PDA

View Full Version : Golf 3 75 pk vs. 90PK


Udo
04-02-2010, 12:53
Hi, Mijn golf 3 cabrio heeft 75 pk. Ik vind hem zelf niet snel.
(Zelfs mijn T2B is een stuk sneller.)


Wat is het verschil tussen de 75 pk motor en de 1.8 90 pk?

Is er een manier om de 75 pk blok wat meer pit te geven met ori onderdelen?

(geen webers.. enzo)

Iemand dit al eens geprobeerd?

Gijs
04-02-2010, 12:56
Keer onderhoud plegen? ;)

Jeff
04-02-2010, 13:07
Bolku heeft een chip voor de 75 pk.

martiepartie
04-02-2010, 13:08
nah, de 1.8 75pk motoren zijn dooie dingen. 90pk uit een 1.8 vond ik al niet heel indrukwekkend in een 3drs golf.

volgens mij zijn zaken als inlaat/injectie-unit gelijk, of het onderblok/nokkenas/ECU verschilt durf ik zo niet te zeggen.

Udo
04-02-2010, 14:03
Keer onderhoud plegen? ;)

Is allang gedaan ;)

Misschien heeft dit er mee te maken:

Mijn std uitlaat maakt ook een redelijk zwaar geluid. Ik heb hem op de brug gehad, en niets is lek, en geen erge roest.

Ik zal bijna denken dat er ergens een schot in de uitlaat is afgebroken.
Evt in de KAT. Dit heb ik al eens mee gemaakt bij een 307.

Wolgast
04-02-2010, 14:14
Wat kan je verwachten van 75 pk in een 1100kg zware auto?
Volgens de boekjes een top van 160 en een 0-100 in 16 sec. Dat zijn idd geen topwaarden nee. Dit type motor moet het dan ook hebben van het koppel bij lage toeren (140Nm bij 2500 tpm) tegen 125Nm bij 2800 tpm bij de 1.6 met 75 pk. Dit blok heeft wel een onverwoestbaar karakter. Hoewel de 90pk versie ook beresterk is qua degelijkheid. Die heeft overigens 140Nm bij 2500tpm....Vergelijk die waarden eens met die van jou. Doet ie van jou er langer over is er iets niet helenmaal in orde. Of wordt de auto alleen voor korte ritten gebruikt? Dan zou eens een flinke rit over de snelweg wonderen -kunnen- doen

Heb zelf een TD met 75pk en ook die is allesbehalve snel. Ik heb me er bij neergelegd dat ik -bijna- overal achter aan kom kakken. En het onthaast wel lekker moet ik zeggen!

Die brom in je uitlaat is best wel karakteristiek voor het type motor wat je hebt. De Golf 1 Cabrio (1.8 90PK) die ik ook nog heb maakt met de standaard uitlaat ook een brommend geluid. En die uitlaat is nieuw....

Udo
04-02-2010, 14:46
Ja dat is waar het is een zware auto. En hij kan ook niets voor niets op 91 rijden.

Ik heb net 2200km gereden in 10 dagen, dus 'korte ritten' zal het niet zijn.
Ik ga het eens testen. de 160 heb ik iig nooit gehaald want de snelweg hield op. (staat in het boekje dat de topsnelheid word behaald in de 4.. )

Die chip van Bolku heeft daar iemand ervaring mee?
Lijkt me dat het niet kan van 75 pk, met alleen een chip naar 90 pk.

Thomas
04-02-2010, 16:34
Je kan met een hedendaagse wagen gemakkelijk en relatief "veilig" 30pktjes bijkrijgen met een chip...dus 15pk voor de jouwe moet wel geen probleem zijn, het is en blijft de vraag als dat het geld waard is. Als je hem echt te traag vindt gelijk je zegt dan ga je ook van 15pk bij niet euforisch worden.

dragracer
04-02-2010, 18:10
Je zo u mijn topic op het VWforum eens door kunnen lezen.....

Daar staat wat ik ooit aan mijn Golf IV Cabrio 1.8 75pk gedaan heb.... ;)
Golf IV Cabrio 75pk 1.8 AAM (http://www.vwforum.nl/golf-i-ii-iii-jetta-vento-tuning-styling-f10/wat-te-doen-met-een-75pk-aam-motor-t62245.html)

Darkprojectx
04-02-2010, 18:35
volgens mij is gewoon de vraag wat het verschil is of waar het verschil in zit dat je met het ene 1.8 8V blok 75 pk hebt en met het andere 1.8 8V blok 90 pk.
Beide zijn standaard motoren, is met het swoppen van onderdelen er meer uit te halen?
Geen spaghetti en open filters, gewoon met standaard onderdelen
en afgebroken schotjes in een uitlaat hebben er al helemaal niets mee van doen :confused:

correct me if Im wrong

Gijs
04-02-2010, 18:42
Swoppen!? :rolleyes:

volgens mij is gewoon de vraag wat het verschil is of waar het verschil in zit dat je met het ene 1.8 8V blok 75 pk hebt en met het andere 1.8 8V blok 90 pk.
Beide zijn standaard motoren, is met het swoppen van onderdelen er meer uit te halen?
Geen spaghetti en open filters, gewoon met standaard onderdelen
en afgebroken schotjes in een uitlaat hebben er al helemaal niets mee van doen :confused:

correct me if Im wrong
Die schotjes kan wel degelijk. Als deze afgebroken zijn en de doorgang blokkeren houd de motor gewoon in.

Darkprojectx
04-02-2010, 19:39
Swoppen!? :rolleyes:


Die schotjes kan wel degelijk. Als deze afgebroken zijn en de doorgang blokkeren houd de motor gewoon in.

knul, die gozert heeft een 75 pk blok en wil weten wat er anders is aan het 90 pk blok. Omdat het toch beide 1.8 8Vtjes zijn.
DAT heeft totaal niets met weggerotte schotjes in het uitlaat systeem te maken.

martiepartie
04-02-2010, 22:05
Ja Jonguh, snap dat dan. :dunno: Is DarkProjectYZ dan de enige die het begrijpt? Ook de enige (2) nuttige posts in heel dit topic. :thumbup:


:D


@darkroomproject : de TS vraagt zich ook af of het normaal is dat zijn 75pk motor als 'traag' aanvoelt. Dan heeft het losse schotjes verhaal ineens wel nut. :wink: :rolleyes:


@TS; De compressieverhouding van de 75pk versies is nog lager dan de 90pk 1.8 motoren, dan zal er een andere krukas in zitten/ of andere zuigers? Via Doppel-wobber.de is dat misschien wel te achterhalen.
Ik vrees dat het makkelijker/sneller/goedkoper/doeltreffender is om een andere motor te monteren dan het vervangen van onderdelen om de 75pk versie wat kwieker te maken.

Berserker
05-02-2010, 17:06
LOL @ Darkroomproject :D

Darkprojectx
05-02-2010, 17:18
mja heb je weleens een snelle 75 pk gezien?

pff heb er de kracht niet meer voor.. :screwy:

succes! :thumbup:

Berserker
05-02-2010, 18:28
mja heb je weleens een snelle 75 pk gezien?

pff heb er de kracht niet meer voor.. :screwy:

succes! :thumbup:

Jups maar dan niet in een golf... ;)

ArjenE
05-02-2010, 18:42
mijn vriendin heeft een 66kw/90pk mk3 cabrio met een ABS blok erin,
toen we op zoek waren naar een cabrio hebben we heel wat cabrio's gezien en gereden, maar deze 90pk is beduidend vlotter dan sommige van de trage 75 pk'tjes waarmee we proef gereden hebben.
maar ja, dat moet je gewoon een beetje treffen qua blok, elke is weer anders...

Mitta
05-02-2010, 19:32
mja heb je weleens een snelle 75 pk gezien?

pff heb er de kracht niet meer voor.. :screwy:

succes! :thumbup:

Voor een 75PK is mijn Golf 1 best wel snel :D

stefanebg
06-02-2010, 19:13
was ff in n slaperige waas :screwy:

Nasic
07-02-2010, 14:18
Je zo u mijn topic op het VWforum eens door kunnen lezen.....

Daar staat wat ik ooit aan mijn Golf IV Cabrio 1.8 75pk gedaan heb.... ;)
Golf IV Cabrio 75pk 1.8 AAM (http://www.vwforum.nl/golf-i-ii-iii-jetta-vento-tuning-styling-f10/wat-te-doen-met-een-75pk-aam-motor-t62245.html)

Kun jij zo aangeven welke nokkenassen je moet hebben? Omdat je in het verslag ook al aangeeft dat er ook niet passende types in de omloop zijn.

Udo
07-02-2010, 22:32
Swoppen!? :rolleyes:


Die schotjes kan wel degelijk. Als deze afgebroken zijn en de doorgang blokkeren houd de motor gewoon in.

Indd Gijs, ik heb het al eens mee gemaakt met een 307.
Ik zal hiereens naar gaan kijken.

dragracer
07-02-2010, 23:43
Kun jij zo aangeven welke nokkenassen je moet hebben? Omdat je in het verslag ook al aangeeft dat er ook niet passende types in de omloop zijn.

Wat ik in het verhaal bedoel is dat de G60 nokkenas die ik gekocht had toch een beetje teveel ingesleten was(en daardoor niet goed).

Ik heb er toen een (goede gebruikte)G60 nokkenas ingezet......dat zijn de "scherpste" origineel geleverde nokkenassen voor dat type motorblokken(voor zover ik weet).

Gijs
08-02-2010, 00:00
knul, die gozert heeft een 75 pk blok en wil weten wat er anders is aan het 90 pk blok. Omdat het toch beide 1.8 8Vtjes zijn.
DAT heeft totaal niets met weggerotte schotjes in het uitlaat systeem te maken.
Knaap, in je post stond toch "Correct me if I'm wrong"...!? Nou, dat deed ik dus.. :rolleyes: De eventueel los zittende schotten kunnen de doorgang van de uitlaatgassen negatief beinvloeden. Dit heeft hetzelfde effect als de ring in de uitlaat van je scootah van vroegert gozert.. ;)

De 1600 carb motor in mijn oude Passat 32b was best snel (72pk). Heeft denk ik ook een beetje met "toeval" te maken, zoals Arjen ook aangeeft. :)

Udo
08-02-2010, 12:01
Wat ik in het verhaal bedoel is dat de G60 nokkenas die ik gekocht had toch een beetje teveel ingesleten was(en daardoor niet goed).

Ik heb er toen een (goede gebruikte)G60 nokkenas ingezet......dat zijn de "scherpste" origineel geleverde nokkenassen voor dat type motorblokken(voor zover ik weet).


Gaaf topic! bedankt voor de info!


Ik laat het toch maar even bij me std blokje.
Ik zat te denken aan een vr6 blok of een ABT blok.. maar we zien wel.
Nu even verder met de T2.