PDA

View Full Version : bandomtrek


Melvin
07-03-2005, 22:06
ik zat ook eens te denken:

mensen zeggen altijd bij bijvoorbeeld een golf rallye dat de velgen voor en achter even breed moeten zijn... is toch onzin? als je dezelfde bandenmaat gebruikt is het toch goed?

een band heeft namelijk altijd dezelfde omtrek (ook wel afloopomtrek genoemd meen ik), die kan natuurlijk niet veranderen...

daarbij is er een mooie formule, iets van pi x r 2 (lees: pi maal r kwadraat) waarin r de straal is... die blijft dus ook altijd hetzelfde dus kan er voor de syncro toch geen probleem ontstaan :confused:

Bas
07-03-2005, 22:33
ik zat ook eens te denken:

1) mensen zeggen altijd bij bijvoorbeeld een golf rallye dat de velgen voor en achter even breed moeten zijn... is toch onzin? als je dezelfde bandenmaat gebruikt is het toch goed?

2) een band heeft namelijk altijd dezelfde omtrek (ook wel afloopomtrek genoemd meen ik), die kan natuurlijk niet veranderen...

3) daarbij is er een mooie formule, iets van pi x r 2 (lees: pi maal r kwadraat) waarin r de straal is... die blijft dus ook altijd hetzelfde dus kan er voor de syncro toch geen probleem ontstaan :confused:

1) voor en achter hoeft niet even breed te zijn (zowel velg als band) (links en rechts is wel aan te bevelen!)

2) dat klopt niet, je hebt verschillende hoogtes van de banden, waardoor de wielstraal kan verschillen

3) pi r kwadraat is de opp. van een cirkel. 2pi*r is de omtrek (of pi*diameter ;) )

Beetlefreak
07-03-2005, 22:46
Punt 2: Denk dat mellyville rondom dezelfde banden-maat bedoelt.

Syncro heeft het liefst rondom dezelfde diameter lijkt me. Of je nou 6J voorom doet en 8J achter
maakt voor de diameter weinig uit, zolang het maar gecompenseerd met de bandhoogte.

Diameter moet rondom wel hetzelfde blijven vermoed ik, zodat de afrol-omtrek gelijk blijft.

Tommy
07-03-2005, 22:47
bredere band heeft wel meer weerstand... daar zal het misschien om zijn dan dat ze het wel zeggen... Maar heb er zelf nog NOOIT van gehoord eigenlijk...

Split52
07-03-2005, 23:00
Syncro heeft een viscokoppeling die verschillen in de aandrijving opvangt. Deze reageert op wisselende toerentallen van de wielen. Stel nu dat men een andere maat (lees afrolomtrek) gaat monteren op de achteras dan op de vooras zal de visco altijd meewerken en warm worden. Als gevolg van deze warmte zal de visco uitharden dus wringen en dat kan weer desastreuze gevolgen hebben voor je versnellingsbak en differentieel. Vandaar....

Bas
07-03-2005, 23:02
Punt 2: Denk dat mellyville rondom dezelfde banden-maat bedoelt.

Op die fiets; die maat is redelijk constant ja

Melvin
08-03-2005, 08:01
wat split zegt bedoel ik...

maar ik heb dat bijv. op cleaned vaak gelezen, dan nemen ze bijvoorbeeld 8j voor en 9j achter met dezelfde bandenmaat... dan wordt er van alle kanten geroepen dat dat NOOIT mag... maar als je op alle wielen dezelfde bandenmaat gooit, is de diameter toch altijd constant...

polopower
08-03-2005, 08:10
nope.. de band wordt dan strakker getrokken om de bredere velg, omdat de wangen dan onder een hoek komen te staan. Dit heeft gevolgen voor de afrolomtrek.

Melvin
08-03-2005, 08:12
ja zeker word de wang dan schuiner, maar het profiel van de band kan toch niet groter/kleiner worden :S... het loopvlak bedoel ik he, die blijft gewoon altijd hetzelfde, met gevolg dat afrolomtrek zelfde blijft, met gevolg dat diameter hetzelfde blijft... ja toch...

Beetlefreak
08-03-2005, 08:33
ja zeker word de wang dan schuiner, maar het profiel van de band kan toch niet groter/kleiner worden :S...
het loopvlak bedoel ik he, die blijft gewoon altijd hetzelfde,
met gevolg dat afrolomtrek zelfde blijft, met gevolg dat diameter hetzelfde blijft... ja toch...
Het loopvlak (=breedte!!) van een 195/40/16 is exact dezelfde 195mm als bij een 195/45/14.
Maar als je een 195 op een 8J legt of op een 5.5J zal wél degelijk gevolgen hebben voor de diameter,
net wat polopower zegt: je trekt de wangen uitmekaar dus de diameter zal kleiner worden.
Dus dan wordt de afrolomtrek ook kleiner.

Zestienkleppen
08-03-2005, 08:40
Stel dat een band met een wanghoogte van 60 mm om een velg van 15" zit, in het ene geval heeft de wang een hoek van 90 graden (| |) en in het andere geval een hoek van 60 graden (/ \). De velgdiameter = 25,4 * 15 = 381 mm
wieldiameter (velg + band) bij 90 graden = 381 + 120 = 501 mm
Omtrek in deze situatie = pi * 501 = 1574 mm

loodrechte wanghoogte bij 60 graden = sin 60 * 60 = 52 mm
wieldiameter (velg + band) bij 60 graden = 381 + 104 = 485 mm
Omtrek in deze situatie = pi * 485 = 1524 mm

Het verschil in omtrek zou dan 1574 - 1524 = 50 mm (!!) moeten zijn.

Het loopvlak kan alleen bijna niet krimpen (die zijn aardig verstevigd), dus er zullen redelijke spanningen ontstaan in misschien de wangen (deze worden misschien 8 mm opgerekt) en het loopvlak...dat durf ik niet te zeggen.

berendd
08-03-2005, 08:41
conclusie:

als je een andere breedte achter erop legt, zul je je bandenmaat hierop moeten aanpassen, oftewel op bredere velgen hogeren banden zodat je nagenoeg hetzelfde uitkomt..

bijv voor 195/40 op 8J en achter 195/45 op 9j
verschil en breedte en afrolmotrek zal dan nihil zijn en je houd je bak heel.

nog beter is rondom hetzelfde

Melvin
08-03-2005, 09:48
ja conclusie dus dat de wang schuiner komt te staan is logisch, die rekt dus in en uit een beetje... maar ik bedoel met afrolomtrek niet de breedte van de band... stel je zet een streep op een wiel en op dezelfde hoogte op de grond, rolt hem een x rond zodat de streep weer op de grond komt, met de afstand die die heeft afgelegd = afrolomtrek....

en die afrol omtrek KAN NIET veranderen toch? stel je koopt 2 195/40/17 banden, die monteer je op een 7 en respectievelijk 8 inch brede velg.... de afrolomtrek van beide banden is toch gelijk?(bij gelijke bandenspanning, let op spanning/druk, niet luchthoeveelheid)

daardoor is ook de diameter gelijk...

@zestienkleppen: ik snap jouw verhaal, maar daardoor verander je de afrolomtrek, die kan toch nooit anders worden, zit niet ineens meer/minder rubber op de band :S

Beetlefreak
08-03-2005, 10:12
stel je zet een streep op een wiel en op dezelfde hoogte op de grond, rolt hem een x rond zodat de streep weer op de grond komt, met de afstand die die heeft afgelegd = afrolomtrek....
Klopt, is dus ook je loopvlak in lengterichting.
Je kunt je loopvlak ook in de breedte zien, das dus die 195mm ;)


en die afrol omtrek KAN NIET veranderen toch? stel je koopt 2 195/40/17 banden, die monteer je op een 7 en respectievelijk 8 inch brede velg.... de afrolomtrek van beide banden is toch gelijk?(bij gelijke bandenspanning, let op spanning/druk, niet luchthoeveelheid)

daardoor is ook de diameter gelijk...
Je banden zijn identiek, maar de velgbreedtes niet. Hoeveelheid rubber is dus ook gelijk ;)
De 8J velg is breder dan de 7J. Als je hier dezelfde band omlegt staan de wangen op de 8J dus schuiner.
Hierdoor wordt de diameter dus toch echt kleiner! Diameter = afrolomtrek.
Dus ook je afrolomtrek wordt kleiner!

Zestienkleppen
08-03-2005, 10:17
Volgens mij veranderd de omtrek niet (probeer van een gegeven cirkel maar eens een kleinere cirkel te maken zonder allerlei vouwen ed erin te krijgen) maar zullen er krachten op de wangen komen te staan. De binnendiameter én de buitendiameter van de band moeten wel hetzelfde blijven.

Maar meten is weten, misschien zijn er wat mensen die dit na kunnen meten?

Melvin
08-03-2005, 10:21
precies 16kleppen, dat is hoe ik het bedoel...

KAN toch niet kleiner worden :S?

Zestienkleppen
08-03-2005, 10:29
even voor de visualisatie:
http://www.vredestein.nl/autobanden/images/dwarsdoorsnede_nl.jpg

Bas
08-03-2005, 10:54
Volgens mij veranderd de omtrek niet (probeer van een gegeven cirkel maar eens een kleinere cirkel te maken zonder allerlei vouwen ed erin te krijgen) maar zullen er krachten op de wangen komen te staan.

Dan vangen de wangen dus de verschillen op; bij een smallere velg staan deze boller zodat de diameter van het loopvlak min of meer gelijk blijft.

Dat klinkt wel logisch

Tommy
08-03-2005, 10:57
als je band erg schuin wordt getrokken zouden de wangen het loopvlak naar de randen(v/d velg) trekken, die een kleinere diameter hebben, en dus rekken niet allen de wangen, maar trekken deze ook de band opzich met grotere kracht richting hart van de velg... (Maar de wangen zijn wel veel flexibeler als het loopoppervlak...)

Hoe dit in de praktijk uitvalt heb ik geen idee van, maar lijkt met sterk dat een band op 8J en dezelfde band op 9J dusdanig verschilt dat het te merken is... zelfde idee als je met voor nieuwe banden rijdt, en achter kaal gereden...

En 195/45 van het ene merk, of van het andere merk lijkt me ook nog wel verschillen... Daarnaast kun je mij niet wijsmaken dat je met % stappen van 5% (195/40-->195/45) Je het verschil van hoogte door scheef naar beneden trekken(wat hij dus waarschijnlijk wel meer doet op een 9J tegenover een 8J velg) wel op kunt vangen...

Maar oke, meten is weten... Laat iemand eerst maar met een bewijs komen, tot die tijd geloof ik niet dat eenzelfde band op 8J of 9J dusdanig veel verschil in hoogte maakt dat het gevolgen zal hebben voor een Visco ofzo...

Maar gelukkig vind ik het persoonlijk geen porem als je voor op 195/45 met 7J rijdt, en achter op 8J... Voor het oog(!!) lijkt de band iig wel platter, maar of dit nu echt zo is... ik denk dat het gezichtsbedrog is...

Melvin
08-03-2005, 10:59
idd... je ziet dan ook dat de velgbeschermingsrand duidelijker zichtbaar is, die wordt naar binnen getrokken richting het loop vlak van de band... op een smallere velg zou die amper zichtbaar zijn... kortom, de wangen vangen het breedte verschil op, en afrolomtrek blijft hetzelfde...

Tommy
08-03-2005, 11:50
wil NIET beweren dat ze het zelfde blijven... Maar ik betwijfel dat het verschil zo groot is, dat het niet verwaarloosbaar zou zijn.

Split52
08-03-2005, 12:27
Als ik van de T3's uitga, als ik me niet vergis hebben die een andere visco dan de golfjes namelijk een binnenin en golfjes buitenkant, is het als je een syncro wilt gaan kopen ook enorm belangrijk te letten op dezelfde banden. Dus bandenmerk, maat etc. Als je het goed wilt doen zou je zelfs om de 5000 km de banden elke keer diagonaal moeten wisselen zodat ook de profielslijtage gelijk blijft. Minimaal zou eigenlijk dus niet eens mogen wil je lang van je visco genieten... een nieuwe kost als ruildeel maar een 400 euro (:D) maar de schade die je zou kunnen veroorzaken kan je veel meer kosten...maarja wie mooi wil zijn moet pijn lijden ????

Tommy
08-03-2005, 13:26
domme uitvinding dan... ;) :p toch lijkt het me allemaal wel meevallen... maja, 4x dezelfde breedte velgen en even brede banden geeft toch het mooiste plaatje meestal.. gewoon zorgen dat ze achter breder staan...

Zestienkleppen
08-03-2005, 14:45
In tegenstelling tot wat ik eerst dacht zou ik gezien de vervormingen die er op moeten treden niet met een gerust hart 200 kmh met dit soort velg/band combinatie rijden.

Diagonaal wisselen van banden kan helaas niet meer ivm de draairichting van radiaalbanden.