PDA

View Full Version : 2 delige velg demonteren


Miliske
24-09-2010, 14:46
is het mogelijk zelf een twee delige velg te demonteren en daarna weer in elkaar te steken.

drie delige is nie echt mogelijk omda die gekit moete worden op speciale manier hebben ze me gezegd ?

iemand die me verder kan helpen ?

ErikvanBilsen
24-09-2010, 15:23
Die moet je ook kitten.
Anders loopt de lucht weg tussen de velgrand en het hart.
Maar je kunt 3-delige velgen wel uit elkaar halen maar moeten gekit en geklokt worden zover ik heb gelezen.

jetta mk1 '82
24-09-2010, 15:31
ligt er maar net aan in welk opzicht ze tweedelig zijn.....
los hart pak er er zo uit en die kan je zonder kitten weer terug plaatsen.
is het bijvoorbeeld de buitenste ring die er af kan dan moet je die wel kitten.

ErikvanBilsen
24-09-2010, 15:32
Klopt,
Had nog niet aan dat type 2-delige velgen gedacht.

Roy-16VT
24-09-2010, 15:56
kun je gewoon zelf doen net zoals een 3delige velg.

en dat kitten is ook goed zelf te doen.

ErikvanBilsen
24-09-2010, 16:04
Wat ik heb gelezen is dat je 2 delige velgen moet laten uitklokken wanneer ze uitelkaar zijn geweest.
Klopt dit of is het monteren, kitten en klaar?

breadfan83
24-09-2010, 16:28
Je moet ze inderdaad (laten) uitklokken, wil je het helemaal juist doen.

Bij een BBS RM bijvoorbeeld. De rand van de velg valt mooi om het hart heen, maar hij zit niet klem. Er is dus alijd wat speling tussen de rand en de velg, waardoor je de rand ten opzichte van de velg dus iets kunt verschuiven.

Doel van het uitklokken is dus om het middelpunt van de afzonderlijke delen van de velg precies op één lijn ten opzichte van elkaar te krijgen.

Hoeveel het wel of niet goed uitklokken scheelt durf ik niet te zeggen, maar als je ziet wat er aan geld in zo'n wielen wordt gestoken, kunnen die paar euro voor een juiste montage er ook nog wel vanaf. Hoe beter het gedaan is, hoe beter de balans van de velg. En hoe minder lood er waarschijnlijk op geplakt hoeft te worden. ;)

bjuriaan
24-09-2010, 16:47
Heb ik even een vraagje specifiek voor de RH ZW1 (2-delig) velgen:

Bij deze velgen zitten de randen vrij strak om het hart heen en de boutjes vrij strak door de gaatjes. Volgens mij kunnen de randen zelfs niet op en neer bewegen als ze om de harten zitten.

Wie weet hoe je deze dan het beste weer kan monteren, ook laten doen of... Naar mijn
idee kan ik ze zo weer afkitten en monteren...

Miliske
24-09-2010, 19:23
ja het is dus voor bbs rm dat ik dit wil weten

maar het is wel mogelijk om gewoon uit elkaar te halen en dan door vak man laten in elkaar steken.

De Pul
24-09-2010, 19:27
zelf loshalen kan altijd.
voor wb het in elkaar zetten,zoals hierboven gezegd,wil je het goed doen,laat het dan doen.

breadfan83
24-09-2010, 19:38
ja het is dus voor bbs rm dat ik dit wil weten

maar het is wel mogelijk om gewoon uit elkaar te halen en dan door vak man laten in elkaar steken.

Beste wel. En dan wel door een ECHTE vakman.

Ik kan me nog het geval "Ronnie's BBS-en" herinneren. :D Ook naar de zogenoemde vakman gebracht, en die heeft de zooi na herhaaldelijk terugbrengen nog niet goed dicht gekregen.

Ronnie was er in ieder geval direct van genezen gelukkig.

Naderhand heeft Peter (Sixpack) het werk mogen afmaken nadat ie eerst dat gehannes van die zogenoemde vakman heeft moeten herstellen.

Dus geef liever iets meer uit, dan zijn je velgen dalijk tenminste mooi en veilig, en direct ook weer een heel stuk meer waard. De velgen en het opknappen zijn al duur genoeg, dan kunnen die paar tientjes er ook nog wel van af.

... ook als de boel heel goed past en aansluit, Juriaan. ;)

Hennuh
24-09-2010, 20:14
even een ietwat rare vraag.
Is een RH zw 1 net als een bbs rm met monteren of zitten hier ook nog moertjes aan de achterkant.
Altijd al willen weten :D

Richard
24-09-2010, 20:27
zw is boutje moertje

Hennuh
24-09-2010, 20:30
en hoe zet je dat op moment aan beide kanten???? :redface:

Richard
24-09-2010, 20:45
zoals elke boutje moertje.. moment sleutel en een sleutel

HB24
27-09-2010, 14:53
ja het is dus voor bbs rm dat ik dit wil weten

maar het is wel mogelijk om gewoon uit elkaar te halen en dan door vak man laten in elkaar steken.
Laat ze u gewoon door puc doen, zonder het juiste materiaal is het om miserie vragen