PDA

View Full Version : Maak zelf je straight axle!!


primer-look
02-01-2005, 17:53
omdat er steeds meer mensen komen die met een verlaagde spijl willen rijden (en dat juig ik alleen maar toe) heb ik een korte maar volgens mij duidelijke beschrijving opgezet over hoe en wat.

Vergeet niet dat het al met al nog een aardig karwij is en je er dus best wel wat tijd in stopt echter als ie dan eindelijk op z.n wieltjes staat .......... :biggrin:

kijk hier http://home.planet.nl/~DENEST/straight.html hoe ik het heb gedaan en wat je nodig hebt.

Evt vragen beantwoord ik graag.

dennis

volksaddiction
02-01-2005, 18:09
Mooi verhaal !!
Weet je hoe pre '72 kubeltrommels passen ?
Dit zijn ook brede 5 gaats trommels namelijk, daar heb ik er al 2 van liggen omdat mijn kubel 5x130 wordt.

primer-look
02-01-2005, 18:13
passen als je ze afdraaid, dat wil zeggen de neus er af dus je maakt ze gewoon even hoog als een kever trommel.

volksaddiction
02-01-2005, 18:16
passen als je ze afdraaid, dat wil zeggen de neus er af dus je maakt ze gewoon even hoog als een kever trommel.
TOP !
Typ III bak ligt ook al klaar...........binnenkort maar eens gaan puzzelen ;)

primer-look
02-01-2005, 18:20
ZO dus

http://www.planet.nl/~denest/drum_specs.gif

volksfahrer.nl
02-01-2005, 18:32
Mooie uitleg!
Ik weet nog niet of ik er zelf aan ga beginnen of toch maar die euro's neer leg.
`T is wel een heleboel werk.......

Peter - Belgium
02-01-2005, 18:34
Kun je normaal gezien ook niet die gietijzeren stukken eraf trekken en overzetten?
Dan kun je een kort gietijzer stuk op een lange behuizing monteren en heb je hetzelfde resultaat, alleen zonder te lassen.

Ik weet alleen niet welke tool je nodig hebt om dat stuk eraf te trekken... Iemand een idee? Iemand dit al gedaan?

Peter
www.vwsamba.tk

primer-look
02-01-2005, 18:34
kom op pechie ...................... :confused:

volksfahrer.nl
02-01-2005, 18:42
kom op pechie ...................... :confused:

CSP vraagt er 405 euro voor, incl. veerplaten en de hele shit......
Waar doe jij het voor? :biggrin:

primer-look
02-01-2005, 18:59
Peter,

Die gietstukken zijn er goed af te halen (pen er uit bus in de as en je kan ze met een 3 klauw poelietrekker verwijderen).
Alleen overzetten is niet voldoende je moet zoiezo lassen. De pen in de "korte" gietstukken zit meer naar buiten hierdoor komt de pen naast de as te zitten.

primer-look
02-01-2005, 19:05
@ pech,

405,- euro is heeeeel erg veel geld vind ik. Ik heb de spullen die ik nodig had (bak,assen,nog eens assen) voor 125 euro gekocht. De rest heb je al (bus neus,veerplaten).
Ik heb er ongeveer 2 dagen aan gewerkt dus dat valt ook nog wel mee. Het meeste werk was het puzzelen vooraf.
Anders kom je aan dagje naar Zeeland doen we het samen en zal ik ze netjes TIg lassen voor je.

Bussie komt zo
02-01-2005, 20:35
Erg mooie uitleg en plaatjes Dennis.
Hier kunnen ze wel een "sticky" van maken want zo'n vraag komt maar al te vaak terug.

Peter - Belgium
02-01-2005, 22:32
Het werkt dus, alleen kan je de pen niet hergebruiken.

Op zich is het dan toch nog veel eenvoudiger om dat gietstuk over te zetten, tot de juiste afstand te duwen en dan aan de buis vast lassen.
Veel makkelijker lassen dan aan de buis zelf, en je moet geen schrik hebben voor de rechtheid van de buis tijdens het lassen.
Die gaatjes van de pen zal je ook nog moeten dichtlassen anders loopt de olie weg veronderstel ik.

Lijkt me een veel eenvoudigere methode dan de buizen door te snijden en dan aan een te lassen!

Thanks voor de replys,

Peter
www.vwsamba.tk

volksfahrer.nl
02-01-2005, 22:49
Ik denk niet dat het werkt om een gietijzeren stuk aan een normale
stalen buis te lassen.

Twee verschillende materialen...........

primer-look
02-01-2005, 22:54
Het lassen van gietyzer is ten eerste niet slim omdat gietyzer zeer bros word en snel breekt, tevens kan je veel gietyzers niet eens lassen. Ook zal je zeer veel warmte moeten brengen in het gietyzer en hierdoor verwarm je ook de buis overmatig.
Als dat de mannier zou zijn werd het denk ik wel meer toegepast.
De buis is en blijft te kort...............hij word ook wel verlengd onder het gietstuk met 1-1/8 inch=28,5mm maar dat houd in dat je 2x moet lassen.

Als lassen zoveel beter zou zijn als een pin waarom last VW ze dan niet? en alle axle kits die je kan kopen zitten ook netjes met de pin!!

Ik zou geen nieuwe wielen uit gaan vinden dat is al gedaan.

dennis

Peter - Belgium
03-01-2005, 12:56
Geen goed idee dus!

Alvast bedankt voor de uitleg,

Peter
www.vwsamba.tk

denhaute
03-01-2005, 17:12
hey dennis,

waarom verander je die 2 gietyzere stukken wat is het nut er van?
ik heb een lange keverbak liggen van de
jaren 70 en mee de lange gietyzere stukken
moet er bij mij die aan passing ook gebeuren en waarom!
sorry voor de ambatante vragen!!

groeten bart

primer-look
03-01-2005, 20:48
Ja dat moet, je moet naar de korte giet stukken omdat dan je veerplaat bevestiging naar buiten komt en zo netjes in lijn komt met je veerplaat.
Als je dit niet doet moet je je veerplaat 3 cm naar binnen buigen wat natuurlijk compleet niet de bedoeling is.

Zie hier het verschil
http://www.planet.nl/~denest/bak.jpg
PS:deze veer platen waren gemaakt door de vorige eigenaar van de bak die ik heb
hij heeft dus wel de lange gietstukken gereden maar met afstandsblokken
tussen zijn veerplaten ik vind lassen aan veerplaten niks waard.

denhaute
03-01-2005, 21:44
of je moet een blok laten maken die je tussen de veerplaat en het gietyzere stuk steekt he!
dan moet je niet aan de steekasbus lassen!!!

primer-look
03-01-2005, 22:24
NEEEEEE je hoeft zoiezo niet aan de steekasbus (ik denk dat je gietstukken bedoeld) te lassen........zoals de plaat op mijn foto ligt hoort ie niet hij moet tegen de de as aan zoals het normaal hoort. Deze gasten hebben alleen een bus veerplaat doorgezaagd(stom) en een doorgezaagde kever plaat daaraan vast gelast met een vulblok (ook stom en niet nodig) lassen aan veerplaten is niet slim.
Als je gewoon een kort gietstuk monteerd kom je op de juiste breedte voor je bus.

Dus met een lang gietstuk (kever na 1968) komt je veerplaat naar binnen (naar de bak met 3cm) te staan, monteer je dan op deze as een KORT gietstuk (kever voor 1968) dan heb je de juiste breedte voor je bus veerplaten en staan ze recht tegenover de bevestigings gaten.
Dus nogmaals dat vul blok is alreeds door iemand anders gemaakt die geen zin had om de steekassen op de juiste mannier te maken, het gaat wel maar ik deed het nooit zo.

Waar woon jij Bart?

groeten dennis

primer-look
03-01-2005, 22:46
tuurlijk duuhhhhhh..............

@ Bart, we wonen 30 minuten van elkaar ik zou zeggen kom eens langs dan gaan we samen onder de bus liggen en bekijken we het beter.

denhaute
04-01-2005, 09:27
ja woon tegen antwerpen!

ja dat kunnen we eens doen!
van waar ben jij juist!!
maar ik bedoelde nen blok laten maken om tussen de veerplaat en de gietyzere stuk tevijzen! waar je het origioneel ook vast vijst! maar dan mee nen blok tussen!

primer-look
04-01-2005, 11:59
Ik woon bij Goes in Zeeland.

Nee met een blok ertussen ga je precies de verkeerde kant op. Als je de lange gietstukken hebt zit de plaats waar je je veerplaat vast vijst al 3cm te ver naar binnen doe je daar dan nog een blok tussen dan word het nog erger!
De veerplaat zit gemonteerd aan de versnellingsbak kant van het gietstuk he' ....mischien bedoel je deze aam de andere kant te monteren en dan met een blok ertussen ? maar dat gaat in verre niet het gietstuk is n.l veel dikker als de as.
Pak er maar eens een kever as bij dan zie je wat ik bedoel.

denhaute
04-01-2005, 12:33
ja zal ik eens doen!!
maar zie dat niet zo goed zitten om die 2 steekas buizen recht aan elkaar tezetten!!

groeten bart

primer-look
04-01-2005, 12:49
ja zal ik eens doen!!
maar zie dat niet zo goed zitten om die 2 steekas buizen recht aan elkaar tezetten!!

groeten bart


Ik wil ze ook wel voor je lassen

dennis

denhaute
04-01-2005, 14:36
ja is goed! zeg maar wat ik moet doen en wanneer!!!

volksfahrer.nl
04-01-2005, 15:29
ja is goed! zeg maar wat ik moet doen en wanneer!!!

Als ik snel nog ergens een set oude en nieuwere asbuizen vandaan kan halen kunnen we er een "verlaag-dagje" van maken! :biggrin:

primer-look
04-01-2005, 16:33
@bart en erwin , doe volgend weekend je best op KWF zou ik zeggen. Ik zal ook eens wat contacten maken voor 2 setjes. Als je alleen korte hebt of kunt vinden doen we het op de andere manier hoor ik heb hier nog assen welke als donor gebruikt kunnen worden. Dan snijden we 4 ringen van 1-1/8 inch (2 voor bart en 2 voor pech) en demonteren we de gietstukken verlengen we de assen en monteren de gietstukken.

Let er wel op dat als je assen koopt je ook aandrijf assen moet hebben he' (lange) en lager kappen

ik hoor het wel als jullie (of ik) je spullen hebben

volksaddiction
04-01-2005, 16:33
Als ik snel nog ergens een set oude en nieuwere asbuizen vandaan kan halen kunnen we er een "verlaag-dagje" van maken! :biggrin:
Neem mijn setje buizen ook maar mee keverpechje :D

(Dennis, is dit geen leuke handel voor jouw, zooi van die buizen prepareren en verkopen tegen een goeie prijs ?)

primer-look
04-01-2005, 16:37
T'lijkt er er wel op he. Ik zal ook een kleine vergoeding vragen denk ik hoor. Gas en toevoeg draad is ook duur en ik heb geen zin om als ik wat voor mezelf wil lassen $$$$ moet uitgeven modat ik iedereen aan het matsen ben.

T'komt goed.........maar jij wil ook een setje evt leon?

dennis

volksaddiction
04-01-2005, 16:42
T'komt goed.........maar jij wil ook een setje evt leon?

dennis
Ja, zeker weten !
Heb de typIII bak al klaar liggen, de bak die er nu onder zit heeft geen achteruit meer :(
Dus hij moet voor dit voorjaar er nog onder als t ff kan..........

volksfahrer.nl
04-01-2005, 16:44
Ik kom wel helpen Leon!
Kan ik er gelijk wat weer van leren....

volksaddiction
04-01-2005, 16:48
Ik kom wel helpen Leon!
Kan ik er gelijk wat weer van leren....
Kijk, dat hoor ik graag!!!!
Wordt maart/april denk ik.............
Dan kan de kver weer naar buiten en de bus naar binnen....
Ga weer lekker met de kever scheuren in het voorjaar, ik mis dat ding best wel !

primer-look
04-01-2005, 17:35
@leon jij hebt dus alleen een setje pre68 assen nodig ..............dat word snuffelen op het KWF.

denhaute
04-01-2005, 18:43
hey dennis,

ik heb lange en korte steekassen liggen!!! dus ik denk dat ik allles heb om van start tegaan binnen paar weken

groeten bart

denhaute
04-01-2005, 23:42
wanneer gaan jullie naar KWF ?

groeten bart

volksaddiction
04-01-2005, 23:52
wanneer gaan jullie naar KWF ?

groeten bart
Zie topic:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=6376

Meeste gaan op zaterdag !

primer-look
05-01-2005, 08:49
@bart,leon,erwin.................

Ik ga de 20e naar Florida voor 2 weken dus voor en tijdens die tijd word het niks om met de assen te helpen. Na die tijd is het geen probleem.

BTW ik ga zaterdag naar het KWF zeer waarschijnlijk met de spijl. Mocht er iemand willen kijken geen probleem maar neem een spiegel mee is n.l niet veel ruimte tussen het asfalt en de achter bumper.

tot zaterdag

dennis

denhaute
05-01-2005, 11:05
ja spijtig ik kom zondag!

groeten

volksaddiction
05-01-2005, 11:23
@bart,leon,erwin.................
Ik ga de 20e naar Florida voor 2 weken dus voor en tijdens die tijd word het niks om met de assen te helpen. Na die tijd is het geen probleem.
BTW ik ga zaterdag naar het KWF zeer waarschijnlijk met de spijl. Mocht er iemand willen kijken geen probleem maar neem een spiegel mee is n.l niet veel ruimte tussen het asfalt en de achter bumper.
dennis
We leggen m wel ff op zijn zijkant ;)

Fijne vakantie alvast, en ik zie je zaterdag !!