PDA

View Full Version : stotterende monopoint


tim_j
17-09-2010, 18:54
Sinds ik mn golfje met Mono pisser RP heb schommelde deze al wat stationair.
sinsdien probeer ik dat te verhelpen maar het word er niet beter op.
wat is er aan de hand:
Met een koude start loopt ie redelijk prima, naarmate de motor warmer word loopt die beroerd.
het toerental schommeld vrolijk op en neer. en je hoort een plof/knal uit de uitlaat wanneer het toerental inzakt.

Het lijkt net alsof de ontsteking een slag mist.
Voordat ik er aan ging zitten viel het mee :redface:
Ik heb de Bougies, 4 bougiekabels niet de bobinekabel, distributiem, ontstekingspaddestoel-vacuumslangetjes, kleppendekselontluchting, en rembekrachtingersslang vervangen.
sindsdien is die nog iets erger van slag af. :confused:

Een poos zo gereden en merkte dat die heel licht inhield,
maar nogsteeds is het stationair toerental ontregeld incl. knallen/ploffen.

dat wil ik weg hebben;
Voetpakking, en alle vacuumslangetjes vervangen:
Nu stoot de motor met lage toerentallen.
en stationair hoor je nog duidelijker het geknal en geschommel. :mad:

Welke opties zijn er nogmeer?

1. koelvloeistof pijl is goed, zou de blauwe sensor kunnen zijn. (wat zijn de meetwaarden hiervan?)

2. lambdasensor, heb ik nog niet getest.
3.ontsteking bijdraaien. (gedaan, helpt niet tegen het schommelen.)
4.Distributieriem niet op tijd. (nokkenas of ontsteking een tand mis.
5. Bobine die overslaat, ( deze is te meten, en moet 12 ohm geven, waarop moet ik de multimeter zetten?
6. Paddestoel op de ontsteking, ( nog niet getest, zuigen en dan de klak voelen/horen)
7. Zit hier ODB1 in? ( gele stekker onder de kap, uit te lezen met LED.)
7. :confused:

jan_gti_16v
17-09-2010, 20:06
als het goed is moeten er bij je versnellingspook ook twee stekkers liggen...

daar kan je hem met knippercode uitlezen...

waarde voor de temp sensor zou ik ff op moeten zoeken voor je...

mocht je nou nog iets nodig hebben van het motor gebeuren pm dat maar ff dan...

heb een complete mkII met rp motor staan die in onderdelen weggaat...

vento tdi
17-09-2010, 20:09
klinkt als een gevalletje ontsteking afstellen...

tim_j
17-09-2010, 20:45
@Jan_gti_16v;
als je de blauwe sensor waarde als eerst voor me hebt. :thumbup:
mocht ik iets nodig hebben, dan PM ik je.
De stekkers onder de pookhoes ga ik nu even controleren.

-er lopen wel 3 zwarte draden, maaar een stekker zie ik niet, mischien verstopt onder de console.

@vento td & Jan_Gti_16v;
stomme vraag mischien, ik zie niet welke schroef/schroeven er los moeten om de onsteking te kunnen verdraaien, waar zijn ze?

tim_j
17-09-2010, 21:45
Mischien handig om te weten:

Bij het vervangen van de voetpakking en vacuumslangen, ook de accu er 60 min vanaf gehad.
Na het starten liep de auto 1500 toeren stationair. Dit was na 10 minuten rijden afgebouwd naar 800 schommelend/knallend.
Snap wel dat de ECU moet afstemmen op de situatie en de vacuum weer opgebouwd moet worden,
maar na 10 minuten rijden pas weer hersteld vind ik een raar verschijnsel.

Weet wel dat de ECU slim genoeg is om de ontsteking electronisch bij te stellen, binnen bepaalde normen.
Zou dan toch de onsteking finaal verkeerd staan, en de juiste timing net buiten bereik van de ECU liggen?
(Dus een gevalletje ontsteking stellen.)

golf mkII 16v
18-09-2010, 12:31
Onder aan bij de onsteking zit een m8 bout met een klembeugel
ECU regeld alles co en stationaairtoerental
Niet de ontsteking
Kan ook de voorschakelweerstand van de verstuiver zijn,die zit boven op de ECU bevestigd

VwJarnoGT
18-09-2010, 18:04
klinkt als een gevalletje ontsteking afstellen...

Idd.. Onsteking staat niet op tijd.

Ik had hetzelfde,uitlaat leek wel lek met dat geplof. Kwestie van onsteking verdraaien (dat ding onder de rotor) :D

Succes iig! :thumbup:

tim_j
18-09-2010, 18:13
Vanmiddag gedaan, blijf draaien maar het ploffen blijft.
Op een stand draait ie ineens 1000 rpm, en het toerental schommeld dan iets minder. Wat is hiervoor de verklaring, regelt dit zich zelf naar 800 toeren?

Zou ik bij iemand terecht kunnen om de onsteking af te stellen met een stroboscoop?

jan_gti_16v
18-09-2010, 23:17
voor de juiste waardes moet ik wel even weten welke regelsysteem je precies heb...

de mono jetronic a2.2
of de mono motronic

dan kan ik je de waardes vertellen...

tim_j
23-09-2010, 21:57
heb nog geen idee welke regelsysteem ik heb, maar voor beide systemen gelden de zelfde waarden.
hele lijst met temperatuurstappen en Weerstand daarbij..
thanks jan :thumbup:

edit:
ik vermoed de Lambda sensor, 2e plaats de blauwe sensor 3e plaats alsnog vacuum.
Als dat het niet is heb ik zat andere punten en waardes om te meten.

Vandaag de middendempervervanger vervangen voor een een echte middendemper, maar het geplof schommel blijft.
dus dat is het NIET

tim_j
11-11-2010, 11:44
Vanmorgen de blauwe temp. sensor vervangen en het stotteren is over, De motor reageerde ook niet op het lostrekken van de stekker.
Ook het ploffen voor is voor een groot deel verleden tijd.
De auto rijd de auto iets rustiger hierdoor, en het verbruik is verbeterd. :thumbup:

de blauwe sensor kost bij de dealer 18 euro + rubber ring.

tim_j
27-01-2011, 20:41
als het goed is moeten er bij je versnellingspook ook twee stekkers liggen...

daar kan je hem met knippercode uitlezen...

waarde voor de temp sensor zou ik ff op moeten zoeken voor je...

mocht je nou nog iets nodig hebben van het motor gebeuren pm dat maar ff dan...

heb een complete mkII met rp motor staan die in onderdelen weggaat...

Vandaag de middenconsole verwijderd en tapijt opgetilt.
Daar ligt inderdaad een stekker :)
Enkel draad Zwart/geel. met gele/oranje connector.
Dit is volgens ETKA de Diagnosestekker.

Onder de kap zit een gele stekker met gele connector.

http://www.a2resource.com/electrical/codes/motronic.html

Motronic
To access the fault system, place an LED test light* between the red wire on the black connector and the yellow/black wire on the blue connector under the shift boot. Then turn the ignition on (but don't start the car) and place a jumper between the brown wire on the black connector and the yellow wire on the white connector for at least 5 seconds. Remove the jumper, and the LED should flash one long pulse, then several shorter pulses (with spaces) indicating codes. Please click here for an example.
example:
http://www.a2resource.com/electrical/images/testflash.jpg

Als ik het goed begrijp,
een LED plaatsen tussen de zwart/gele draad bij de pook en de ...?
"Rode draad op de zwarte connector" wat? waarzo :confused:
sleutel op contact.
En dan een draad tussen het bruine draad op de Zwarte connector, en het Gele draad op de witte stekker. Neem aan het gele draadje naast de bobine.
maar waar zit die zwarte connector met een rood en bruin stekkertje?

http://i2.photobucket.com/albums/y34/Tim_j/IMAG0047.jpg

johan8vplus
28-01-2011, 14:52
heb je de vacuumslang van de rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk al eens goed bekeken ?
bij mij zat er een klein scheurtje in waardoor mijn Rp ook niet goed liep.

tim_j
28-01-2011, 15:57
Die is nieuw, ook de voetpakking en alle vacuumslangetjes.
Blauwe temperatuursensor is nieuw.

Bougie's, bougiekabels, rotor en verdeler zijn ook nieuw.

Door de computer uit te lezen hoop ik achter het geschommel/ inhouden probleem te komen.

johan8vplus
28-01-2011, 19:28
ok
ben benieuwd wat het probleem is.
succes iig

tim_j
11-02-2011, 17:58
Weer even op zoek geweest en de tweede stekker gevonden.
http://i2.photobucket.com/albums/y34/Tim_j/IMAG0125.jpg

van het weekend ga ik de methode van A2 resources even proberen:D

tim_j
13-02-2011, 18:18
Vandaag volgens de volgende methode (geprobeerd) uitgelezen:
place an LED test light* between the red wire on the black connector
and the
yellow/black wire on the blue connector under the shift boot.
Then turn the ignition on (but don't start the car)
place a jumper between the brown wire on the black connector
and
the yellow wire on the white connector for at least 5 seconds
Remove the jumper
the LED should flash one long pulse,
then several shorter pulses (with spaces) indicating codes

Mn LED ( gewoon een 12v lampje) gaat bij het 5seconden overbruggen 1 keer knipperen. daarna gebeurd er helemaal niks :S.

doe ik de methode andersom, dus:
brug maken en daarna sleutel op contact gaat mn binnenverlichting de codes geven :D
Raar maar waar, straks ga ik daar even goed op letten want ik had het te laat door.

het was het iets met een ..2 ..3 ....

Alberto
13-02-2011, 18:46
ik heb het zelfde ook gehad

was bij mij iets heel doms ...2 bougie kabels omgewisseld

tim_j
14-02-2011, 21:19
Ik kom niet verder dan code: 1.. Hij knippert 1 keer en dan helemaal niks meer.
Dat zou op een code 1000 uit 'kunnen' komen, maar die code bestaat niet :redface: en '4444' of 0000' is einde geheugen. dus dat refereert niet.

Is er uberhaupt iemand die een golf/Jetta 2 heeft uitgelezen? :)

tim_j
13-03-2011, 12:23
Het uitlezen krijg ik niet voor elkaar.
krijg geen enkele code eruit.

Wel betreft de motorloop heb ik wel wat te vermelden, met een koude motor loopt die de eerste 10 minuten lekker strak en trekt goed.

daarna, wanneer de motor in 'stappen' warmer word en toerental afbouwd valt er een beetje vermogen weg.

Merin
20-03-2011, 12:14
Advies voor het uitlezen, koop op ebay een OBD kabel (met verloop naar OBD1!) en hang hem aan de pc. Voor €20,- had ik er 1, geen moment spijt van!

johan8vplus
20-03-2011, 12:44
zit daar ook de software bij????

tim_j
20-03-2011, 15:02
En, hoe ziet de stekker eruit?

Er zijn namelijk meerdere types ODB1, heb ze nog niet gezien waarin je 3 losse connectoren kan stoppen.

Oftewel, kan je een foto'tje plaatsten van jou uitlees-tool, 'Merin' ?

tim_j
26-03-2011, 22:28
Vandaag is de auto door een maatje nagekeken voor de jaarlijkse keuring bij de vw dealer.

Hierbij is alles bekeken en er zijn geen mankementen Het CO gehalte is 0.45% met een leeggeklopte kathalysator :D.
De lambawaarde is 1.1900 (volt?) Wat normaal 1.1000 moet zijn, dat betekend dat hij te rijk loopt.
(vond m al wat dorstig)

In mijn redenering is het niet de lamdasonde.
waarom? Een lamdasensor staat vaak wel in verband met motorloop en een torenhoog co percentage.
Maar, het co gehalte is zelfs prima zonder kathalysator.

Ook, zijn de voor de hand liggende dingen vervangen of uitgevoerd. Zoals vacuumslangen/Voetpakking, blauwe sensor, uitlaat lekdicht.

Waarop ik op een nieuw hoofdstuk uitkom, compressie. Afentoe word de motor na een week stilstand rumoerig wakker. Dwz op 3 cilinders.
Hij start prima, maar na 4 sec lijkt ie op 3 poten te lopen, want rijden lukt dan amper. Nog eens 30 sec later lost dit zichzelf weer op.
= bougie niet goed aangedraaid. :rolleyes:

Nog een rede,
Afentoe een koude start met een heftig tikkende klep/stoter. Zodra die aanslaat en even piekt naar de 1500 toeren hoor je 'rrrrrrrrrrrrr' voor 2 seconden en dan is de stoter gevuld. En dan loopt de motor heerlijk zacht. Maar dit is met de warmere dagen niet meer voorgekomen.
Om deze redennen zou ik aan compressieverlies denken bij een klep.

Kwa stationairloop:
met koude motor loopt de motor netjes maar hoe warmer het blok wordt hoe rommeliger die gaat lopen..

Ik ben benieuwd wat de ideeen van julie zijn, de motorloop is momenteel het enige mankement.

johan8vplus
11-08-2011, 18:26
al iets gevonden????
nadat mijn jetta 4 weken in de garage heeft stil gestaan heb ik nu dezelfde problemen als hierboven beschreven.

tim_j
11-08-2011, 21:08
Toevallig ben ik er vanavond mee bezig geweest.
Maar niks gevonden.

Heb een uur aan de onsteking zitten draaien (zonder gun) maar je 'hoort/voelt' vrijwel geen verschil in motorloop.

Het toerental piekt naar mn gevoel wat minder, dus ietje rustiger loopt ie, en trekt wat beter.
maar nee, niet opgelost.
(Word er gek van :mad: !)

Johan, kijk eens of al de bougies goed vast zitten (been there :tongue: )

tim_j
16-08-2011, 18:30
Ik voel toch wel flink verschil.
dat gedraai aan de ontsteking heeft de motorloop wat flink rustiger gemaakt.
maar ook het uit elkaar halen en reinigen van de gasklep/injectie/huis heeft gigantisch geholpen.

hij loopt nu goed, en erg stil met de originele uitlaatlijn.

Djdewit
16-08-2011, 18:41
test LED hoort weerstand tussen, 1/4 watt 330 ohm aan de negatieve poot. Ik heb sinds enkele dagen een werkplaatsboek van Bentley (www.bol.com), waar ik zeer over te spreken ben. Het internet staat vol crap. Een multimeter en stroboscoop lamp is ook aan te raden.

tim_j
16-08-2011, 21:11
Hoi DJ, ik zit te kijken op Bol maar kan het boek niet zo gauw vinden. heb je een linkje ervan?
De info over de test LED staat er dan ook in?

Djdewit
18-08-2011, 17:18
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/volkswagen-gti-golf-jetta-service-manual-1985-1992/1001004010483509/index.html , 840 pagina's literatuur :D.

johan8vplus
27-08-2011, 20:11
heb afgelopen week rubber slang rond 10mm tussen inlaatspruitstuk en stalen koelvloeistofbuis vervangen,deze vertoonde scheurtje en toen ik er aan begon te trekken scheurde die volledig door
dacht dat t opgelost was dus proefrijden maar nee............
toen de bougiedoppen er eens afgetrokken en hier zat de 4e niet goed op de bougie.
bougie en dop aangetast.
nieuwe bougies en kabelset gemonteerd en de jetta loopt weer als een zonnetje..

tim_j
28-08-2011, 09:11
mooi man!

tim_j
07-10-2013, 22:40
Heb het vanavond nog eens uitgezocht.
veel (vage) antwoorden, maar ben weer wat wijzer.
Beknopt samengevat:

Er zijn meerdere methodes:
1. met een LED.
2. ODB stekker
3. CHECK engine lampje in het dash.

er wordt onderscheid gemaakt tussen een oud systeem welke alleen de gele stekker in het motorruim heeft en het nieuwere systeem met 2 stekkers onder de pookhoes.
dat laatste noemt men 2x2.
Deze zit dus ook in mijn RP van 1990.
Ik heb 2 opties: LED of aan de computer.

1. LED methode:

Motor aan.
gele stekker motorruim aan massa leggen.
Voor minstens 5 seconden met lopende motor. Zo gaat de ECU in diagnose modus.
daarna massa draad los en een LED tussen de Plus en en Gele plug motorruim zetten.
Het LEDje zou nu knippercodes moeten geven..
*LED of low wattage light bulb (12 volt, 1.2 Watt (Altans voor een 1990 Audi 200)

Dit is de LED manier.

2. Er is ook een manier Em de 2X2 stekkers te verbinden aan de ODB2.

Via Vortex kwam ik de volgende gegevens tegen:
A/Black 1 Battery - Brown
A/Black 2 Battery + Red
B/White 1 L-wire (ECM) Yellow
B/White 2 K-wire (ECM and TCM) gray/white
C/Blue/gray 1 ABS lamp wire yellow/blue
C/Blue/gray 2 MIL lamp wire yellow/black

voor het uitlezen met een ODB stekker zijn er 4 draden nodig: plus, Massa, K-Line en L-Line.

K-line:
he K-Line is a bidirectional single wire bus used for data transfer in the automotive engineering and is standardized as ISO 9141 and ISO 14230-1.
In combination with the L-Line for vehicle diagnostics, the K-Line runs also unidirectional.
In accordance with the norms, the L-Line is only designed to stimulate the control unit and remains after that on high-level.
In practice, such initialization is unusual and is processed for most vehicles by the K-Line.
The K- and L-Line are especially used for external communication (e.g. on-board-diagnostic of control units).
The transmission is only running in one of both directions and after completion of the data telegram also in the opposite direction.
Ik weet het nog niet:tongue: zal de ISO's moeten bekijken.

Bij mijn RP van 1990 is zitten de plus en min in de zwarte stekker, de L-line is een geel draad en zit in het motorruim. Enkel blijft er het zwart/gele draad over onder de hoes en er moet nog een K-Line zijn.
Je zou denken het zwart/gele draad is dan de K-line, maar volgens een ECU schema van de mono-jetronic staat dit voor de check engine light..
erge twijfel of dit toch wel de k-line is..

A2resources ECU Pin-out:
yellow/black Check Engine Light.
yellow Diagnostics L-line (code signal) .
Gray/White or Yellow/White Diagnostics K-Line. NIET AANWEZIG
Brown Ground to head.
Red Battery power.

Als dit compleet is knoop je een ODB2 plug aan deze draden en plug je de boel met een ODB2 connector aan de laptop.

3.CHECK engine knop.
Deze zit verbonden aan de massa en aan de gele connector onder de kap.
De knop is uitgevoerd als schakelaar waarmee je schijnbaar de schakelaar aan kan zetten om er knippercodes uit te krijgen.