PDA

View Full Version : Kan deze accu?


PatrickG40
15-12-2009, 20:45
Hoi,
Ik heb een accu van VARTA 61ah, 12v en 6000a.
Kan dat in mijn G40?
Bij voorbaat dank!
Patrick

Marco
15-12-2009, 21:05
ja

PatrickG40
16-12-2009, 01:29
Iets specifieker, de normale ah waarden liggen rond de 44-45.. Dus die 61ah zal geen probleem opleveren?

Marco
16-12-2009, 07:39
nee :)

SQvento
16-12-2009, 09:25
het geeft geen problemen als je dynamo maar genoeg ampere heeft

Ebut
16-12-2009, 09:46
Heb ook net in de Jetta een 62 Ah gezet, ter vervanging van een 45 Ah. Kan prima. Je kan er wel 125 inzetten als je wil.

PatrickG40
16-12-2009, 10:50
Ok bedankt!!! :D

MR zip
16-12-2009, 17:55
het geeft geen problemen als je dynamo maar genoeg ampere heeft :shake: :shake: :shake: :shake:


Dynamo's geven geen Ampere's maar leveren een spanning van 13,8 Volt of meer bij een stroom die uitgedrukt word in de eenheid Ampère.

En je verhaal is l*l koek. De enigste beperking is de maat van je accu bak.

Een kleine uitleg: een accu laad je met een spanning die groter is dan de accu spanning maar mag niet boven een bepaalde spanning uit komen.

De stroom (uitgedrukt in Ampère) die je gebruikt om de accu te laden bepaald de laad duur. hoe groter de stroom hoe sneller de accu vol is zolang je de maximum laad capaciteit niet overschrijd.

Kijk maar eens naar een losse accu lader. die heb je varierend van 500mA (onderhouds lader) tot een gebruikelijke 10 A of meer. Krijgen allemaal je accu vol, de ene houdt hem vol en de andere doet er een uurtje of 12 tot 24 over.

Je kan dus bijna iedere accu in je auto steken, je kan alleen problemen krijgen dat je accu niet past, niet vast te krijgen is, kortsluiting maakt met je motor kap als ie te hoog is, te weinig stroom kan leveren om je diesel aan te slingeren enz.

PatrickG40
16-12-2009, 18:12
http://www.varta-automotive.nl/index.php?id=256&L=13&h=1&presetApplication=&presetManufacturer=&presetModelline=&application=PKW&manufacturer=&modelline=&lang=nl&range=

Zou dus in de bak moeten passen volgens de site, bedankt voor jullie hulp!
:goodpost:

acokever
16-12-2009, 20:40
dynamo en accu hebben, zo ik geleerd heb, wel verband met elkaar.

Als je een lichte dynamo hebt. Vb. 60amp. en een dikke accu van 90amp. dan kan het zo uit verband zijn dat je accu te weinig onderhouden word en dus sneller 'overleden' is.
Zoek de expert om de waardes hiervoor te bepalen. Maar dit heb ik van ze onthouden:D

scirocco9
28-12-2009, 04:39
ik heb zo een accu van 100 amp geplaatst in plaats van een 45 met een altonator van 45 amp dat heeft juist 14 dagen geduurt en hij was naar de klottten terug eentje van 45 gezet en 14 dagen erna terug naar de kloten nu heb ik er 1 van 90 amp gezet en die blijft goed geven dit heb ik ondervonden in de praktijk

Marco
28-12-2009, 19:12
Ik zal het nog 1 keer uitleggen....

Dynamo 45Ah laad in 1 uur tijd 45 ampere bij 14,4 volt. Dus als je een accu van 90Ah plaatst, mag je 2x raden hoe lang het duurt voordat deze accu is opgeladen... En als je dus een accu van 45Ah zou plaatsen.... precies ;)

Oftewel, je kunt er best een zwaardere accu inzetten, het duurt alleen wat LANGER voordat deze is opgeladen. Als je alleen maar korte stukjes rijd, ZOU HET ZO KUNNEN ZIJN, dat de accu niet volledig meer bij laad. Accu gaat hier echt niet van kapot, je zou em leeg kunnen rijden/ starten.

neoninside
30-12-2009, 22:22
Ja maar als je dynamo kontinu de afgeregelde spanning moet laden dan word de dynamo een beetje erg warm omdat hij de maximale stroom moet leveren

Als je een grotere accu erin zet dan heb je 9 van de 10 keer een lageren internet accu weerstand die weer omgekeerd evenredig staat met een hogere laadstroom die uiteindelijk de dynamo niet aan kan maar wel gaat proberen te leveren en verbrand dus
Waarom denk je anders dat die jongens die in de db drag zitten met meerdere accu's en geen zwaardere dynamo plaatsen allemaal eruit branden ?

Nou denk ik niet dat 61 Ah problemen gaat leveren
Maar je kan dus niet onbeperkt accu capaciteit verhogen
Daarnaast is het zelfs zo dat auto's met een bepaalde type start motor met een planetair tanwiel stelsel erin volledig kapot draaien bij een te grote accu
Maar daar heeft VW geen last van

Maar zo hebben wel allemaal onze theorien over onderwerpen

PatrickG40
30-12-2009, 22:24
Ik heb m nou een dikke week erin zitten en nog niet echt problemen gehad, heb weliswaar ook nog geen grote stukken gereden.
Bedankt allemaal voor de info en invalshoeken!!

neoninside
30-12-2009, 22:27
nee dit zal ook geen problemen geven

Maar wat al eerder geroepen was accu's en dynamo's zijn wel degelijk gerelateerd met elkaar

Zit net nog te kijken
Maar Hbase geeft zelfs aan dat een 61Ah Bosch accu er ook in kan/mag

coilt
12-01-2010, 18:06
in me golf 3 heb ik dus een 70Ah dynamo maar heb er zelf een 82Ah accu instaan.. die past er ook echt maar precies in!

Met deze optie heb ik nooit geen problemen gehad ( reed bijna elke dag 60km) wel vol muziek soms open .. ging me er meer om dat als ik effe stil sta ergens met muziek open datk nog wel kan starten na het vol blazen via de muziek.