PDA

View Full Version : problemen 16V tdi's


MauSeR35
11-01-2011, 22:54
Hallo,
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een andere auto, ik zou graag iets met een tdi hebben en nu heb ik een paar interessante gezien. Maar... nu lees ik vooral op audiforum nogal wat horrorverhalen over de 16V tdi's van 140 pk, oliepompen en pd's zouden regelmatig kapot gaan en daarbij ook hele cilinderkoppen afschrijven. Na 2005 zouden ze beter zijn, maar dat is bij audi, gebruikt de rest van Vag soms niet iets later dezelfde techniek?
Wie kan mij hier iets meer over vertellen, bouwjaren die het erg hebben, welke types etc? En of er nog meer "kwaaltjes" bekend zijn die veel kosten. (2 massa vliegwiel weet ik al)
Al vast bedankt
Maurice

MauSeR35
12-01-2011, 12:54
Niemand?

Larsv5
12-01-2011, 13:30
Volgens mij is dat een kwestie van onderhoud en de manier hoe er mee gereden is. Een bekende van mij heeft een A3 2,0 tdi van 2004 en heeft onder tussen ook al aardig wat KMtjes er op staan en heeft geen van deze problemen gehad, het enigste is dat als die voor een onderhouds beurt ging dat de kosten wat aan de hoge kant waren (maar dat wist die natuurlijk ook op voor hand).

Is een 1,9 TDI 130 PK met 6 bak niets dan, volgens mij zijn die minder duur in aanschaf en deze kan je prima chippen (spreek uit ervaring)

Succes met de zoektocht.

Turbo-Variant
12-01-2011, 13:34
Schijnen inderdaad redelijk veel problemen te hebben met pompverstuivers, oliepompen en balansassen.

Welke bouwjaren of motorcodes dit betreft durf ik je niet te zeggen.

MauSeR35
12-01-2011, 14:35
130pk 1.9 is idd ook leuk maar nog niet zo makkelijk te vinden eigenlijk. Kilometers zijn geen probleem maar ik wil ze er wel zelf op zetten voor het grootste deel ;) en ik vind dat een diesel toch wel zonder revisies tegen de 4 ton moet kunnen halen.

Turbo-Variant
12-01-2011, 18:31
Dan zou ik op zoek gaan naar een 1.6d van een Golf 2.

Blok van zo'n jonge TDI zal die 4 ton vast wel draaien. Veel randapparatuur(pompverstuivers, HD-pomp bij commonrail enzovoort) haalt dit niet, en zorgt ervoor dat zo'n blok al enkele keren economisch total-loss geweest is tegen de tijd dat de 4 ton erop staat.

MauSeR35
12-01-2011, 18:47
Hmm jammer maar een 1.6 is me toch ook weer te ver terug in de tijd.
Als het maar niet na 80dkm stuk is ofzo.
Ik zit meer met de problemen van de pompverstuivers die in de kop zouden slaan/slijten omdat er rek op de bevestigings bouten komt, schijnt je je kop te kosten. En dat gebeuren met de balansassen/oliepomp combinatie, vooral die met kettingaandrijving schijnen snel stuk te lopen en er zou een "geheime" terugroep actie voor geweest zijn onder code 13d7 ofzo??? en toen zouden ze die aandrijving veranderd hebben bij de betreffende modellen.
Ik moet wel zeggen dat ik die klachten tot nu toe alleen op audiforum ben tegengekomen en dat het volgens mij alleen A4 en A6 en zijn die in dat topic staan. De auto's die ik op het oog heb zijn van rond eind 2005 tot half 2006 en gebaseerd op het platform van o.a. de Golf5.

Turbo-Variant
12-01-2011, 19:36
Ik heb al genoeg gezeur gehoord bij de Passatjes, en dat is Golf 5 platform.

Ook die zijn dus niet gevrijwaard van problemen vrees ik. :(

De Pul
12-01-2011, 19:41
oliepomp/balansas problemen komen zeer geregeld voor.verder is de pompverstuiverbevestiging veel te licht uitgevoerd waardoor de cilinderkop en verstuivers inslijten.
ook scheuren bij wat ruwere berijders de cilinderkoppen in de inlaat,waardoor alle kvs door de uitlaat het blok verlaat.
elektrisch;geregeld mankementen aan de milieu-troep die eropzit.
verschildruksensor,smoorklep,gloeibougies[ja die gloeien bijna constant],roetfilter geeft veel gezeik etc,etc.
kortom,problemen alom,ik vind het waardeloze zooi.
enige wat er leuk aan is is de hoeveelheid overuren die ik er op moet maken.

MauSeR35
12-01-2011, 19:43
Ja, nou dan ga ik maar voor een 1.9 denk ik, die lijken iets betrouwbaarder. Dan maar wat meer vervuiling en een chiptuning voor wat extra power.

Johan1982MK1
12-01-2011, 20:36
Vaak als de klepstoters stuk zijn of tikken, en je rijdt er te lang mee door dan slaan de pompverstuivers in.. en dan kan het snel einde cilinderkop zijn..
Oliepompen tot 2005 zijn vaak stuk..

Die 16v diesels kan je trouwens wel lekker lang doortrekken.. :))

Voor de rest volgens mij weinig problemen..

patjetta
12-01-2011, 21:20
Een gechipte 1.9tdi ook vind ik.
Ik zou gaan voor een 1.9 130 pk dat zijn zoals ik hoor erg betrouwbare blokken.

MauSeR35
13-01-2011, 14:11
Zal toch een 105pk met chip worden dan.. 130pk was er volgens mij niet meer in de mk5..
Of ik moet een wat oudere auto kunnen vinden met acceptabele prijs/km/algehele staat...t moet iig een jaartje of 8 mee kunnen en ongeveer 2ton...

joostvw
13-01-2011, 14:21
Gaat de GTI eruit Maus? Jammer!
maar zoek je nu een MK5 of een Audi van dezelfde bouwjaren?
MK5 is er toch weer in GTD uitvoering? of is dat de mk6?

Nick_J
13-01-2011, 20:41
Zal toch een 105pk met chip worden dan.. 130pk was er volgens mij niet meer in de mk5..
Of ik moet een wat oudere auto kunnen vinden met acceptabele prijs/km/algehele staat...t moet iig een jaartje of 8 mee kunnen en ongeveer 2ton...

De 105 pk versie heeft ook zo zijn zwakkeplekken. Als je hem wilt chippen naar +/- 130 pk loop je al snel tegen het probleem dat het vliegwiel en koppeling zwak zijn. Gaan snel stuk. Dan zou je voor een luttelle €1150 tegen aan gooien dan heb je 1 delig vliegwiel en versterkte sachs koppeling incl. chip op maat. 140 a 150 pk.
Voor meer info zou je eens kunnen bellen met JB autoservice in Dieverbrug.

Johan1982MK1
13-01-2011, 21:09
De 105 pk versie heeft ook zo zijn zwakkeplekken. Als je hem wilt chippen naar +/- 130 pk loop je al snel tegen het probleem dat het vliegwiel en koppeling zwak zijn. Gaan snel stuk. Dan zou je voor een luttelle €1150 tegen aan gooien dan heb je 1 delig vliegwiel en versterkte sachs koppeling incl. chip op maat. 140 a 150 pk.
Voor meer info zou je eens kunnen bellen met JB autoservice in Dieverbrug.


Klopt, koppeling en vliegwiel is vaak lichter..

Larsv5
13-01-2011, 21:41
Persoonlijk zou ik dan toch gaan voor een 130 pk TDI en dan wel met 6 bak. Het voordeel is dat je bak zeker tot 400 NM koppel aan kan (mits de auto gewoon netjes is bereden natuurlijk).

Ik heb de mijne toen ook laten chippen en het reed als een speer, en ook zuinig op de snelweg, laatste vakantie heb ik een gemiddelde van 1 op 17 met stads verkeer, snelweg, file en bergen.

MauSeR35
14-01-2011, 00:01
Gaat de GTI eruit Maus? Jammer!
maar zoek je nu een MK5 of een Audi van dezelfde bouwjaren?
MK5 is er toch weer in GTD uitvoering? of is dat de mk6?

Mischien als ik iets fatsoenlijks tegenkom maar t zou wel eens kunnen zijn dat het geen vag meer is want ik vind het huidige aanbod redelijk zwak mbt de kwaliteit en wat je er voor moet dokken...

joostvw
14-01-2011, 01:26
Ook niks in de audi stal?
Naar mijn mening heb je een hele mooie mk3 onder je kont, en vind ik het zonde als hij weg gaat. Maarja, de keus is natuurlijk niet aan mij.
En dat de 16v tdi slecht is wil niet zeggen dat alle TDI's slecht zijn he.

MauSeR35
14-01-2011, 09:12
Audi schiet ook niet op, hangt dezelfde bagger in voor meer geld... Dat ze niet eens meer een fatsoenlijk vliegwiel kunnen bouwen is toch wel heel erg triest of niet dan!? dat er af en toe een gloeispiraal of wat verstuivers geisseld moeten worden kan ik mee leven maar de rest is gewoon slecht ontwerpen en niet testen, anders kom je er op tijd achter, of niet dan?

De Pul
14-01-2011, 10:15
Vaak als de klepstoters stuk zijn of tikken, en je rijdt er te lang mee door dan slaan de pompverstuivers in.. en dan kan het snel einde cilinderkop zijn..

correctie,overleden/tikkende stoters zijn gevolg van ingeslagen PD's,die lekken diesel in het carter waardoor de olie dunner word en z'n smeerkwaliteit verliest.

joostvw
14-01-2011, 14:45
Audi schiet ook niet op, hangt dezelfde bagger in voor meer geld... Dat ze niet eens meer een fatsoenlijk vliegwiel kunnen bouwen is toch wel heel erg triest of niet dan!? dat er af en toe een gloeispiraal of wat verstuivers geisseld moeten worden kan ik mee leven maar de rest is gewoon slecht ontwerpen en niet testen, anders kom je er op tijd achter, of niet dan?


ik weet dat je dat massavliegwiel van een golf 4 gewoon kan vervangen voor een normale van een 1Z motor bijvoorbeeld (golf3) maar of dit bij de golf 5 nog steeds zo is durf ik niet te zeggen.
waarom zoek je geen nette golf 4 tdi?
die dingen zijn ook flink in prijs gezakt de laatste tijd.
mn broer heeft nog een nette staan ;)

MauSeR35
14-01-2011, 15:16
Als ik nu iets nieuwers koop moet t wel nut hebben, meeste mk4 tdi's die te koop staan staan over de 3 ton, dat heeft ook geen nut, buiten dat je tenminste weet dat ze dat gehaald hebben...En dan zit je weer met een ouwe bak. Hou de Golf 3 maar totdat ie uitelkaar is gerot denk ik.

DÁ-BRT
14-01-2011, 15:16
Ik heb een BKD 2.0 16v (PD) staan om om te gaan bouwen naar mechanische injectie.

Wat ik gevonden heb op TDIclub.com is dat de cilinderkoppen van die motoren niet goed zijn en snel scheuren. Hierdoor druk op het koel circuit.

Gietstuk van de cilinderkop met onderdeel nummer met aan het einde een A is de eerste generatie en vroeg of laat krijg je hier dit probleem mee.

B is al beter, maar komt nog voor en nu is er de C.

Verder is zit het vol in de cilinderkop:

http://www.zwalve.eu/d/3649-2/BKD-100125-AEZ_006.JPG (http://www.zwalve.eu/v/Smoketail+Supplies/Polo+6N+1900D/BKD/)

MauSeR35
14-01-2011, 15:38
Zit best vol idd.
Waar staat dat nummer ergen? En is dat te zien als de motor er in ligt?

Spierings
14-01-2011, 18:37
Ik heb een BKD 2.0 16v (PD) staan om om te gaan bouwen naar mechanische injectie.

Effe offtopic ;)

Een pompverstuiver ombouwen naar mechanische ?? hoe wil je dit gaan doen ? ?
Is een andere motor pakken niet makkelijker ? ?

MauSeR35
14-01-2011, 18:44
Ik ben ook wel benieuwd, maar de off-topic is niet erg anders wordt het helemaal een sacherijnig topic. :D

DÁ-BRT
17-01-2011, 14:35
Effe offtopic ;)

Een pompverstuiver ombouwen naar mechanische ?? hoe wil je dit gaan doen ? ?
Is een andere motor pakken niet makkelijker ? ?

Ja, die discussie heb ik ook gehad met anderen, waarom? Omdat ik het kan en benieuwd ben hoe dat loopt. Ik verwacht niet dat die ooit zo mooi loopt als een electronische.

voor alsnog eerst de combi tussen mijn ARL en ASV motor maar af bouwen en in de Jetta hangen. Verwacht dat die over een maand ongeveer loopt.

steven16v
17-01-2011, 15:17
Als ik nu iets nieuwers koop moet t wel nut hebben, meeste mk4 tdi's die te koop staan staan over de 3 ton, dat heeft ook geen nut, buiten dat je tenminste weet dat ze dat gehaald hebben...En dan zit je weer met een ouwe bak. Hou de Golf 3 maar totdat ie uitelkaar is gerot denk ik.

Dit probleem heb ik dus ook al. Heb zelf ook een golf 3. Maar dan benzine. En ik heb een diesel nodig. Zit zelf ook te twijfelen over een golf 4. Maar ben er nog niet helemaal uit.

MauSeR35
17-01-2011, 16:03
Mijn Golf 3 drinkt ook benzine (16V GTI), maar ik ben een beetje teleurgesteld in de kwaliteit van het huidige VAG (diesel) aanbod. Vandaar dat ik mijn Golf maar op ga rijden. Hopelijk krijg ik een auto van de zaak tegen de tijd dat ie echt op is, dan boeien de onderhoudskosten me iets minder ;)

Pewi Vwteam
17-01-2011, 17:07
ik rij zelf ook golf5 105 pk tdi vliegwiel was ook kapot, zoek ff een vliegwiel van een golf3 tdi van de 1z of ahu en koppelingsset van sachs er bij ben je voor 300 euro klaar mits je het zelf kunt vervangen.

steven16v
17-01-2011, 17:18
ik rij zelf ook golf5 105 pk tdi vliegwiel was ook kapot, zoek ff een vliegwiel van een golf3 tdi van de 1z of ahu en koppelingsset van sachs er bij ben je voor 300 euro klaar mits je het zelf kunt vervangen.

Mits je het zelf kunt vervangen en een dag de tijd hebt of zo ja. Maar dat hoort toch niet dat dat spul allemaal zo snel kapot gaat.

Ik wil een diesel kopen omdat ik veel kilometers moet rijden. En dan wil ik niet elk half jaar onder de auto liggen te sleutelen.

Ik weet wel dat je ook een beetje geluk moet hebben met een auto maar als dat spul zo vaak kapot gaat dan kun je inderdaad eens verder kijken dan alleen VAG.

Pewi Vwteam
17-01-2011, 18:52
inderdaad ze hadden dat 2 massa vliegwiel nooit uit mnoeten vinden, dikke meuk heb ondertussen al 3 golfjes 5 voorzien van een vast vliegwiel. let op dit kan enkel bij een 5 bak, een 6 bak gaat dit niet fijn vinden wat ik gehoord heb breekt de balans as in de versnellingsbak van een 6bak, koppeling wissel 2,5 a3 uur werk mist een brug en goed gereedschap.

De Pul
17-01-2011, 18:54
ik wil nog wel zeggen,dat alles staat of valt met de behandeling door vorige eigenaar[en].
heb zelf al heel wat t5 2.5tdi's [axe en axd blokken] onder het mes gehad die gewoon gaar waren met 100000km,maar heb ook mensen in 'n kennissenkring met zo'n zelfde bus die gewoon van beurt naar beurt tokkelen zonder dat er een sleutel aan het blok gezet word.[1 heeft er zelfs al 250k opstaan inmiddels]ligt er gewoon aan hoe er mee omgegaan word.........

VeeDubber
17-01-2011, 20:22
Ik moet zeggen dat het beeld wat in dit topic wordt geschetst in mijn ogen zwaar overdreven is. Ik zal niet zeggen dat er niks stuk gaat, maar het is ook weer niet alsof 80% kapot loopt. Hetgeen wat hier nu gezegd wordt over de 16v TDI''s werd in de eerste jaren ook over de PD's geroepen, deze worden hier nu als veel betrouwbaarder aangeduid (en ja ik weet dat daar ook evolutie in is geweest).

Ik ga mee in de laatste post van De Pul, zo kijk ik er zelf ook tegen aan: Ga gewoon kijken naar een auto en vorm je een beeld van de auto maar ook van de persoon welke er mee gereden heeft. Een auto welke met liefde en plezier is bereden zal je veel minder snel in de steek laten. Laat je niet leiden door al die indianenverhalen over wat er allemaal wel niet stuk kan gaan. Als je daar op af moet gaan kun je geen 1 auto kopen!

MauSeR35
18-01-2011, 10:01
Ja daar heb je natuurlijk een punt. Het valt me alleen tegen dat het relatief vaak voorkomt dat een essentieel onderdeel als een oliepompunit zo snel stuk gaat. Dat blijft in mijn ogen gewoon een R&D/test fout..
Nou ja ik zie het wel, voorlopig blijft mijn GTI nog even. Eerst maar eens kijken voor een andere job..

patjetta
04-02-2011, 21:45
Je kan altijd nog het beste een ouderwetse diesel hebben.
Een 1.6 ofzo die blijven gaan ze starten ijgelijk altijd wel en kunnen met gemak 5 ton lopen.