PDA

View Full Version : Velgen wassen (Hoe en wat)


Rickom89
04-12-2010, 15:31
Hoi forumgebruikers,

Ik dacht ik open eens een verhaaltje over het reinigen van de velgen. (hoe het dus wel moet) Ik rijd zelf een Golf 5 GTI 2008. Mijn auto is altijd netjes schoon en dat probeer ik zo te houden.

Af en toe zie ik mensen rijden met prachtige auto's met topvelgen eronder maar dan zijn de velgen maar half schoon of niet. (rest van de auto dan meestal ook niet, zonde) Veel mensen doen niet de binnenkant van de velgen en over halen alleen een borstel over de buitenkant heen en stoppen er dan mee.

In dit forum wil ik laten zien hoe het wel moet en welke producten naar mijn ervaring een aanrader zijn en welke niet.

Ik hoop dat ik jullie daardoor wat geld kan besparen. Ik heb namelijk al meer dan 100 euro aan meerdere producten uitgegeven terwijl er van al die dingen een aantal maar echt fijn en goed werken.

Hopenlijk kan ik jullie beetje een idee geven doormiddel van foto's met tekst en uitleg. Hier ga ik nog mee bezig ga eerst even uitzoeken hoe ik foto's op dit forum kan plaatsen.

Rickom89
04-12-2010, 16:09
Wat heb je nodig voordat je je velgen gaat reinigen:

- 1 of meer emmers.
- Stevige spons.
- Velgenreiniger.
- Autoshampoo.
- Velgenborstel.
- Tuinslang (voor afspoelen)

Ik doe altijd eerst mijn velgen voordat ik de rest van mijn auto doe. Dit omdat ik op mijn knieen moet werken. De grond is dan nog droog. Werk daarom als je op een afrit staat eerst de wielen welke het laagste staan. Zo stroomt je water niet naar de kant waar je de velgen nog moet doen en blijven je knieen droog.

Vul een emmer met heet water. Gooi er een hoeveelheid autoshampoo in en maak het schuimig door je tuinslang met harde straal erin te zetten. Zo koelt het water gelijk af zodat je je handen erin kunt doen. Houd wel een warm/hete temperatuur. Dan werkt je shampoo het beste en laat het vuil beter los.

Spuit je velgen aan de binnen en buiten kant goed nat met de tuinslang.

Spuit je velgen aan de binnen zijde en buitenzijde goed in met velgenreiniger.
Laat dit even een minuutje intrekken.

Pak je velgenborstel. Doop de borstel in je emmer met sop. Haal de borstel goed door de velg heen. Recht, schuin etc. Ververs je borstel regelmatig in de emmer met sop. Ga door totdat de gehele binnenkant schoon is.

Pak een spons en doe de buitenkant van de velg. Laat de shampoo lekker schuimen dat maakt het beste schoon. Pak een kwastje of een borsteltje en doe de velgrand en de naafkapjes en smalle delen van de velg.

Als je hier mee klaar bent spuit je velg en de schijven goed af met veel water.

Jan-Jelle
04-12-2010, 16:30
Opzich goed, alleen met velgenreiniger moet je echt heel goed oppassen, iets te lang in laten trekken en je blanke lak komt er zo af. Zelf doe ik de velgenreiniger in een emmertje, klink water erbij, en een kwast, en gewoon met de kwast de hele velg doen en dan goed afspuiten.
Tip: Niet met je gezicht te dicht bij (pure) velgenreiniger komen, de geur is verschrikkelijk en kan leiden tot beschadiging van je neus(net als ammoniak)

Rickom89
04-12-2010, 16:36
De reinigers die ik aanraad op een rijtje met tekst.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QJNDXH7N.jpg

De velgenborstels die ik heb gekocht en welke ik wel en niet aanraad.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O7T3MCP8.jpg

Hier zie je de borstels die ik heb naast elkaar.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VQCBCDDF.jpg
De gele borstel heb ik nog niet gebruikt. Denk ook niet dat die nog gebruikt gaat worden want de EZ Detail is echt een toppertje.

De EZ Detail en de Daytona borstels zijn ook zeer geschikt voor het reiniger van de motorruimte en je motorfiets of brommer.

Hier zie je de Turtle Wax ICE velgenreiniger met het handige borsteltje los.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BATG88WX.jpg

T.C.Z.L
04-12-2010, 16:39
Paar opmerkingen:
- Gebruik 2 emmers, 1 waarin de shampoo zit en 1 waarin je steeds je washmitt en kwast kan uitspoelen. Zo zorg je ervoor dat je schone shampoo gebruikt en niet steeds vervuiling mee terugneemt op de velg.
- Gebruik een washmitt en geen spons! Een spons veroorzaakt swirls.
- Zorg ervoor dat je velgenreiniger zuurvrij is. (bv. Valet Pro Bilberry)
- Je velgen kun je nadat ze helemaal schoon zijn beschermen/waxxen met een (speciale velgen)wax. Bv. Poorboys wheel sealant.
Persoonlijk vind ik op zilveren velgen ook de Chemical Guys Jetseal 109 goed werken!
Dit zorgt ervoor dat remstof niet zo snel hecht op de velgen en dat de velgen makkelijker schoon te maken zijn met alleen een sopje ( zo hoef je dus niet elke keer een velgenreiniger te gebruiken).

Tip: Je kan eventueel een beschermbril opzetten, dit omdat je met reinigers werkt die schadelijk kunnen zijn voor je ogen.

Rickom89
04-12-2010, 18:34
Het wassen in beeld met een foto illustratie.

De velg aan het begin. Nu is hij nog vies.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MQORD3IT.jpg

Velgen reiniger er op spuiten, ook goed de binnenkant van de velg doen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QLAG3CPM.jpg

Met de borstel de binnenkant goed schrobben.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YWO6GNIJ.jpg

Na de binnenkant goed de buitenkant doen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-X46ZDEMN.jpg

Daarna als laatste goed afspuiten.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SW7GJI6F.jpg

Daarna ben je in principe klaar. Je kan er altijd nog voor kiezen om je velgen te behandelen met glans of wax producten.

Denk ook eraan dat je de velgenreiniger niet te lang laat zitten. Dat kan schade veroorzaken (staat op de verpakking ook met instructie).

Rickom89
04-12-2010, 18:38
Opzich goed, alleen met velgenreiniger moet je echt heel goed oppassen, iets te lang in laten trekken en je blanke lak komt er zo af. Zelf doe ik de velgenreiniger in een emmertje, klink water erbij, en een kwast, en gewoon met de kwast de hele velg doen en dan goed afspuiten.
Tip: Niet met je gezicht te dicht bij (pure) velgenreiniger komen, de geur is verschrikkelijk en kan leiden tot beschadiging van je neus(net als ammoniak)

Hoi Jan Jelle, je reageerde al voordat ik me forumpje helemaal af had:D! Haha, geef me de kans... Maar is bekend. Staat ook op de verpakking van de producten. En met je kwast je hele velg doen:P Hoelang ben je dan bezig met een velg? Doe je alleen de buitenkant dan of ook de binnen kant? Thnx voor je tips BTW. Kunnen met zijn allen niet genoeg ervaringen delen toch:D!

Rickom89
04-12-2010, 18:41
Paar opmerkingen:
- Gebruik 2 emmers, 1 waarin de shampoo zit en 1 waarin je steeds je washmitt en kwast kan uitspoelen. Zo zorg je ervoor dat je schone shampoo gebruikt en niet steeds vervuiling mee terugneemt op de velg.
- Gebruik een washmitt en geen spons! Een spons veroorzaakt swirls.
- Zorg ervoor dat je velgenreiniger zuurvrij is. (bv. Valet Pro Bilberry)
- Je velgen kun je nadat ze helemaal schoon zijn beschermen/waxxen met een (speciale velgen)wax. Bv. Poorboys wheel sealant.
Persoonlijk vind ik op zilveren velgen ook de Chemical Guys Jetseal 109 goed werken!
Dit zorgt ervoor dat remstof niet zo snel hecht op de velgen en dat de velgen makkelijker schoon te maken zijn met alleen een sopje ( zo hoef je dus niet elke keer een velgenreiniger te gebruiken).

Tip: Je kan eventueel een beschermbril opzetten, dit omdat je met reinigers werkt die schadelijk kunnen zijn voor je ogen.

Hoi TCZL, ik gebruik altijd een spons. Nooit swirls gezien. Maar mijn velgen zijn gewoon stock GTI 5 velgen. Ik gebruik wel altijd velgenreiniger. Zou zonder kunnen maar dan moet ik net even langer schrobben. Voor het gemak is het wel lekker werken. Thnx voor je tips BTW. Kunnen met zijn allen niet genoeg ervaringen delen toch:D!

Jan-Jelle
04-12-2010, 19:29
Hoi Jan Jelle, je reageerde al voordat ik me forumpje helemaal af had:D! Haha, geef me de kans... Maar is bekend. Staat ook op de verpakking van de producten. En met je kwast je hele velg doen:P Hoelang ben je dan bezig met een velg? Doe je alleen de buitenkant dan of ook de binnen kant? Thnx voor je tips BTW. Kunnen met zijn allen niet genoeg ervaringen delen toch:D!

Ik kraak je niet af ofzo hoor;) met de kwast en velgenreiniger heb je de velg binnen 1 minuut schoon, dan natuurlijk niet de binnenkant.. probleem is dat je bij een hoop wielen niet bij de binnenkant kunt, dus het ook nauwelijks ziet.. het binnenin schoonmaken is overigens wel het behoud van je wielen...

Rickom89
04-12-2010, 23:03
Ik kraak je niet af ofzo hoor;) met de kwast en velgenreiniger heb je de velg binnen 1 minuut schoon, dan natuurlijk niet de binnenkant.. probleem is dat je bij een hoop wielen niet bij de binnenkant kunt, dus het ook nauwelijks ziet.. het binnenin schoonmaken is overigens wel het behoud van je wielen...

Hoi, de EZ Detail is dan misschien een aanrader voor je. Die kan door gaatjes ter grootte van een 50 cent muntje door de zachte haren. Dan kan je daarachter toch ook goed schoonmaken. En ik voelde me niet afgekraakt hoor, jammere van tekst is dat je geen emotie of gezichtsuitdrukking kan meelezen.

Richard
04-12-2010, 23:09
radiatorkwast en dasty..ben je voor een paar euro klaar. de gepolijste hoogglansverdichte velgen water en zeep( maar staat op dit forum al genoeg over)

FEMME
05-12-2010, 11:16
Wij gebruiken Slopsema total car care velgenreiniger, en ik hoef zeer zelden een kwast of iets dergelijks te gebruiken.. Super spul voor normale lichtmetalen velgen.

Ivo's
06-12-2010, 14:23
of gewoon goed in de (bij voorkeur velgen-)wax en GEEN velgenreiniger meer nodig!
warm water met een beetje normale autoshampoo volstaat...

René
06-12-2010, 17:04
Velgen poetsen met Rimwax van Smartwas en je hebt geen velgenreiniger meer nodig. Kan gewoon met hetzelfde sopje als je de auto zelf wast.

PuttenMKII
12-01-2011, 23:29
meguiars velgenborstel kan ik je afraden, bij m'n oude werk verkochten we ze en klanten kwamen steeds terug dat de steel afgebroken was

MartinGT
13-01-2011, 11:54
radiatorkwast en dasty..ben je voor een paar euro klaar. de gepolijste hoogglansverdichte velgen water en zeep( maar staat op dit forum al genoeg over)

Werk al jaren uitstekend :thumbup: Wel de velgen zo af en toen in de was zetten inderdaad. :)

Rickom89
15-01-2011, 13:59
meguiars velgenborstel kan ik je afraden, bij m'n oude werk verkochten we ze en klanten kwamen steeds terug dat de steel afgebroken was


Ja dat had ik met die blauwe borstel op een gegeven moment ook. De EZ detail dan. Die werd naarmater je hem gebruikte ook slapper in de steel. Grote ergenis. Maar was resultaat was dan wel weer top...