PDA

View Full Version : 1.9TD turbodruk


mark89769
28-12-2009, 14:23
ik heb een turbodruk metertje aangesloten maar ik meet geen druk, heb een t-stukje geplaatst tussen ht slangetje van de LDA naar de turbo toe is dit juist?

en volgens mij heb ik wel turbodruk want ik heb de boostpin laatst verkeerd om erin gezet en hij rijdt gelijk stukken minder.

Domi
28-12-2009, 14:45
Turbodruk meter monteer je tussen je turbo en inlaat. Soms zit er wel een vacuumslangetje op je inlaat waar je dan een T-stukje tussen kan doen en daar je meter op aansluiten.

Thomas
28-12-2009, 15:12
Turbodruk meter monteer je tussen je turbo en inlaat. Soms zit er wel een vacuumslangetje op je inlaat waar je dan een T-stukje tussen kan doen en daar je meter op aansluiten.

De turbodrukmeter van de inlaat (net achter de turbo) naar de LDA moet normaal gezien werken, wel moeten je rijden voor een turbo druk te meten...

Dus simpel uitgelegd: een T-stukje plaatsen op het darmpje dat van de inlaat naar de LDA gaat :thumbup:
Succes ermee...

mark89769
28-12-2009, 15:15
ik meetde eerst niks, heb ik het stangetje van de wastegate iets meer naar de turbo toe gedraait en ik meet nu tijdens het rijden +/- 0,2/0,3 bar.

moet ik bij deze waarde nog de atmosfirische druk erbij opteller 1033mbar?
dat ik dus op 1.2/1.3 bar rondrijdt nu?


edit//

heb een simpel druk metertje dus niet specifiek voor turbo's

Thomas
29-12-2009, 00:31
ik meetde eerst niks, heb ik het stangetje van de wastegate iets meer naar de turbo toe gedraait en ik meet nu tijdens het rijden +/- 0,2/0,3 bar.

moet ik bij deze waarde nog de atmosfirische druk erbij opteller 1033mbar?
dat ik dus op 1.2/1.3 bar rondrijdt nu?


edit//

heb een simpel druk metertje dus niet specifiek voor turbo's

Stangetje van de wastgate (achter de turbo) verdraaien heeft weinig zin.
Om de turbo druk te verhogen moet je het volgende doen:
Als je voor de wagen staat, dan ga je aan de linkerzijde van de turbo (distributiekant) een slangetje terug vinden dat vertrekt van onderaan de turbo en terug aangesloten wordt bovaan de turbo, als je dit gevonden hebt is het simpel.

Nu kan je de turbodruk gaan regelen door dit slangetje te vernauwen of gewoon volledig af te doppen. Wel opgelet, volledig afdoppen is extreem, je turbo gaat dan meer dan 1,2 bar leveren...rijdt wel lekker, heb hem op dit moment ook volledig afgedopt.

Succes...

mark89769
29-12-2009, 02:12
oke, dus mijn turbo draait nu op 0,3bar en deze zou tot 1.5bar kunnen draaien?

en ik heb het dus mis dat ik nu 0,3bar meet en dat ik daarbij 1033mbar bij moet optellen? niet dat ik straks me koppaking eruit blaas met 2.5bar ;)

Roy 1.6
29-12-2009, 02:56
Ik snap niet hoe je er bij komt dat je er 1 bar bij op tellen moet.
Als je de meter niet aansluit (slangen) dan staat deze op 0 bar. Je meet dus eigenlijk de druk tov. de atmosfeer.

Thomas
29-12-2009, 06:51
oke, dus mijn turbo draait nu op 0,3bar en deze zou tot 1.5bar kunnen draaien?

en ik heb het dus mis dat ik nu 0,3bar meet en dat ik daarbij 1033mbar bij moet optellen? niet dat ik straks me koppaking eruit blaas met 2.5bar ;)

Als jou turbo 2,5 bar haalt dan ging je wat zien :D
Inderdaad gewoon de druk aflezen, geen rekenwerk nodig...

Stijn
29-12-2009, 09:23
Het ligt er aan wat de basis is van je meter. Als hij in rust de (standaard) atmosferische druk aangeeft (die overigens 1013mbar is, niet 1033 ;)), dan meet hij totale druk en wordt 1.0 bar overdruk dus afgelezen als 2.0 bar. Als je bijvoorbeeld een TDI ECU uitleest zul je dat soort waardes zijn, die heeft het bijvoorbeeld over 2100mbar.

Als je meter in rust echter gewoon op 0 staat dan meet je alleen de overdruk, dus de 'turbodruk'. What you see is what you get.

mark89769
29-12-2009, 11:02
oke thank you dat wordt maar is opschroeven die handel :D

mark89769
01-01-2010, 18:16
Ik heb nog een vraagje, ik heb de turbodruk nu op 1bar, als ik nu mijn golf uitzet hoor de turbo een paar seconden na draaien/fluiten is dit normaal?

Mitta
01-01-2010, 18:42
Ik heb nog een vraagje, ik heb de turbodruk nu op 1bar, als ik nu mijn golf uitzet hoor de turbo een paar seconden na draaien/fluiten is dit normaal?

Dit is waarschijnlijk nadat je hard gereden hebt en de auto meteen uit zet?

mark89769
01-01-2010, 20:15
nee, ben rustig de woonwijk binnen gereden +/- 300m en achteruit ingeparkeerd :)

jettaracing
01-01-2010, 20:23
Dat is wel normaal ,dat doet mijn tdi ook , dan hoor je ook even de turbo nalopen ,komt omdat het een kleine turbo is die al heel snel gaat draaien zodra de motor loopt , en dus ook nog zal draaien als je de motor uit zet .
Maar dat is maar 1 a 2 seconden , dus niet schadelijk voor je turbo .

mark89769
05-01-2010, 18:33
Stangetje van de wastgate (achter de turbo) verdraaien heeft weinig zin.
Om de turbo druk te verhogen moet je het volgende doen:
Als je voor de wagen staat, dan ga je aan de linkerzijde van de turbo (distributiekant) een slangetje terug vinden dat vertrekt van onderaan de turbo en terug aangesloten wordt bovaan de turbo, als je dit gevonden hebt is het simpel.

Nu kan je de turbodruk gaan regelen door dit slangetje te vernauwen of gewoon volledig af te doppen. Wel opgelet, volledig afdoppen is extreem, je turbo gaat dan meer dan 1,2 bar leveren...rijdt wel lekker, heb hem op dit moment ook volledig afgedopt.

Succes...

Nog even een vraag hierop, als ik hem volledig afdop de wastegate hoeveel bar draait de turbo dan ongeveer? Ik zit er aan te denken om een klein luchtkraantje (http://www.aquarium-winkel.nl/luchtkraan-voor-46-slang-p-265.html) er tussen te zetten zodat ik hem gewoon kan regelen maar als de druk bij afdoppen +/- 1.5bar is dan vindt ik het gezegend.

mijne draait nu op 1 bar d.m.v. stangetje verdraaiden vindt ik toch wat weinig :D

mark89769
08-01-2010, 01:11
Voor degenen die geintresserd zijn, ik heb de wastegate afgedopt en turbo liep +1.5bar. Ik denk dat het toch meer verantwoord is om een kraantje te halen en de turbo op 1.2bar te laten draaien. met mijn huidige 0,9-1bar topte ik me golf op 190km/h op de teller. Met een andere boostpin en iets meer druk zal het toch nog wel iets sneller moeten kunnen. heb nu nog de std. boostpin erin zitten met zon platte kant ik ga er maar is ff 1tje draaien op de draaibank/freesbank.

Thomas
08-01-2010, 11:59
Voor degenen die geintresserd zijn, ik heb de wastegate afgedopt en turbo liep +1.5bar. Ik denk dat het toch meer verantwoord is om een kraantje te halen en de turbo op 1.2bar te laten draaien. met mijn huidige 0,9-1bar topte ik me golf op 190km/h op de teller. Met een andere boostpin en iets meer druk zal het toch nog wel iets sneller moeten kunnen. heb nu nog de std. boostpin erin zitten met zon platte kant ik ga er maar is ff 1tje draaien op de draaibank/freesbank.

Gaat het hier om een mk3 TD?!
Ik heb mijne al 50.000 km op 1,6 bar draaien, geen problemen.
Verder de dieselpomp opgeschroefd tot aan de rookgrens...en loop net geen 170, maar zeker geen 190, boostpin heb ik geen weet van...
Kan je dit even verklaren...

mark89769
08-01-2010, 18:18
jep ook uit een golf 3 1.9TD deze zit nu in mijn golf mk1 :), in de 1.9TD zijn verschillende turbo geleverd, KKK k03 KKK k14 T2/T3 geloof ik. Ik heb de kleinste de KKK k03 en waarschijnlijk heb jij de T3 die kunnen meer boost aan dan de k03 ik heb is op internet gespeurd, de KKK K03 is het effectiefst op 1.2bar boost.

over de boostpin, in de 1.9td zitten een platte boostpin in vanwege emissie en noem maar op. op de 1.6td zitten al een veel agressievere boostpin in. vandaar dat ik zelf ff een boostpin maak voor mijn 1.9td. zie de link. er durft daar zelf iemand te zeggen dat het zeker 20% vermogen scheelt een andere boostpin.

http://www.vwcaddy.com/showthread.php?t=29627

Thomas
08-01-2010, 23:48
De werking kende ik al maar kheb voorheen nooit geweten dat daar werkelijk zoveel verschil in zat...wat ga je nu doen zo eentje van een gtd zoeken of zelf beginnen veilen?!

Op de sloop moet dat toch te vinden zijn hè: wat is de beste oplossing, een boostpin van een mk3 GTD? of...

Thomas
09-01-2010, 11:59
Na weer eens wat op het net gelezen te hebben is het schijnbaar goed te doen om je "standaard" boostpin zelf een aanpassing te geven...mijn vraag, ik vindt wel vele afbeeldingen van de standaard en de gtd boostpin. Enkel de juiste afmetingen van wat, waar en hoeveel weghalen ontbreken. Dit moet toch vrij precies gebeuren denk ik zo...

Iemand een idee of eventuele richtlijnen (afbeelding met maataanduiding mss)?!

mark89769
09-01-2010, 19:27
Na weer eens wat op het net gelezen te hebben is het schijnbaar goed te doen om je "standaard" boostpin zelf een aanpassing te geven...mijn vraag, ik vindt wel vele afbeeldingen van de standaard en de gtd boostpin. Enkel de juiste afmetingen van wat, waar en hoeveel weghalen ontbreken. Dit moet toch vrij precies gebeuren denk ik zo...

Iemand een idee of eventuele richtlijnen (afbeelding met maataanduiding mss)?!

Ik heb er vandaag 1 gemaakt op de draaibank en freesbank van RVS en je merkt echt duidelijk verschil met optrekken!

wat afmetingen, ik heb gewoon de standaard boostpin nagemaakt op de draaibank en dan een diepere vlak in gemaakt met de draaibank.

rond is de boostpin 12mm
lengte is 58mm waarvan 8mm M6 draad is.

diepte van vlak is standaard 1.5mm ik heb er 1 gemaakt met 2.5mm diep.

voor de rest moet je gewoon de standaard boostpin maten aanhouden die in je LDA zit.

heb vandaag nog met een maat van me tegen zijn 2.0 16v Hyundai coupe geraced en ik kon hem redelijk bijhouden met me ouwe golf :)

Thomas
09-01-2010, 23:53
Ik ben juist aan het dremelen geslagen...kdenk dat ik op het hoogste punt waar de pin raakt net geen 2mm hebt uitgehaald. Kben zeer verrast over het optrekken van zen 1 naar zen 2 en van 2 naar zen 3 maar de topsnelheid is met 10 km per uur gestegen tot net geen 170, maar die 190 komt nog lang niet in de buurt, hèhè!

Wat zijn verder al jou aanpassingen als ik vragen mag?

mark89769
10-01-2010, 17:04
engiste wat ik tot nu toe heb gedaan:

turbodruk verhoogt naar 1 bar
LDA pin 1mm dieper gemaakt
diesel toevoer iets opgeschroeft

wat ik nog van plan ben:

governor mod
turbodruk naar 1.2/3 bar.

misschien kan jij de governor mod ook doen, dit houdt in dat je door kan trekken tot 6000 toeren ipv. 4500 zal ook zeker in topsnelheid en optrekken schelen!

enne heel misschien wil ik nog een intercooler plaatsen schijnt op hogere snelheden veel schelen.

Thomas
10-01-2010, 17:58
Ja governor mod, ook al veel over gelezen maar altijd in het engels ofzo, net te ingewikkeld om alles 100% te begrijpen.
Mss weet je een nederlandstalige handleiding?!

Tot slot, kbegrijp niet hoe jij aan die 190 geraakt...tenzij je dieseltoevoer mss serieus omhoog is gehaald?! Rookt de jouwe veel?
Ik heb dezelfde aanpassingen gedaan, turbo wel op max (afgedopt) en bij 170 is het verhaal gedaan...

Ik heb (had :) ) wel de ecomatic versie van de golf 3 TD mss daarmee.
Mijn toerenteller gaat ook maar tot 5000 dus waar gaat die wijzer naartoe als je eenmaal die governor mod hebt gedaan... :D

mark89769
10-01-2010, 18:35
het motorblok zit in een golf mk1 he scheelt al gauw 200-300kg kan mss is een filmpje op topsnelheid maken ;)

ook kan je je pomp laten tunen ik weet geen bedrijf hier in NL maar er zijn mensen die er 170pk uit een 1.9td hebben gehaald.

wat je ook nog kan doen is de EGR dichtzetten!

hier heleee simpele beschrijving van gov mod.

hier moet je de boven kant van je BP. er af halen dus compleete paddestoel en gashendel enz.
daar onder zie je een soort van paperclip met een veer er tussen in.
deze veer moet je onder meer spanning zetten door een m5 moertje er bij zetten,
dan de heleboel weer inelkaar zetten.

Thomas
10-01-2010, 18:49
aaahzo in een mk1, daar had ik even over gelezen...

Egr is er al helemaal vanaf, daar doen we niet meer aan mee :D

Die governor mod, hoeveel werk zou dat zo zijn?!

mark89769
10-01-2010, 19:14
ik denk een zaterdagje in canada zit wel iemand "giles" die specifiek dieselpompen tuned kost €650 zonder verzendkosten en dergelijke

Thomas
10-01-2010, 22:09
ik denk een zaterdagje in canada zit wel iemand "giles" die specifiek dieselpompen tuned kost €650 zonder verzendkosten en dergelijke

canada :screwy:
Bert van hier op het forum die kan dat ook allemaal maaaar...zelf doen is altijd leuker!

casss
24-10-2011, 11:02
ik heb een turbodruk metertje aangesloten maar ik meet geen druk, heb een t-stukje geplaatst tussen ht slangetje van de LDA naar de turbo toe is dit juist?

en volgens mij heb ik wel turbodruk want ik heb de boostpin laatst verkeerd om erin gezet en hij rijdt gelijk stukken minder.
ff oud topic opvissen. Mark, jij schrijft dat je je boostpin verkeerd om erin had gedaan en dat je auto gelijk een stuk minder reed? Bij mij, als ik de boostpin verkeerd om erin doe, loopt hij alleen nog maar 750 toeren stationair. Maar jij kon er dus nog wel gewoon mee rijden?