PDA

View Full Version : Sterke/stijvere motorsteunen Golf 1


René
19-01-2011, 13:41
Ik ben wel benieuwd of er ook stijvere motorsteunen bestaan voor een Golf MK1. Had al op de site van Claus von Essen poly-urethane inserts gevonden, maar bestaat er niet meer? Complete poly-urethane bussen? Of iets anders?

Welke rubbers/bussen hebben de mannen met de 1.8T/G60/16V in hun MK1...of de MK1-racers...... en hoe houdt dit zich?

http://i288.photobucket.com/albums/ll188/gtipix2/radiatorwork007.jpg

:)

Marcski
19-01-2011, 13:50
claus von essen levert niet alleen inserts, maar ook de "gewone" rubbers met een hogere shore-waarde.
Ik had ze ook een tikkeltje stijver besteld, moet die abf motor met 02a alleen nog steeds inbouwen :D

René
19-01-2011, 14:11
Had ik ook gezien ja, maar wat houdt dat "hogere shore" precies in?
En is dat beter dan origineel met PU-inserts?

LRR
19-01-2011, 14:16
Ik voel een nieuw project aankomen......

René
19-01-2011, 14:19
Geloof het of niet, maar ik ga toch echt de Lupo klaar maken Fred ;)

steven16v
19-01-2011, 14:28
Ik heb originele sirocco 16v rubbers in mijn golf 1 met 16v motor zitten. En die heb ik 'vol' gekit met raamrubber kit waardoor ze ook stijver worden.

René
19-01-2011, 14:32
En hoe bevalt het rijden met die rubbers Steven? Blijft het blok een beetje mooi op z`n plek liggen bij gas erop en eraf?

Zijn Scirocco 16V rubbers anders dan normale MKI rubbers?

René
19-01-2011, 14:40
hmm...dit is ook interessant:

http://www.mr2sc.com/websites/tech/SolidMounts1.htm

En op het suzuki-forum staat dat dit bedrijf: http://www.polyservice.nl/ het verkoopt voor ongeveer 40 euro per 2L

René
19-01-2011, 14:40
http://www.suzukituningclub.nl/forum/showthread.php?tid=1557

Marcski
19-01-2011, 14:44
Had ik ook gezien ja, maar wat houdt dat "hogere shore" precies in?
En is dat beter dan origineel met PU-inserts?

http://en.wikipedia.org/wiki/Shore_durometer
PU heeft dus ook een shore-waarde.

Ik heb vorig jaar Claus gewoon een mailtje gestuurd wat mijn plannen en toepassing waren en hij heeft toen een set voor me samengesteld met verschillende waardes.
Zeker omdat een abf en 02a zwaarder zijn, maar ik geen comfort wilde verliezen leek me dat wel een goed idee

René
19-01-2011, 14:45
http://www.polyservice.nl/PU-Rubber-PS-160--2-kg-set-p-16525.html

sciroccoGTII
19-01-2011, 16:57
Met die PU inserts vond ik zelf geen pretje om mee te rijden voor daily trilt allemaal gigantisch resonerend door...Dieselrubbers zijn ook stugger bij mijn weten.

Rallye-VR6t
19-01-2011, 17:30
In den beginne heb ik gereden met de scirocco 16V steunen set. Deze is zeggen ze sterker dan de gewone 8V GTI.
Binnen 1500km had ik een nieuwe steun aan fladeren liggen met de G60.
Dat koste een spaghettie spruitstuk :(

Daarna de hele motoruimte aangepast. Met hele andere steunen waarbij alle Golf 1 steuntjes zijn verdwenen.
Inmiddels zijn we jaren verder, nog steeds geen centje pijn.

René
19-01-2011, 17:44
En wat voor steunen heb je nu?

Ik ben namelijk van plan om MK1 steunen te gaan gebruiken voor de Lupo 1.8T. Deze zijn namelijk veel eenvoudiger te maken, zijn lang niet zo lomp en -ook niet onbelangrijk- scheelt het heel, héél veel geld vergeleken met de MK4 steunen van VF Engineering (bijna 700euro voor een complete set).

En aangezien ze het in de rallysport ook gebruikten op de MKII moet dat wel iets zeggen over de constructie van deze vorm van motorophanging.

Alleen gebruiken ze andere rubbers:

http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj2.9/IMG_1921.jpg

http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj_9/Support_Boite_Debut.jpg

Alleen de achterste steun wordt anders....ook als in de rally:

http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj3.0/IMG_3674.jpg

Dat is het plan dus. Maar omdat ik wel eens verhalen had gelezen over gescheurde rubbers ( ;) ), wil ik graag weten of er ook andere rubbers te koop zijn :)

staande golf
19-01-2011, 17:51
700 euro voor een setje motorsteunen :screwy: . wat een geld!

René
19-01-2011, 17:56
Nog een plaatje van de motorsport steunen:

http://i899.photobucket.com/albums/ac193/daved96/mount1.jpg

René
19-01-2011, 17:58
En bij een andere Motorsport MKII

http://i260.photobucket.com/albums/ii22/nog986/P6250257.jpg

http://i74.photobucket.com/albums/i273/Chris_Eyre/VW%20Motorsport/Mk2/P6250256.jpg

René
19-01-2011, 18:05
Seat Ibiza Kitcar:

http://i74.photobucket.com/albums/i273/Chris_Eyre/Seat%20Sport/Ibiza/PDC_0796.jpg

René
19-01-2011, 18:06
En nog een ploatje:

http://i74.photobucket.com/albums/i273/Chris_Eyre/VW%20Motorsport/Mk3/VWMextract1.jpg

René
19-01-2011, 18:27
Hmm...die motorsport steunen lijken wel kleiner dan `t originele spul van een MK1.
Ze doen me verdacht veel lijken op een draagarmrubber.

Zou ook een optie kunnen zijn. Draagarmbussen als motorsteun...en dan Powerflex erin.

knarfmk1
19-01-2011, 18:31
Inderdaad zijn volgens mij gewoon een soort draagarm rubbers, stom genoeg zelf nog niet aan gedacht. Die inserts vindt ik namelijk ook maar een halve oplossing

René
19-01-2011, 18:35
Dat wordt weer lassen Frank ;)

knarfmk1
19-01-2011, 18:37
ben er bang voor :D

sciroccoGTII
19-01-2011, 18:43
Maar net zoals je zelf zegt in de rallysport...Comfort is daar natuurlijk geen probleem maar neem aan dat je ook wel eens een zondagmiddag op weg wil..en dan liever niet gelijk maandag bij de gyropractor zitten of bij de gehoorchirurg of zoiets. In de cross reed ik met vaste stalen steunen of met nylon steunen, je wilt dat geluid denk ik niet een tiental kilometers aanhoren neem ik aan? Ik denk dat je er vesteld van staat hoeveel geluid een motor en auto buiten de uitlaat etc. maakt. Ik zou er iedergeval heel goed over nadenken.

René
19-01-2011, 18:53
Daarom zou ik ook graag verhalen willen horen van mensen die er ervaring mee hebben :)

Er moet voor mij wel iets comfort in zitten inderdaad, maar aangezien er ook op circuits gereden gaat worden met toch wel redelijk wat vermogen, wil ik graag ook iets goeds....en van mij mag dat best wat ten koste gaan van comfort.

Rallye-VR6t
19-01-2011, 18:54
Laat je niet misleiden door de bouw van een echte motorsportkoets. Dat zijn geen rubbers maar is gewoon delrin oid. Beweegt voor geen meter. Daar wil je niet op straat mee rijden.
Maar in de Golf 1 zitten 2x VR6 baksteun massief achter en een VWM golf2 voorsteun, voor op een eigen voorbalk. Met een soort subframe.
De type 1 voorbalk wordt niet meer gebruikt.

steven16v
19-01-2011, 19:00
En hoe bevalt het rijden met die rubbers Steven? Blijft het blok een beetje mooi op z`n plek liggen bij gas erop en eraf?

Zijn Scirocco 16V rubbers anders dan normale MKI rubbers?

De rubbers zouden inderdaad sterker moeten zijn. Heb ze zelf nog nooit vergeleken met originele golf 1 gti rubbers.

Maar het blok gaat nog steeds goed heen en weer. Motor is uiteraard niet standaard meer.

Maar qua op de weg zoals ik mijn golf 1 gebruik is het wel redelijk comfort. Op de uitlaat en schroefset na.

René
19-01-2011, 19:16
Maar gaat het blok veel heen en weer?
Kan me een filmpje herinneren van de G60 van Chris (VW-speed). Dat blok stond gewoon te dansen in de motorruimte :)

René
19-01-2011, 19:29
Laat je niet misleiden door de bouw van een echte motorsportkoets. Dat zijn geen rubbers maar is gewoon delrin oid. Beweegt voor geen meter. Daar wil je niet op straat mee rijden.
Maar in de Golf 1 zitten 2x VR6 baksteun massief achter en een VWM golf2 voorsteun, voor op een eigen voorbalk. Met een soort subframe.
De type 1 voorbalk wordt niet meer gebruikt.

Aan VR6 baksteunen heb ik ook gedacht, alleen wordt het best krap op het subframe van de Lupo. En ik wou liever geen voorbalk maken..hij wordt namelijk al zwaar genoeg in de neus.

Maar heb je ook wel eens PU MK1 motorsteunen gebruikt? Of alleen origineel?

Met alu, nylon, delrin, etc bussen wil ik sowieso niet gaan rijden...dat lijkt me net ff teveel van `t goede...al zou ik mijn vriendin wel eens willen zien in zo`n vreselijk vibrerende auto :D

sciroccoGTII
19-01-2011, 19:57
Ik rij met gewoon goede (nieuwe dus geen oude uitgewerkte,gescheurde meuk) motorsteunen in mn mk1 heb enkeld het rubber vervangen voor op de voorbalk voor een PU exemplaar ivm kantelen en het daarbij horende probleem van scheurende spaghetti. Dit is gewoon heel goed te doen weinig verschil in trillinig, resonatie. Kantelen van motor is nu zeer nihil.

Rallye-VR6t
19-01-2011, 21:04
Aan VR6 baksteunen heb ik ook gedacht, alleen wordt het best krap op het subframe van de Lupo. En ik wou liever geen voorbalk maken..hij wordt namelijk al zwaar genoeg in de neus.

Maar heb je ook wel eens PU MK1 motorsteunen gebruikt? Of alleen origineel?

Met alu, nylon, delrin, etc bussen wil ik sowieso niet gaan rijden...dat lijkt me net ff teveel van `t goede...al zou ik mijn vriendin wel eens willen zien in zo`n vreselijk vibrerende auto :D

Dat PU spul is grappig maar de setup van de steunen van een golf 1 is gewoon niet goed om veel vermogen te weerstaan.
De steunen laten kantelen toe. En dat wil je niet. Daarom zag ja na de Golf 1 ook geen ronde steunen meer.
Je kunt bij een Golf 1 de steun nog zo hard maken. Maar kantelen, door het draaipunt, kan nog steeds. Op een Golf 1 zou je ook een reactiearm kunnen maken. Schijnt dat de oude Golf 1 GTI 77 (die zebra golf 1) dat ook had. Helaas heb ik alleen het schaalmodel er van.

Voor motorsport gelden andere regels. Dan moet alles snel te demonteren zijn en comfort is geen issue. Kantelen houden ze tegen door delrin oid en een reactiearm.

René
19-01-2011, 21:21
Wat bedoel je precies met een reactiearm? Ik gok op de onderste steun die op de foto`s staat op pagina 1? Dat ben ik namelijk van plan met de Lupo. MK1 steunen links en rechts en dan onder in het midden een kantelsteun die met 2 bussen tussen het subframe en het onderblok zit.

Dus wat ik dan zou kunnen doen is links en rechts origineel VW (nieuw uiteraard) en dan een reactiearm met PU bussen? Ik wil die dan maken van 2 draagarmbussen met een koker er tussen

steven16v
20-01-2011, 11:02
Maar gaat het blok veel heen en weer?
Kan me een filmpje herinneren van de G60 van Chris (VW-speed). Dat blok stond gewoon te dansen in de motorruimte :)

Te dansen in de motorruimte doet ie niet. Maar als je hem goed op toeren brengt ed. dan wil hij echt wel heen en weer kantelen.

Maar nogmaals ik gebruik hem voor op de weg. En ben ook niet iemand die 'trapt' in een auto. Dus voor mij is dit goed genoeg. Kan me voorstellen dat het voor jou op het circuit met een zwaardere motor en meer pk's en koppel niet voldoende is.

Hannibal65
20-01-2011, 12:48
Ik heb in m'n Mk1 nu een 16VG60 liggen. De voorste en de achterste rubber heb ik vervangen door een hardere rubbersoort, resultaat het blok beweegt amper met gas geven maar je krijgt er wel meer resonantie en lawaai in je carroserie voor terug.
Aangezien mijn auto nog niet helemaal rijklaar kan ik er nog niet over oordelen wat dit op langere termijn doet en of ik de rubbers terzijnertijd weer vervang door originele.

spijlbus_dot_tk
20-01-2011, 16:05
Had ik ook gezien ja, maar wat houdt dat "hogere shore" precies in?
En is dat beter dan origineel met PU-inserts?

Shore is een meeteenheid voor de stijfheid van rubber.
je hebt daar weer verschillende in Shore A/B/C
(A is zacht rubber en zo oplopend)

dit word gemeten met een speciale meetinstrument, het heeft een klein puntje wat je in het rubber moet duwen. Op de wijzerplaat geeftie aan hoeveel indrukking het puntje in het rubber heeft, in Shore. Want hoe stijver het rubber is hoe minder het puntje in het rubber kan duwen.

het is een rare meet methode. Er zitten hoge toleranties op vaak van plusminus 5 shore.

Rallye-VR6t
20-01-2011, 17:04
Ik heb in m'n Mk1 nu een 16VG60 liggen. De voorste en de achterste rubber heb ik vervangen door een hardere rubbersoort, resultaat het blok beweegt amper met gas geven maar je krijgt er wel meer resonantie en lawaai in je carroserie voor terug.
Aangezien mijn auto nog niet helemaal rijklaar kan ik er nog niet over oordelen wat dit op langere termijn doet en of ik de rubbers terzijnertijd weer vervang door originele.

Als je nog bezig bent maak maar een reactiearm onder de auto.
Heb er genoeg gezien waar de vonken van de uitlaat afkwamen tijdens het sprinten ;) En daarna zag je ze met warme handje de uitlaat fixen. :tongue:

Hannibal65
20-01-2011, 17:48
Als je nog bezig bent maak maar een reactiearm onder de auto.
Heb er genoeg gezien waar de vonken van de uitlaat afkwamen tijdens het sprinten ;) En daarna zag je ze met warme handje de uitlaat fixen. :tongue:

Je bedoelt een tussen beide draagarmen, die heb ik er tussen zitten.

Rallye-VR6t
20-01-2011, 18:14
Je bedoelt een tussen beide draagarmen, die heb ik er tussen zitten.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NPTRAZFZ.jpg

Niet helemaal.
Een voorbalk met reactieframe naar de achterkant.
Foto is genomen tijdens opbouw dus let niet op motor/spuitnevel enz. was alleen om te passen.

Johan1982MK1
20-01-2011, 21:04
Steunen van een golf 4 die op de chassisbalk staan zou dat niet wat zijn voor in een golf1? en onder die baksteun ook van een golf 4 pakken.
Dan heb je sterke steunen en toch "soepel" comfort..

René
20-01-2011, 23:01
Originele steunen van de MK4 zijn me veel te soepel. Maar het was wel eerst mijn bedoeling om dit type steunen te gaan gebruiken, maar dan de verbeterde versies (VF Engineering/Vibra-technics). Maar aangezien deze steunen zo stervensduur zijn en toch redelijk groot, ben ik op zoek gegaan naar andere steunen.

Toen ik op verschillende forums foto`s tegen kwam van motorruimtes van VAG auto`s in de rallysport, viel het mij op dat ze daar ook de MK1 style motorsteunen toepassen. Welliswaar met andere rubbers erin, maar in ieder geval dezelfde constructie. Dit was voor mij de doorslag om de MK1 steunen passend te gaan maken. Als het daar heel blijft, dan blijft het ook wel heel in een Lupo die af en toe eens op het circuit rondknort ;)

Al met al bespaar ik mijzelf hierdoor zo`n 450 euro tov bijvoorbeeld de 1.8T steunen van VF Engineering én de steunen zijn minder lomp én het passend maken van deze steunen is minder werk.

René
04-02-2011, 23:49
Skoda Fabia S1600 motor:

http://i770.photobucket.com/albums/xx346/mattway87/skoda%20museum/IMG_3440.jpg

;)

steven16v
04-02-2011, 23:56
Golf 1 steunen dus.

Je keuze al gemaakt René?

René
05-02-2011, 00:08
Jazeker! Ik heb ook al een aantal steunen binnen.
Ik ga eerst beginnen met rubberen steunen. Deze heb ik nieuw gekocht....De steun aan distributiezijde zou iets versterkt zijn is mij verteld.

Mochten ik nou de rubbers te zwak vinden, dan ga ik ze volgieten met 2k PU.
Beetje experimenteren dus :)

Ik heb ook een nieuwe steun gekocht van een MK1 bij de dealer. Hier komt dan het rubber in. Deze steun ga ik passend maken aan de 1.8T. Ook heb ik een 2e hands versnellingsbaksteun gevonden....deze ga ik dus ook aanpassen :)

Maar wanneer weet ik nog niet....moet eigenlijk ook nog genoeg doen aan de MKII...en aangezien we daarmee dit jaar naar Noorwegen gaan, vind ik dat belangrijker.....én dan heb ik nog een huis waar nog genoeg aan gedaan moet worden...

met andere woorden...er komt vanzelf wel weer een keer een update over de Lupo ;)

René
28-02-2011, 23:59
https://s-hphotos-snc6.fbcdn.net/180487_10150112948454601_281129179600_6495022_4363316_n.jpg

https://s-hphotos-snc6.fbcdn.net/184985_10150112948374601_281129179600_6495020_1989068_n.jpg

Motor komt in een rally MKII

René
01-03-2011, 00:03
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs065.snc6/167594_10150098925954601_281129179600_6313096_6440294_n.jpg

joostvw
01-03-2011, 02:21
http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj3.0/IMG_3674.jpg

ik denk dat je dmv dit stangetje al heel veel motorkanteling tegenhoud.
komt wel goed hier dus :)

maar wat je zei over volgieten met 2componenten PU, hoe moet ik dat voor me zien?
wat giet je precies vol?

las hier ook al iemand over zn rubbers opvullen met kit :screwy: bedoelen ze dan de paar kleine holtes in de rubbers?
en haalt dit dan zoveel uit?
kit is toch veel zachter dan het rubber?

René
01-03-2011, 11:09
Ligt eraan...je hebt verschillende soorten kit....maar met PU doe je in principe hetzelfde; de holle ruimtes in het rubberlager opvullen met PU

steven16v
01-03-2011, 12:19
@JoostVW

Het opvullen helpt wel degelijk hoor. Mits je de goede kit gebruikt natuurlijk. Wordt hier ook wel veel gedaan in de autocross.

René
20-09-2011, 23:00
Nog een paar foto`s gevonden op Vortex:

http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj2.9/IMG_1917.jpg

http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj2.9/IMG_1919.jpg

http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj2.9/IMG_1920.jpg

http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj2.9/IMG_1922.jpg

http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj2.9/IMG_1943.jpg

http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj2.9/IMG_1944.jpg

Laatst ook een schema`tje gelezen met VWM onderdelen. Hierin stond ook de maat van de bout die door deze motorsteunen ging....zelfde maat als die door de voorste draagarmrubbers gaat van een VW Golf MKII.

Deze week heb ik de 4 draagarmrubbers van Powerflex compleet en vrijdag worden er 4 metalen bussen gedraaid waar de rubbers in passen.

René
20-09-2011, 23:02
2.0 16V blok hierboven komt trouwens in een Golf MKII

René
20-09-2011, 23:05
http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj3.4/IMG_4231.jpg

Rooney GTI 83
21-09-2011, 11:37
Knap dat sommige mensen 3 pagina's kunnen vullen met gelul over motorsteunen. ;)

golf1gti83
21-09-2011, 11:49
Knap dat sommige mensen 3 pagina's kunnen vullen met gelul over motorsteunen. ;)

lol :rolleyes:

PimVW
21-09-2011, 11:53
De vorige eigenaar vd 1,9 DX had vaak gescheurde uitlaten ivm zwakke motorsteunen.

Ik heb toen n pvc buis op maat gemaakt en die ertussen gezet en nooit ergens last van gehad. Cheapass oplossing maar werkt goed :thumbup:

René
21-09-2011, 22:44
Knap dat sommige mensen 3 pagina's kunnen vullen met gelul over motorsteunen. ;)

Ik vind `t een best interessant onderwerp. En ik ben niet de enige, aangezien het topic inmiddels 2600 keer is bekeken ;)

jan_gti_16v
21-09-2011, 23:02
mischien een domme vraag maar als alle rubbers te "hard" worden krijg je dan geen problemen omdat de motor zijn "kantelende krachten" niet kwijt kan??

René
21-09-2011, 23:06
De motor blijft juist mooier in positie hangen door de stijvere steunen. Het enige nadeel is dat je meer vibraties overbrengt in de carosserie door de harde rubbers.

Je kan het vergelijken met een schroefset....de auto ligt strakker op de weg, maar je levert wel comfort in.

jan_gti_16v
21-09-2011, 23:14
ok ok...

weet dat bij mijn sprintscootertje uit de oude tijd waarvan ik de achterveer vervangen had door een stalen buis uiteindelijk de oren van het blok gingen scheuren...

en dit kwam omdat de motor gewoon de zwakste plek ging zoeken om toch te "kantelen"...

ok dit was bij een scooter...

maar ja vragen moet kunnen toch ;)

René
22-09-2011, 01:01
Scheelt dat polyurethaan een beetje minder stijf is dan staal ;) Maar inderdaad...als de beweging van het blok nergens kan worden opgenomen, gaat er uiteindelijk vanzelf iets scheuren.

Maar die oren van een scooter zitten toch vast aan de vario-bak? --> gietaluminium?

René
22-09-2011, 18:10
In een Rally MKII:

http://img.photobucket.com/albums/v481/tserohp/Kathy/Oneil/random027.jpg

Pewi Vwteam
23-09-2011, 21:20
zekers een interesant topic, zijn altijd leuke weetjes vind ik. goed voor de ideetjes.

Herm Schreurs
27-09-2011, 18:49
Is zeker een interessant onderwerp.
Gebruik liever de draagarmrubbers origineel dan andere inserts.
Die zijn zo stug dat er niets meer gebeurd.
Gebruikten ze bij VWmotorsport destijds ook voor alle motorsteunen!

Ps: vergeet aub alle PU rubbers die je overal tegenkomt, van draagarminsert tot motorsteun!

René
28-09-2011, 14:27
Waren dat dan originele draagarmrubbers Herm? Op de foto`s die ik hier heb, hebben ze namelijk sowieso een ander kleurtje en lijken ze van harder materiaal te zijn gemaakt.

Maar dat kunnen natuurlijk ook rubbers zijn die er later in zijn gezet.
Ik wil in ieder geval eerst de Powerflex rubbers proberen. Mocht dit te hard zijn, dan kan ik later altijd wisselen.

Heb de bussen voor de rubbers vandaag binnen gekregen...thanks Berthil!

http://farm7.static.flickr.com/6175/6192144340_bf248a6d13_b.jpg

Zo komen ze dan langs de balk te hangen:

http://farm7.static.flickr.com/6160/6192147138_0aa47585f0_b.jpg

René
28-09-2011, 19:48
Ben vandaag zover gekomen:

http://farm7.static.flickr.com/6160/6192257663_555c483b8c_b.jpg

steven16v
29-09-2011, 08:58
Ziet er goed uit! Ben benieuwd.

Richard
29-09-2011, 13:22
hee rene.. ik zag nog een lupo gti casco in dld staan van 2000. zelfde rode kleur voor 850.

iets voor je?

steven16v
29-09-2011, 13:33
Als je er echt mee het circuit op zal gaan is het geen slecht optie iets op reserve te hebben.

René
29-09-2011, 21:36
Nou, ik hoef geen casco op reserve te hebben hoor :D

J-9A-N
29-09-2011, 21:42
Nou, ik hoef geen casco op reserve te hebben hoor :D

Weet je het zeker, het zou niet de eerste keer zijn dat je van de weg afknalt.


Geintje!! :D Goed bezig René :thumbup:

René
29-09-2011, 21:44
auw :redface:

vw roadwarrior
01-01-2012, 10:57
Is zeker een interessant onderwerp.
Gebruik liever de draagarmrubbers origineel dan andere inserts.
Die zijn zo stug dat er niets meer gebeurd.
Gebruikten ze bij VWmotorsport destijds ook voor alle motorsteunen!

Ps: vergeet aub alle PU rubbers die je overal tegenkomt, van draagarminsert tot motorsteun!


Oke,dat is interesant.
Sta op het punt om pu rubbers te bestellen rondom voor de mk1.
En jij raad ze juist af..
Meende dat het juist beter was.

Rallye-VR6t
01-01-2012, 11:50
Oke,dat is interesant.
Sta op het punt om pu rubbers te bestellen rondom voor de mk1.
En jij raad ze juist af..
Meende dat het juist beter was.

Ja net of VWM nou zo goed is. :rolleyes:
Zou ook niet kunnen bedenken waarom je geen PU zou moeten gebruiken?
Zeker bij een golfje 1 die zo sterk is als een natte krant. Het is wel zo waar Herm een punt heeft, verbeter je het één dan wordt je zwakke schakel weer iets anders. En dan heb je bij een Golf 1 al een basis die niet geweldig is.

Bij het plaasten van een andere veel sterkere motor in een Golf 1 heb je zo wie zo een uitdaging, wil je het heel houden.
De motorsteunen en draagarmen opzet in een golf 1 zijn niet gemaakt om daar maar iets meer dan die 170nm GTI koppel op los te laten. Een gewone GTI helemaal standaard scheurt al bij de veerpoten.
Of neem het 17mm fuseekogeltje, hang daar maar eens flinke Brembo's aan. Vinden ze erg leuk. Je kunt de kogeltjes op voorraad nemen en herhaal afspraken bij de uitlijner plannen. :tongue:

Heb die weg 12 jaar geleden bewandeld en dat was een mooie tijd. Maar hoevaak het concept moest worden aangepast wil je niet weten.

vw roadwarrior
01-01-2012, 12:19
Hmmzzz,verhaal van de fuseekogels ben ik idd nog bij geen enkel project wat ik toe nu toe gelezen heb tegengekomen.
Heb dan wel geen brembo's,maar een stel flinke tarox klauwen.
Wat raad jij daar voor aan dan?

Trouwens respect voor jouwn geduld dan toendertijd.
Heb nu af en toe al zoiets van damn,daar had ik nog niet aan gedacht/over gelezen wat de zaak weer eens in een ander daglicht zet.

Rallye-VR6t
01-01-2012, 13:19
Hmmzzz,verhaal van de fuseekogels ben ik idd nog bij geen enkel project wat ik toe nu toe gelezen heb tegengekomen.
Heb dan wel geen brembo's,maar een stel flinke tarox klauwen.
Wat raad jij daar voor aan dan?

Trouwens respect voor jouwn geduld dan toendertijd.
Heb nu af en toe al zoiets van damn,daar had ik nog niet aan gedacht/over gelezen wat de zaak weer eens in een ander daglicht zet.

Die 17mm kogels kun je weinig aan doen. Of je moet de hele opzet aanpassen. Gewoon regelmatig controleren.

Ik heb al heel veel ombouw verhalen gelezen en de leukste dingen tegengekomen.
"Mijn 2Y bak kan het prima aan, Scirocco 16V steunen zijn goed genoeg, de ophanging is sterk zat."
Allemaal leuk, maar het houdt echt niet bij een beetje serieus vermogen.
Als ik dan lees dat er een setup wordt overwogen voor 350pk, met een 20VT kom je dan al snel rond de 450nm koppel. Dan weet ik wel wat er gebeurd in een Golf 1.
Maar ik weet dan ook dat de opbouw van een dergelijke setup op bestaande ophangpunten nooit betrouwbaar zal zijn.
Neem de kracht van de motor die op je voorste motorsteun, de deurstopper, komt wordt in je chassis verwerkt door een enkelvoudig 0.9 mm blik binnenscherm op je veerpootjes. Die met enkelvoudig blik op je A stijl staat.

Gelukkig helpen de motorsteunen van je motor en bak bij het verwerken van deze kracht. (nee dus) Neem het beeld dan je motor omhoog wil komen door de kracht van het optrekken.
Als dit te abstract is teken de motor eens op papier, plaats daar de motorsteunen bij. Waar het dan om gaat is dat het gaat om draaipunten, dus wat laten de steunen toe.

Op het moment van optrekken zal dan eerst de motor in beweging komen, tot deze niet meer verder kan kantelen. Daarna wordt er kracht overgebracht naar je wielen.
Dan heb je een combinatie van moment, tijd en moment verplaatsing in je auto. Het gevolg is veel wielspin doordat je niet de controle krijgt over de overbrenging van het moment.
Het lijkt heel specatulair maar rijdt voor geen meter en het enige dat er gebeurd is slopen.

Maar iedereen moet het zelf weten bovenstaande is slechts hoe er over mijn auto is gedacht in het verleden. Hierbij heb ik niet alles zelf gedaan en bedacht, praat met anderen zorg dat je een idee van verschillende kanten bekijkt. Kom je tot hele mooie oplossingen denk ik. :D

Herm Schreurs
02-01-2012, 16:43
Ja net of VWM nou zo goed is. :rolleyes:
Zou ook niet kunnen bedenken waarom je geen PU zou moeten gebruiken?
Zeker bij een golfje 1 die zo sterk is als een natte krant. Het is wel zo waar Herm een punt heeft, verbeter je het één dan wordt je zwakke schakel weer iets anders. En dan heb je bij een Golf 1 al een basis die niet geweldig is.

Bij het plaasten van een andere veel sterkere motor in een Golf 1 heb je zo wie zo een uitdaging, wil je het heel houden.
De motorsteunen en draagarmen opzet in een golf 1 zijn niet gemaakt om daar maar iets meer dan die 170nm GTI koppel op los te laten. Een gewone GTI helemaal standaard scheurt al bij de veerpoten.
Of neem het 17mm fuseekogeltje, hang daar maar eens flinke Brembo's aan. Vinden ze erg leuk. Je kunt de kogeltjes op voorraad nemen en herhaal afspraken bij de uitlijner plannen. :tongue:

Heb die weg 12 jaar geleden bewandeld en dat was een mooie tijd. Maar hoevaak het concept moest worden aangepast wil je niet weten.

Waarom ik geen PU adviseer en ook zeker niet zou gebruiken is het feit dat het een materiaal is dat niet graag bewegings-energie omzet in warmte (dit is waar rubber wel goed in is) en dus na verloop van tijd bros zal worden op de punten waar veel beweging opgevangen moet worden. Dit is bijvoorbeeld bij de grote draagarmrubbers (mk2) in het midden waar de pasbus erdoorheen gaat. Het gevolg is dat je weer een grotere speling krijgt en je weer terug bij af bent.

De VWM methode, gebaseerd op de mk1 motorophanging ben ik zeker voorstander van, vanaf de latere mk3 cabrio zijn ze weer op deze motorophanging overgestapt.
Als je een DX-, APX of een CDL motor optakeld aan de originele steunen hangt hij al ongeveer vanzelf in evenwicht, de koppelsteun houdt hem dan mooi op zijn plaats bij accelereren of decelereren (uiteraard ce comfort-speling van de steunen hierbij in acht nemend)

Waarom ze bij de mk2/3 Passat en Corrado naar de vreemde, lage montage zijn gegaan is mij echt een raadsel.

De golf mk1 zou ik zo standaard ook niet willen voorzien van een dikke motor, de motorophanging en de balken kunnen zeker een versteviging gebruiken.

Die 17mm kogels kun je weinig aan doen. Of je moet de hele opzet aanpassen. Gewoon regelmatig controleren.

Ik heb al heel veel ombouw verhalen gelezen en de leukste dingen tegengekomen.
"Mijn 2Y bak kan het prima aan, Scirocco 16V steunen zijn goed genoeg, de ophanging is sterk zat."
Allemaal leuk, maar het houdt echt niet bij een beetje serieus vermogen.
Als ik dan lees dat er een setup wordt overwogen voor 350pk, met een 20VT kom je dan al snel rond de 450nm koppel. Dan weet ik wel wat er gebeurd in een Golf 1.
Maar ik weet dan ook dat de opbouw van een dergelijke setup op bestaande ophangpunten nooit betrouwbaar zal zijn.
Neem de kracht van de motor die op je voorste motorsteun, de deurstopper, komt wordt in je chassis verwerkt door een enkelvoudig 0.9 mm blik binnenscherm op je veerpootjes. Die met enkelvoudig blik op je A stijl staat.

Gelukkig helpen de motorsteunen van je motor en bak bij het verwerken van deze kracht. (nee dus) Neem het beeld dan je motor omhoog wil komen door de kracht van het optrekken.
Als dit te abstract is teken de motor eens op papier, plaats daar de motorsteunen bij. Waar het dan om gaat is dat het gaat om draaipunten, dus wat laten de steunen toe.

Op het moment van optrekken zal dan eerst de motor in beweging komen, tot deze niet meer verder kan kantelen. Daarna wordt er kracht overgebracht naar je wielen.
Dan heb je een combinatie van moment, tijd en moment verplaatsing in je auto. Het gevolg is veel wielspin doordat je niet de controle krijgt over de overbrenging van het moment.
Het lijkt heel specatulair maar rijdt voor geen meter en het enige dat er gebeurd is slopen.

Maar iedereen moet het zelf weten bovenstaande is slechts hoe er over mijn auto is gedacht in het verleden. Hierbij heb ik niet alles zelf gedaan en bedacht, praat met anderen zorg dat je een idee van verschillende kanten bekijkt. Kom je tot hele mooie oplossingen denk ik. :D

Het spinnen van de wielen komt niet door bewegen van de motor maar gewoon door te weinig grip hoor. :D
Maar je hebt helemaal gelijk met de situatieschets, zo kun je idd wel zien waar de krachten blijven als je motor kantelt.

Wat erg goed werkt is:
Neem de "ogen" van oude draagarmen als passing, deze kun je mooi gebruiken om in een steun te verwerken. De originele VAG voorste-draagarm-rubbers zijn lekker stug, bewegen nagenoeg niet en kosten nog geen 10 euro p/stuk. Wanneer je de steun klaar hebt druk je de rubber er met een beetje afwasmiddel in en klaar.
Zie de foto's van Miguel en René voor de steunen aan de chassisbalken.

Zelf heb ik met de Corrado motor gereden met de drie originele montagepunten (met Golf mk3 subframe) en daarop de VWMotorsport motorsteunen. Ze zijn erg stug maar de motor beweegt bij optrekken of afremmen op de motor nog best wel flink door de lage positie van de steunen (zoals VR6t mooi beschreef)
Ik ga de boel nu ombouwen naar de VWMotorsport-methode aan de chassisbalken en de koppelsteun.

Rallye-VR6t
02-01-2012, 17:08
"Het spinnen van de wielen komt niet door bewegen van de motor maar gewoon door te weinig grip hoor.
Maar je hebt helemaal gelijk met de situatieschets, zo kun je idd wel zien waar de krachten blijven als je motor kantelt."

Herm, waar ik op doel is het eerste moment van accelereren. Dat moment is bepalend voor een goede start, als je dat niet goed onder controle krijgt wordt de rest ook niet veel.
Met veel koppel kun je altijd wielspin oproepen. Dat klopt, maar ook daar kun je dan weer wat aan doen :D

Mijn hele verhaal gaat op voor een Golf 1! Let wel een Golf 2,3,4 enz zijn heel anders opgebouwd vwb het krachtenspel van de motor.

De VMW Rallye Golf had voor het snel demonteren van de motor uit de auto een hele andere steunen opzet.
De Golf 1 VMW van vroeger gebruikte ook de voorbalk niet. Niet voor niets.

Herm Schreurs
05-01-2012, 21:54
Heb even wat onderzoek gedaan in mijn foto-archief.

Zo zat het bij een VWMotorsport GpA 16V uit 1986:
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020560.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020563.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020577.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020577.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020580.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020707.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020710.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020718.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020590.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020676.JPG

Origineel zat er een 020 bak in maar die is later omgebouwd naar een 02A bak, daarom zitten er aan de linker balk twee montagepunten.
Ook is toen omgebouwd naar de G60 fusee's verstevigde aandrijfassen en de VWM AP remmenset (295x28 en 323x28 schijven mogelijk door dubbele montagepunten van de klauwen)
Dit ging niet meer stuk.
Subframe was niet meer te gebruiken, er zaten 3 scheuren in die bijna helemaal door waren.

Herm Schreurs
05-01-2012, 22:13
En zo is het geworden:
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020852.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020856.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020858.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020857.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020959.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020975.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020999.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1020940.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/CIMG0268.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/CIMG0270.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/CIMG0271.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/CIMG0273.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/CIMG0275.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/CIMG0280.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/CIMG0332.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/CIMG0331.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/CIMG0343.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/CIMG0342.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/FotosiPhoneHerm008.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/CIMG0214_300490.JPG

Herm Schreurs
05-01-2012, 22:28
Dit is bij een Scirocco mk2 waar een TFSI met 02A bak in moest komen:
http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030275.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030349.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030350.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030347.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030346.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030333.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030336.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030335.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030334.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030337.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030339.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030351.JPG

Herm Schreurs
05-01-2012, 22:32
Zo, dat was het wel even, wat een werk :D

Hierbij nog kort de VWM koppelsteun en hoe deze in de originele VWM Golf mk2 bevestigd zat, deze heb ik tijdelijk op mijn Corrado gemonteerd gehad maar werkt niet icm de bevestiging op de originele 3 punten. Zoals VR6t al aangaf is het kantelpunt bij de normale wegmodellen heel anders dan bij de "zij"-ophanging.
Bij de originele ophanging geeft deze koppelsteun geen enkele extra stabiliteit.
Dit ter info.

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/IMG_1434.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/IMG_1441.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/IMG_1435.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/P1030188_868979.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/0/4/IMG_1614_48295.jpg

PS: de alu steun zit er op de foto's nog aan voor pasdoeleinden. Ik ga in de nabije toekomst de motor op de VWM manier bevestigen, moet dan nog de steunen maken en aan de chassisbalken lassen.

I'll keep you guys posted!

René
06-01-2012, 00:26
Hele fijne update Herm!!! :thumbup:

GOLFMEISTER
06-01-2012, 18:41
Ik heb woensdag bij Black forest industries in Amerika een set poly massieve motorsteunen gekocht ze hebben ze voor de golf mk1 tot 5 ik zal wel een foto erop zitten als ik ze heb

vw roadwarrior
06-01-2012, 20:36
Deze??

http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-1918367471896_2192_109260774

GOLFMEISTER
06-01-2012, 20:42
Deze??

http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-1918367471896_2192_109260774

Thanks :) ja dat zijn ze ze hebben ook nog groene maar die zijn nog harder

vw roadwarrior
06-01-2012, 21:07
Wat moet ik mij hierbij voorstellen?

http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-1918367471896_2192_109834449

Herm Schreurs
06-01-2012, 21:22
Wat moet ik mij hierbij voorstellen?

http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-1918367471896_2192_109834449

Waar heb heb je de foto vandaan of waar issie voor?

Marcski
06-01-2012, 21:26
Als ik het zo snel zie, versteviging voor de voorbalk van een golf 1
Die zijkanten monteer je onder de bumperbouten

GOLFMEISTER
06-01-2012, 22:35
Als ik het zo snel zie, versteviging voor de voorbalk van een golf 1
Die zijkanten monteer je onder de bumperbouten

Dat klopt hij ligt gedraait op de foto de twee gaten in het midden komen op de plek van de voorste motorsteun

Pewi Vwteam
06-01-2012, 22:56
www.blackforestindustries.com

vw roadwarrior
07-01-2012, 08:22
Klopt mannen,zag hem idd staan op de site van black forrest industries.

BFI MK1 Crossmember Reinforcement Bar

Our newly redesigned crossmember reinforcement bar features improved and strengthened construction. The main bracing is now made from TIG welded double butted thicker walled stainless steel tubing, hydraulically pressed into shape. Both tubes are stitch welded together for even more strength, rigidity, and durability. All brackets are made from even beefier lazer cut stainless steel.

As an added benefit this bar is significantly lighter than the last, weighing in at appx 7 lbs.

All bars are delivered in raw stainless steel and can be left raw, painted, powdercoated, or even polished for show application.


Vroeg me af of het echt nut heeft?

GOLFMEISTER
07-01-2012, 17:56
Ik denk wel dat het werk hij word gewoon weer wat stijver en bij een racer is stijver toch beter meer gevoel in het stuur en in je stoel en de slape motorsteunen zitter alleen op onze auto's voor het comfort toch.

Rallyegolf20vt
08-01-2012, 12:19
Ik heb woensdag bij Black forest industries in Amerika een set poly massieve motorsteunen gekocht ze hebben ze voor de golf mk1 tot 5 ik zal wel een foto erop zitten als ik ze heb

Ik hoop dat je dan ook genoeg kukident op voorraad hebt :kelly:
Je zult het nodig hebben. :D

vw roadwarrior
08-01-2012, 12:23
War is jouwn mening over de motorsteunen en verstevigingsbalk van black forrest?

Rallyegolf20vt
08-01-2012, 14:07
Mijn mening over de polysteunen is dat ik ze veel te hard vind voor gewoon gebruik.
Alles trilt aan de auto , en een leuk ritje naar de meeting wordt een ware hel als dit langer duurt dan een rondje door het dorp.
Ook de voorbalk die hier afgebeeld wordt heeft geen nut als er geen extra aanpassingen bij maakt worden.
Je wilt bij een golf 1 al helemaal niet de motor reactiekrachten op de voorbalk hebben. Dit is zo slap , en op de termijn zal de auto scheuren bij de veerpoten.
Heb al diverse golfjes gezien waar zit het geval bij was.
Om dit te voorkomen zou ik op zijn minst reactie armen maken onder de auto als afgebeeld op de onderstaande foto.

Dit was mijn Corsa die ik 15 jaar geleden omgebouwd heb naar 2.0 16V, en hier zat ik met dezelde soort motorsteunen en voorbalk.
Ook kwamen hier ook nog eens de reactie krachten op van de voorwielen. Deze werd dus nog zwaarder belast .
Om het kantelen van de motor tegen te gaan heb ik toen een zwaar uitgevoerde veerpootbrug gemaakt met een motorsteun er in van een polo.
Type weet ik niet meer . Deze had ik op de bak gemonteerd tussen de bak bevestigingsbouten en boven aan de veerpootbrug.
Door de lange arm werd het kantelen tot een minimum beperkt.
Ook werden de krachten zo zo dicht mogelijk bij het sterkere gedeelte van de auto opgevangen.

Reactie armen onder de auto naar de voorbalk met een extra draagarmbrug en versterkte draagarmen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6P7TDEL-D.jpg

Reactiearm tussen de versnellingbak en veerpootbrug.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GPRYD7NH-D.jpg

Totaalplaatje

http://www.mijnalbum.nl/Foto-R7CBUDMM-D.jpg

Ben hier regelmatig mee naar Drachten geweest en diverse andere meetings , en wat heb ik er ontzettend veel plezier mee gehad.
Kan wel een boek over schrijven :D .
Deze auto was altijd probleemloos ondanks het zware gebruik ...... :shake:
In de 13 jaar dat ik deze na ombouw nog heb gehad heb ik er alleen maar olie ververst . Er is nooit wat stuk gegaan. :thumbup:

Dit is misschien voor de golf 1 rijders ook een goede oplossing om het kantelen enigzins onder controle te krijgen .
Maar ik vind de manier zoals Herm hiervoor beschrijft ook heel goed.
Dat heb ik ook al een paar keer zo gedaan.

Herm Schreurs
29-01-2012, 22:19
Heb m er nu ook zo inhangen. Zal ff foto's plaatsen!

brittjan
01-02-2012, 22:11
Vraagje van mij:

Ben momenteel bezig met mijn golf om te bouwen met een 16V motor (Kr).
Nu dacht ik een volledige uitlaat lijn van Powersprint te monteren, maar als ik het goed snap kan deze nergens scharnieren waardoor deze op ten duur zal gaan scheuren als mijn motor te veel kantelt?

Dit brengt mij op de ophanging van het blok in de Golf, ik was er eerst van overtuigd om Pu bussen te gaan gebruiken van Clausvonessen.de, maar hoe meer ik hier rond lees hoe meer ik twijfels krijg hier rond.

Pu bussen zijn knetterhard en de motor zal dus niet veel bewegen, de carrosserie zal helaas wel serieus gaan rammelen omdat de bewegingen van de motor nergens gedempt worden. Dit zal gaan resulteren in scheuren in de carrosserie.

Omdat de wagen meer voor straatgebruik is, zal maar heel af en toe op een open trackday gebruikt worden, zou ik dus eerder kiezen voor zachtere motorsteunen. Maar dan zit ik weer met het probleem van een scheurende uitlaat. Kan iemand mij zeggen wat de guldemidden weg is?

René
01-02-2012, 22:14
flexibel deel maken in je uitlaatsysteem lijkt mij de slimste oplossing

vw roadwarrior
01-02-2012, 22:37
Ik heb woensdag bij Black forest industries in Amerika een set poly massieve motorsteunen gekocht ze hebben ze voor de golf mk1 tot 5 ik zal wel een foto erop zitten als ik ze heb


Heb je ze al binnen?

brittjan
01-02-2012, 22:44
flexibel deel maken in je uitlaatsysteem lijkt mij de slimste oplossing

Waar kan ik dit flexibele deel dan het beste plaatsen? Net na het spruitstuk in de buis die zo gezegd de kat vervangt?

En welke motorsteunen kan ik dan best gebruiken? Gewoon originele of een andere rubberen variant met een hogere shore waarde?
http://www.clausvonessen.de/pi23/pd84.html
of
http://www.clausvonessen.de/pi23/pd501.html

GOLFMEISTER
02-02-2012, 12:07
Heb je ze al binnen?

ja heb ze al weer n tijdje binnen en passen super in de steunen en ze zijn niet zo hard als bv poly ophang rubbers. de motor gaat er pas over een paar weken in dus durf nog niet te zeggen hoe het blok aanvoelt als het erin ligt.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/9/1/9/mini-2012-01-09202411.JPG

ik hou je op de hoogte :thumbup:

Marcski
12-04-2012, 12:32
claus von essen levert niet alleen inserts, maar ook de "gewone" rubbers met een hogere shore-waarde.
Ik had ze ook een tikkeltje stijver besteld, moet die abf motor met 02a alleen nog steeds inbouwen :D


motor hangt er nu in, en superstijf moet ik zeggen, met de hand bijna geen beweging in te krijgen. Ik heb deze set overigens:
http://www.clausvonessen.de/pi23/pd84.html

PimVW
12-04-2012, 13:14
Denk dat ik die set ook ga halen. Mn nieuw originele rubbers hebben t geen 20.000KM uitgehouden met de 8v...

René
17-04-2012, 18:50
Vond net deze:

http://www.damm-motorsport.de/hpfixgal_gebrauchtwagen_kopie_von_bild012_29_01_2012_16_19_48.jpg

http://www.damm-motorsport.de/hpfixgal_gebrauchtwagen_2007_12_107_17_01_2008_22_41_14.jpg

http://www.damm-motorsport.de/hpfixgal_gebrauchtwagen_2007_12_109_17_01_2008_22_41_28.jpg

René
17-07-2013, 09:52
De Nothelle Golf rijdt hiermee:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/431646_228013153958239_2062916244_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/418505_240270676065820_60061854_n.jpg

arjan v
17-07-2013, 12:35
Egt een super golfje 1 laatst in het egt gezien in assen kan aleen geen info vinden over het blok