PDA

View Full Version : Hoe en wat lassen ?


vwleusden
17-11-2004, 18:31
We zijn hier dus vrolijk bezig met de restauratie van een kever.

Nu is Wim een beetja aan het bakken en braden geweest op de bedomplaat met lassen. Zaten een paar gaatjes in en 2 hoekjes verrot bij de krikpunten. Dit is tot dusver allemaal goed gegaan. Nu het volgende...

Hoe kan je het beste en het strakste je plaatwerk lassen van de carrosserie ?
Eventueel een mooie uitleg erbij met plaatsjes ofzo zou fijn zijn. Las al in het topic van keverpech over de resto van zijn 66er spijl dat je moet koelen met lucht... spuitmondje met compressor ? ik heb er de ballen verstand van :)

polog40
17-11-2004, 18:47
www.rustbuster.nl

richard-polo
17-11-2004, 19:55
prikjes geven en niet door laten branden. dus het is juist geen bakken en braden want dan gaat het mis met je plaatwerk.
juist pasta gebruiken en juiste lasdraar gebruiken. denk voor plaatwerk 0,6mm
ik ben zelf lasser van beroep en las den hele dag deur. word er gek van


groetjes richard

vwleusden
17-11-2004, 21:02
Heb je niet een paar uurtjes over ? die polo ken wel ff wachten ;)

richard-polo
18-11-2004, 17:31
:biggrin: de polo is al klaar alleen het afwerken begint nu.
maar kwa lassen aan auto body is niet echt een pretje als je dit niet dagelijks doet want het komt wel nauw hoor anders zie je straks allemaal van die lelijke lasnaden in plaats van rupsjes :eek:
ik zou zeggen neem een goede kijk op mijn polo als die af is en ik ben ergens op een meeting want daar is echt vanalles aan verlast :biggrin:
maar ik wens je in ieder geval succes met je kever projekt..
blijft leuk om te lassen. hehehe

vwleusden
18-11-2004, 21:57
aankomend seizoen moet die kaffer klaar zijn :) is de planning dan he :)

Peppie
18-11-2004, 22:09
prikjes geven en niet door laten branden. dus het is juist geen bakken en braden want dan gaat het mis met je plaatwerk.
juist pasta gebruiken en juiste lasdraar gebruiken. denk voor plaatwerk 0,6mm
ik ben zelf lasser van beroep en las den hele dag deur. word er gek van


groetjes richard

Maar las je nu zo'n naad helemaal dicht of hecht je hem vast en smeer je hem dan dicht. En wat doe je met de las, je kunt hem toch niet helemaal glad slijpen?

Bussie komt zo
19-11-2004, 08:18
Maar las je nu zo'n naad helemaal dicht of hecht je hem vast en smeer je hem dan dicht. En wat doe je met de las, je kunt hem toch niet helemaal glad slijpen?

Jep de naad las je helemaal dicht.

na ieder lasje ff koelen met lucht zodat je materiaal niet krom trekt.

daarna slijp je hem met de slijptol en een lamellenschijf glad.

In de topic van Keverpech "spijl '66 resto" wordt er mooie plaatjes getoont en nog wat extra uitleg gegeven.

Peppie
19-11-2004, 10:01
Ik neem aan dat je dan eerst je plaatwerk wat "terug" buigt, zodat je een verzonken las krijgt. Anders hou je na het slijpen geen las meer over. Of las je met een "naad"?

GTI powerrr
19-11-2004, 10:39
ik neem aan dat ze bedoelen dat je hem mooi glad maakt en het overtollig metaal eraf haalt.

Bussie komt zo
19-11-2004, 19:11
Ik neem aan dat je dan eerst je plaatwerk wat "terug" buigt, zodat je een verzonken las krijgt. Anders hou je na het slijpen geen las meer over. Of las je met een "naad"?

een naad in de diameter van de lasdraad is wenselijk.

Maar ik buig niks terug. veels te veel werk en als je per ongeluk teveel terug buigt gaat er een kilo plamuur in of je ziet een glooiing in je plaatwerk.