PDA

View Full Version : witte grijze rook en gekrijs bij turbo golf 5 tdi


ait3ross
29-10-2009, 18:56
hallo allemaal ,

ik heb sinds vandaag problemen met me auto, het zit als volgt. als ik wegrij dan hoor ik een soort sissend en krijsend geluid t lijkt wel dat fluiten van een turbo maar dan krijsend en heb wit grijze pluim rook als ik optrek.
stationair gebeurt er niets vreemds. de turbo is 15000km geleden vervangen ongeveer 2 maanden geleden.. de auto trekt goed en stevig op
op t moment dat je t gaspedaal vol intrapt hoor je even t gekrijs en dan verdwijnt het..
en ik moest afgelopen zondag ineens 1 liter koelvloeistof bijvullen iets wat ik al 50.000Km niet heb hoeven doen. ik hoor mensen zegge dat de turbo weer kapot is maar betwijfel het. 2 maanden voor een nieuwe turbo is wel heeel vreemd. verder hoor ik ook de egr koeler ofzo ik zie zelf geen lekkage maar hoe kan je dat presies testen of er daadwerkelijk een lekkage in t koelvloeistof systeem zit of niet? of is het toch olie dat verbrand? maar dan zou ik als het goed is een singaal krijgen op dachbord van t motormanegment lampje.... ik vind het maar vreemd allemaal het begon ineens zomaar uit het niets

was even nar de dealer geweest en die zegt mischien je koppakking of de kop is krom of tog die egr koeler 3 dage late staan doe ik niet aan dealers zijn flinke oplichters

type auto : 1.9 tdi sportline 9-2005
77KW 105pk
km stand 231.000 km
turbo vervangen bij 215.000km
altijd longlife olie meestal al bij 25.000 km ververst altijd filter erbij.
1x per 2 weken dat paarze flesje in de tank en alle onderhoud ruim optijd uitgevoerd

weet jij mischien wat het kan zijn dan zou ik het graag van je weten.

mocht je de oplossing ervoor hebben dus niet aankomen met nieuwe turbo en cilinderkop..... dan ben ik bereid je ervoor te betalen redelijke prijs woon in Gouda tel. 06 19177712

alvast bedankt....

MONDY
29-10-2009, 19:02
denk toch echt dat je turbo kapot is, grijze rook duid op kapotte turbo die op olie loopt.

Black Devil
29-10-2009, 19:38
Je wil dus eigenlijk dat er diagnose wordt gesteld door 'ons' zonder naar je auto te kijken?

Waar je ook aankomt met auto, universeel/dealer of wat ook moet er tijd in steken, en tijd kost geld.

Polo_coupe
29-10-2009, 19:43
Als je ineens koelvloeistof moet bij vullen en je ziet geen uitwendige lekkage kan het je EGR koeler zijn.
Je EGR koeler kan op 2 manieren lekken.
1. Koelvloeistof: Door je EGR koeler lopen uitlaatgas en koelvloeistof. Als de koeler koelvloeistof lekt, gooit hij dit bij het uitlaatgas en dat gaat door de EGR klep je inlaat in. Dit verbrandt dan en zal wit uitslaan. Je zult dus geen koelvloeistof druppels vinden. Dit is zonder speciaal gereedschap moelijk te vinden. Toch bestaat er wel de mogelijkheid dat je cilinderkop lek is, de koelkanalen die langs je kleppen lopen willen nog wel eens scheuren.

2. Uitlaatgas: De hoeveelheid uitlaatgas dat door je EGR koeler loopt word door een ''gasklep'' geregeld. Deze gasklep wordt bediend door een vacuumpot met een koppelstang. Waar het scharnier van de ''gasklep'' zit willen die koelers nog wel eens uitlaatgas lekken. Je hoort dan een schelle toon bij het opspoelen van de turbo en dit blijft een beetje fluiten. Bij de koeler zul je roetaanslag bij het scharniertje en op het hittebestendige doekje vinden.
Alleen zal je auto van optie 2 niet roken of verbruiken.

Succes met het vinden
Henri (vw monteur)

ait3ross
30-10-2009, 09:01
Als je ineens koelvloeistof moet bij vullen en je ziet geen uitwendige lekkage kan het je EGR koeler zijn.
Je EGR koeler kan op 2 manieren lekken.
1. Koelvloeistof: Door je EGR koeler lopen uitlaatgas en koelvloeistof. Als de koeler koelvloeistof lekt, gooit hij dit bij het uitlaatgas en dat gaat door de EGR klep je inlaat in. Dit verbrandt dan en zal wit uitslaan. Je zult dus geen koelvloeistof druppels vinden. Dit is zonder speciaal gereedschap moelijk te vinden. Toch bestaat er wel de mogelijkheid dat je cilinderkop lek is, de koelkanalen die langs je kleppen lopen willen nog wel eens scheuren.

2. Uitlaatgas: De hoeveelheid uitlaatgas dat door je EGR koeler loopt word door een ''gasklep'' geregeld. Deze gasklep wordt bediend door een vacuumpot met een koppelstang. Waar het scharnier van de ''gasklep'' zit willen die koelers nog wel eens uitlaatgas lekken. Je hoort dan een schelle toon bij het opspoelen van de turbo en dit blijft een beetje fluiten. Bij de koeler zul je roetaanslag bij het scharniertje en op het hittebestendige doekje vinden.
Alleen zal je auto van optie 2 niet roken of verbruiken.

Succes met het vinden
Henri (vw monteur)


super bedankt henry voor je informatie ik ga er gelijk mee aan de slag

ait3ross
30-10-2009, 13:04
Je wil dus eigenlijk dat er diagnose wordt gesteld door 'ons' zonder naar je auto te kijken?

Waar je ook aankomt met auto, universeel/dealer of wat ook moet er tijd in steken, en tijd kost geld.

De auto na laten kijken bij de VW dealer levert vaker EXTRA dingen op, wij hebben hier hele slechte ervaringen met de dealer.. vriend van me heet ook een golf 5 : turbo vervangen 2100euro
2X bak laten reviseren bij de dealer door een fout van hun 1600
2X massavliegwiel eerst van sachs en daarna van LUK 1700
2X koppelingsset ook eerst van sachs en dan van LUK garantie maar autohuur 200
1X motorsteun kapot gemaakt
dynamo vrijloopwiel vervangen voor 200 euro


en jij denkt dat ik dan terug ga naar de dealer geloof je het zelf

ait3ross
30-10-2009, 13:05
denk toch echt dat je turbo kapot is, grijze rook duid op kapotte turbo die op olie loopt.


maar zelfs als die net 15.000km vervangen is dat is toch raar de auto trekt wel goed op

Black Devil
30-10-2009, 14:10
De auto na laten kijken bij de VW dealer levert vaker EXTRA dingen op, wij hebben hier hele slechte ervaringen met de dealer.. vriend van me heet ook een golf 5 : turbo vervangen 2100euro
2X bak laten reviseren bij de dealer door een fout van hun 1600
2X massavliegwiel eerst van sachs en daarna van LUK 1700
2X koppelingsset ook eerst van sachs en dan van LUK garantie maar autohuur 200
1X motorsteun kapot gemaakt
dynamo vrijloopwiel vervangen voor 200 euro


en jij denkt dat ik dan terug ga naar de dealer geloof je het zelf

Welke dealer is dat geweest in vredesnaam? Ik werk zelf ook al een hele tijd bij de dealer en dit is echt extreem

Ferry24
30-10-2009, 14:41
is dit niet het motortype waar soms gescheurde koppen bij voorkomen?

ait3ross
31-10-2009, 10:15
Welke dealer is dat geweest in vredesnaam? Ik werk zelf ook al een hele tijd bij de dealer en dit is echt extreem


volkswagen van beynum in Gouda
baggerbedrijf

ait3ross
31-10-2009, 10:17
ik heb de EGR koeler losgehaald maar niets vreemds te vinden we hebben m in een emmer water gelegt en daarna andere kant met duim dicht gehouden en vervolgens via de andere kanaal gaan blaazen maar geen lekkage.. dus egr koeler valt af..... waar kan ik nu verder kijken???

of iemand meer verstand ??

ait3ross
01-11-2009, 23:05
Ben er eindelijk achter

heb 2 volkswagen monteurs ingehuurd maar die konden het zo neit vinden dus heb ik maar ffe een flink stuk gereden met koude motor en jaah hoor de rook werd steeds erger en gekrijs werd steeds harder ik bleef maar doorrijden en toen was t zover daar ging de turbo super wolk rook achter de auto en de olie ging er meteen vandoor via de uitlaat en nu is de turbo gedemonteerd en er komt deze week een gereviseerde erop

dat was dus t probleem


verklaring voor de koelvloeistof bijvullen moet toeval ziujn want die zakt niet meer



bedankt voor iedereen de reactie

MONDY
01-11-2009, 23:49
maar zelfs als die net 15.000km vervangen is dat is toch raar de auto trekt wel goed op
zoals ik al zei, De TURBO :rolleyes: