PDA

View Full Version : type4 in type3


user-x
09-11-2004, 10:47
Eindelijk...
Gisteravond het originele 1600 blokkie (of wat daar van over is) uitgebouwd
en de type4 CU vast een beetje gepast... Moet nog wel het een en ander gebeuren maar de eerste stap is weer gezet!!!

Met dank nog aan Dickmans voor zijn eindeloze geduld,
kr@k voor z'n opbouwende doch vriendelijke kritiek en Gert voor
de koffie met choc en ranzige opmerkingen!!!


http://www.xposure.nl/pictures/type4/type4_1.jpg
http://www.xposure.nl/pictures/type4/type4_2.jpg
http://www.xposure.nl/pictures/type4/type4_3.jpg

vwwastelands
09-11-2004, 10:50
Ik heb zo'n vermoeden dat dat er weer tip top en helemaal oke uit gaat zien en rijden natuurlijk!

VWrijder
09-11-2004, 10:55
Oei! Dat ziet er smakelijk uit! :D

Bussie komt zo
09-11-2004, 11:06
He top Ries.

Is zo'n CU een 2 liter??

Gert
09-11-2004, 11:13
Graag gedaan broer T

Volgende keer wel een vijllughijtzbwil op hoor ...

http://www.mynetcologne.de/~nc-maasek/eki-bril.JPG

user-x
09-11-2004, 11:19
Graag gedaan broer T

Volgende keer wel een vijllughijtzbwil op hoor ...



Las net ergens een stuk over Seeftie-lenzus... lijkt me ook nog een optie!

@ bussie: klopt, is 2 liter! Goed zat lijkt me...

Volkswouter
09-11-2004, 12:59
Riessie,dat ziet er mooi uit!!!

Zonde dat ik gisteren avond niet mee kon genieten van een beetje ouderwetse Haagse gezelligheid..
(ik moest ff op huizenjacht)

volksaddiction
09-11-2004, 13:00
Komen er nog kortere spruitstukken op, of ga je zonder motordeksel rijden ???

Airtime
09-11-2004, 13:05
Mymy, that does look sweet! :cool:

krukab
09-11-2004, 13:12
Ja,Usertje ... je moest zelf ff zwemmen maandagavond :D
Ik had nogal wat mensen over de vloer voor onderdelen en/of wijze raad/advies.
Maar we hadden nog veel meer kunnen doen,want Miss L. vondt dat ik vroeg thuis was ....

@Brazen;Je topicje kan nu zeker wel dicht hé ;)
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5242

@Keverpech;Na het weekend weer een update nu je je tussendorpeltje hebt ??
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=2638

@62notchback;heb je die leen TT wel weer netjes & leeg teruggebracht ?
(dus zonder de NOS typ3 vooras)

@BKZ;laat Ries eerst maar eens aan de power van een twee liter typ4 wennen,
voordat we er een 2.4 of 2.7 van gaan maken :tongue:

@VA;Nu de typ4 erin hangt,kunnen de inlaatspruitstukken worden ingekort,
want het dekkie mot dicht kunnen !!

@Volkswouter;geeft niks ... de komende maaanden zijn we op de maandagavond wel bezig.
Ries met z'n typ3/4,Dick met de ex Miss L. fastback en ik met de variant :rolleyes:

Peppie
09-11-2004, 20:38
Ziet er nu al goed uit.
He kruk, als je het goed vind kom ik binnenkort ff aanwaaien met de variant. Wordt nu wel een keer tijd. Zijn jullie op zaterdag ook bezig of alleen op maandagavond? Mijn voorkeur gaat uit naar een zaterdag, hebben we een beetje licht. Zaterdag a.s. misschien?

user-x
30-11-2004, 16:12
UPDATE!!!

Ingekorte inlaatspruitstukken hoeven alleen nog afgewerkt te worden....
past perfect, dekkie kan mooi dicht! thanks to MacGaifurt!!!

http://212.61.90.37/pics/type4_5.jpg

http://212.61.90.37/pics/type4_6.jpg

http://212.61.90.37/pics/type4_9.jpg

Bussie komt zo
30-11-2004, 16:28
wat voor luchtfiltertjes ga je erop plaatsen.

Brazen
30-11-2004, 16:48
...
@Brazen;Je topicje kan nu zeker wel dicht hé ;)
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5242

....
btje late reactie....xcuus.....gheghe:D ...die kan wel dicht!

nah....weer wat lulligs meegemaakt.....1 van de 4 boutjes van (in engels gloof k) "pump cover" brak af....:o
ff uitboren maar.....:confused:
nee...boortje (1.5mm) breekt strak af in carb :mad:

duurt nog wel ff voor k ze gemonteerd heb gloof ik ;)

Brazen
30-11-2004, 16:58
UPDATE!!!

Ingekorte inlaatspruitstukken hoeven alleen nog afgewerkt te worden....
past perfect, dekkie kan mooi dicht! thanks to MacGaifurt!!

dit belooft wat !!!

Beetspeed
30-11-2004, 19:20
UPDATE!!!

Ingekorte inlaatspruitstukken hoeven alleen nog afgewerkt te worden....
past perfect, dekkie kan mooi dicht! thanks to MacGaifurt!!!


Dat ziet er goed uit Ries! Die dingen moeten inderdaad echt belachelijk kort zijn, wil het passen. Een nadeel blijft dat je idd ook met heel, heel korte luchtfilters moet werken en dan dus zeker niet meer een zgn 'velocity stack' kan plaatsen. Maar ja, no pain, no gain.

Jij hebt door de aanwezigheid van versnelingsbakvorken op het oude model nog een klein nadeeltje dat je je motor niet een klein beetje lager kan ophangen aan de achterkant, mocht het toch nog net niet helemaal passen. Bij de latere modellen, waar de motor alleen aan de bakneus en de achterste ophanging vastzit, kun je de ophangingshoogte - binnen grenzen - 'aanpassen'.

Kijk ook uit als je een BAS 'trek-duw' stangenstelsel wilt plaatsen: Met heel lage spruitstukken, komen die soms al snel tegen je cylinderbeplating aan.

Zorg verder ook dat je bij voorkeur een type 4 koelhuis gebruikt met een zo'n grote zwarte 'ontstekingsafstelopeningdop' hebt, Anders wordt de ontsteking op tijd zetten wat lastig (of je neemt de electronische CU onsteking en stelt hem 1x goed af naast de auto op de bank oid; die hoef je daarna namelijk nooit meer te stellen :D )

3x raden hoe ik dat allemaal te weten ben gekomen... :biggrin:

Groetjes,
Walter

user-x
30-11-2004, 22:30
wat voor luchtfiltertjes ga je erop plaatsen.

< 5 cm in iedergeval, 6 hooguit!! Later zorg voorlopig... :confused:

@ beetspeed

Heb heel je bericht uitgeprint en we nemen het mee in de komende maandagavond-vergadering... thanks!!!

Meetlint
30-11-2004, 22:43
< 5 cm in iedergeval, 6 hooguit!! Later zorg voorlopig... :confused:

@ beetspeed

Heb heel je bericht uitgeprint en we nemen het mee in de komende maandagavond-vergadering... thanks!!!


Toch stiekumpies nog ff bezig geweest gister????

user-x
30-11-2004, 23:11
HEEL FF was t maar, eigenlijk te noemen...

om kr@k voor te zijn!!!

Beetlefreak
01-12-2004, 00:14
Volgende keer als we in Area-51 zijn moeten we deze ook maar es goed bekijken!! Damn, ziet er ook al zo goed uit allemaal.
Jullie moesten eens een zaakje beginnen ;)

Een en ander komt er wel allemaal netjes in te zitten!!

Goed bezugh :cool:

Meetlint
01-12-2004, 13:29
HEEL FF was t maar, eigenlijk te noemen...

om kr@k voor te zijn!!!

Vettttttttttttttttttttt Man??

Kruk zij niks hoor

user-x
01-12-2004, 13:48
Vettttttttttttttttttttt Man??

Kruk zij niks hoor


Goeeeeeeeed bezig toch???????



once a hok, always a hok!

Meetlint
02-12-2004, 00:39
Goeeeeeeeed bezig toch???????



once a hok, always a hok!

Echt Dope schit Goserrrrrrt.

Stijn
02-12-2004, 08:22
Stoeah! En die spruitstukjes zijn wel ECHT kort geworden zeg.... Knap laswerk trouwens.

krukab
23-12-2004, 13:29
Usertje,hij staat weer binnen !!!

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10113&mode=fullsize

user-x
23-12-2004, 13:42
Usertje,hij staat weer binnen !!!

Wordt zwaar sleutelen volgende week!!!

Dacht dat je m wel ff naar de andere kant zou dauwen???
Nou moet ik steeds heen en weer voor t gereedschap!! :(

Waldorf
23-12-2004, 14:18
Wordt zwaar sleutelen volgende week!!!

Dacht dat je m wel ff naar de andere kant zou dauwen???
Nou moet ik steeds heen en weer voor t gereedschap!! :(

Kan ik mooi aan de gereedschapszijde aan de bus werken. great job kw@rk :p

krukab
23-12-2004, 15:40
Dacht dat je m wel ff naar de andere kant zou dauwen???
Rustig maar Usertje,dat ga ik straks nog ff doen,anders sta je zo helemaal
alleen,en mis je hoop gezelligheid bij "ons" achter ;)

user-x
23-12-2004, 16:05
Rustig maar Usertje,dat ga ik straks nog ff doen,anders sta je zo helemaal
alleen,en mis je hoop gezelligheid bij "ons" achter ;)


Oh ja, kan die yank ook nog naar binnen?
Kan ik tussendoor poetsen!
En de polo misschien?
Wout komt voor een nauwkeurige inspectie!
En mar kwam ook nog met de beemer langs...
koelwater controleren!

Beetlefreak
23-12-2004, 19:00
Lijkt the Thunderbirds wel... Fleet is ready for take off, Thunderbirds are GO :D:D
Spoel die piep 3 maar door de plee dan :p



Usertje,hij staat weer binnen !!!

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10113&mode=fullsize

krukab
06-01-2005, 13:11
Oh ja, kan die yank ook nog naar binnen?
Kan ik tussendoor poetsen!

Niks daarvan !!
Ik heb net in Zevenhuizen je K & N filters opgehaald,dus maandagavond kun je eindelijk
weer eens wat gaan doen,ipv iedere keer weer aan die yank te gaan lopen klooien ;)
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10391&mode=fullsize

*on topic;deze filters zijn 45mm hoog,en de platste die er zijn voor 40mm Weber IDF's

Bussie komt zo
06-01-2005, 13:15
Idd. wanneert gaat die motor eens draaien. het is zo zomer en moet toch een keer cruisen met je.

Goed Bezig Kruk!!! zet hem maar aan het werk.Die ouwe jank wordt er toch niet mooier van, van al dat gepoets.

Beetspeed
06-01-2005, 14:05
Hier een voorbeeldje als de filters erop zitten :)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/27082003123540.jpg

Walter

user-x
06-01-2005, 14:14
Hier een voorbeeldje als de filters erop zitten :)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/27082003123540.jpg

Walter

Begint gelijk weer te kriebelen....
Moet idd nou echt weer eens wat gaan doen!! :)

@ blussie: wij cruisen???? Mot ik die koreaan slepen zeker??

user-x
14-02-2005, 12:16
De meeste zijn inmiddels gewend geraakt aan het "razende" tempo van dit project...

Maar toch weer even een update!!!
Vrijdag nieuwe RVS spruitlaat (Ahnendorp) voor de Type 4 in de type 3 gehaald :D

http://212.61.90.37/xposure/ahnendorp1.jpg



De komende weken zal hij nog dienst blijven doen als vaas!!!


http://212.61.90.37/xposure/ahnendorp2.jpg

http://212.61.90.37/xposure/ahnendorp3.jpg

Mychatype3
14-02-2005, 12:21
Kijk dat is nog eens een design vaas………………………..cool.

krukab
14-02-2005, 13:14
De meeste zijn inmiddels gewend geraakt aan het "razende" tempo van dit project...
Je hebt vanavond zat te doen :D
ik heb al een lijst voor je gemaakt,dus niet te zwaar (en te lang !!) gaan zitten (na)tafelen hé ;)

Marcski
14-02-2005, 16:51
Je hebt vanavond zat te doen :D
ik heb al een lijst voor je gemaakt,dus niet te zwaar (en te lang !!) gaan zitten (na)tafelen hé ;)

bakkie!!!! :D :D :D

Beetspeed
14-02-2005, 21:04
Hey Ries,
Gave uitlaat! Zit er nu ook op in mijn kever (volgens mij). Is deze speciaal bedoeld voor een type 4 met standaard koelhuis? Het lijkt er van de fotos vrij veel op dat de individuele bochten niet veel 'langer' zijn dan de 'gewone' 53211E (nummer weet ik niet exact meer uit het hoofd) van Bernd en je hebt echt meer ruimte nodig voor om vrij te lopen met het originele type 4 koelhuis. Of is deze speciaal gemaakt voor jou door BAS?

Ben benieuwd,
groeten,
Walter

krukab
15-02-2005, 07:48
(ik zal namens Usertje maar ff het woord voeren ... kwas tenslotte vrijdagmiddag mee naar Duitsland ;) )

Het is een "gewoon" RVS 42mm uitlaatspruitstuk voor een typ4 CJ motor met een 911 style koeling.
Ahnendorp maakt ze helaas niet voor CU motoren met een orgineel koelhuis,dus dat gaan we aanpassen.
Gisteravond heeft Ries alle CJ uitlaatbevestigingen eraf geslepen,en zijn de pijpjes richting de uitlaatpoorten
32mm ingekort,daar de CU uitlaatpoorten verder naar buiten komen.
Ahnendorp verkoopt gelukkig wel losse flenzen voor de CU motoren,dus die hebben we maar gelijk meegenomen.
Het volgende wat gaat gebeuren is dat de CU motor met koelhuis wordt opgebouwd,en dan kunnen we pas
goed gaan meten wat dit uitlaatspruitstuk verlengd :eek: moet gaan worden.
Een type4 met standaard koelhuis en beplating is grof gemeten zo'n 100mm langer,dus dat zal er ergens tussen
gelast moeten worden.
De uitlaat onder de auto gaan we pas maken als het blok met uitlaatspruitstuk op z'n plek hangt ...

btw,mooie zaak,dat Ahnendorp ... bij Arnhem de grens over en dan nog een kleine 20 km Duitsland in.
(en in de vitrine lag een setup van een setje 911 koppen voor een type4 ;) )

Beetspeed
15-02-2005, 09:46
(en in de vitrine lag een setup van een setje 911 koppen voor een type4 ;) )
Yeah, I know; ik dacht dat je dat toch al eens gezien had, want die ligt er al een poosje hoor ;-)
Een jaar of 15 (...) geleden heb ik zo'n motor ook al eens gezien bij Johnny H, toen die nog type 4 blokken voor de cross bouwde.

Hmm, was al bang dat BAS geen specifieke type4 voor in type 3 uitlaat maakte... :frown:
Waarom heb je niet gekozen voor kachelpotten en het 4 in 1 spruitstuk (wat jij ook op de bus hebt zitten dacht ik)? Voor een redelijk standaard 2 liter moet dat toch ruim voldoende zijn en je hebt nog warmte ook of heeft Ries nog wilde plannen met de motor in de toekomst?

Ik heb ook al zitten kijken hoe je dat spruitstuk zou kunnen inkorten, maar aan 1 kopkant is dat toch best lastig leek me.
Mijns inziens zou je in ieder geval alleen moeten verlengen in het horizontale vlak met 4 gelijke stukken, zodat je de lengte van de buizen op elke cylinder exact gelijk houdt. Uit de huidige exact gelijke lengte van de individuele pijpen (voordat ze samenkomen) haalt deze uitlaat namelijk zijn werking (zoals bij jou natuurlijk bekend).

Ben zeer benieuwd naar het resultaat!

Succes,
Walter

krukab
16-02-2005, 13:19
Ries wil in de "toekomst" nog de mogelijkheid hebben om z'n motor te kunnen vergroten naar zeg,
een 2,4 liter,maar wel met het orginele koelhuis,want hij wil wel z'n treetje Aldi bier achterin
kunnen zetten,en dat gaat met een 911 style koeling helaas niet lukken ;)
En het prijsverschil tussen een losse spaghetti (vanaf de kachelpotten) of een komplete (vanaf de koppen)
spaghetti was ook dermate klein dat hij (in overleg met Mc Gyver) maar heeft besloten een nieuwe spaghetti
te kopen,en die te gaan verlengen,en dan in iedere buis natuurlijk een evenlang stuk ertussen lassen !!
3 van de 4 pijpen (die van de cilinderkop afkomen) hebben een mooi recht stuk ertussen zitten waarin de
10 centimeter verlenging gevonden kan worden,alleen bij cilinder nr2 wordt het wat moeilijker ...
Alles komt daar ook samen in 1,dus daar moeten we nog gaan zoeken waar we de verlenging gaan doen.
Die gaat gelijk nadat hij de uitlaatpoort verlaat met een bijna 90 gradenbocht omhoog om lengte te krijgen.

user-x
16-02-2005, 13:28
Ik had het zelf niet beter onder woorden kunnen brengen kr@k...
Je hebt goed naar me geluisterd!!! ;)

Er passen zo overigens twee Euroshopper-treetjes achterin,
Aldi bier zuigt!!!

krukab
16-02-2005, 13:32
Thanks Ries,maar wil je ook weer eens wat aan die knipperende avatar gaan doen ...

ik krijg pijn in me ogen van dat geknipper,en met die vele posts van jouw zie ik hem overal wel verschijnen !!

user-x
16-02-2005, 13:37
Thanks Ries,maar wil je ook weer eens wat aan die knipperende avatar gaan doen ...

ik krijg pijn in me ogen van dat geknipper,en met die vele posts van jouw zie ik hem overal wel verschijnen !!

Die avatar is ook irritant bedoeld... je kent me toch wel langer dan vandaag!!!

Beetspeed
16-02-2005, 16:08
...of heeft Ries nog wilde plannen met de motor in de toekomst?


Ah, dan heeft het wel logica ja :biggrin:
Dat het verlengen lastiger was bij die ene cylinder stond me ook al bij dus. Je begrijpt hiermee dat ik er ook al naar had gekeken :biggrin:

Beetspeed
05-01-2006, 13:00
Hangt de 2 liter er al in Ries?

Baldrimmer
05-01-2006, 13:17
user-nix has left the building. :(

Druk druk druk met andere dingen. ;)

Is die ook al meegezogen in de gangwar ?
:chair:

VWrijder
05-01-2006, 13:34
user-x Last Post: 18-09-2005 00:43

Bussie komt zo
05-01-2006, 13:37
Dat weet jij beter dan ik broertje.

Of was ik de enige die usertje al een tijdje miste?

Paar weken geleden nog gezien, maar missen doe ik hem wel.

Motortje staat nog steeds in dezelfde hoek als een paar maanden geleden.

VWrijder
05-01-2006, 13:39
Paar weken geleden nog gezien, maar missen doe ik hem wel.

Motortje staat nog steeds in dezelfde hoek als een paar maanden geleden.
zonde hoor, komt er alleen maar stof op :(

Area51
05-01-2006, 15:27
leuk dat jullie er weer over beginnen .. afgelopen maandagavond alles weer
eens afgestoft, uitgezocht en -namens usertje- een 'to-do' lijstje gemaakt.

komt goed .. dit voorjaar is Ries er weer bij met z'n notchback :)

Beetspeed
05-01-2006, 20:07
Mooi! Ik ben vooral ook erg benieuwd hoe je de uitlaat gaat verlassen aangezien ik ook nog zo'n dinge heb liggen en een type 4 en een type 3 heb... :rolleyes:
Walter

Dean
05-03-2006, 16:04
Ik heb ook een type 3 op het oog van 68. Een automaat. Kan daar een standaard IRS bak in van een kever? Ik wil mijn 2,4 liter type 4 daar in bouwen. Wel met Porsche koeling. Die heb ik ook wel nodig met deze motor.

Gr
Dean

Beetspeed
06-03-2006, 21:57
Ik heb ook een type 3 op het oog van 68. Een automaat. Kan daar een standaard IRS bak in van een kever? Ik wil mijn 2,4 liter type 4 daar in bouwen. Wel met Porsche koeling. Die heb ik ook wel nodig met deze motor.

Gr
Dean
Beetje OT, maar wat komt er dan wel niet in je kever Dean? :rolleyes:

BTW, ik heb ook een 1303S bak in de variant zitten, dus het past zonder aanpassingen. Kan wel zijn dat je in zo'n oud type iets van een koppelingskabel-huls moet maken.

Groeten,
Walter

Dean
07-03-2006, 19:14
Nou ik ben eigenlijk van plan de kever te verkopen. Wil graag eens wat anders. Heb hem nu al bijna 8 jaar. Dus vandaar de type 3. Sorry OT.

Mare heeft een 68 dan wel IRS? Ik had begrepen dat het pas met het latere model 69 zo is?

Gr

Beetspeed
07-03-2006, 20:42
Nee, een gewone '68'er heeft idd geen IRS, maar je zei dat het een automaat was en die heeft wel altijd IRS :D

En ach, je bent niet de enige die na een 1303 een type 3 koopt :rolleyes:
Alleen ik kocht hem erbij :D
(en nu gaat-ie weer weg :( )

Greets,
Walter

Dean
07-03-2006, 21:51
Aha! das mooi! donderdag ga ik even rijden en dan maar kijken of ik hem kan kopen. Waarom doe je hem weg?

Hoe zit dan trouwens met de uitlaat? Kan een Ahnendorp uitlaat er zo onder met de uitdempers? Ik heb nu een 4 in 1 uitlaat die onder de bak doorloopt.
Gr

Beetspeed
07-03-2006, 22:14
Geen tijd om hem te schuren en te (laten) spuiten en 3 projecten werkt toch niet zo erg productief naast alle andere zaken als gezin, werk, opleiding etc...
Wel jammer, want het is/was dé meest aangepaste luchtgekoelde voor dagelijks gebruik geworden.

Nee, jouw BAS spruitstuk is voor een staande koeling. De standaard liggende koeling is langer en dan past 'het' ahnendorp 4 in 1 spruitstuk niet :(
Ahnendorp heeft wel een aparte oplossing daarvoor, maar die is iets kleiner in diameter en is gemaakt voor aansluiting op de standaard kachelpotten (die een nog kleinere doorsnede hebben...

Ook moet je nog de speciale 411/12 variant uitvoering van de luchthapper (plastic) op het koelhuis schroeven, zodat je de type 3 opening in het achterplaatwerk kan gebruiken om de koele aanzuiglucht te gebruiken.
Ook moet je de achterste ophanging aanpassen. Mogelijk heeft een '68'er nog geen zijdelingse achterste ophanging maar alleen de centrale achterste ophanging. Dan zou het wat meer werk worden om het type 4 blok goed op te hangen...
Zo zijn er nog een paar kleine dingetjes waar je op moet letten. Er is al eens eerder een topic hierover geweest dacht ik (waar Krukab hetzelfde wil gaan doen) waar dat ook staat.

Groeten,
Walter

Area51
08-03-2006, 12:41
Ahnendorp heeft wel een aparte oplossing daarvoor, maar die is iets kleiner in diameter en is
gemaakt voor aansluiting op de standaard kachelpotten (die een nog kleinere doorsnede hebben...

Klopt, dan krijg je dit .. standaard type4 kachelpotten (in dit geval op een 2L GD -met injectie-
type4) en dan een RVS spaghetti spruitstuk.

http://img104.imageshack.us/img104/6509/bus6a9sb.jpg (http://imageshack.us)

Beetspeed
08-03-2006, 12:56
Nadeel van RVS is weer de minder goede (laat ik het positief brengen) warmte afgifte.

En waarom is dat volgens jou dan niet goed bij een uitlaatsysteem?
(laat ik het ook positief brengen)

Beetspeed
08-03-2006, 13:22
Nee, dat zal volgens mij in de praktijk geen issue zijn. De temperatuur van de nog hetere uitlaatgassen vlak naast je flens zullen veel bepalender zijn voor de temperatuur van de uitlaatpoort dan het contactvlak van het slecht geleidende rvs uitlaatflens.
Andersom kan je ook beredeneren dat een verminderde warmte-afgifte in de buurt van een luchtgekoelde kevermotor iets minder warmte IN de motorruimte geeft door minder warmte afstraling. Maar ook dat is vergezocht en waarschijnlijk nauwelijks meetbaar.

De gedachte van een rvs uitlaat (performance-wise) is juist dat de mindere warmte-afgifte je uitlaatgastemperatuur in het gehele trajekt gelijkmatig hoog houdt, waardoor je een betere stroming houdt wat weer iets meer vermogen afgeeft.
Om die reden hebben pure dragracers vaak thermowrap om de buizen heen zitten om die te isoleren. Bij turbo's speelt dit apect overigens nog veel meer.
En rijden alle proff raceteams met RVS headers en dat is niet wegens de geringere roestgevoeligheid van rvs ;)

Beetspeed
08-03-2006, 14:11
Feit is wel dat bij een luchtgekoeld blok met RVS uitlaatsysteem een hogere temeratuur in de koppen gemeten wordt dan met een traditioneel uitlaatsysteem.

Interessant! Wie zegt dit dan en wie heeft dit 'feit' geconstateerd in een directe vergelijkingstest? En als het idd gemeten is op de juiste manier, wat was het koptemp verschil dan wel niet?

Je zal namelijk niet zo snel een exacte vergelijkstest kunnen doen met twee exact dezelfde motoren in dezelfde omstandigheid en met twee exact dezelfde uitlaatsystemen, de één van pbs en de ander van RVS, waarbij je alleen de koptemp meet, tenzij je een fanaticus bent en met 4 koptemp sensoren in je auto rijdt (LOL) en juist dat specifiek wilt gaan meten...
Gezien het (volgens mij) beperkte effect (if any), moet je het wel zo wetenschappelijk benaderen, anders meet je snel iets anders.
Volgens mij heb ik zelfs Raby (een andere freak) nog nooit zoiets horen roepen.

Oh, laat me raden: je motorenbouwer heeft het geroepen? :rolleyes: :D

Beetspeed
08-03-2006, 14:58
Haha. :D
Nee, die heb ik het niet horen zeggen.

Vraag het hem voor de lol ook eens en zeg dan erbij dat dat volgens Bernd wel zo is. Ben benieuwd hoe-ie reageert :rolleyes:

Mijn gel*l leverd dan wel weer interessante informatie op, dat is dan wel weer een voordeel.

Ha, daar trappen we nu dus niet meer in he :D

Maar ff serieus, ik heb zoveel zin en onzin gezien en gehoord dat ik nu bijna (bv als jouw motorenbouwer wat roept) alleen nog maar dingen geloof die ik zelf ondervonden heb...
Dat is dan ook gelijk het enige wat ik op sites schrijf, aangezien dat het enige is dat IK met droge ogen kan onderbouwen ;)

CU,
Walter

Dean
08-03-2006, 21:48
Feit is nu wel dat mijn enthousiasme voor het bouwen van mijn type 4 in een type 3 danig is afgenomen. Ik wil namelijk een type 3 waar ik geen dingen aan moet verbouwen om de motor erin te krijgen. Laat staan een ander spruitstuk moeten komen of ophangpunten voor de motor moet maken. Hmmm misschien toch maar houden bij de dingen waar ik wel wat vanaf weet...Een kever 1303...

Area51
09-03-2006, 16:26
Feit is nu wel dat mijn enthousiasme voor het bouwen van mijn type 4 in een type 3 danig is afgenomen.
Ik wil namelijk een type 3 waar ik geen dingen aan moet verbouwen om de motor erin te krijgen....

Dit is dan wel geen type4 motor, maar een type1 met 911 style koeling, maar het principe is gelijk.
Dit is trouwens een notchback waar deze -ik geloof 2200cc- type1 motor inhangt .. stond in 2003 in Spa,
bij de stand van Remmele

http://img327.imageshack.us/img327/9528/spa20030674go.jpg (http://imageshack.us)

Dit was ook wat usertje eerst van plan was, maar bij nader inzien wilde hij ook niet in de motorruimte gaan zagen,
en hij wilde alles onder het dekkie houden :) .. alles lag hier al klaar .. 964 koelfan, 911 style koelkap, gasstangenstelsel.

Dean
09-03-2006, 18:43
En toch vind ik het onnatuurlijk eruit zien met de Porsche koeling. Het past wel trouwens. Maar onnatuurlijk. Zagen is altijd zonde trouwens...Trouwens zojuist in de witte ponton bij Reinders gereden. Leuke automaat met iid IRS ophanging maar ik krijg daar volgens mij geen handgeschakelde keverbak in zonder extra ophangpunten te monteren. Nee geen type 3 meer voor mij. Helaas...

Area51
14-03-2006, 11:51
Jaja, het heeft even geduurd, maar gisteravond is toch echt de zaag in Usertjes nieuwe RVS Ahnendorp uitlaatspruitstuk
gegaan .. als dat nou nog maar goed gaat komen :tongue: :icon_spin

http://img83.imageshack.us/img83/1223/onzin0086iz.jpg (http://imageshack.us)
(vele handen maken licht werk .. met de klok mee; Marcski, Dick, Meetlint, Mac Gyver en Usertje himself)

VWrijder
14-03-2006, 12:35
Jaja, het heeft even geduurd, maar gisteravond is toch echt de zaag in Usertjes nieuwe RVS Ahnendorp uitlaatspruitstuk
gegaan .. als dat nou nog maar goed gaat komen :tongue: :icon_spinZo... gezellig! Maarre: Lijkt me geen prettig gevoel de zaag in een nagelnieuw niet al te goedkoop onderdeel zetten :eek:

Area51
14-03-2006, 13:32
geestelijke bijstand Luuk ;)

Beetspeed
14-03-2006, 21:27
Nou ja, gelukkig is de RVS kwaliteit/uitvoering van Ahnendorp dusdanig dat die heel prima met gewoon draad te lassen is :)
Zal wel geen toeval zijn :rolleyes:

Ben zéér benieuwd hoe en waar je het ding gaat verlengen. 3 buizen zijn 'makkelijk' omdat ze mooi horizontaal liggen, maar de 4e is een lastige om met een gelijke lengte te verlengen en toch uit te komen.

Ik bedacht me wel dat het verlengen van de 'primaries' gevolgen heeft voor hoe je koppelcurve gaat lopen (bij dezelfde sportnokkenas).
Volgens mij gaat de curve iets hoger in toeren liggen daardoor :rolleyes:

Heb je al gelijksoortig buis gevonden om mee te verlengen?

Greets,
Walter

Area51
14-03-2006, 21:35
Nou ja, gelukkig is de RVS kwaliteit/uitvoering van Ahnendorp dusdanig
dat die heel prima met gewoon draad te lassen is :)
We hebben tegenwoordig de beschikking over een TIG apparaatje :tongue:

Ben zéér benieuwd hoe en waar je het ding gaat verlengen.
3 buizen zijn 'makkelijk' omdat ze mooi horizontaal liggen, maar de 4e is een lastige om
met een gelijke lengte te verlengen en toch uit te komen.
Laat usertje dit maar niet lezen ... schiettie gelijk weer in de stress !!

Heb je al gelijksoortig buis gevonden om mee te verlengen?
We hebben een stuk buis gepakt wat dezelfde buitendiameter heeft, en dat aan de binnenzijde op maat gedraaid.
Je hebt laatst bij mij thuis al ff kunnen gluren, en er zijn niet veel dingen die we niet kunnen doen :cool:

Beetspeed
14-03-2006, 22:17
Laat usertje dit maar niet lezen ... schiettie gelijk weer in de stress !!

Na, het is maar theoretisch gefilosofeer van mij. In de praktijk zal het effect wel behoorlijk meevallen met onze relatief mild getunde blokjes .

Hmm, buis uitdraaien lijkt me tamelijk veel werk voor zoiets. Die maat (44,5 x 1,5/1,2 was het toch?) moet toch ergens op een plank liggen zou je zeggen?
Misschien wel met flens en al.
Zo wil ik altijd nog eens een keertje bij deze jongens (EPS) gaan kijken:
http://www.uitlaten.com/main.html Je zal ze wel kennen, maar die hebben volgens mij echt alles liggen...en tot 5kg is het maar 5,50 verzendkosten zoals je weet :rolleyes:
Dat is tenminste hoe ik dacht het ooit eens te zullen doen als het zover kwam.

Meetlint
15-03-2006, 00:12
Jaja, het heeft even geduurd, maar gisteravond is toch echt de zaag in Usertjes nieuwe RVS Ahnendorp uitlaatspruitstuk
gegaan .. als dat nou nog maar goed gaat komen :tongue: :icon_spin

http://img83.imageshack.us/img83/1223/onzin0086iz.jpg (http://imageshack.us)
(vele handen maken licht werk .. met de klok mee; Marcski, Dick, Meetlint, Mac Gyver en Usertje himself)


Ik weet niet wat die Mac Gyver aan het doen was met die bocht???

Maar ze ogen waren aan het tollen :D :D :D :D

user-x
15-03-2006, 10:48
Laat usertje dit maar niet lezen ... schiettie gelijk weer in de stress !!


"weer" nog wel...

Je hebt echt niet opgelet maandagavond he?! ;)


Was daar 6 man voor nodig? :eek:

Je viert je verjaardag toch ook niet alleen??? :D

Area51
21-03-2006, 13:27
Jaja, het project is nu toch echt in een stroomversnelling geraakt, wat na alle kipsaté schotels en
zuurkool met rookworst is er weer aan Ries z'n typ4 verder gewerkt !!

Er is een steun op het koelhuis gemaakt waar het 4-in-1 gedeelte samenkomt op vastgehecht is,
zodat precies bepaald kan worden welke uitlaatpijp met hoeveel cm verlengd moet gaan worden.

http://img67.imageshack.us/img67/1787/dscf00016ss.jpg (http://imageshack.us)
Hier zit de steun op het koelhuis, met een deel van het spruitstuk eraan vast gehecht.

http://img97.imageshack.us/img97/7655/dscf00041dx.jpg (http://imageshack.us)
Hier hangt motorblok op z'n kop, en aan de ene kant zullen de 2 pijpen een 6cm verlengd moeten worden, aan de andere
kant ruim 10, maar dat komt wel mooi uit .. kan er genoeg ruimte worden vrijgehouden om het oliefilter te wisselen ;)

De oplettende kijker zal ook zien dat de uitlaatpoorten zijn afgedopt met een plaatje 1mm staal, zodat er geen rotzooi en
lasspetters in de uitlaatkanalen terecht kan komen.


All credits go to; Meetlint, Dick en User-X !!

Split52
21-03-2006, 13:51
De oplettende kijker, plaatje 1mm staal



Ja dat zie je zo natuurlijk! :tongue:

Ziet er goed uit User! Ben benieuwd hoe het lijkt en klinkt als het allemaal hoort zoals het hoort! 9 april klaar?

Beetspeed
21-03-2006, 14:22
Cool! Ziet er goed uit!

Misschien is het ook nog handig om het geheel ook even in de ponton te hangen voordat je dingen definitief gaat vastlassen. De 'clearance' tot het ponton-achterpanser is goed om vooraf ff te weten. Er is wel redelijk wat ruimte daar, maar je weet nooit :rolleyes:
Monteer anders ook alvast ff de achterste motorsteun ivm vrijlopen uitlaatspruitstuk...

Als-ie nu voor 1 april klaar is, kun je nog mee met de kever-Gumballrace :D

Greets,
Walter

Area51
28-03-2006, 07:19
Jullie zullen het bijna niet geloven, maar toen Wouter en ik bij Beetspeed in Veenendaal waren, zijn Meetlint,
Dick, Mac Gyver en usertje -als door een werkbij gestoken- verder gegaan met het veranderen en verlengen
van het Ahnendorp RVS spruitstuk.
En dit troffen wij -nee, niet eens een rokerige kantine!!- aan om 22:30 ... nog ff Usertje, en je kan weer rijden.

http://img469.imageshack.us/img469/934/dscf00105vp.jpg (http://imageshack.us)

Volgende week gaat het blok met uitlaat gepast worden, want kleine veranderingen zijn nu nog makkelijk te doen.

Beetspeed
28-03-2006, 07:59
:eek:

De mannen hebben hier duidelijk TOP arbeit geleverd.
Super dat je het aangedurfd hebt om in die dure uitlaat de zaag te zetten!

Vaak een kwestie van "Just do it" (Nike)
You just did it :D

Wat ik me nog afvroeg: zat op je luchthuis de dynamo nu al gemonteerd en zou die nog vrijlopen nu?

Was idd leuk om weer ff bij te kletsen. (pssst..niet verder vertellen wat je in de kelder gezien hebt hoor ;) )

Meetlint
28-03-2006, 08:50
:eek:

De mannen hebben hier duidelijk TOP arbeit geleverd.
Super dat je het aangedurfd hebt om in die dure uitlaat de zaag te zetten!

Vaak een kwestie van "Just do it" (Nike)
You just did it :D

Wat ik me nog afvroeg: zat op je luchthuis de dynamo nu al gemonteerd en zou die nog vrijlopen nu?

Was idd leuk om weer ff bij te kletsen. (pssst..niet verder vertellen wat je in de kelder gezien hebt hoor ;) )

Ik zeg klauwtjes zijn top Beetspeed

Beetspeed
28-03-2006, 09:01
:)

Meetlint
28-03-2006, 12:07
;) :)

Area51
28-03-2006, 12:14
Super dat je het aangedurfd hebt om in die dure uitlaat de zaag te zetten!
Gaat makkelijk hoor bij spullen die niet van jezelf zijn, nietwaar ?? :tongue:


Wat ik me nog afvroeg: zat op je luchthuis de dynamo nu al gemonteerd en zou die nog vrijlopen nu?
Er zat -tot 2 weken terug- een koelhuis van mij op, mét dynamo, maar toen ik even niet oplette heeft
één van die gasten dat eraf gehaald, en het te gebruiken -smoothie gemaakt- koelhuis erop geschroefd.
Is ook het eerste wat we as maandag zullen controleren .. kijken of de dynamo nog genoeg ruimte heeft.
Spruitstuk wordt overigens straks wel ingetapt met thermotape, ook omdat de frisse lucht aanzuigopening
pal achter het 4-in-1 gedeelte zit :(


(pssst..niet verder vertellen wat je in de kelder gezien hebt hoor ;) )
My lipps are sealed !! (zal ook Wouter ff inseinen dat hij z'n mond ook houdt)

Area51
04-04-2006, 10:04
Volgende week gaat het blok met uitlaat gepast worden, want kleine veranderingen zijn nu nog makkelijk te doen.

Dat hebben we dus gisteravond -na weer een afvalchinees gehaald te hebben- gedaan !! :)
De onderste twee tapeinden moesten wel uit het carter worden gedraaid, en er is nog geen vliegwiel met drukgroep
gemonteerd, maar het past wel, dus het achterpaneel/luchtaanzuigtunnel hoeft niet gemodificeerd te worden !!
Voor de definitieve montage straks zal eerst de motor zonder uitlaatspruitstuk (maar wel met de komplete koeling en
dynamo) eerst gemonteerd worde, en dan wordt het uitlaatspruitstuk straks als laatste gemonteeerd.
Het gaat net .... het 4-in-1 gedeelte heeft bij het achterpaneeltje een mm of 10 ruimte, net voldoende om straks in
ingetaptte vorm te passen.
Het enige wat nu wel veranderd moet worden is de uitlaatpijp van de eerste cilinder .. die zit toch net in de weg om
de V-snaar van de dynamo te monteren :redface:

http://img133.imageshack.us/img133/8836/dscf00110mp.jpg (http://imageshack.us)

Area51
20-04-2006, 07:40
Gisteravond hebben Meetlint, Flatfour en User-x zich met hernieuwde energie op de typ4-in-typ3 gestort.
Er is ruimte gemaakte voor de dynamo en V-snaar (een uitlaatpijp moest verlengd worden), en er is een motordrager
gemaakt met behulp van een orginele typ4 steun, en wat koker, 20x60mm.
Kunnen we straks ook mooi gebruiken om aan de andere kant van de motor de uitlaatdemper aan op te hangen.

http://img158.imageshack.us/img158/6916/dscf00087pg.jpg (http://imageshack.us)


En voor degenen die nieuwsgierig zijn hoever het met de Miss L. variant staat ... :tongue: :rolleyes: :redface:

http://img106.imageshack.us/img106/7008/dscf00104dv.jpg (http://imageshack.us)

Beetspeed
20-04-2006, 09:10
Nice work!
Slim ook dat je het laat model (CU) luchthuis gebruikt hiervoor, aangezien daar al geen openingen meer inzitten voor de kachelpotten. De fan die op de dynamo zit en normaal dus voor het aanblazen van de kachelpotten gebruikt wordt, kun je dus wel weghalen (past ook natuurlijk niet in een type 3 ;) )

Wat/hoe ga je de uitlaatdemping aanpakken?

Groeten,
Walter

Area51
02-05-2006, 07:46
Usertje was er gisteravond wel, maar veel gezien hebben we hem niet .. gehoord daarentegen wel !!
Man, wat kan hij een herrie maken zeg, niet normaal .. maar ja, z'n spruitstukkie is nu wel mooi smoothie :tongue:

http://img240.imageshack.us/img240/5861/dscf00149wh.jpg (http://imageshack.us)

manijack
05-05-2006, 21:40
is zo'n spruitstuk niet geheel in eigen beheer te maken alain?????
als het een beetje betaalbaarder kan dan bij B.A.S. ahnendorp dan weet in nog wel een gegadigde :rolleyes:

Area51
09-05-2006, 14:31
is zo'n spruitstuk niet geheel in eigen beheer te maken alain?????
als het een beetje betaalbaarder kan dan bij B.A.S. ahnendorp dan weet in nog wel een gegadigde :rolleyes:

Vast wel, alleen gaan wij het niet doen .. als je eens wist hoeveel tijd erin is gaan zitten om alles mooi op
z'n plek te krijgen, en dan nog hebben we concessies moeten doen om bv de dynamo gemonteerd te krijgen.
De prijs van Ahnendorp zou bij ons nog eens een keer over de kop gaan als we alle uren gaan tellen die erin
zijn gaan zitten, en dan rekenen we zelfs nog hobbyuren !!
Tuurlijk, de eerste duurt nou eenmaal altijd het langste om te maken, maar ik weet zeker dat ieder spruitstuk
een "one off" zou moeten worden, simpel gezegd omdat er ook in type4 motoren weer verschil zit.
Usertje heeft bv een CU motor, maar daar is het koelhuis en dynamo weer net iets anders van als van een CJ
motor. Ook is de bevestiging van het spruitstuk aan de kop weer net ff anders.

manijack
10-05-2006, 06:58
Ik denk dat ik dan toch eens bij EPS ga kijken, kunnen ook erg mooie pijpies maken :rolleyes:

Beetlefreak
31-10-2007, 00:02
Letterlijk even het stof eraf blazen maar dit wilde ik hier ff delen :cool:

http://img160.imageshack.us/img160/2928/126034ux7.jpg

hajee
31-10-2007, 07:48
ook even kopietje gemaakt:

voor de onwetenden .. Porsche 7,5x17 Cayenne velgen, vóór versmald naar 6J met een 165/40x17 band.
http://img528.imageshack.us/img528/9837/126033uv4.jpg

Achter is het wel nog 'gewoon' een 7,5x17, maar dan met een 215/35x17

Area51
31-10-2007, 08:48
Voor mensen die zich vandaag dreigen te gaan vervelen, hier staat wat leesvoer :tongue:

http://www.xposure.nl/phpBB/viewtopic.php?t=75

René
31-10-2007, 09:32
Wow! die remmen!:eek:
Dan lijken die wielen meteen een stuk dikker! En `t feit dat de wielen eronder zitten ook voor functionaliteit maakt ze in mijn ogen ook mooier staan onder de auto dan ik eerst vond...

arnus71
31-10-2007, 09:32
Erg mooi hoor :thumbup: Die velgen staan hem goed!

Melvin
31-10-2007, 18:15
ERG GAAF! Echt een super idee om die wielen eronder te doen, en het resultaat is ook echt super geworden zeg!

Berserker
01-11-2007, 08:06
Eindelijk weer eens een beetje pionierwerk :thumbup: ...

Area51
01-07-2008, 08:34
en aangezien het nu mooi zomerweer is, maakt de type3/4 heel wat km's en kreeg ik eindelijk eens de kans een paar
mooie plaatjes te schieten :thumbup:

http://img213.imageshack.us/img213/728/1dub075mu3.jpg

http://img355.imageshack.us/img355/3116/1dub074gk9.jpg

Gijs
01-07-2008, 09:16
Mooie auto! :cool: Hoe worden die velgen trouwens smaller gemaakt? Kost zeker best een bietje.. :tongue:

Stijn
01-07-2008, 23:32
Oh wat een heerlijke wielen (maar ik val in herhaling).
Gewoon uberhaupt erg smakelijke auto!

BlackN
13-09-2008, 13:50
Schitterende auto, wielen staat nog niet eens zo gek.
Ben ook wel benieuwd hoe die velgen smaller gemaakt zijn/worden.