PDA

View Full Version : Digitale toerenteller


Ralph
15-01-2004, 22:40
Ik wil een microcontroller aansluiten op m'n toerenteller, met display enzo. Ik had een tijdje geleden m'n hele dashboardje er uitgetrommeld, maar al die draadjes, ik heb geen idee welke wat is :shock:
Weet iemand toevallig welke ik moet hebben en of het binair/digitaal binnenkomt of gewoon een analoog spanningkie?

sjampoo
15-01-2004, 22:54
wellicht een goeie optie te melden om wat voor auto het gaat, en of het een benzine of diesel motor betreft..


Voor de Polo 2 Benzine is het een 'binair' verhaal.

Ralph
15-01-2004, 22:57
Oh ja sorry :) Gaat om een Lupo benzine.

sjampoo
16-01-2004, 10:58
Geen idee hoe t bij de nieuwerwetse auto's werkt..

Maar normaal pakt een toerenteller bij een benzine-model gewoon de puls van de bobine. deelt dat door 4, en voila (tenzij je een VR6 in het vooronder hebt liggen, dan door 6, of als je een drie-cylinder hebt: door 3 :-)

Waarschijnlijk is het systeem zo simpel, dat volkswagen het signaal ondertussen vanuit de computer op-pikt. Signaal zal wel het zelfde zijn gebleven, maar wat stabieler ofzo.. (als de hallgever kaduuk was, ging de toerenteller slaan met z'n wijzer).

Succes. Ochja: de kleur van de draad kan ik je ook nog wel geven.. moet ik ff in m'n auto kijken. (Polo 2, maar de kleur zou maar zo gelijk kunnen zijn...



http://home.planet.nl/~burgt191/polo_blow/cockpit.jpg

Volgens mij is het draadje nummer tien, waarbij draadje 'grijsblauw' (innenbeleuchtung) nummertje 1 is.

roodbruin?

Ralph
18-01-2004, 16:54
Ik heb er twee stekkers op zitten waar ieder zo'n 16 draadjes in zitten. Ik zal eens kijken of ik iets van die kleurencombinatie tegenkom, moet hem vrijdag toch nog schoonmaken :)

sjampoo
18-01-2004, 22:19
Rood-zwart vanaf de bobine :-)

Ralph
19-01-2004, 07:49
Ok heel erg bedankt zal hem vrijdag zoeken, dan laat ik het hier horen.