PDA

View Full Version : compressor of turbo


vwspecials
12-12-2004, 13:25
zit met een gewone atm. motor, zou deze graag willen ombouwen naar een compressor of turbo motor

waar gaat jullie voorkeur naar uit, wat is het gemakelijkste, het beste en het duurzaamste

VeeDubber
13-12-2004, 13:14
Het gemakkelijkste is een compressor, omdat je niet met het gekloot zit van andere spruitstukken en dergelijke. enige "grote" probleem is de aandrijving ervan. Maar ook dat is te overzien.

beste is persoonlijke voorkeur vind ik

Duurzaamste over het algemeen wel de turbo. Je hoort toch wel met enige regelmaat dat lagers van een compressor eruit lopen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een compressor omdat deze eerder druk leveren en dus van onderen uit meteen vertrekken.
Turbo is echter makkelijker aan te komen en heeft zo ook zijn voordelen. Tis maar net wat je zelf het belangrijkste vind.

Mooiste is natuurlijk een combo, but that's not an everyday job @ the DIY-barn :D

Arvid
14-12-2004, 11:05
Ik blijf toch voor de turbo conversie, dat kan makkelijker meegroeien met toekomstige tuningsplannen wat vermogen betreft. Maar dat neemt niet weg dat er nogal wat komt kijken om een atmosferische motor om te bouwen. En zolang je niet de interne delen van de motor vervangt kan je niet meer druk geven dan ca 0,45bar.

vwspecials
14-12-2004, 23:24
kan je een compressor of turbo combineren met webers
zo ja, wat zijn de voor en nadelen hiervan?

VeeDubber
15-12-2004, 09:13
theoretisch gezien kan het. Ik zou echter voor injectie gaan omdat met een aangepaste chip, het mengsel over het hele toerengebied ideaal is. Met webers stel je eigenlijk maar voor 1 punt ideaal af en de rest is daarvan afhankelijk.

MauSeR35
15-12-2004, 16:13
of je neemt er motorfiets carbs icm een turbo, doet serge pot ook, moet je ff in de watergekoelde projecten kijken..

Allart-Ghetta
17-12-2004, 12:54
Ik blijf toch voor de turbo conversie, dat kan makkelijker meegroeien met toekomstige tuningsplannen wat vermogen betreft. Maar dat neemt niet weg dat er nogal wat komt kijken om een atmosferische motor om te bouwen. En zolang je niet de interne delen van de motor vervangt kan je niet meer druk geven dan ca 0,45bar.

Lees je wel eens op www.vwvortex.com?
Zijn gasten die 500+ wielPK uit een verrotte standaard motor hebben gehaald.

MauSeR35
18-12-2004, 15:23
en hoe lang bleef dat heel? 2000 km ofzo? zou nix voor mij zijn, telkens maar afwachten of je je volgende bestemming haalt

Arvid
20-12-2004, 15:47
het spijt me idd te zeggen maar 500pk uit een standaard motor gaat echt niet lang goed. Een nieuwe 1.8 20vt is al niet gebouwd voor ver over de 300 pk ookal is het best mogelijk 400pk eruit te halen. Het is alleen de vraag hoe je het aanpakt en hoe lang je wilt dat het spul heel blijft. als je wilt dat je motor jaren lang betrouwbaar blijft zoals ik en waarschijnlijk de meeste hier zouden willen kan je echt niet met 500 pk blijven knallen. Met een compressieverlaging dmv een compressieplaat kan je de druk meestal tot ca 0.8bar zetten maar ideaal is het niet.

MelG60
20-12-2004, 18:04
Onzin! Een Amerikaanse vriend van mij heeft een 516 wielpk 16VTurbo.... Standaard Aba onderblok met 16v kop met alleen een setje ARP drijfstangbouten. Ding draait 2.4 bar en doet het nog steeds zeer goed. Er zijn er genoeg die 400pk 20kleppers hebben en ze dagelijks gebruiken, ook met de standaard drijfstangen!! Er zijn er ook die met alleen een chippie rijden en het ene na het andere blok slopen.... In Nederland zijn mensen die een beetje verstand van turboblokken hebben al zowat helemaal niet te vinden, ik heb zelf een 20v met grote turbo en DTA, heb hem zelf gemapt en rij nu op 1.5 bar en er gebeurt helemaal niks, moet altijd erg lachen om bepaalde nl VW tuners die denken alles te weten.......

MipMip
20-12-2004, 18:15
Hoe heeft die amerikaanse vriend dat dan gedaan met zijn compressie?

vwspecials
20-12-2004, 18:42
denk bij nader inzien toch te gaan voor injectie systeem van DTA of haltech of zo maar waar kan ik zulk systeem vinden (compleet met gaskleppen en injectors)
hoeveel is de compressieverhouding dat men blok max mag hebben met compressor

MelG60
20-12-2004, 19:11
16V kop op ABA= 8,5:1 MipMip. Ik zou met een compressor tussen 8 en 9,5 op 1 gaan zitten afhankelijk van de rest. DTA kan je bv bij http://www.hurricaneracing.nl Er staat oa een crossauto met een 9A 16V met snelle nokkenassen, 40mm Jenvey gaskleppen en DTA E48 en die geeft 215pk.

Arvid
21-12-2004, 08:59
Ach ik gebruik een SDS management op mijn 1.8 20VT, met K04 net 300pk. Maar ik heb al eens advies ingewonnen bij bv Dahlback Racing (lijkt mij ook geen onbekende) en die gaf als veilig maximum 330pk voor mijn 180PK TT basis motor zonder de interne delen te vervangen. Tuurlijk kan je hoger gaan maar dan ben je naar mijn mening nog steeds verkeerd bezig. Ik ben bezig mijn volgende tunings stage te plannen en dan ga ik toch echt voor nieuwe drijfstangen en zuigers.

Maar goed zal altijd een puntje van meningsverschil blijven :D

MelG60
21-12-2004, 17:07
Dahlback verteld wel meer, zijn claims voor zijn 1.8T inlaat worden ook door niemand gehaald. 225 en 210 motoren zijn een stukje sterker dan de 150/180 blokken, als je serieus gaat opvoeren kan je beter zo'n blok pakken. Alleen de drijfstangen zou je dan kunnen vervangen voor een setje Carrillo's. En 300pk met een K04 word vrij lastig, ben benieuwd of je het haalt, hoeveel ontsteking draai je nog bij max toerental? En hoeveel druk?

Arvid
22-12-2004, 11:17
Kom tot 297 op de dyno, maar wel met zeer hoge druk. Het is de bedoeling....als de auto niet verkocht wordt.... de volgende stap met Pauter drijfstangen en Wiseco of JE zuigers uit te breiden en tevens de kop te voorzien van een complete Ferrea kleppen/veren/stoter set. De turbo zal nog worden vervangen door een nog nader te bepalen item die past bij het doel dat ik zou willen bereiken.

MelG60
22-12-2004, 17:04
Waarom andere kleppen en stoters? Hoeveel ontsteking draai je nu?

Rallye-VR6t
22-12-2004, 17:11
Een erg optimistische dyno.....
Met een K04 297pk? Ben wel erg nieuwsgierig naar jou vuldrukkromme.

Rallye-VR6t
22-12-2004, 17:14
En voor de vraagsteller, VWspecial.
Een atmosferische motor heet niet voor niets zo.
Het is geen geblazen concept.

Wil je geblazen, zul je het concept aan moeten passen.
Beter, begin gewoon met een nieuwe opzet.
Betaald je later wel terug.

Arvid
22-12-2004, 18:45
Waarom andere kleppen en stoters?

omdat dat beter past bij de mechanische nokkenassen etc. Kunnen beter langdurige hoge toerentallen aan.

Arvid
22-12-2004, 18:48
Hij gaat overigen over een tijdje weer op de dyno als alles meezit, dan kan ik een dyno sheet posten

Stijn
22-12-2004, 18:51
Hey guys, nu jullie hier toch allemaal op een hoopje zitten....
Ik heb in het verleden dus wel eens wat turbo motoren gebouwd maar dan op basis van bestaande digifant sytemen. Ik wil nu wel eens een stap verder, maar ik moet toegeven dat ik op dat gebied echt leek ben. DTA, is dat dus vrij programeerbaar? Werkt dat met Bosch injectoren (even niet gesproken over welke kleur/opbrenst)? Wat kost zo'n systeem tegenwoordig nog?

MelG60
22-12-2004, 23:26
Dta is vrij programmeerbaar, software is gratis te downloaden. DTA werkt met hoge impedantie injectoren, grote injectoren kosten niet zo veel meer ik heb er een hele berg van liggen. E48 is dacht ik 800 of 900, P8Pro 1600 euro. Daarbij nog een stekker en een 3bar map sensor (180 Euro) en je kunt beginnen.

Arvid
23-12-2004, 11:51
Volgens mij komt DTA toch ook al met een base map, zodat de auto kan starten en rijden, en dat je vandaar uit kan gaan fijn tunen?

MelG60
23-12-2004, 14:28
Sommige dealers geven er idd een basmap bij, meestal kan je er niks mee. Maar DTA is zo'n beetje wereldwijd het best verkochte standalone systeem en een map vinden voor je motor om mee te beginnen is niet zo lastig, ik heb al veel mensen blij gemaakt :)