PDA

View Full Version : Lasapparaat


steven16v
25-08-2010, 14:09
http://www.rubenco.nl/winkel/main.php?g2_itemId=148

Iemand bekend met dit lasapparaat? Is het iets of is het niets? :tongue:

Het zal voornamelijk om plaatmateriaal gaan en staal van niet dikker als 5 a 6 mm. Zou dat hier nog een beetje mee te doen zijn of kan ik toch beter een duurdere nemen?

Ik las niet veel dus eigenlijk wil ik niet veel duurder gaan als dit.

Audilimburg
25-08-2010, 16:40
Ik ben zelf geen las-profi of zo, maar wat me in ieder geval opvalt is dat deze maar in 4 standen te verstellen is en dat is volgens mij wat weinig.

Bij mijn lasapparaat is bijvoorbeeld het probleem dat zelfs in de laagste stand hij al heel snel door de plaat heen brand. Voor de rest lijken de specs mij best in orde voor dat geld.

steven16v
25-08-2010, 16:58
Dat van die 4 standen is mij nog niet opgevallen. Dat is wel een goed punt.

Lieuwe
25-08-2010, 18:03
Beter even doorsparen of iets 2e hands kopen ?

Cebora is wel één van de betere in het low budget segment.

steven16v
27-08-2010, 15:33
Beter even doorsparen of iets 2e hands kopen ?

Cebora is wel één van de betere in het low budget segment.

Liever geen 2e hands.

Een Cebora zit meteen weer 250 tot 300 euro duurder. Met hoeveel Ampere wordt normaal gesproken plaatmateriaal gelast?

jettaracing
27-08-2010, 15:41
Ik heb deze (http://www.multigaz.nl/htm/info.php?id=17) gekocht ,samen met m'n vader , ben er zeer tevreden over .
Is 160 Ampere , en op de laagste stand kun je heel mooi dunnere plaat lassen , maar daarintegen is ook 2 cm dik staal geen probleem hiermee .
Ook bij roestvorming las je zo doorheen (bijv een oudere uitlaat lassen)

http://www.multigaz.nl/img/groot/pic_17.jpg

steven16v
27-08-2010, 15:59
@Jettaracing.

Ziet er inderdaad goed uit. Maar 800 euro ex fles is boven mijn budget. Wilde het eigenlijk rond de 500 euro houden.

Denk dat ik inderdaad toch maar eens naar een 2de hands moet kijken.

monark
27-08-2010, 19:12
http://www.rubenco.nl/winkel/main.php?g2_itemId=148

Iemand bekend met dit lasapparaat? Is het iets of is het niets? :tongue:

Het zal voornamelijk om plaatmateriaal gaan en staal van niet dikker als 5 a 6 mm. Zou dat hier nog een beetje mee te doen zijn of kan ik toch beter een duurdere nemen?

Ik las niet veel dus eigenlijk wil ik niet veel duurder gaan als dit.

ik heb dit zelfde lasapparaat er speciaal bij voor autoplaatwerk en is zeer goed te gebruiken,ook tot 1,5 cm dik staal en stand 1 en 2 zijn speciaal voor plaatwerk tot 3 mm.
3 en 4 zijn voor zwaarder materiaal.
heb ook nog een grotere maar die brand op stand 1 er vaak doorheen dus dit apparaat is zeker aan te raden het is wat een onbekend merk maar de kwaliteit is zeker goed vergeleken met de prijs,word gemaakt in zweden.
en de service en gerantie voorwaarden zijn ook goed bij dit bedrijf.

gr pieter.

Jel Golf 2 GTI
27-08-2010, 19:18
ik ben zelf ook op zoek naar een apparaatje.

Men maat is lasser van beroep en raad toch +/- 180A aan zodat je ook wat anders kan lassen dan alleen de wagen.

Ik ga binnekort met hem eens kijken naar wat apparaatjes

Als ik iets meer weet post ik het wel :thumbup:

steven16v
27-08-2010, 19:36
ik heb dit zelfde lasapparaat er speciaal bij voor autoplaatwerk en is zeer goed te gebruiken,ook tot 1,5 cm dik staal en stand 1 en 2 zijn speciaal voor plaatwerk tot 3 mm.
3 en 4 zijn voor zwaarder materiaal.
heb ook nog een grotere maar die brand op stand 1 er vaak doorheen dus dit apparaat is zeker aan te raden het is wat een onbekend merk maar de kwaliteit is zeker goed vergeleken met de prijs,word gemaakt in zweden.
en de service en gerantie voorwaarden zijn ook goed bij dit bedrijf.

gr pieter.

Oke.

Dan wordt het denk ik gewoon deze. Heb jij hem opgehaald of laten bezorgen? Het is voor mij toch al snel 1.5 uur heen en 1.5 uur terug.

monark
27-08-2010, 19:46
Oke.

Dan wordt het denk ik gewoon deze. Heb jij hem opgehaald of laten bezorgen? Het is voor mij toch al snel 1.5 uur heen en 1.5 uur terug.

ik heb hem zelf opgehaald,kan je even proeflassen,als hij dat nog doet weet ik niet.
maar heb je even goede uitleg over het instellen van het apparaat en even wat beter contact met die man als je later nog eens iets moet hebben.
we hebben er ook proef mee gelast bij multigaz(vakman op lasgebied) in damwoude een ervaren rot in het vak om zo maar te zeggen en die was zelfs te spreken over het apparaat,het merk is iskavar of zoiets maar hij doet het prima en je hebt alles direct klaar en de flessen zijn overal makkelijk om te ruilen.

gr pieter.

steven16v
27-08-2010, 19:48
ik ben zelf ook op zoek naar een apparaatje.

Men maat is lasser van beroep en raad toch +/- 180A aan zodat je ook wat anders kan lassen dan alleen de wagen.

Ik ga binnekort met hem eens kijken naar wat apparaatjes

Als ik iets meer weet post ik het wel :thumbup:

Ja klopt. En wordt dan ook vaak 380V aangeraden omdat die weer beter instelbaar zijn en last rustiger.

Maar die prijzen zijn gelijk weer een stuk hoger helaas. Het is ook maar net wat je er mee wil lassen. Af en toe een stukje plaatwerk en een beetje staal. Of hele constructie werken lassen.

Ik gebruik hem af en toe en bijna alleen voor auto plaatwerk. Dan kan ik het denk ik wel af met een iets goedkoper apparaat.

steven16v
27-08-2010, 19:50
ik heb hem zelf opgehaald,kan je even proeflassen,als hij dat nog doet weet ik niet.
maar heb je even goede uitleg over het instellen van het apparaat en even wat beter contact met die man als je later nog eens iets moet hebben.
we hebben er ook proef mee gelast bij multigaz(vakman op lasgebied) in damwoude een ervaren rot in het vak om zo maar te zeggen en die was zelfs te spreken over het apparaat,het merk is iskavar of zoiets maar hij doet het prima en je hebt alles direct klaar en de flessen zijn overal makkelijk om te ruilen.

gr pieter.

Oke. Dan moet ik binnenkort maar eens die kant op rijden. :)

René
27-08-2010, 22:32
Beter even doorsparen of iets 2e hands kopen ?

Cebora is wel één van de betere in het low budget segment.

Inderdaad, hier hoor je veel goede verhalen over.
Maandag wordt mijn Cebora Bravo 155 afgeleverd. Schijnt het populairste model te zijn onder de beunhazen :tongue:

Kost wat meer, maar dan heb je ook meer instelmogelijkheden en ook meteen een mooi grote fles erbij.

richard-polo
27-08-2010, 23:14
http://www.rubenco.nl/winkel/main.php?g2_itemId=148

Iemand bekend met dit lasapparaat? Is het iets of is het niets? :tongue:

Het zal voornamelijk om plaatmateriaal gaan en staal van niet dikker als 5 a 6 mm. Zou dat hier nog een beetje mee te doen zijn of kan ik toch beter een duurdere nemen?

Ik las niet veel dus eigenlijk wil ik niet veel duurder gaan als dit.



Ik heb exact dezelfde en heb niks te klagen :thumbup:

Mijne was wel goedkoper via marktplaats. 360euro.. {nieuw en thuis bezorgd}

Jel Golf 2 GTI
27-08-2010, 23:48
Ik heb daarstraks ook naar deze zitten kijken.
http://www.rubenco.nl/winkel/main.php?g2_itemId=148

Ga het morgen ff aan men maat laten lezen en eens horen wat hij er van denkt.
Ziet er zeker niet slecht uit.
Was ook op zoek naar een kleine fles en dit vind ik wel ideaal.

Ik post nog wel.

steven16v
28-08-2010, 14:37
Ik heb exact dezelfde en heb niks te klagen :thumbup:

Mijne was wel goedkoper via marktplaats. 360euro.. {nieuw en thuis bezorgd}

Hmm..

Toevallig nog gegevens van de aanbieder. Of is dat al heel lang geleden? Vind dat wel heel veel schelen.

steven16v
28-08-2010, 14:47
http://www.iskravar.nl/index.php?page=lasapparaat.php&id=10150

Dit is geloof ik het type waar we het over hebben. En Richard, heb jij destijds het apparaat helemaal kant en klaar gekocht? Want je kunt hem kopen met verschillende pakketten, van alleen een kaal lasapparaat tot alles erop en eraan. Zelfs inclusief laskap.

Door deze optionele pakketten zullen de prijzen her en der ook wel verschillen denk ik.

Erik
29-08-2010, 08:33
Inderdaad, hier hoor je veel goede verhalen over.
Maandag wordt mijn Cebora Bravo 155 afgeleverd. Schijnt het populairste model te zijn onder de beunhazen :tongue:

Kost wat meer, maar dan heb je ook meer instelmogelijkheden en ook meteen een mooi grote fles erbij.Dan ben ik héél benieuwd hoe dat ding functioneert. Heb deze week toevallig ook al naar deze gekeken op rustbuster. :)

richard-polo
29-08-2010, 09:26
http://www.iskravar.nl/index.php?page=lasapparaat.php&id=10150

Dit is geloof ik het type waar we het over hebben. En Richard, heb jij destijds het apparaat helemaal kant en klaar gekocht? Want je kunt hem kopen met verschillende pakketten, van alleen een kaal lasapparaat tot alles erop en eraan. Zelfs inclusief laskap.

Door deze optionele pakketten zullen de prijzen her en der ook wel verschillen denk ik.


Mijne was zover compleet dat alles erbij zat behalve de gasfles{cilinder}en ook geen laskap.
de aanbieder van iskravar zat op marktplaats en bood ze aan met thuis sturing was 10extra meende ik..

die van de 1ste post bied ook de gasfles erbij dacht ik gelezen te hebben dus echt veel zal het niet schelen..

bij mij zaten ook meer van die laspitjes en doppen..

ben er erg tevreden over maar als ik nog eens lang aan de gang ga wil die wel eens op beveiliging slaan vanwege hitte denk!! :(

2dagen geleden m,n spagettiespruitstuk zelf gelast en is zeeer goed gelukt met dat apparaatje :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6J38FIFL.jpg
Ik heb er ook een andere massaklem op gezet omdat die andere net palymobiel was!!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4BWWUQTA.jpg
hier is het lasaparaat in beeld :tongue:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GXD73F4W.jpg

Sjon
30-08-2010, 10:12
Dan ben ik héél benieuwd hoe dat ding functioneert. Heb deze week toevallig ook al naar deze gekeken op rustbuster. :)
Heb dezelfde, ook bij Rustbuster vandaan: doet 't prima.
Stuk of 7 standen en draadsnelheid is traploos instelbaar

steven16v
30-08-2010, 11:37
Ik heb de knoop doorgehakt. Ga toch voor de Iskravar. Denk dat dat appraat goed genoeg is voor mijn doeleinden.

Heb hem besteld en morgen kan ik hem halen.

Marco
30-08-2010, 20:50
Heb dezelfde, ook bij Rustbuster vandaan: doet 't prima.
Stuk of 7 standen en draadsnelheid is traploos instelbaar

Hier nog 1.

Al jaartje of 3 a 4. Aantal flessen CO2 en een rol draad verder, werkt nog steeds net zo goed als in het begin.

Het fijne van dit apparaat is dat ook dikker materiaal (6-8mm) geen enkel probleem is.

richard-polo
31-08-2010, 08:17
Hier nog 1.

Het fijne van dit apparaat is dat ook dikker materiaal (6-8mm) geen enkel probleem is.


dat is met de iskravar ook geen probleem hoor :thumbup:
heb al verschijnende staal projecten gelast :tongue:
plaatwerk, rvs, stalen balken met een wanddikte van 5mm....

ik heb trouwens ook niet zo,n kleine gasfles maar een grote echte 10L :D
daardoor buigt het karretje wat door..


http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/machines-lasapparaten/373552172-iskravar-las-machine-170-amp.html?return=eJwtissKgzAQRf9F0KV5uEsIxf5J0JQE8xgyI0hL%2F71T2t05515vlHklIy0apbUZMPi%2BRRuJwAhxNAh1Lr4fBNl7wrlm8bvMEOF2ZaemHR21cVnVuNwzMTwTMOJjx3%2BFb5UMhYe1niX0tLE2TOx6AjidHOz7A8yVLPc%3D&df=1&fs=1
ook zo,n model maar een zwaardere :thumbup:

arnus71
31-08-2010, 08:29
Ik heb slechte ervaringen met de iskravar... idd playmobile kwaliteit in mijn ogen. Ik wou vorig jaar aan een grote lasklus beginnen, deze (iskracrap) nieuw gekocht en ingesteld, wat een troep. Toen de volgende dag naar Rustbuster gegaan, ingeruild op een cebora, véél betere kwaliteit en last echt lekkerder.

Ik zou wat meer uitgeven voor een betere, dat haal je er echt wel uit hoor.

richard-polo
31-08-2010, 10:22
Wat een onzin met je iskracrap.. :shake:


Misschien moet je eerst is leren om zo,n apparaat in te stellen ;)
ben wel benieuwd wat voor grote lasklus je aan bent gegaan dan, en wat voor slechte ervaring...

René
31-08-2010, 10:28
Mijn Cebora is binnen! Bakken en braden maar;)

ErikvanBilsen
31-08-2010, 14:47
Mijn Cebora is binnen! Bakken en braden maar;)

Ik hoop de mijne donderdag binnen te krijgen.

Erik.

steven16v
31-08-2010, 17:50
Ik heb de mijne vandaag gehaald en gelijk wat gelast. Hij last prima! Beter als verwacht. En precies goed voor mijn doeleinden.

Conclusie: Ben er zeer blij mee. :)

ErikvanBilsen
31-08-2010, 18:27
Ik heb de mijne vandaag gehaald en gelijk wat gelast. Hij last prima! Beter als verwacht. En precies goed voor mijn doeleinden.

Conclusie: Ben er zeer blij mee. :)

En dat is het allerbelangrijkste.

Erik
31-08-2010, 21:18
Welke heb je precies gehaald Steven?

arnus71
31-08-2010, 21:29
Wat een onzin met je iskracrap.. :shake:


Misschien moet je eerst is leren om zo,n apparaat in te stellen ;)
ben wel benieuwd wat voor grote lasklus je aan bent gegaan dan, en wat voor slechte ervaring...

De draad toevoer deed het al vanaf het begin niet, wilde absoluut niet door de 'gun', dus waar je uiteindelijk mee last.

Tja, dat zijn mijn ervaringen, en raad niemand aan deze te kopen. Misschien had ik een maandagochtend geval...

Als je dan met de cebora last na de iskracrap dan is het verschil meteen duidelijk.

edit: waar ik mee bezig was: gehele achter wielrand van een t3 vervangen, dikke pret ;)
http://www.abmeb.com/pics/bus/linksachter/images/P1040482.jpg

steven16v
31-08-2010, 22:25
Welke heb je precies gehaald Steven?

Link staat in de beginpost welke ik heb gekocht.

En tuurlijk is de Cebora beter. Maar die kost ook ff 250 euro meer. Dat is een half keer zo duur als die van mij. Is ook wel logisch.

http://www.rustbuster.nl/Lasapparaten/Cebora_Bravo_155.htm

Lasklus Nederland
12-09-2010, 21:37
Hier ook o.a. (als kleinste machine) een cebora 155 alleen voor plaatwerk staan.
Prima ding, in tegenstelling tot de iskravar welke op elk punt bezuinigd is..

Van mijn kant dus ook duidelijke voorkeur voor de 155 :thumbup:

@Arnus, leuk om zelf een wielkast rand te doen, staan er ergens foto's van dat project?

BigB
05-01-2011, 18:22
zeg manne om nog wat leven in dit topic te roepen hoe denken jullie over: MIG NO GAS

dus zonder gas lassen, t gas zou dan in de holle draad zitte.

Samurai
05-01-2011, 19:44
Dat spettert lekker, en brand niet mooi in!

Even sparen voor een goede 2de handse co2 lasapparaat is dan beter in mijn ogen.
Dit heb ik zelf ook gedaan, wij hebben geen geld voor een nieuw lasapparaat.

Ik heb zelf wel de 2de handse gekocht bij een bedrijf, met 1 jaar garantie.

Gewoon even sparen voor zoiets

Lasklus Nederland
05-01-2011, 20:28
zeg manne om nog wat leven in dit topic te roepen hoe denken jullie over: MIG NO GAS

dus zonder gas lassen, t gas zou dan in de holle draad zitte.

Niet doen, heb je niks aan en vooral niet voor auto plaat.
Een keer een stuk dik metaal aan elkaar bakken (ja met die draden en vooral goedkope lasmachine's is het bakken) lukt wel maar daarbij houd het op :rolleyes:

BigB
10-01-2011, 18:19
oke,

ja heb m niet gekocht maar gekregen :P

hij had er zelf wel altijd mee gelast,

en zag er in mijn ogen goed uit..

maar goed ik probeer m gewoon uit op wat plaatjes en dan zie ik wel.

Lasklus Nederland
10-01-2011, 18:47
Tja, als je hem krijgt :rolleyes:

Toch zou ik hem alsnog niet gebruiken voor autoplaat, door de toevoeging van de "flux" aan de draad krijg je snel insluitsels en gasbelletjes en die resulteren weer in roest van binnen uit :(

BigB
10-01-2011, 20:53
:P

ik probeer m gewoon eens op wat dingetjes uit..

desnoods n plaatje gewoon maken en op de trekbank hangen op school

en die dingen :P en dan zien we t wel