PDA

View Full Version : Motorstoring Audi 100 2.3E


Lieuwe
23-06-2010, 21:02
Onze Audi 100 2.3E uit 1988 met NF motor heeft een motorstoring (geel lampje brandt).

Bij volgas houdt de auto in tot een 5000rpm (schokkerig gedrag) en daarboven loopt de motor in 1 keer perfect :confused:

Wij zitten te denken aan een probleem met de aansturing van de ontsteking.

Er zijn al wat dingen vervangen aan de auto; klopsensor, lambda sonde en watertemp meter. Bougies, verdelerkap en rotor zijn ook goed.

Alle tips zijn welkom !

http://members.home.nl/sjoukje.devries/audi100.jpg

Oudelut
23-06-2010, 23:07
Eerste gedachte zou inderdaad de lambda sonde zijn. Is die vervangen voor een nieuwe? Zou het anders nog de bedrading vanaf de lambda sonde kunnen zijn wellicht?
ECU zou ook nog een probleem kunnen zijn. Het inhouden tot 5000 rpm lijkt een noodloop-programma te zijn?

Marcski
24-06-2010, 09:27
wat doet hij bij halfgas?

wat voor brandstofsysteem zit hier eigenlijk op?

Typ 81
24-06-2010, 09:51
KE-Jeteronic denk ik? Zelfde als NG.

mahler
24-06-2010, 14:00
KE-Jeteronic denk ik? Zelfde als NG.

Klopt inderdaad.

mahler
29-06-2010, 20:30
De gasklepsensor schakelt netjes bij idle en volgas. Heb nu inlaatspruitstuk, carterontluchting, vaccuumleidingen en spinnenkop los gehaald. Alles goed schoongemaakt.

Knippercode van het foutmeldingssysteem geeft 2142 aan. Betekent kapotte klopsensor of bedrading daarvan. Klopsensor is al vervangen. Deze is al vervangen (gloednieuw).

Ontsteking tijdstip gechecked = prima
Compressie gechecked = 14 atmosfeer bij alle cilinders

Het enige dat ik nog niet heb gechecked is of de verstuivers netjes werken en gelijke opbrengst hebben. Wat ook niet gechecked is is de werking van de ontstekingsmodule/bobine.

Werkplaatshandboek zegt: Na vervangen klopsensor nogsteeds zelfde foutcode = schakelapparaat ontsteking vervangen.

Iemand suggesties hoe ik zou kunnen uitsluiten of de ontstekingsmodule naar de gari is?

Marcski
30-06-2010, 15:55
volgens mij alleen door hem te vervangen. Is het niet zo'n "universele" Bosch module?

mahler
01-07-2010, 08:50
volgens mij alleen door hem te vervangen. Is het niet zo'n "universele" Bosch module?

Ik vermoed dat hij wel van bosch is maar er staat geen nummer op. Alleen een VAG nummer. Het is een module met een 3-poots aansluiting. Verder komen er 4 kabels uit die worden verbonden met de bobine.

mahler
01-07-2010, 08:55
http://start.ikwilonderdelen.nl/images/thumb.aspx?p=PMPXRWRIRQRPQJRKTRSLRNRTRPRWSMSSRWRSRRRPSKROTJSOSKSJRUSKRXSJPKOROMOVRLPRSJSRSKRRRJPOORPNPKPIOJRUSORP&b=750&h=750&jpg=1

Marcski
01-07-2010, 09:28
hmm, ik bedoelde eigenlijk zo eentje als ook op Golfjes 2 etc. zitten..

misschien heb je hier wat aan: http://www.ehow.com/how_5485497_test-electronic-ignition-control-module.html

Typ 81
01-07-2010, 10:06
hmm, ik bedoelde eigenlijk zo eentje als ook op Golfjes 2 etc. zitten..

misschien heb je hier wat aan: http://www.ehow.com/how_5485497_test-electronic-ignition-control-module.html

Je bedoelt zeker zo'n TSZ schakelapparaat van Telefunken? Die zit hier niet op. Er zit een schakelapparaat (module) op voor de onsteking, deze krijgt gegevens over de toestand van de motor zoals temperatuur, info van de klopsensor, etcetera. Als die stuk is, gaat de ontsteking in 'noodloop' volgens mij.

mahler
01-07-2010, 12:50
In deze audi zit een regelapparaat (ECU) en schakelapparaat (ontstekingsmodule). De laatste is volgens mij een soort veredelde transistor die op basis van het relatief zwakke signaal van de hall-gever schakelt.

Audilimburg
01-07-2010, 13:57
Heeft deze motor niet toevallig 2 klopsensors? De NG heeft er volgens mij wel 2, dus als je eentje vervangt blijft er nog eentje over die ook vervangen moet worden.

Typ 81
01-07-2010, 14:24
Nee NG heeft er 1, alleen in ETKA zie je er 2: een groene en een blauwe. 1 is voor linksgestuurde auto's en de andere voor rechtsgestuurde auto's. Verschilt alleen in lengte van de kabel ;)

mahler
01-07-2010, 21:46
Nee NG heeft er 1, alleen in ETKA zie je er 2: een groene en een blauwe. 1 is voor linksgestuurde auto's en de andere voor rechtsgestuurde auto's. Verschilt alleen in lengte van de kabel ;)

Kennis goed paraat hoor ik wel! Heb je toevallig ook enig idee waar het regelapparaat van de ontsteking zit? Zit een vaccuumaansluiting op. Wil checken of deze niet broos/gaar is. Kan hem alleen niet vinden.

Alvast bedankt!

Typ 81
02-07-2010, 09:39
Hmm die heb ik bij mijn Quattro nog niet gevonden. Ik zal eens op mijn werk kijken in de handboeken als ik het kan vinden.

mahler
02-07-2010, 12:25
Dat zou echt top zijn. Ik kan de plaats van dit apparaat namelijk niet vinden in mijn werkplaatshandboek.

De plaats van de ECU wel, die zit langs de rechter A-stijl achter de bekleding.

Typ 81
03-07-2010, 13:45
Regelapparaat vol-elektronische ontsteking uitbouwen -J 154-

-Scharnierstijlbekleding in voetruimte bestuurder uitbouwen.
-Stekker bij uitgeschakelde (!) ontsteking uit het regelapparaat trekken.
-Regelapparaat losschroeven.

Mooi he, die originele VAG werkplaatshandboeken, hele kasten vol hier ;)

mahler
03-07-2010, 14:21
Nice one! Bedankt man.

Heb ondertussen vandaag ontstekingsmodule + bobine vervangen. Koude startinjector gecontrolleerd op lekken maar het helpt allemaal niets. Ik hoop dat het iets met de vaccuumleiding is naar die onsteking regelapparaat.

Verder zou het kunnen dat de klopsensor alweer kapot is. Misschien dat de vorige eigenaar hem te strak heeft aangedraaid. Weet iemand of daar iets aan valt te testen?

mahler
03-07-2010, 14:22
Zegt dat werkplaatshandboek ook iets specifieks bij foutcode: 2142?

velorex
01-07-2013, 21:46
is alweer een oud draadje, maar is dit probleem opgelost? Wat was het als ik zo vrij mag zijn?

Lieuwe
28-07-2013, 11:55
We hebben destijds een regelunit vervangen van ik geloof de ontsteking .. is alweer even geleden.

Ding zat als ik het me goed kan herinneren bij de bestuurderskant onder de a-stijl ingebouwd.