PDA

View Full Version : Men neme een 175 16 band


Split52
09-11-2004, 18:11
Paar vragen die ik heb omdat ik 16" staal wil hebben onder de bd.

Wat is smalste 16" die leverbaar is op dit moment? (welk merk?)

stel dat dat de 175 is..(meende dat user-x deze onder de ponton heeft?) wat is dan de aanbevolen breedte van de velg? Gaat een 4,5J passen of is dat geen porum?

volksfahrer.nl
09-11-2004, 19:12
???????

Ik wil echt niet lullig doen hoor, maar zou je niet eerst eens gewoon gaan beginnen met dat ding?

ploon
09-11-2004, 19:20
ja, banden lijkt me nou niet je eerste zorg!!

Split52
09-11-2004, 19:22
nee..maar onderdelen bijeen garen wel....

Dit is een deel van de beeldvorming en om te weten of het een goede gedachtegang is moet ik even dit soort dingen weten....

Ik vat het ook niet als een lullig iets op pechie, ieder heeft z'n eigen manier van aanpakken.... ik begin aan dit ding niet zo graag voor ik een groot deel van de delen bijeen heb.

Split52
09-11-2004, 19:28
Voor de duidelijkheid gaat het me in beginsel dus niet om de banden...maar om een en ander juist te kunnen beoordelen is het wel een factor die gaat meespelen in de keuze van velgen... zo wil ik eigenlijk kijken of ik ori 16" kan verbreden..maar hoe zit je dan met je banden....duidelijk nu??? :D

volksfahrer.nl
09-11-2004, 19:38
Voor de duidelijkheid gaat het me in beginsel dus niet om de banden...maar om een en ander juist te kunnen beoordelen is het wel een factor die gaat meespelen in de keuze van velgen... zo wil ik eigenlijk kijken of ik ori 16" kan verbreden..maar hoe zit je dan met je banden....duidelijk nu??? :D

16" verbreden? Zonde joh.
Wil je hem ook gaan verlagen? Neem dan een set 15" dichte kever wielen.
Veel meer bandenkeus en staat prima!
Anders zou ik gewoon gaan zoeken naar 16" Oldtimer banden. DIe worden nog gemaakt (Dacht pirelli)

15inch kevervelgen onder BD.
http://www.keverpech.nl/DSCF0175us1.JPG

Split52
09-11-2004, 19:42
16" verbreden? Zonde joh.
Wil je hem ook gaan verlagen? Neem dan een set 15" dichte kever wielen.
Veel meer bandenkeus en staat prima!

Tsja, maar heb em liever van looks wat standaard...en beside wanneer heb je voor het laatst verbrede 16"ers gezien :D

Kan prima staan, maar vandaar m'n vraag gewoon ff kijken of het een realistische gedachte is ook mbt de banden enzo.


enuhhhh errug leuke singlecab ja! :eek:

Gert
09-11-2004, 20:22
???????

Ik wil echt niet lullig doen hoor, maar zou je niet eerst eens gewoon gaan beginnen met dat ding?

:D BINNENDORREPAAL :D
er zijn 2 methodes

Gert
09-11-2004, 20:33
Nu op een wel serieuze note : Kijk eerst hoever je naar buiten en naar binnen kan ..
Meten is nogmaals weten

Lijkt mij dat je wel iets verder kan dan 4,5

Split52
09-11-2004, 20:45
oké idd is wel iets om te passen ja. Maar eens een slachtoffer zien te vinden dan waarop getest kan worden.

Vind de vintagelook van het grote staal alleen wel hevig en een deel daarvan is dat het ook iets naar binnenvallen van de wielen. Op het moment dat de bolle wieldop erop gaat passen en je de zo smal mogelijke band weet kun je een keuze maken. Is het ook niet zo dat gasburners en soortgelijke velgen zelfs 5,5 zijn..en met Adapter, dan is het idd zaak om een beetje te bekijken of je naar binnen zou kunnen gaan, inhoeverre is het veranderen van ET waarde dan weer van invloed op het geheel?

Gert
09-11-2004, 20:55
Zover ik de velgen goed heb bekeken zit het hart er niet in vast gelast . Dus als je het uit elkaar haalt heb je denk ik een ring .. binnen en buitenring zitten aan elkaar .
Daar kan je dan eventueel een ring tussen laten zetten en daarop weer je hart vastzetten ..
Kun je friemelen met je Et waarde wat je wilt

Someone correct me if i'm wrong

volksfahrer.nl
09-11-2004, 20:57
Een Barndoor heeft trouwens een ruimere en hoekigere wielkast dan een latere spijl en er is dus een stuk meer ruimte om naar binnen te gaan.

Split52
09-11-2004, 21:02
maar wat is het (nadelige?) effect dan op het veranderen van de ET?

Gert
09-11-2004, 21:06
Een Barndoor heeft trouwens een ruimere en hoekigere wielkast dan een latere spijl en er is dus een stuk meer ruimte om naar binnen te gaan.


Voor of achter ? Of allebei ?

Beetlefreak
09-11-2004, 23:41
maar wat is het (nadelige?) effect dan op het veranderen van de ET?
Effect hangt af van wat je met het hart doet. Verplaats je het hart naar binnen, dan krijg je een groter velgbed.
Betekent ook dat je spoorbreedte groter wordt. (positief voor bochten werk :))

Hangt dus wel weer af van hoevleel je naar buiten kunt...

Split52
10-11-2004, 01:50
dat soort dingen had ik ook nog kunnen bedenken friek...maar toch bedankt voor het enigzins zinvolle antwoord..

Wat ik dus bedoel is wat gebeurt er met de delen als: kogels, lagers dat soort ogenschijnlijk kleine delen.

en ik wil eigenlijk niet (of zo weinig mogelijk) naar buiten!....moet zo standaard mogelijk LIJKEN.......

krukab
11-11-2004, 11:45
nee..maar onderdelen bijeen garen wel....
klopt,eerst een bus in onderdelen neerleggen en dan pas gaan bouwen !!
(maar dat was jouw plan geloof ik ook hé ;) )


Dit is een deel van de beeldvorming en om te weten of het een goede gedachtegang is moet ik even dit soort dingen weten....
Eerst de bus in gedachten bouwen,dan je onderdelen verzamelen en dan pas beginnen.
Zo zou iedereen het moeten doen,ipv ff gauw dit erop,ff gauw dat doen ...


[on topic mode on]
175/50x16 is het smalst wat er in 16" leverbaar is,en op een 4,5J zal het naar MIJN mening niet zo mooi staan.
Beter is denk ik je velg te verbreden naar 5,5J(das 140mm) ... Ries heeft 175/50 op 6J,en dat staat super.
175/50 is trouwens 581mm hoog ... achter zou ik een 195/45 (582mm hoog) doen op 6 of 6,5J breed.
Wel goed en volgens mij nog niet eerder vertoont,verbrede 16" barndoorvelgen ...

Niks zonde,gewoon doen !!

Split52
11-11-2004, 13:38
Oké...

Een 5,5J zal denk ik wel aardig kwijtkunnen in de wielkast (misschien wel een 6) maar hoe gaat een 6J of zelfs 6,5J passen in de achterste wielkast. Wil eigenlijk niet een heel diepe velg hebben... Maar eens meten ik weet het, maar misschien is er iemand die ervaring heeft?

Wat wat nu op mijn vraag...wat gebeurd er met andere delen door het veranderen van de ET waard... Het lijkt mij namelijk dat zodra je de spoorbreedte gaat veranderen dat er andere krachten op diverse delen kom dan vanaf fabriek zo berekend.. of ben ik hier fout?

krukab
11-11-2004, 14:01
Wat je achter kwijt kunt hangt er ook van af wat je met je wielophanging/achteras gaat doen.
De westy is 'ge-Ie-eR-eSt,en ik rij nu achter op 7J,et23,maar ik kan zelfs
zonder problemen een 8x16 et23 (Porsche 944 Turbo Fuchs) kwijt !!
Het lijkt mij ook sterk dat een barndoor achter smallere wielkasten heeft ...

Het lijkt mij namelijk dat zodra je de spoorbreedte gaat veranderen dat er andere krachten
op diverse delen kom dan vanaf fabriek zo berekend.. of ben ik hier fout?
Daarom pak ik voor de crew cab ook de komplete Porsche 944 S2 achterbrug :biggrin:

Bussie komt zo
11-11-2004, 14:06
Wat wat nu op mijn vraag...wat gebeurd er met andere delen door het veranderen van de ET waard... Het lijkt mij namelijk dat zodra je de spoorbreedte gaat veranderen dat er andere krachten op diverse delen kom dan vanaf fabriek zo berekend.. of ben ik hier fout?

Nee dat heb je goed spleetje. maar ik denk dat als je 4,5 naar 6J gaat dat het allemaal wel meevalt.

Het zijn voornamelijk die wiellagers die het iets zwaarder gaan krijgen. hoe je het controleert is gewoon jaarlijks de trommels verwijderen en even naar de lagers kijken hoever ze ingesleten zijn. maar ik zou er niet te zwaar aan trekken. die spindels die breken niet af, dat geloof ik niet.