PDA

View Full Version : Lassen


arnus71
19-01-2005, 13:58
Ik wil al een tijdje leren lassen, maar het kwam er maar nooit van. Nu heb ik een eigen garage en uiteraard een ouwe bak die van tijd tot tijd wat aandacht nodig heeft qua laswerk.

Nu wil ik het dus eigenlijk zelf gaan leren... :D

Ik wil binnenkort een 1-daagse cursus bij rustbuster doen, en daarna wil ik een tweedehandse co2 apparaat kopen om vervolgens te gaan bakken en braden...

Heeft iemand nog tips voor het kopen van zo'n ding, of andere tips voor het leren lassen? Want volgens mij zitten hier aardig wat lassers... :D

VeeDubber
19-01-2005, 14:10
beginnen met dik staal, goed geprepareerd en afgesteld lasapparaat en gebruik als het ff kan een automatische kap. Lasogen heb je binnen no-time! En dat doet FUCKIN AUW :D

arnus71
19-01-2005, 14:40
Maar is het echt aan te raden om een MIG co2 apparaat te nemen, of is een gasloze MIG apparaat (bv van de GAMMA) ook wel OK voor plaatwerk lassen?

Stijn
19-01-2005, 14:42
In het algemeen gaat de regel 'hoe duurder het lasapparaat hoe beter het last' goed op...
Van die GAMMA dingen zijn verre van ideaal, weinig vermogen, vloeit niet goed, knettert etc...

arnus71
19-01-2005, 14:49
Dus co2 lassen is echt wel aan te raden? Ik heb toch een paar spatborden en deuren extra om op te oefenen :D :D

rvdbos
19-01-2005, 14:51
Zijn die cursussen bij Rustbuster aan te raden? Iemand ervaring? :confused:

arnus71
19-01-2005, 14:54
He Ron! Misschien komen we elkaar daar wel tegen!

VeeDubber
19-01-2005, 20:40
Koop een fatsoenlijk apparaat, van die goedkope krijg je echt spijt.
Begin het lassen ook op een dikkere plaat zoals ik al eerder zei, en werk dan langzaam richting plaatwerk. Plaatwerk is erg dun en moeilijk met lassen, je moet gevoel krijgen voor het afstellen van het apparaat en de las-techniek.

@skywalker, als de meiden in de kroeg aan je vragen waarom je staat te janken en je kop weer helemaal rood is, weet je dat het weer zo laat is ;)

vandebuild
04-02-2005, 15:29
Dus co2 lassen is echt wel aan te raden? Ik heb toch een paar spatborden en deuren extra om op te oefenen :D :Dco2
apparaten zijn echt aan te raden,min 180amp en eentje op drijfkracht(380)
het loont de moeite wat meer geld uit tegeven anders goedkopere toestellen
spetter en lassen niet zoals het hoord alsook start met een lasdraad of 0.8
en gebruik oude panelen om te oefenen veel plezier

Split52
04-02-2005, 15:59
co2
apparaten zijn echt aan te raden,min 180amp en eentje op drijfkracht(380)

Wat ben jij van plan, ik ken de uitdrukking schip, schuit, hok of wat dan ook maar dat wil niet zeggen dat je meteen in de botenbouw of spanten moet zitten met je lasapparaatje.......

Ik heb zelf een kopergewikkeld apparaat 28 tot 170 amp op 220V doet het prima... colablikjes vallen te doen indien de afstelling goed is natuurlijk ;)

LRR
27-02-2005, 10:18
Ik heb de helft van mijn laswerk ook zelf gedaan, en had daarvoor volgens mij ooit 1 keer eerder gelast (10 jaar geleden of zo). Gewoon beginnen. Eerst op wat oude troep is wel aan te raden, maar ik ben gewoon bij de bodem begonnen, en ik vind het persoonlijk wel redelijk goed gelukt allemaal.

Gewoon veel oefenen !!!!


Grtz................... LRR

Rico
27-02-2005, 10:49
http://www.fam.mijsen.nl/GFX/foto%27s/Triumph/9_6mig.jpg

Dit apparaat heb ik van marktplaats, een Mig 160 van Ferm.
bij Rustbuster heb ik een gasfles gekcht omdat de ferm gasflessen niet goed te regelen zijn.
ik kan hier zeer goed mee werken, geeft mooie las en is goed in te stellen.

koop NOOIT een gasloos apparaat, dat is echt voor de prutsers, zonde van je geld.

Een mig 160 kost op marktplaats tussen de 175 en 250 euro. deze zijn goed in te stellen en als je de gasfles met manometers van Rustbuster koopt, heb je een heel goed hobbyset!

ik kan hier zeer goed mee werken, geeft mooie las en is goed in te stellen.

sjef
27-02-2005, 11:26
Ik weet ook nog goed de eerste keer dat ik met co2 begon. Nog nooit gelast en toch is het best goed gekomen dacht ik en als ik het zelfs kan leren dan...Mijn ervaring met co2 is wel dat je met 380 makkelijker last dan met 220. De eerste jaren stonden we hier met een 220 apparaat en daarna een nieuwe cebora 190 op 380 en dit was echt een wereld van verschil.
alleen ben ik helaas nooit tevreden en nu ik het co2 goed onder de knie heb ga ik over stappen op koper selicium lassen omdat dit in mijn ogen toch de toekomst is op plaatwerk gebied. 2 kleine dalen heeft het wel je begint weer van voor af aan dus morgen op cursus en het apparaat kost bijna 3500 euro maar dan heb je ook wat een digitaal monster met toekomst waarmee je zo verschrikkelijk mooi kan lassen en dan zelfs ook nog aluminium. Grote voordeel van deze methode vind ik dat je ipv 2000 nog geen 900 graden in je materiaal brengt. Je nog niet een 3e van de slijptijd gebruikt. En je de zogenaamde zinklaag op het plaatwerk in tact laat dus daar waar je niet meer bij kunt voor afwerking laat je iets beters achter dan bij co2.
Voor wie deze methode eens wilt zien of zomaar eens wilt proberen kom gerust eens langs op een zaterdag.

Sjef

lowghia
28-02-2005, 17:36
denk dat het tijd word dat ik m'n oude tico ook maar eens moet inruilen voor een co2
wat zou zoiets nog kunnen opleveren denken jullie? het is een vrij zware, kan ook op 380.

HotWheels
26-06-2005, 17:39
wat is 't verschil tussen mig en tig dan? heb namelijk weinig verstand van 't lassen (helaas)... :frown:

en kan je op een agregaat (2500 watt) lassen?

Cabby 82 TDi
26-06-2005, 20:28
Heel simpel gezegt is het belangrijkste verschil in gebruik dat je bij MIG een rol draad hebt die de vlamboog maakt en dus ook voor automatische materiaal toevoer zorgt.

Bij TIG heb je een vast wolfraamstiftje die zorgt voor de vlamboog en moet je handmatig materiaal toevoegen.

vwmk2driver
28-06-2005, 18:10
weet je wat je anders is moet doen.
mij tegen de tijd dat je een las apparaat hebt. even pben dan kom ik wel een avondje langs , dan leg ik je alvast wat handige dingen /afstellingen en manieren uit, is altijd handig als je weet hoe je beginnen moet.

dat ik begon met lassen was op het werk een beetje dorpels van opels lassen en langsdragers van fordjes lassen. ging altijd vrij goed tot dat je echt doorkrijgt wat nu eigenlijk de bedoeling is. als je dat door hebt weet je echt waar je mee bezig bent en gaat het allemaal een stuk makkelijker.

tip is ook koop een paar goede handschoenen liefst van koeien leer.
dit is vooral handig als je werkstukken gata lassen

arnus71
28-06-2005, 19:16
weet je wat je anders is moet doen.
mij tegen de tijd dat je een las apparaat hebt. even pben dan kom ik wel een avondje langs , dan leg ik je alvast wat handige dingen /afstellingen en manieren uit, is altijd handig als je weet hoe je beginnen moet.

dat ik begon met lassen was op het werk een beetje dorpels van opels lassen en langsdragers van fordjes lassen. ging altijd vrij goed tot dat je echt doorkrijgt wat nu eigenlijk de bedoeling is. als je dat door hebt weet je echt waar je mee bezig bent en gaat het allemaal een stuk makkelijker.

tip is ook koop een paar goede handschoenen liefst van koeien leer.
dit is vooral handig als je werkstukken gata lassen

Bedankt voor het aanbod, nu eerst een geschikte lasapparaat vinden! :biggrin:

vwmk2driver
28-06-2005, 20:03
Bedankt voor het aanbod, nu eerst een geschikte lasapparaat vinden! :biggrin:


haha dat ligt aan je zelf ik hoor het tegen de tijd wel doe rustig aan :biggrin: ;)

HotWheels
28-06-2005, 20:16
ik heb begrepen dat je dus niet kunt lassen op een agregaat, mits je een las-agregaat hebt die de hoge piek-spanning kan opvangen.

dus voor mij geen lasaparaat. -grom-

ingrob
28-06-2005, 20:22
ik heb begrepen dat je dus niet kunt lassen op een agregaat, mits je een las-agregaat hebt die de hoge piek-spanning kan opvangen.

dus voor mij geen lasaparaat. -grom-

dat word dan solderen :biggrin:

kan je niet autogeen lassen met een vlammetje en een ijzertje?

vwmk2driver
28-06-2005, 20:23
agregraat met een zware condenastor er op dan lukt dat wel

HotWheels
28-06-2005, 20:26
morgen komt maat van me (die is lasser) met z'n lasagregaat dan gaan we ff van god los op de mk1! :cool:

ik span iedereen voor m'n 'karretje'! :D

ingrob
28-06-2005, 20:32
dus toch een nw.achterkantje?

HotWheels
28-06-2005, 20:34
damn sure, raak aan de straatstenen nog niet kwijt met een opgegeten achterkant. en nou kan ik 'rustig' afscheid nemen.... :frown:

Allart-Ghetta
28-06-2005, 21:07
Autoplaatwerk en dan vooral de roestige variant is het meest moeilijke om te lassen, dus heb je ook nog een goedkoop kloteapparaat en je kan het nog niet: veel succes.
Ik heb laatst een Tico gekocht voor iets meer dan 600 euro, is een redelijk goed ding.

arnus71
04-07-2005, 09:29
Afgelopen weekend een Concept 125 minimig apparaat gekocht, variable tussen 35 - 120 ampere, dus prima voor plaatwerk. Inclusief volle 10l fles in eigendom + reduceer ventiel en metertjes, EN automatische laskap! Heb nog geen tijd gehad om het uitgebreid mee te lassen, maar een paar proefstukjes gingen goed! :D

serge pot
05-07-2005, 14:46
goed lassen zit hem in de persoon zelf voor 90% de rest in apperatuur

Tjeerd207
16-07-2005, 09:29
Wat werkt nou het beste. 2 stukken plaat met de kopse kant tegen alkaar leggen en de naad vol lassen met een grote kans dat je er doorheen brand, of het proplassen zoals ze het je bij Rustbusters leren. Een kleine overlapping maken waarvan één plaat vol met gaatjes zit en al deze gaatjes vollassen (zoiets als puntlassen).
Iemand ervaring met beide methoden??
Mijn onderkant koker ligt eruit (foto's (http://www.express.dutchweb.nl/kubel.htm) )maar moet het nu nog dicht krijgen. :o

vwmk2driver
18-07-2005, 17:19
Wat werkt nou het beste. 2 stukken plaat met de kopse kant tegen alkaar leggen en de naad vol lassen met een grote kans dat je er doorheen brand, of het proplassen zoals ze het je bij Rustbusters leren. Een kleine overlapping maken waarvan één plaat vol met gaatjes zit en al deze gaatjes vollassen (zoiets als puntlassen).
Iemand ervaring met beide methoden??
Mijn onderkant koker ligt eruit (foto's (http://www.express.dutchweb.nl/kubel.htm) )maar moet het nu nog dicht krijgen. :o

wat meer het punt is...

als je plaat werk last met de kanten tegen elkaar aan dan kan je na het lassen alles maar dan ook alles in de verf zetten dus je hebt dan geen last meer van roest.

plaat werk over elkaar heen en dan lassen dan word de rest van het matriaal kaal door de branding. hier kan je later ook niet meer bij dus wat krijg je dan na verloop van tijd roest/rot alles dus weer.

dus tegen elkaar aan lassen is beter het beste.
alleen vergt het heel veel techniek van de lasser enzo