PDA

View Full Version : accu laad niet meer bij


kammetje
20-02-2005, 18:07
Ik heb een probleempje: de accu laat niet meer bij:(

Twee opties:

1) dynamo stuk
2) spanningsregelaar stuk

Ik had tip gekregen om beide te gelijk te vervangen (kosten 75 euro ex. btw voor een revisie dynamo en nog eens uh 50 euro voor een spanningsregelaar)


kosten 150 euro = geen optie.

Wat voor spanningsregelaar kan ik het beste er tussen gooien om te kijken of het daar aan ligt? Een gelijkstroom of wisselspanning? wat voor verschillen zijn er eigenlijk in en heeft misschien nog iemand zo'n dingetje liggen?

ps alle tips zijn welkom.

jeroen

Johan-dtc
20-02-2005, 18:28
Ik heb een probleempje: de accu laat niet meer bij:(

Twee opties:

1) dynamo stuk
2) spanningsregelaar stuk

Ik had tip gekregen om beide te gelijk te vervangen (kosten 75 euro ex. btw voor een revisie dynamo en nog eens uh 50 euro voor een spanningsregelaar)


kosten 150 euro = geen optie.

Wat voor spanningsregelaar kan ik het beste er tussen gooien om te kijken of het daar aan ligt? Een gelijkstroom of wisselspanning? wat voor verschillen zijn er eigenlijk in en heeft misschien nog iemand zo'n dingetje liggen?

ps alle tips zijn welkom.

jeroen


heb nog wel een dynamo liggen, mag je voor 40 euro op komen halen, dynamo is goed

kammetje
20-02-2005, 18:41
thanx voor het aanbod, maar kan ik niet beter even een spanningsregelaar van een kever nemen kijken of ie dan bijlaad en dan heb ik geen dynamo nodig toch?

Ik wil eerst even kijken waar het probleem zit en dat gaat volgens mij het beste door een spanninsregelaar van een kever te nemen (is alles goei als het maar 12 v is?) en dan pas de dynamo?

jeroen

kammetje
20-02-2005, 20:52
ondertussen volgend wijzer geworden:

Dynamo = gelijkstroom
regelaar = dus ook gelijkstroom

ik ga morgen het volgende even meten:

Accu 12V , Dynamo 12V -> Dynamo niet goed (misschien koolborstels)
Accu 12V , Dynamo 13,8V -> spanningsregelaar (defect)
Accu 13,8V, Dynamo 13,8V -> accu wordt geladen

kijken of ik er dan ben...

jeroen

the hanz
22-02-2005, 12:02
En ?? al wat kunnen meten en er al achter wat het is ??

Tiki Madness
22-02-2005, 19:02
De pest is dat meestal als de een kapot gaat de andere ook gaat of een week later of zo.Een tip van mij is dan ook alle twee vervangen dan ben je gelijk van alles af voor een aantal jaren.
Groete Michael

Beetspeed
23-02-2005, 07:57
Hey Jeroen,
Ik heb nog wel een nieuwe spanningsregelaar voor je (voor de helft van de nieuwprijs ;) ) mocht het dat zijn. Ik had hem niet meer nodig toen ik de auto ombouwde van gelijkstroom naar wisselspanning...
PM me anders ff.

Overigens kan het ook gebeuren dat je veel meer dan 14,5V meet; dan is ook de regelaar kapot en gaat je accu koken, barsten en dan lekken. Hij zou ook niet kunenn barsten, maar dan kan die ontploffen :eek:
Ask me how I know...

Groeten,
Walter

kammetje
23-02-2005, 21:29
nog een vraagje/opmerking:

okee spanningsregelaar = niet duur
revisie dynamo = ca. 100 euro

Zouden jullie niet gewoon de spanningsregelaar vervangen en dan kijken of het probleem is opgelost? Ik kan wel een dynamo op marktplaats van iemand kopen maar wie zegt dat die er niet uitgehaald is terwijl de spanningsregelaar ook stuk was...?

Als ik de spanningsregelaar vernieuw -> rij door -> alsnog dynamo stuk -> vernielt die kapotte dynamo dan ook weer mijn nieuwe spanningsregelaar?

Zo ja dan zou dat wel jammer zijn...

autoschippers had een revisie dynamo liggen voor 50 euro of is schippers zelfs bij onderdelen een slechte partij?

volksaddiction
23-02-2005, 23:39
hmmmmmmm, lastig verhaal !
Zou gewoon een 12V kever spanningsregelaar nemen, elke keversloper heeft er wel een paar op voorraad :)
(zoals ik, zal ik m naast de chrome kofferklepgreep leggen ? ;))
En ik weet dat Krukab een tijdje terug een stuk of wat dynamo's had liggen voor typIII, misschien wil hij er 1 verkopen !

volksaddiction
23-02-2005, 23:42
dan is ook de regelaar kapot en gaat je accu koken, barsten en dan lekken. Hij zou ook niet kunenn barsten, maar dan kan die ontploffen :eek:
Ask me how I know...

Groeten,
Walter
been there, done that !
hahahaha, beide meememaakt !!
1ste x een ontploffende accu, stond al weken op de lader......nooit meer aan gedacht :o
2x x een kokende accu, gooi de voorklep open........en gelijk weer dichtgegooid !!!
wist niet dat een accu zo hoog kon worden, hahahaha
:eek:

kammetje
24-02-2005, 20:37
ja maar nog, is mijn dynamo wel stuk? En gaat ie wel stuk, en zo als die dan stuk gaat is dan mijn nieuwe spanningsregelaar dan ook weer stuk? En hoe weet ik of een "nieuwe" dynamo ook niet een kwijfelgevalletje is? Weet ik alleen als ik een gerevisserde koop toch?

Ik ga eerst eens alles doormeten of alle kabels en aarde wel goed zijn en dan begin ik pas aan een nieuwe dynamo. Oh ja nog beter: ik maak eerst maar eens mijn lampje van de dynamo:) - > voorkomt probleempjes hahaha.

Ps walter al vast bedankt voor je regelaar.

jeroen

kammetje
10-03-2005, 21:14
:D ACCU LAAT WEL WEER BIJ :D

Dynamo helemaal stuk.....ach wel de tijd gehad om wat bedrading na te kijken en te vervangen...

Woody's Notch
10-03-2005, 21:30
Check deze site voor later een upgrade naar wisselstroom inplaats van gelijkstroom. Niet de kit in America kopen maar hier op de sloop na een rx7 zoeken. http:www.icbm.org/erkson/ttt/engine/generator.html :wink:

kammetje
10-03-2005, 22:44
Kijk dat zijn tips!!! Momenteel heb ik nog niet zoveel power nodig maar wie weet voor de toekomst:)

xxxmarcelxxx
11-03-2005, 06:54
nieuwe koolborstels doet ook wonderen

the hanz
11-03-2005, 12:38
Check deze site voor later een upgrade naar wisselstroom inplaats van gelijkstroom. Niet de kit in America kopen maar hier op de sloop na een rx7 zoeken. http:www.icbm.org/erkson/ttt/engine/generator.html :wink:


ik had hem ook al gevonden, moet nog gaan zoeken naar de dynamo, ik wil hem op mijn snelle motor gaan zetten dan krijgt de stereo misschien weer genoeg stroom :)

kammetje
11-03-2005, 17:07
nee koolborsteltjes was niet het probleem, heel den binnenkant was stuk...doorgebrand of zo iets.....

jan_gti_16v
11-03-2005, 17:34
mensen er is alleen maar gelijkstroom in alle vwtjes ;)