PDA

View Full Version : verstandig om om te boren of dicht lassen


mark041
19-01-2010, 14:02
ik heb hier een setje audi velgen liggen steekmaat 5x112

deze wil ik op mijn vento hebben steekmaat 4x100

nu heb ik 2 oplossingen gezien buiten een adapter. dicht lassen en omboren.

wat is het beste. ik hoor van omboren dat de gaten dan veels te dicht bij elkaar zitten, maar dicht lassen zorgt weer voor teveel spanning.

wie heeft hier ervaring mee. en wie weet een adres waar je de velgen dicht kunt lassen? liefst in brabant/gelderland/limburg.

breadfan83
19-01-2010, 14:10
Omboren van 5x112 naar 5x100. Dan kom je niet in de problemen met de gaten. Adapters van 4x100 naar 5x100 zijn overal te vinden. Dat lijkt me de makkelijkste oplossing.

Omboren van 5x112 naar 4x100 is inderdaad link. De gaten komen dan echt vreselijk ver bij elkaar te zitten, en overlappen elkaar volgens mij zelfs hier en daar.

De gaten dichten moet geen probleem zijn. D'r is de laatste tijd het een en ander over voorbij gekomen hier op 't forum, volgens mij oa van Richard of Peter (Sixpack).

martiepartie
19-01-2010, 16:44
een adapter van 4x100 naar 5x100 overlapt ook een gat. Dan krijg je zo'n frankensteijn adapter :D

Gaten dichtpersen met alu proppen en herboren, dat is de beste oplossing. 5 alu persproppen draaien, die je in de bestaande gaten kan persen. Als er stalen bussen in de velg zitten, die eerst verwijderen.

bivw 16vg60
19-01-2010, 19:05
een adapter van 4x100 naar 5x100 overlapt ook een gat. Dan krijg je zo'n frankensteijn adapter :D

Gaten dichtpersen met alu proppen en herboren, dat is de beste oplossing. 5 alu persproppen draaien, die je in de bestaande gaten kan persen. Als er stalen bussen in de velg zitten, die eerst verwijderen.


idd van 4x100 naar 5x100 adapters zijn er niet zo veel
en er valt een gat in elkaar komt niet erg lekker uit

propen is het best een strakke passing draaien en met een warm en koud verbinden in elkaar zetten

mark041
19-01-2010, 20:56
en waar kan je dit laten doen?

martiepartie
19-01-2010, 21:12
bij een goede machinefabriek. Ik heb helaas geen tijd om het te doen, maar heb het vaker gedaan.

Je moet iemand hebben met een draai en freesbank, om de juiste perspassing te draaien voor de de prop, en daarna op de freesbank de nieuwe gaten te boren.