PDA

View Full Version : "Gerommeld onder de motorkap"


RS_Rick
09-12-2009, 17:18
Hola! :D

Ik heb vanmiddag mn Polo'tje APK laten keuren, en hij is met glans geslaagd! Op één klein puntje na: het CO2 gehalte was te hoog, en dit hebben ze afgesteld.

Hierbij kwamen ze erachter dat "er onder de motorkap is gerommeld". Want volgens de monteur waren er een aantal vreemde dingen te vinden onder de kap en wel de volgende:

Er mist een slangetje op het volgende pieltje:
http://94.100.116.84/808150001-808200000/808179101-808179200/808179112_5_dbKl.jpeg

De volgende pieltjes zijn doorverbonden met elkaar:
http://94.100.122.132/808150001-808200000/808179101-808179200/808179142_5_EFRn.jpeg

En de boosdoener voor het hoge CO2-gehalte (volgens de monteur), was een afgedicht slangetje achter de carburateur. Als je (zoals op onderstaande foto is aangegeven met de peil) achter de carburateur voelt, dan zitten daar twee pieltjes. De linker hiervan (dus die aan de bijrijderszijde) was afgedicht d.m.v. een klein stukje slang waar een schroefje in gedraaid was. De monteur heeft dit afgedichte slangetje eraf gehaald, waarmee het CO2 gehalte meteen verlaagde:
http://94.100.121.96/808150001-808200000/808179101-808179200/808179167_5_YMhZ.jpeg

Wie kan mij wat meer duidelijkheid geven over de bovenstaande 3 foto's??? Horen er inderdaad slangetjes te zitten??? Wat hoort er verbonden te zitten??? En wat kan de reden zijn geweest dat de vorige eigenaar zo onder de kap heeft gerommeld???

BVD!!

Rick :thumbup:

RS_Rick
09-12-2009, 19:38
Oh, en het is een 1.0 liter 33 kW motorblok(je) :D

VwPolo89
09-12-2009, 19:58
de eerste foto moet een vacuumslangetje op naar de onderkant van het luchtfilterhuis..

de rest van de foto's kan ik niet zo direct zeggen naar waar die moeten.. maar in ieder geval niet zoals het nu is..

RS_Rick
09-12-2009, 20:35
Oke.. oke.. Zou je heeeeeel misschien eens onder jouw motorkap wat foto's kunnen maken, zodat ik kan zien hoe het moet zitten?? Ahhh... PLEASEEEE :D

VwPolo89
09-12-2009, 21:01
moeilijk :) auto staat niet thuis..

neoninside
09-12-2009, 22:33
Volgens mij moet er juist een vacuum slangetje van de onderkant luchtfilterhuis naar dat doorgeluste klepje en vanuit daar weer naar de klep op de eerste foto

Voor warme de warme lucht klep en dat doorgeluste klepje op de 2de foto regelt of hij koude of warme lucht moet hebben

Zit ik goed ??

knedel16vweber
09-12-2009, 23:36
Zit ik goed ??
hoe moeten wij dat nou weten :confused: :tongue:

richard-polo
10-12-2009, 10:25
hahaha

Sjon
10-12-2009, 22:32
.

RS_Rick
11-12-2009, 10:27
Ja het punt is, motortechnisch ben ik niet echt heel sterk. Dus het zou mij het beste helpen als iemand ook een klein foto'tje plaatst bij de tekst, zodat ik ook zie wat er bedoelt wordt (bijv.: "vacuumvervroeger van de ontsteking"). Meestal snap ik het dan ook meteen, als ik het zie... :D

neoninside
11-12-2009, 12:23
Ik hoopte eigenlijk op een bevestiging van iemand die het zeker wist

RS_Rick
12-12-2009, 12:48
Iemand?

MR zip
16-12-2009, 18:36
Heb je het type en bouwjaar van de auto? miss dat ik dan wat voor je kan betekenen.

RS_Rick
16-12-2009, 21:16
't is een 33kW, 1.05 liter Polo Sedan.

Vermoed ik het trouwens goed dat een bijzonder slechte koudestart te maken kan hebben met dat slangetje dat op de carburateur HOORT te zitten...???

Zou hier niet een soort van slangetje moeten zitten die warmte vervoert, zodat de carburateur snel warm wordt en dus voorkomt dat de auto stilvalt bij het eerste stoplicht in deze kou?

Graag reacties, en als het even kan met foto's, want het weer blijft voorlopig zou... :(

Typ 81
16-12-2009, 21:24
Als je (zoals op onderstaande foto is aangegeven met de peil) achter de carburateur voelt, dan zitten daar twee pieltjes. De linker hiervan (dus die aan de bijrijderszijde) was afgedicht d.m.v. een klein stukje slang waar een schroefje in gedraaid was. De monteur heeft dit afgedichte slangetje eraf gehaald, waarmee het CO2 gehalte meteen verlaagde:


Lijkt me nogal logisch, dan zuigt de carburateur valse lucht aan en dus zal de motor armer lopen. Gevolg hiervan is dat het CO percentage afneemt. Dat vacuumaansluitingen moeten of op het vacuumsysteem zijn aangesloten, of worden afgedopt. Anders > valse lucht.

RS_Rick
16-12-2009, 22:26
M.a.w.: het vacuumsysteem werkt nu niet naar behoren?

Kan dan alstublieft iemand eens onder zijn kap kijken hoe deze slangetjes HOREN te lopen? Of misschien heeft iemand een vraagbaak bij de hand om hier wat scans uit te maken voor me?

Zou me een hoop helpen in deze koude wintermaanden!

Alvast bedankt! :D

-krikke-
16-12-2009, 23:39
Ik zal eens foto's trekken van mijn 1300 (40KW) 2G ...
Dat vacumslangetje aan de luchtfilter heb ik zeker, de rest betwijfel ik ...
We zullen ons best doen om het er tegen 17.00 h op te krijgen!!!

-krikke-
16-12-2009, 23:47
http://img690.imageshack.us/img690/9898/dsc00973y.jpg (http://img690.imageshack.us/i/dsc00973y.jpg/)

http://img526.imageshack.us/img526/6293/dsc00974t.jpg (http://img526.imageshack.us/i/dsc00974t.jpg/)


In het midden vanonder op de ondersta foto zie je dat stuk stof toch tussen die darm hé?
Daar zie je zo toc al ongeveer waar deze heen gaat.

Ik zal proberen morgen gedetailleerde foto's te nemen, ik kan niets beloven!

RS_Rick
18-12-2009, 10:50
Oke super! Dat is wat ik bedoel inderdaad! Zulke foto's helpen enorm! Ik wacht af...

-krikke-
18-12-2009, 16:15
Die andere heb ik niet ...
Vanwaar komt die langs de andere kant (rechts op de foto)

MR zip
24-12-2009, 22:05
bouwjaar?

Sjon
24-12-2009, 22:34
.

RS_Rick
27-12-2009, 11:27
1988, een 1.05 liter 33 kW motortje...

Mk2tje
01-01-2010, 06:07
Wel omdat ik aan mijn motor bezig ben zal ik foto's trekken van hoe die slangen bij mij zitten.
Op die een foto dat die kabels doorverbonden zijn met elkaar moeten ze naar de carburator lopen(achter)
en die op de luchtfilter huis moet dacht ik richting de naftpomp denk ik.
Wanneer ik juist die foto's ga trekken weet ik niet juist maar ik zal het zo snel mogenlijk proberen te doen.

RS_Rick
02-01-2010, 12:10
Als dat zou kunnen: heel graag! Dan haal ik gewoon een stuk vacuumslang en maak ik alles weer netjes zoals het zou moeten. Dan loopt het blokje waarschijnlijk lekkerder en is het ook nog beter voor het milieu.

Kun je dan ook duidelijk zeggen op welke ingang achter op de carburateur het slangetje moet, er zitten er daar achter namelijk twee vlak naast elkaar (de een steekt wat verder uit dan de ander).

MR zip
02-01-2010, 13:50
ik heb hieronder wat plaatjes gevonden die je wat op weg zouden kunnen helpen.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/3/5/vacuum3.bmp
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/3/5/vacuum1.bmp
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/3/5/vacuum12.bmp

ik vermoed dat het bovenste plaatje het meest op jouw carb lijkt.

Zie je bij je afgedopte slangetjes / klep de kleuren ringetjes? ergens anders op je carb zou ook een ringetje met dezelfde kleur kunnen zijn.


Zou je eens een foto willen maken met het luchtfilter huis er af?(kan ik eens kijken welke carb type het is) en een foto van je gehele motor ruimte?

Hoe meer info hoe beter.

RS_Rick
02-01-2010, 20:12
Hier een foto van de linkervoorkant, gezien als je vóór de auto staat. Je ziet ook duidelijk twee vacuumslangetjes loshangen:

http://94.100.121.134/833000001-833050000/833043001-833043100/833043095_5_HblQ.jpeg

Op de volgende foto zit dat rode ding (wat is dit eigenlijk?) in het luchtfilterhuis waar de losbungelende slangetjes op zitten:

http://94.100.121.199/833000001-833050000/833043101-833043200/833043140_5_coes.jpeg

Dan hier een foto van de achterzijde van de carburateur, waarop duidelijk te zien is dat er een slangetje dat m.b.v. een schroefje is afgedicht op zit:

http://94.100.120.78/833000001-833050000/833043001-833043100/833043005_5_NkUu.jpeg

Kun je hier iets mee Mister Zip ??

Bij voorbaat alvast onwijs bedankt!

Sjon
02-01-2010, 23:23
.

RS_Rick
04-01-2010, 09:46
Damn... wat een ingewikkelde shizzle allemaal :confused:

MR zip
04-01-2010, 19:28
Lijkt mij een monopoint injectie.....
En middelste plaatje is geen Polo.
Onderste plaatje is zonder die extra tweewegklep, lijkt 't

Mocht 't helpen:
Motorcode HZ is met 2 verschillende carb door mekaar geleverd:
Weber 32 TLA en Pierburg 1B3


Idd bovenste is een monopoint. ( foutje)

Hier zijn de plaatjes die bij de motorcode hz horen met een Weber.

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/3/5/polohzluchtfilter2_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/3/5/polohzweber2.jpg

rest alleen nog de vraag waar die klep tussen zit.


Het Rode dingetje is een temperatuur meter, die bepaald of je luchtfilterhuis warme lucht of frissere lucht aanzuigt.

Zou je een foto kunnen maken van je gehele motor ruimte? Een overview zeg maar. misschien kunnen we dan meer zien.

Mk2tje
09-01-2010, 22:56
http://i46.tinypic.com/vmwzyt.jpg
ik veronderstel dat deze foto ongeweer duidelijk gaat zijn


http://i49.tinypic.com/i4gz76.jpg
dus er vertrekt een vacum slang van de stationair stel schroef naar de delco

http://i47.tinypic.com/2lm49j9.jpg
hier gaat er dus een kabel naar de kabel die vast zit aan je inlaatcolector voor de remcilinder
andere kabel die niet aangeduid is gaat naar achter de carburator de linkse aansluiten als je er recht voorstaan


http://i46.tinypic.com/33oph82.jpg
nummerke 3 daar moet dus een kabel aangesloten worden die naar de luchtfilter huis gaat(die nog vrij is) dus naast de andere (te zien op foto 1)

moest het nog niet zo duidelijk zijn stuur een pm voor meer foto's