PDA

View Full Version : 82'er steilheck daily driver.


Ron polo1f
28-01-2005, 01:04
Kort geleden ben ik toch maar eens op zoek gegaan naar een daily driver.
omdat het toch al behoorlijk koud was als ik s'morgens op m'n motor naar m'n werk reed.
hij hoefde niet aan veel eisen te voldoen, als het maar een polo was, die minimaal 20 jaar (of ouder) was zodat ik m'n oldtimerverzekering over kon sluiten van m'n polo 1F die momenteel een facelift ondergaat (komt ook nog een thread van)
verder mocht ie niet te duur zijn, en het liefst nog met een paar maanden APK.
Nu was het zo dat Jan (polo1000) nog een 1000 cc steilheck had staan, bouwjaar 1982, die in '92 was ingevoerd uit duitsland.
De koppeling en het schakelmechanisme waren wel kapot, en de APK was wel al een paar maanden verlopen maar goed......

zo zag hij er op 't eerste gezicht uit.

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10426&mode=normal

na een korte inspectie bleek er ook wat laswerk nodig te zijn op de bekende plaatsen, om het beestje weer van een verse APK te kunnen voorzien.
De accubak was rot, en er zaten gaten in de vloer bij de voorste krikpunten.
voor de rest bleek de carrosserie voor zijn leeftijd nog behoorlijk hard te zijn.

de accubak was al eens op de hobby-bob manier "gerepareerd".
zo zag het eruit toen ik de glasvezelmat wegtrok die er aan de binnen kant tegen aanzat "geplakt".

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10427&mode=normal

en zo aan de buitenkant

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10428&mode=normal

na de voorste vloerbedekking verwijderd te hebben werd er nog het een en ander zichtbaar.

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11192&mode=normal

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11193&mode=normal

het feest kan beginnen.........

VwPolo89
28-01-2005, 07:40
wow is wel nog een beetje werk aan voor je hem als daily kunt gebruiken e :)

maar dan ben je weer even bezig ;)

Michiel86c
28-01-2005, 09:05
Krokant bakkie! Maar gaat wel lukken toch?

René
28-01-2005, 09:08
zo he!

jammer altijd van die accubakken :(
wat zijn je plannen ermee als je hem hebt gelast? verlagen, dikke wielen, klaar? :P

Ron polo1f
28-01-2005, 23:35
Eerst de roest helemaal eruit slijpen, dan een kwestie van plaatjes knippen
en erin lassen.
2 componenten epoxy-primer erop, volgende dag nog ff met strijkkit over alle naden, en klaar is kees......uhhhh Ron.

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11194&mode=normal

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11195&mode=normal

het zelfde geld ook voor de accubak.
Alleen had ik geen kant en klaar plaatwerkdeel ter beschikking.
dan komt een origami-cursus goed van pas. :biggrin: :tongue:

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11197&mode=normal

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11196&mode=normal

het nadeel was dat ik al het werk buiten heb moeten doen, dit omdat mijn eigen garage helemaal volstaat.
Ik hoop alleen dat m'n achterburen er geen las-ogen aan over hebben gehouden. :biggrin: :biggrin:

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11198&mode=normal

toen het lasklusje klaar was moest alleen nog ff de versnellingsbak eronderuit om de koppeling te vervangen.
Er viel namelijk niet meer mee te rijden, waarom dit zo was, werd na demontage van de bak ook duidelijk.

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11199&mode=normal

de drukvingers zaten helemaal scheef in de drukgroep, en de koppelingsplaat was ook behoorlijk heet geworden, er zaten allemaal scheurtjes in de voering.
na deze vervangen te hebben, ook meteen maar een andere (lees jongere)versnellingsbak er tegen geschroefd, dit omdat tijdens de demontage een stukje was afgebroken waar je de koppelingskabel achter haakt, en aangezien deze toch in de kofferbak van de auto lag toen ik 'm kreeg.......
De bakcode's waren van beide bakken toch het zelfde dus kwa toeren zou er niets gaan veranderen.

Wat ik er verder nog aan gedaan heb:

*het schakelmechanisme is vervangen, oude stang was gebroken en de versnellingspook is ong. 8 cm ingekort om de schakelweg te verkorten.
*de remmen zijn losgeweest en de remschijven zijn ff vlakgedraaid.
* linksachter kwam de rem niet los => wielremcilinder zat vast geroest (had ik nog net 1 nieuw liggen) dus die ook maar vervangen.
*kenteken verlichting was eentje rot, had ik ook nog liggen.
*een paar dingen op de sloop gehaald, zoals het rechter dashbord kastje (zat er niet meer in.) een cockpitje met toerenteller, en een sportiever stuur gemonteerd van een jongere steilheck, die zijn ook een stuk dikker dan die hoepels die er voorheen inzaten.
*andere accu erin, had nog en vrij nieuwe staan.
*zolang ff andere velgen met goede banden erop van een polo 6n, worden na de keuring toch weer omgegooid, niet dat de oude zo slecht waren, maar ik ga er misschien komend voorjaar zelf ff een passend setje stalen velgen voor verbreden, en dan pas nieuwe banden erop.
*verder helemaal APK nagelopen en een beurtje eraan gedaan incl. een setje nieuwe contactpuntjes (had ik ook nog liggen), verder alles afgesteld.
*het kachelmotortje gesmeerd zodat het irritante piepje ook weg is.
*en een oude radio erin gezet.

En dat alles was binnen anderhalve week klaar.
goed, er zitten wel wat uren in maar dat moet je voor jezelf niet gaan tellen.

Hij is inmiddels dan ook weer een jaartje APK proof. :)

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11202&mode=normal

Ziet er gelijk weer een stuk anders uit met een ander cockpitje en stuur:

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11200&mode=normal

Ron polo1f
29-01-2005, 00:25
Hij heeft idd behoorlijk doffe plekken maar dat heb je met rode autolak.
ik kan het iig eens proberen met commandant of ik het wat beter kan krijgen (normaal ben ik niet zo'n poetser) als dat niet meer lukt kan ik 'm altijd nog matzwart of legergroen maken.

Tjaap
29-01-2005, 06:40
WOW, stoere motor in de garage!

Melvin
29-01-2005, 12:48
mijn kachelmotortje piept ook soms... zie dat jij hem gesmeerd hebt, hoe als ik vragen mag en waarmee?

Ron polo1f
29-01-2005, 22:59
mijn kachelmotortje piept ook soms... zie dat jij hem gesmeerd hebt, hoe als ik vragen mag en waarmee?

HIER (http://members.home.nl/ghulst/coupe/ventilatie.htm) staat het helemaal beschreven, inclusief pic's.
het kan wel zijn dat je het een keer moet herhalen voordat het gepiep helemaal weg is.

Ron polo1f
29-01-2005, 23:40
WOW, stoere motor in de garage!

je bedoeld deze neem ik aan, is een van mijn andere zelfbouwprojecten.
Ik ben alleen nog niet zo goed als Jesse James :biggrin:
maar het komt toch aardig in de buurt.

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11251&mode=normal

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11250&mode=normal

Ron polo1f
30-01-2005, 00:18
wat zijn je plannen ermee als je hem hebt gelast? verlagen, dikke wielen, klaar? :P

René, als eerste ermee gaan rijden, als winter/woon/werk sloep.
(waar ik 'm inmiddels ook al voor gebruik.)
daarna zie ik nog wel wat ik er nog meer mee ga doen.
Ik heb wel nog plannen, maarja dat gaat dan weer ten kostte van mijn andere project(en).
Ik denk dat ik 'm in het voorjaar nog ga velagen en ik ga de originele stalen velgen verbreden naar ongeveer 6 tot 6 1/2 inch (veel breder kan ik niet gaan, heb ik al uitgemeten.)
alleen nog ff uitzoeken welke maat banden ik hiervoor ga gebruiken.
Het liefst zó, dat de hielen van de band iets schuin komen te staan t.o.v. de velg, om het aanlopen van de band in het binnenscherm te voorkomen tijdens het inveren, wat zowiezo al een probleem is bij een steilheck als je bredere velgen gaat monteren, daarom maak ik ze ook zelf.

Dat zou er dan ongeveer zo uit moeten gaan zien:

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11252&mode=normal

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11253&mode=normal

En misschien dat ik er nog een snellere motor voor ga maken.
Ik heb nog een 1300 HH blok en ik heb ook nog ergens een bijna nieuwe schrick nokkenas liggen en en en ...................ik dwaal weer af.

Dus eerst maar 's met deze gaan rijden en dan zorgen dat de carrosserie van m'n polo 1 afkomt, dan zien we wel weer verder. :)

René
30-01-2005, 01:07
ZO dan!! je hebt veel gedaan zie ik alweeer!!
netjes hoor!!

en de plannnen klinken ook goed!!
succes er verder mee en blijven posten he!! :)
mazzeltof!

Ron polo1f
30-01-2005, 14:08
Ik ben er ook al achter gekomen dat de vulpijp van de benzinetank niet meer 100% vloeistofdicht is (ook een van standaard kwalen van een oudere polo)
Maar aangezien ik daar nu geen zin en tijd voor heb, worden het voorlopig maar halve tankbeurten, dan blijft ie iig wel droog

Dan kan ik altijd nog kijken of ik een tank in goede staat kan scoren op de sloop, of dat ik deze ga lassen. (moet iig kunnen na hem eerst goed gespoeld te hebben en daarna vullen met water, ivm evt. ontploffingsgevaar.)

Kan iemand mij vertellen of er verschillen in deze tanks zit?
Of deze uitwisselbaar zijn kwa aansluitingen/bouwjaar?(dwz. carburatie,- of injectie motor)
Een tank van een jonger bouwjaar zal in het algemeen niet zo snel rot zijn, denk ik.
(Alhoewel de tank vulpijp van m'n polo 1 wél nog in zeer goede staat verkeerd.)

Michiel86c
30-01-2005, 23:56
Injectie-tank heeft er waarschijnlijk (geen idee eigenlijk) maar 1 aan de onderkant: retour. Aanvoer gaat dan via de opvoerpomp in de tank.

Zowel aanvoer als retour zitten aan de bovenkant van de tank.

Michiel86c
31-01-2005, 10:15
idd draadje aanleggen voor de opvoerpomp en je kan hem gewoon gebruiken. Maar.. je kan een carb-tank ook gewoon gebruiken voor een injectieblok. Joscha heeft alleen de brandstofpomp aangesloten zonder de opvoerpomp en dat werkt ook prima.

serge pot
03-02-2005, 20:04
idd draadje aanleggen voor de opvoerpomp en je kan hem gewoon gebruiken. Maar.. je kan een carb-tank ook gewoon gebruiken voor een injectieblok. Joscha heeft alleen de brandstofpomp aangesloten zonder de opvoerpomp en dat werkt ook prima.
waarmee denk je dat bij mij de carbs mee gevoed wordt? ;)

Michiel86c
05-02-2005, 20:32
waarmee denk je dat bij mij de carbs mee gevoed wordt? ;)

Joscha EN Serge dus :p

FMA
08-02-2005, 08:54
strak werk!
al die punten komen angstvallig bekend voor :)
heb dit weekend ook aan m'n accubak zitten lassen, lastig karweitje

Mister Cool
08-02-2005, 10:07
René, als eerste ermee gaan rijden, als winter/woon/werk sloep.
(waar ik 'm inmiddels ook al voor gebruik.)
daarna zie ik nog wel wat ik er nog meer mee ga doen.
Ik heb wel nog plannen, maarja dat gaat dan weer ten kostte van mijn andere project(en).
Ik denk dat ik 'm in het voorjaar nog ga velagen en ik ga de originele stalen velgen verbreden naar ongeveer 6 tot 6 1/2 inch (veel breder kan ik niet gaan, heb ik al uitgemeten.)
alleen nog ff uitzoeken welke maat banden ik hiervoor ga gebruiken.
Het liefst zó, dat de hielen van de band iets schuin komen te staan t.o.v. de velg, om het aanlopen van de band in het binnenscherm te voorkomen tijdens het inveren, wat zowiezo al een probleem is bij een steilheck als je bredere velgen gaat monteren, daarom maak ik ze ook zelf.

Dat zou er dan ongeveer zo uit moeten gaan zien:

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11252&mode=normal

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11253&mode=normal

En misschien dat ik er nog een snellere motor voor ga maken.
Ik heb nog een 1300 HH blok en ik heb ook nog ergens een bijna nieuwe schrick nokkenas liggen en en en ...................ik dwaal weer af.

Dus eerst maar 's met deze gaan rijden en dan zorgen dat de carrosserie van m'n polo 1 afkomt, dan zien we wel weer verder. :)

die velgen polijsten en de zwarte kapjes effetjes flink mooi zwart maken :D

Ron polo1f
08-02-2005, 21:12
die velgen polijsten en de zwarte kapjes effetjes flink mooi zwart maken :D
het zijn stalen velgen....

serge pot
09-02-2005, 09:23
idd succes :D

patrick 86c
09-02-2005, 23:25
chroom spray gebruiken,kan best mooi worden.