, zonder echte referentie.

Ik zou zeggen, zoek eens een soortgelijke auto met een gelijke schroefset en vraag eens of je daar eens in mag meerijden. Als de set daar ook te zacht is weet je dat dat gewoon tot de kenmerken van die set behoort, en je dus op zoek moet naar een ander setje... d'r is behoorlijk wat verschil per merk, maar zeker ook in hoe iedereen persoonlijk de stijfheid ondervindt.
ik heb me er ook maar bij neergelegd,vind het wel best ;) het gaat bij mij trouwens alleen om de voorkant die veert heel licht uit,zodat de auto op een hobbelige weg nogal 'danst', achter is prima :thumbup:
heb onder m'n cabrio een tec steken,maar die is weer bonecrushing stug das ook niet alles......

Gertjan
09-08-2009, 13:29
De hulpveer die er bij de topicstarter gewoon bovenop zit in plaats van onderop (wat verder dus geen reet uitmaakt) zorgt er inderdaad alleen voor dat als de auto opgekrikt wordt de hoofdveer op spanning blijft.
Als de auto dus gewoon op z'n wielen staat heeft de hulpveer helemaal niks te maken met de stugheid, want dat ding is dan helemaal ingedrukt.
Ik kwam ooit deze foto tegen op het forum wat dat heel mooi laat zien:
http://i281.photobucket.com/albums/kk209/jegertje/Autos/veer.jpg

De schroefset van de topicstarter zit dus gewoon in elkaar zoals het hoort.

Darkprojectx
09-08-2009, 13:37
misschien kan topic starter aangeven wat voor merk schroefset het is?

vaag dat sommige hier hun Vmaxx schroefset zacht vinden, misschien moeten ze hem lager zetten?
die van mij zit er ondertussen ook een goed jaar onder en die is stuiter hard :thumbup: letterlijk!

De Pul
09-08-2009, 13:42
er zit onderling ook nogal wat verschil in,heb samen met een maatje eens een supersport gekocht, zelfde type enz. die van hem leek wel massief,die van mij reed heerlijk.enige verschil was dat die van mij iets lager lag......

gti-pirelli
09-08-2009, 13:55
Het is volgens mij een vmax set die eronder zit. Zelf heb ik de auto zo gekocht. Normaal is er niet veel mis mee met deze set maar nu met de parabool velgen (7.5j) raakt hij heel af en toe de wielrand. Hiervoor zaten er (7j) wielen onder en toen was het geen probleem. Het probleem is niet zo zeer tijdens het "rijden" aanwezig maar net als ik de oprit afdraai tikt hij hem soms net even aan.

Vandaar ook mijn vraag want zou dit willen oplossen maar als ik dit zo lees dan moet ik een set kopen die op hardheid instelbaar is.

De Pul
09-08-2009, 13:58
Het is volgens mij een vmax set die eronder zit. Zelf heb ik de auto zo gekocht. Normaal is er niet veel mis mee met deze set maar nu met de parabool velgen (7.5j) raakt hij heel af en toe de wielrand. Hiervoor zaten er (7j) wielen onder en toen was het geen probleem. Het probleem is niet zo zeer tijdens het "rijden" aanwezig maar net als ik de oprit afdraai tikt hij hem soms net even aan.

Vandaar ook mijn vraag want zou dit willen oplossen maar als ik dit zo lees dan moet ik een set kopen die op hardheid instelbaar is.
klopt dit is een v-maxx....instelbaar zou idd de oplossing zijn,volgens mij wel erg prijzig...

mk2 td driver
09-08-2009, 14:27
v-setjes willen ook nog wel is lek gaan, en zoals ik je hoofdveer zie is die ook wel vrij vettig. (misschien beginnende lekkage?)


en zoals al gezegd, hij zit verder goed gemonteerd :thumbup:

De Pul
09-08-2009, 14:33
de foto is niet zijn auto/schroefset:thumbup:

gti-pirelli
09-08-2009, 17:51
de foto is niet zijn auto/schroefset:thumbup:
:goodpost:

Arne
09-08-2009, 17:54
Jelmer (www.bkcustoms.nl) heeft mooie SPAX setjes in de verkoop, voor 600 euro hardheid instelbaar. Mocht je de huidige set gaan vervangen dan zou dat iig mijn keuze zijn.

mk1diesel
09-08-2009, 21:38
heb jij een v-maxx set? Die willen nog wel eens flink slap zijn...

idd, v-maxx setjes zijn idd niet de stugste setjes
heb het zelf ook gehad en wil het niet weer (en zo denken er meer bij onze club over)

gti-pirelli
10-08-2009, 17:18
normaal vindt ik het wel een leuke set want met de smallere velgen veer het gewoon goed, maar ja nu kom ik toch iets stugheid te kort :(

René
10-08-2009, 17:56
Ik weet nog wel iemand die leuke en GOEDE onderstelletjes verkoopt.... :rolleyes:

knedel16vweber
10-08-2009, 18:03
ik heb vandaag een H&R set gemonteerd onder de golf1 maar dat is echt wel even wat anders dan zon v-maxx setje wat ik op de golf 2 had. ik weet nog geeneens of die in hardheid te verstellen is maar harder hoeft echt niet :D
aanrader in iedergeval ;)

JMTuning - BK Customs
11-08-2009, 11:01
ik verkoop inderdaad spax schroefsets:

28stappen in hardheid in te stellen
gasgevuld
rvs poten

prijs 600 euro
Prijs incl montage 650.

info@jmtuning.nl www.bkcustoms.nl

martiepartie
11-08-2009, 11:41
normaal vindt ik het wel een leuke set want met de smallere velgen veer het gewoon goed, maar ja nu kom ik toch iets stugheid te kort :(

Je draait het nu om;

Omdat je (te) brede velgen hebt, wil je een stuggere set. De schroefset is niet ineens 'slapper' geworden na het monteren van de bredere velgen.

650 incl. montage is echt niet duur!! :thumbup: