PDA

View Full Version : Moeizaam starten en temperatuursensor


reedi003
18-05-2010, 19:11
Mijn Sharan 2,0 benzine van 2001 heeft kuren.
Koude start gaat goed maar soms "verslikt"hij zich als ik weg wil rijden.
Warme start gaat soms heel moeizaam en moet ik lang doorstarten voor ie weer aanslaat. Eenmaal rijdend geen enkel probleem met koude of warme motor.

Verder weigert mijn temperatuurmeter regelmatig. Zo blijft hij na koude start links in de hoek staan, en bij warme motor komt hij soms wel in beweging en wijst dan netjes 90c aan.

Is er een verteld tussen deze 2 problemen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!! :confused:

VR6 Sharan
23-05-2010, 12:15
Mijn Sharan 2,0 benzine van 2001 heeft kuren.
Koude start gaat goed maar soms "verslikt"hij zich als ik weg wil rijden.
Warme start gaat soms heel moeizaam en moet ik lang doorstarten voor ie weer aanslaat. Eenmaal rijdend geen enkel probleem met koude of warme motor.

Verder weigert mijn temperatuurmeter regelmatig. Zo blijft hij na koude start links in de hoek staan, en bij warme motor komt hij soms wel in beweging en wijst dan netjes 90c aan.

Is er een verteld tussen deze 2 problemen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!! :confused:


Hallo reedi003

heb voor je kijkmaar

Blijft jouw koelwatertemperatuur (kwt) rond de 70 graden?
Of gaat jouw kwt. heel langzaam naar 90 graden, maar weer omlaag naar 70 zodra je de snelweg op rijdt?
Of blijft jouw kwt. stijgen over de 100 graden tot er een lampje gaat branden?
Dan is de kans groot dat je thermostaat kapot is. Een thermostaat gaat maar zo'n 10 jaar mee, dus rond deze tijd zullen veel aan vervanging toe zijn.

Vaak zie je bij lagere koelwatertemperatuur ook dat je olie niet warm genoeg (tussen 90 en 110) graden wordt.

Normaal moet de koelwatertemperatuur rond de 90 graden zijn. 80-85 bij hoge snelheid (op de snelweg) en 95-100 bij lage (in de file of in de stad) mag, maar niet hoger of lager. Als de temperatuur 100 is, hoort de fan te gaan draaien, om hem weer af te koelen naar 95 of minder.
Let op: de wijzer in het dashboard geeft niet de prefecte temperatuur aan! De mijne gaat naar de 90 en blijft daar, terwijl hij werkelijk schommelt. Dat zie je pas als je de ECU uitlees met VAG-COM oid.

Het is een relatief simpel karweitje.

Groetjes Fai VR6 Sharan