hajee
27-11-2009, 19:05
wie het weet mag het zeggen:
klikkerdeklik (http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/5419095/__Verwarring_over_heffing_oudere_importoccasions__.html)
deze tekst staat er:
Verwarring over heffing oudere importoccasions AMSTERDAM - Er bestaan grote verschillen van inzicht over de belasting die vanaf 1 januari zal worden geheven op geïmporteerde gebruikte auto's die ouder zijn dan twee jaar.
Volgens brancheorganisatie Autotelex worden vele importoccasions per 1 januari flink goedkoper, omdat de bpm op die datum verder wordt afgebouwd van 40 naar 27,4 procent, terwijl op auto's van voor februari 2008 geen slurptaks of CO2-heffing zou kunnen worden geheven.
Maar de Bovag ontkracht die stelling: "Voorheen gold inderdaad dat je een auto niet kon belasten met iets dat op het tijdstip van de productie nog niet bestond", zegt de Bovag bij monde van Rogier Kuin. "Maar voor wat betreft de CO2-heffing is dat veranderd. Alle geïmporteerde occasions, van welk bouwjaar dan ook, zullen per 1 januari worden belast met het basistarief van 27,4 procent en daar bovenop komt het nieuwe schijventarief voor wat betreft de CO2-uitstoot."
In sommige gevallen zou dat voor de echte benzineslurpers zelfs tot een hogere belasting kunnen leiden, maar zo erg zal het in de praktijk niet worden. "Wie een gebruikte auto importeert, mag, wanneer het systeem ongunstig uitpakt, ook een beroep doen op de historische bpm-berekening.
Het argument dat van veel oudere auto's de CO2-uitstoot niet precies bekend is, zodat een berekening onmogelijk wordt, gaat volgens de Bovag ook niet op. "In principe zijn de CO2-waarden van alle auto's die hier worden gevoerd vanaf 2001 bekend. Wanneer die er toch niet is, dan gaat de douane met de importeur bekijken wat die uitstoot op basis van vergelijking met een soortgelijke auto zou moeten zijn", vertelt Rogier Kuin.
klikkerdeklik (http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/5419095/__Verwarring_over_heffing_oudere_importoccasions__.html)
deze tekst staat er:
Verwarring over heffing oudere importoccasions AMSTERDAM - Er bestaan grote verschillen van inzicht over de belasting die vanaf 1 januari zal worden geheven op geïmporteerde gebruikte auto's die ouder zijn dan twee jaar.
Volgens brancheorganisatie Autotelex worden vele importoccasions per 1 januari flink goedkoper, omdat de bpm op die datum verder wordt afgebouwd van 40 naar 27,4 procent, terwijl op auto's van voor februari 2008 geen slurptaks of CO2-heffing zou kunnen worden geheven.
Maar de Bovag ontkracht die stelling: "Voorheen gold inderdaad dat je een auto niet kon belasten met iets dat op het tijdstip van de productie nog niet bestond", zegt de Bovag bij monde van Rogier Kuin. "Maar voor wat betreft de CO2-heffing is dat veranderd. Alle geïmporteerde occasions, van welk bouwjaar dan ook, zullen per 1 januari worden belast met het basistarief van 27,4 procent en daar bovenop komt het nieuwe schijventarief voor wat betreft de CO2-uitstoot."
In sommige gevallen zou dat voor de echte benzineslurpers zelfs tot een hogere belasting kunnen leiden, maar zo erg zal het in de praktijk niet worden. "Wie een gebruikte auto importeert, mag, wanneer het systeem ongunstig uitpakt, ook een beroep doen op de historische bpm-berekening.
Het argument dat van veel oudere auto's de CO2-uitstoot niet precies bekend is, zodat een berekening onmogelijk wordt, gaat volgens de Bovag ook niet op. "In principe zijn de CO2-waarden van alle auto's die hier worden gevoerd vanaf 2001 bekend. Wanneer die er toch niet is, dan gaat de douane met de importeur bekijken wat die uitstoot op basis van vergelijking met een soortgelijke auto zou moeten zijn", vertelt Rogier Kuin.