PDA

View Full Version : hoe onderhouden jullie de lak e.d. in de wintertijd ?


jettaracing
24-01-2010, 20:28
Gisteren weer even beziggeweest om de zoutlaag te verwijderen van de auto's (voor de zoveelste keer) ,en ik was wel benieuwd hoe jullie de lak en bumper's ,banden e.d. onderhouden in de wintermaanden ?

Nu ben ik ,zoals de meesten vast wel weten , een echte poetsfreak en ik probeer zolang het weer t toelaat wel de auto te wassen om de sneeuw en zout een beetje eraf te halen , en dan de auto in de schuur droog te maken ,de rubbers insmeren met een waterafstotend goedje wat niet bevriesd ,en de sloten droog te maken met perslucht en te smeren .

Ik gebruik momenteel in de winter producten die waterafstotend zijn ,niet bevriezen ,en toch een redelijk beschermend resultaat geven .

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02150.jpg

De Speedwax voor de lak en ramen , werkt erg makkelijk ,en is zelfs met -3( :eek: ) goed uit te poetsen , dit lijkt op een soort olieachtig goedje ,wat zelfs met vochtig weer op de ramen streeploos uit te poetsen is !!!

Voor de bumpers heb ik de Mequiars Trim detailer , dit gebruik ik voor de variant ,omdat deze bumperdelen en wielkuipranden nog niet zwart zijn gespoten maar nog origineel kunstofzwart zijn ,en dit best mooi bljft ,zelfs in de winter !

De banden met Tyre shine , dat blijven de banden mooi zwart ,en hecht er minder snel zout op .

Dan als laatste de leren delen zoals sturen ,pookknoppen en hoezen met kleurloos leervet ,omdat de leren delen snel vochtig worden met dit weer ,en ze dan ook netjes blijven .

De speedwax en tyreshine komen bij de action weg ,en kosten eigenlijk bijna niks (ik geloof nog geen 2 euro per spuitbus!)

De foto;s van de gepoetste auto's ,die geloven jullie vast wel ,die heb ik vaak genoeg gepost :tongue:

Ben benieuwd hoe jullie het cosmetisch onderhoud doen !

Domi
24-01-2010, 20:33
Jij kan beter helemaal niet rijden met dit weer. man man wat een werk joh.

Ik was mijn daily hok niet. Hij is nu nog witter door het zout dan dat hij de wit de fabriek uitkwam :)

vento tdi
24-01-2010, 20:33
gewoon 1 keer per maand in de was en tussentijds wassen en mijn bumpers enz heb ik 1.5 jaar geleden gefohnd en zijn nog steeds erg netjes

jettaracing
24-01-2010, 21:01
Jij kan beter helemaal niet rijden met dit weer. man man wat een werk joh.

Ik was mijn daily hok niet. Hij is nu nog witter door het zout dan dat hij de wit de fabriek uitkwam :)

Zal toch naar m'n werk moeten , volgend jaar maar 2 winterauto's aanschaffen ,één voor de vrouw en één voor mij :tongue:

Kwa tijd valt t wel mee hoor , de hele auto doe ik in een uurtje , of anderhalf .
Ik heb wel ondervonden ,als je er een hele winter niks aan doe ,ik er zomers heel veel werk van heb om de auto er weer netjes uit te laten zien .

Nu is het in het begin van t nieuw seizoen even met de poetsmachine eromheen om de waskras(jes) te verwijderen ,en dan één keer netjes in de was en ik ben er weer :thumbup:

knedel16vweber
24-01-2010, 21:18
ik was de daily geregeld nu met het zout.
rubbes met cockpitspray en sloten met deice'er.
de rest staat mooi binnen dus die hoef ik maar af te stoffen :)

Samurai
24-01-2010, 21:48
Natty's paste wax, blijft verbazingwekkend goed zitten.

Richard
24-01-2010, 21:54
ik rijd in ester haar auto alleen met sneeuw... en dan zit het overal..:D

Dub-Detail
24-01-2010, 23:09
Ik behandeld me auto's met Dodo Juice. Ik gebruik het ook voor me werk.
Dus vlak voor de winter nog een laag erop en dan om de week a twee weken wassen. Rubbers smeer ik in met vaseline en sloten met WD-40.
Gaan ze mooi de winter mee door.

Gr, Pim

Ivo's
24-01-2010, 23:11
ik heb de luxe dat ik de wagen binnen kan zetten na het wassen, dus mijn winter-versie verschilt erg weinig van de zomer :tongue:

Wél heb ik voor de winter de Collinite No. 845 als wax, deze is zout-bestendig (van origine een Boten-wax).
Verder het standaard riedeltje...
- Velgen/trims met APC 1:8
- Wassen met 3 emmer-methode en 3 washmitts,
- Kleien (wanneer nodig)
- Polijsten met Monello (wanneer nodig)
- Glaze (poorboy's Black Hole of Dodo Lime Prime)
- Sealant (Wolfgang of Poorboy's EXP)
- Wax (Natty's, Meg's M16, Collinite No. 845 of Dodo Juice Blue Velvet)
- Ramen met Rain repellant gel van Pro Vision
- Bandjes met Meg's goldclass tyregel of Mothers tyre shine
- Trim's met Poorboy's Trim Restorer

en dan is't BLING-TIME!! :D

FEMME
25-01-2010, 19:03
ik heb de luxe dat ik de wagen binnen kan zetten na het wassen, dus mijn winter-versie verschilt erg weinig van de zomer :tongue:

Wél heb ik voor de winter de Collinite No. 845 als wax, deze is zout-bestendig (van origine een Boten-wax).
Verder het standaard riedeltje...
- Velgen/trims met APC 1:8
- Wassen met 3 emmer-methode en 3 washmitts,
- Kleien (wanneer nodig)
- Polijsten met Monello (wanneer nodig)
- Glaze (poorboy's Black Hole of Dodo Lime Prime)
- Sealant (Wolfgang of Poorboy's EXP)
- Wax (Natty's, Meg's M16, Collinite No. 845 of Dodo Juice Blue Velvet)
- Ramen met Rain repellant gel van Pro Vision
- Bandjes met Meg's goldclass tyregel of Mothers tyre shine
- Trim's met Poorboy's Trim Restorer

en dan is't BLING-TIME!! :D


:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Geert_Sneek
27-01-2010, 14:19
Het doet pijn aan mn hart om nu te rijden met mn benz maar ik wil de auto toch gebruiken, nu probeer ik de hele auto een beetje pekel vrij te houden en dat lukt aardig dooor deze 1 keer in de 2 weken gewoon af te spuiten met de hoge druk spuit.

Maar ik moet er niet aan denken om mn auto met dit weer in de was te zetten, want echt binne een middag rijden is deze weer zo vies als voordat ik hem had afgespoten.
Maar lees hier boven wel goeie verhalen, mischien toch is proberen:)

Leuk topic trouwens!

maniacmark
27-01-2010, 15:17
ik doe inderdaad ook wekelijks wassen
Hierbij extra de onderkant van de auto en de wielkasten uitspuiten met overvloedig water.
Boenen doe ik zo gauw het wat beter weer wordt.

Dirk
27-01-2010, 15:55
Mijn Golf 1 komt niet buiten in de winter...staat keurig in de ouderlijke garage onder een enorm duurzaam isolerende laag zaagsel. (bedankt Pa!)

Mijn Volvo probeer ik elke zondag in een wasbox goed af te spoelen (wielkasten, onderkant, velgen) en daarna vluchtig even een washandschoen erover... zodra je buiten komt is ie toch weer snel vies.

Geert_Sneek
28-01-2010, 17:13
Mijn Golf 1 komt niet buiten in de winter...staat keurig in de ouderlijke garage .

Ja ja, het is wel duidelijk dat er genoeg mensen zijn die hun auto binnen laten staan met dit weer :thumbup: Maar niet iedereen kan dat doen, ik heb zelf mn auto gewoon nodig, mooi of slecht weer.

Arnaud
28-01-2010, 18:43
Poetsen? Lak onderhouden?

Lekker doorraggen... als het niet vriest even de spons erover (laatste keer zat 3 maanden tussen :screwy: ) en de rest zien we in het voorjaar wel weer es... had het maar geen auto moeten worden!

Gijs
28-01-2010, 19:11
Poetsen? Lak onderhouden?

Lekker doorraggen... als het niet vriest even de spons erover (laatste keer zat 3 maanden tussen :screwy: ) en de rest zien we in het voorjaar wel weer es... had het maar geen auto moeten worden!
Misschien slecht, maar ik doe en denk precies hetzelfde! Momenteel is ie écht enorm ranzig en zwart aan de achterkant. Als het weer iets beter is maak ik 'm wel weer schoon. Het enige wat ik nu regelmatig schoonmaak zijn de ramen en ruitenwissers ;)

Sethenor
28-01-2010, 19:28
Voor de winter heb ik mijn auto goed in de wax gezet met Poorboy's Natty Paste Wax Blue en de ruiten met Pro Vision Rain Clear. Bumpers en banden heb ik niets aan gedaan, dat komt na de winter wel weer.

En verder was ik hem met Dodo Juice BTBM elke keer als hij erg vies is en het weer het toelaat.

Mister Cool
28-01-2010, 19:44
Poetsen? Lak onderhouden?

Lekker doorraggen... als het niet vriest even de spons erover (laatste keer zat 3 maanden tussen :screwy: ) en de rest zien we in het voorjaar wel weer es... had het maar geen auto moeten worden!

Haha, zo denk ik ero ok een beetje over. Poets 'm van 't voorjaar weer. Laatste keer wassen was al ergens in november denk ik... :) . Zal alleen van de week de wielen eens schoonmaken, witte cupra's zijn niet echt handig met dit weer :D

Domi
28-01-2010, 20:55
Poor-boy's Natty Paste Wax Blue

.


Weet je zeker dat voor auto,s is :D :D

Sethenor
28-01-2010, 23:01
Uhm, ik ga er wel vanuit :p