PDA

View Full Version : alternator probleempje??


Jel Golf 2 GTI
03-12-2009, 17:25
Hej Jongens ik kom net thuis met de wagen van men vriendin.

Golf 3 1900 TD van 1996.

Alles is normaal ma soms valt de toerenteller inneens weg en begint het lampje van de batterij te branden en het lampje van de olie te pinken.

Zou dit kunnen doordat de koolborstels van men alternator versleten zijn of moet ik het ff ergens anders gaan zoeken??

Want als ik een serieuze scheut gas geef dan schiet de toerenteller terug omhoog en is het terug normaal en een tijdje daarna begint het opnieuw en het lijkt frequenter voor te komen.

Dit is onze daily dus als iemand ff een tip heeft laat aub ff iets weten.

Mvg Jel :thumbup:

Wolgast
03-12-2009, 23:03
Zou idd goed je dynamo kunnen zijn.
Hoe zit het met de multiriem? Is die nog goed en goed op spanning?
Heb het een tijdje terug ook bij die van mij gehad en daar was de multiriem versleten....Is ook een 1900 GTD

Succes!

Jel Golf 2 GTI
03-12-2009, 23:44
Zou idd goed je dynamo kunnen zijn.
Hoe zit het met de multiriem? Is die nog goed en goed op spanning?
Heb het een tijdje terug ook bij die van mij gehad en daar was de multiriem versleten....Is ook een 1900 GTD

Succes!


Riem is in orde. Is 4 maand oud en staat netjes gespannen.
Piept niet en blijft goed ronddraaien.

Ook als ik goed gas heeft slipt hij niet door.

Ik dnek dat het de dynamo zelf is aangezien als de koolborstels kapot zouden zijn men toerental nog wel zou moete werke. (W uitgang op dynamo)

Toch bedankt voor de reactie.

GRtz Jel

darksupra
04-12-2009, 23:06
klinkt mij eerder als een sensor als je dynamo raar zou doen zou je het ook wel kunnen merken aan andere dingen die geen stroom krijgen dan.
accu blijft wel gewoon vol neem ik aan?

Jel Golf 2 GTI
19-11-2011, 15:21
om deze ff terug aan te vullen om andere personen te helpen.

Ik heb indertijd de spanningsregelaar vervangen op de dynamo :thumbup:



EDIT: deze dus
http://www.mijnautoonderdelen.nl/image.php?a=http://www.mijnautoonderdelen.nl/uploads/images/00574/KVME0113.jpg

gooigolf
20-11-2011, 07:16
om deze ff terug aan te vullen om andere personen te helpen.

Ik heb indertijd de spanningsregelaar vervangen op de dynamo :thumbup:
laad spanning nog wel oke ..
vrgr gooigolf ;)

Pinda
21-11-2011, 13:49
Ik vroeg mij af :

Zijn de problemen met de toerenteller en olielampje, een door vw zelf ingevoerde indicator dat de spanningregelaar stuk is?

Of

Is dit een simpel geval van de oorzaak.

M.I.V. Design.
21-11-2011, 21:08
dit heb ik laatst ook gehad!
alternator even uiteen halen, is zo gedaan ;)
even 2 nieuwe koolstofborsteltjes halen en de oude los solderen en neiuwe erin solderen ;)

Jel Golf 2 GTI
24-11-2011, 19:30
Ik vroeg mij af :

Zijn de problemen met de toerenteller en olielampje, een door vw zelf ingevoerde indicator dat de spanningregelaar stuk is?

Of

Is dit een simpel geval van de oorzaak.


toerenteller en olielampje gaan flippen wanneer dat ding op je alternator kapot is. Of dit er voor gedaan is door VW zelf weet ik niet, ik denk eerder dat het gewoon is dat die dingen te weinig stroom krijgen en dat ze daardoor gaan flippen. :thumbup:

Archiebald
29-12-2011, 06:56
Ik wil deze graag even naar boven schoppen/gebruiken omdat ik dezelfde soort problemen had met m'n Jetta mk2 1.6CL automaat uit 1988.

Al een tijdje brandt (vooral als het koud is) het lampje van mn accu bij een koude start. Hij blijft dan een minuutje branden of tot ik wat meer toeren heb gereden.

Nu ging hij gister dus helemaal niet meer uit, ik ben wel gewoon door gereden (hij deed het nog en ik moest nu eenmaal naar huis). Na een km of 25 viel m'n verlichting uit (dimlicht, stads & achter werkte nog wel), verder deed ook niets het meer behalve het rijden dus. Naast het accu lampje begon ook m'n olie lampje te branden/knipperen.

Ik ben het laatste stukje (ging nog om 2km ofzo) toch maar door gereden, thuis de auto neergezet, hij liep nog steeds gewoon. Nadat ik hem uit had gezet startte ie ook niet meer.

startkabels erop, dat werkte wel, verlichting deed het ook gewoon weer. Tot ik de startkabels er weer afhaalde.

Afin, lijkt mij dus precies hetzelfde als hierboven. Maar wat is nu de meest logische en best te doene oplossing?


Dynamo vervangen?
Koolborsteltjes vervangen?
Spanningsregelaar vervangen?
(of een combinatie?)

Jel Golf 2 GTI
29-12-2011, 10:30
Je kan je koolborstels er even af halen om te kijken welke lengte ze nog hebben.

Als ze bijna op zijn ( lees minder dan de helft van wat hierboven op de foto staat) zal het daar wel aan liggen. Het kan ook zijn dat je dynamo zelf aan het verslijten is of dat de batterij bijna dood is.

Ik probeerde altijd te starten en dan de plus van de batterij eraf.
Als hij dan bleef draaien dan wist ik dat men alternator/dynamo nog goed is.

Maar naar hetgene jij verteld ga ik ervan uit dat het de borstels wel zullen zijn.

Grtz Jel

Jel Golf 2 GTI
21-11-2012, 19:30
Ik wil deze graag even naar boven schoppen/gebruiken omdat ik dezelfde soort problemen had met m'n Jetta mk2 1.6CL automaat uit 1988.

Al een tijdje brandt (vooral als het koud is) het lampje van mn accu bij een koude start. Hij blijft dan een minuutje branden of tot ik wat meer toeren heb gereden.

Nu ging hij gister dus helemaal niet meer uit, ik ben wel gewoon door gereden (hij deed het nog en ik moest nu eenmaal naar huis). Na een km of 25 viel m'n verlichting uit (dimlicht, stads & achter werkte nog wel), verder deed ook niets het meer behalve het rijden dus. Naast het accu lampje begon ook m'n olie lampje te branden/knipperen.

Ik ben het laatste stukje (ging nog om 2km ofzo) toch maar door gereden, thuis de auto neergezet, hij liep nog steeds gewoon. Nadat ik hem uit had gezet startte ie ook niet meer.

startkabels erop, dat werkte wel, verlichting deed het ook gewoon weer. Tot ik de startkabels er weer afhaalde.

Afin, lijkt mij dus precies hetzelfde als hierboven. Maar wat is nu de meest logische en best te doene oplossing?


Dynamo vervangen?
Koolborsteltjes vervangen?
Spanningsregelaar vervangen?
(of een combinatie?)


Ik praat hier steeds over het vervangen van de spanningsregelaar of koolborstels maar dit word verkocht als 1 geheel.

Je kan eventueel aparte koolborstels kopen eninsolderen maar de meeste onderdelenboeren hebben dit niet op voorraad.

Dus het ding op de foto hier een paar scrolls naar boven is een spanningsregelaar met nieuwe koolborstels :thumbup: