PDA

View Full Version : lek in koelsysteem / laag toerental


jogger12
19-03-2011, 14:08
Beste lezer,

Ik heb het thermostaathuis van mijn Vento uit 1997 laten vervangen door een garage.

Ik ben al teruggeweest omdat het koelvl.peil na 3 km al gedaald was naar onder het minimum.

Op de terugweg merkte ik dat het stationaire toerental gedaald is van 800 naar 600. De motor loopt slecht.

Ze hebben in de garage het huis losgemaakt en de koelvloeistof liep zo over de motor heen en over de electronica die daar onder zit.

Ik heb zeer veel spijt dat ik niet naar de dealer ben gegaan. Of desnoods het zelf heb uitgevoerd.

Wat kan ik nu zelf doen om die stekkers daar droog te krijgen en het stationaire toerental weer omhoog te krijgen?

In de vraagbaak staat dat je afgetapte koelvloeistof niet meer mag gebruiken dat hebben ze wel gedaan zonder te filteren. Weet iemand waarom niet? Is er kans dat er nu zand in het koelsysteem zit en zoja hoe krijg ik dat er uit.

Ik hoop op goed advies. Bedankt voor het lezen.

Mvrgr Peter Otto

patjetta
20-03-2011, 10:27
Goedendag.

Als eerst is het altijd makkelijk om te vermelden om wat voor een type motor het gaat.
benzine diesel e.v.t. motorcode.

Als je koelvloeistof over je bedrading laat lopen dat zou niet zo veel uit moetten maken alle stekkerverbindingen zijn met een rubbertje waterdicht gemaakt.
En je thermostaat zit onder je waterpomp dus daar zit geen bedrading.
Oude koelvloeistof moet je niet meer gebruiken omdat het vervuild is en je laat het in een bak lopen daar zit ook altijd vuil in.
En koelvloeistof moet je ongeveer ieder 2 jaar vervangen dus waarom niet gelijk?
Over je toerental dat kan je temp sensor zijn. die zit bovenop je flens voorop je cilinderkop.