PDA

View Full Version : Hoe de APK roetmeting passeren?


motus brikkus
29-05-2010, 09:28
Binnenkort (Ik ben al veel te laat) moet mijn jetta mk1 1.6 diesel naar de APK en dan moet er ook een roetmeting plaatsvinden.

Helaas wil mijn wagentje nog wel eens blauw walmen dus ik vrees erg voor de test.

Ik heb de auto nog niet zo lang dus ik weet niet of het echt aan de auto ligt of dat het komt dat een onverlaat er een keer een liter 10w40 bij heeft gegooid. (nooit je auto uitlenen!) Ik heb gister de olie en filter vervangen met 15w40. Maar na een proefrit rookt ie nog steeds.
Kan het zijn dat de oude olie er nog niet uit is?

En zijn er truuks om door de roetmeting te komen?
Bijv:
1. Helpt het om de tank voor 30% te vullen met zonnebloem olie?
2. 10% benzine bij de diesel, speciaal V-power schijnt te werken?
3. additieven ea rommel erdoor jagen, heb ik alleen geen tijd voor en ik vrees voor mijn verstuivers?

Ik hoor graag hoe jullie erover denken en of jullie nog een goede methode hebben.

Dub-Detail
29-05-2010, 09:44
Ik denk dat die diesel gewoon olie verbruikt.
En al die zogenaamde truuks, ik geloof er niet in.

Gr, pim

sdi-tje
29-05-2010, 10:03
gewoon keuren
valt wel wat mee
:thumbup:

Wij-be
29-05-2010, 10:56
kijken of de brandstofpomp ook open is gedraait en eventueel terugdraaien

Oudelut
29-05-2010, 11:00
Paar liter benzine in je tank helpt overigens wel om het een beetje omlaag te krijgen, hoor, weet ik uit eigen ervaring. Zonnebloemolie reinigt ook, maar gaat erg stinken. Bij een steekproef door de RDW zou je zomaar aan de beurt kunnen zijn voor accijns-ontduiking (belastingfraude) als je een verkeerde treft...
Verder zou ik me ook niet al te druk maken, als de meting een slechte uitslag heeft en je afkeur hebt kun je altijd nog trucjes gaan toepassen? Als het goed is wil je keurmeester ook nog wel met je meedenken?! Eerst maar eens meten, want meten=weten!

motus brikkus
29-05-2010, 11:13
kijken of de brandstofpomp ook open is gedraait en eventueel terugdraaien

dat soort dingen zit ik ook aan te denken, kan alleen geen online werkplaats handboek vinden van de mk1. En bestellen kost ook weer weekje.
En dit is mijn eerste diesel, dus weet er niet zoveel van. Mocht iemand een foto'tje hebben van waar het zit dan zie ik dat graag.

motus brikkus
29-05-2010, 11:18
Paar liter benzine in je tank helpt overigens wel om het een beetje omlaag te krijgen, hoor, weet ik uit eigen ervaring. Zonnebloemolie reinigt ook, maar gaat erg stinken. Bij een steekproef door de RDW zou je zomaar aan de beurt kunnen zijn voor accijns-ontduiking (belastingfraude) als je een verkeerde treft...
Verder zou ik me ook niet al te druk maken, als de meting een slechte uitslag heeft en je afkeur hebt kun je altijd nog trucjes gaan toepassen? Als het goed is wil je keurmeester ook nog wel met je meedenken?! Eerst maar eens meten, want meten=weten!

Als je zegt dat je de olie er in duitsland in hebt gegooid kan je ook geen gezeur krijgen over accijns want daar zit er officieel geen accijns op. En je mag er natuurlijk mee naar nederland rijden.

En aangezien ik een arm studentje ben die net al voor veel geld onderdelen erop heeft gezet vind ik één zo'n roetmeting wel genoeg kosten. Dus het liefst in een keer goed :D

Melvin
29-05-2010, 12:57
Als je auto een keer wordt afgekeurd kun je gewoon nog binnen twee weken een keer terugkomen, kosteloos. Dan wordt-ie pas afgemeld.

10w40 of 15w40 maakt geen zak uit, rijd vantevoren een lekker stuk met de diesel tot-ie goed warm is, en trap hem dan een tijdje flink op z'n staart, dan komt het wel goed. Mocht het dan 1e keer fout zijn, even de pomp iets terugdraaien en klaar.

Oudelut
29-05-2010, 13:00
Herkeuring binnen 2 weken kost je als het goed is toch niets extra's?

En je verhaaltje over tanken in Duitsland is leuk (en ook waar), maar weet wel dat de bewijslast daarbij bij jou ligt?! Dus bonnetje mag je dan ook laten zien...

Maar goed, als je advies niet wil accepteren en eigenlijk toch al weet hoe je het gaat doen, vraag het dan ook niet?!

bjuriaan
29-05-2010, 14:14
Euh hangt toch ook af van bouwjaar welke waarde die halen mag/moet. Mijn golf 1 benzine welliswaar hoefde alleen maar stationair...

Johan1982MK1
29-05-2010, 14:25
ik had een golf2 met lekke kleprubbers, grote oliedamper, maar roetmeting géén probleem, ik zeg gewoon heen brengen..

hajee
29-05-2010, 17:45
meten = weten

joostvw
29-05-2010, 18:02
de additieven die je bedoelt:
stop smoke,Wynn's.
verhoogd gewoon de viscositeit van je olie zodat de olie dus minder snel langs keringen kan lekken. sommige zeggen ook de keringen zachter te maken maar dat zal allemaal wel meevallen.
het proberen waard voor een tientje.
de garage waar je hem laat keuren zal ook wel wat aan de dieselpomp kunnen schroeven toch?

Pewi Vwteam
29-05-2010, 20:04
als het wel tehoog is, gewoon ff goed mee gaan planken, en zorgen dat de meter bij de deur klaar ligt, gelijk er in hangen en ff gassen dan komt het altijd goed.

Johan1982MK1
29-05-2010, 20:32
als het wel tehoog is, gewoon ff goed mee gaan planken, en zorgen dat de meter bij de deur klaar ligt, gelijk er in hangen en ff gassen dan komt het altijd goed.

Idd ff beethouden in de 3e versnelling :D en dan roeten :cool:

jettaracing
29-05-2010, 21:11
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad ,zelf met m'n rokende golf Mk2 GTD , die gewoon een dikke zwarte walm achter de auto aan trok ,was de roetmeting geen enkel probleem !
De roetmeting doen ze onbelast , dus valt dan het roken wel mee .
Het verhaal word pas anders als ze de auto belast gaan testen , bijv op een rollenbank , dan gaan er wel veel voor de bijl...........

twistile
30-05-2010, 07:00
Zonnebloemolie werkt trouwens heel goed. De roetuitstoot is er stukken minder mee. Dit uit ervaring van meerdere mensen die hierop rijden en vervolgens hun auto lieten keuren, apk keurmeesters geloven hun ogen niet :cool:

Toch is het niet aan te raden voor eenmalig gebruik. De zonnebloemolie lost namelijk oude aangekoekte vuilresten in je tank op waardoor binnen de korste keren je brandstoffilter verstopt kán raken.

Misschien kan je de schroef op de pomp bij de gashendel iets indraaien zodat het gas niet meer tot de bodem kan worden ingetrapt.

6n2boy
30-05-2010, 20:43
Injector cleaner / motorcleaner, en even flink trappen op de snelweg in zn 4 helpt goed!!

hajee
31-05-2010, 06:56
heb je de roetmeting al laten uitvoeren dan?
misschien valt het wel mee..
gewoon goed warm rijden, inderdaad even flink in de toeren rijden
in de "2" of "3"..
en meten.. in de praktijk wordt er niet veel afgekeurd op een te hoge roetuitstoot..

ronnie_v
31-05-2010, 19:07
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad ,zelf met m'n rokende golf Mk2 GTD , die gewoon een dikke zwarte walm achter de auto aan trok ,was de roetmeting geen enkel probleem !
De roetmeting doen ze onbelast , dus valt dan het roken wel mee .
Het verhaal word pas anders als ze de auto belast gaan testen , bijv op een rollenbank , dan gaan er wel veel voor de bijl...........


roetmeting onbelast?

patjetta
31-05-2010, 19:30
Roetmeting is toch altijd onbelast?
Iniedergeval bij ons wel.

hajee
31-05-2010, 19:45
roetmeting onbelast?
gewoon in de "vrij" of de "P" wordt dat gemeten,
niet op een rollenbank of vermogensbank..(want dat zou wel de beste procedure zijn)
maar wel volle toeren natuurlijk..

ronnie_v
31-05-2010, 20:18
vind "vol gas" in de vrij of p, anders een beste belasting vd motor. :rolleyes:

Oudelut
31-05-2010, 22:15
Ondertussen reageert de TS niet eens meer... Zal mij benieuwen of we überhaupt nog iets horen over de uitslag van de roetmeting?!