PDA

View Full Version : Commandant 4


PvdP
09-06-2011, 15:17
Goedemiddag,

wilde de daily polo even wat gaan opfrissen.
Normaal doe ik dat met volgorde: Mequiars wassen, Mequiars kleien, en dan daarna met Mequiars waxen.

Nu wil ik de verweerde lak van de polo wat gaan polijsten maar kan je als polijstmiddel Commandant 4 gebruiken (want die heb ik nog liggen).
En zo ja, met de hand, of mag je ook een poetsmachine gebruiken.
( geen slijptol met instelbaar toerental maar 2-handen hobby-bob machine )

En dan de volgorde als volgt, eerst kleien en dan polijsten of vooraf polijsten en dan kleien.
Ik las bij een ander topic normaal gesproken eerst kleien en dan polijsten.

Resultaat hoeft niet super strak te worden, maar als hij maar een wax laagje krijgt want nu is het dak e.d. net schuurpapier.

roy-mk1
09-06-2011, 15:23
in dit geval zou ik gewoon eerst poetsen met commandant en niet meer kleien aangezien de ruwe polijst pasta al alle vuiligheid eraf haalt en je lak glad maakt

PvdP
09-06-2011, 15:49
Ok, lijkt me duidelijk.

Ik dacht dat er na het polijsten ook nog een laagje overblijft, wat je daarna weer kon wegkleien.
Als ik de lak zie als golfbal (met putjes) neem ik aan dat je met polijsten het putje minder diep maakt, maar dan nog diep genoeg om vuil e.d. aan te trekken.
Vandaar het kleien waar je het vuil uit het "putje" haalt.

Snap je ?
Moeilijk uitleggen soms.

T.C.Z.L
09-06-2011, 16:03
maar kan je als polijstmiddel Commandant 4 gebruiken (want die heb ik nog liggen).

Alles kan!
Ik zal commandant nooit op mijn lak gebruiken.
Commandant bevat grove schuurkorrels die zichzelf niet afbreken. Je brengt dus meer schade aan dan dat het oplost.

Dus gewoon voor je spaken van de fiets, en eventueel je uitlaat ofzo gebruiken, maar niet voor je lak :thumbup:

Stappenplan:
- Wassen
- Kleien
- Polijsten
( - paintcleaner)
( - eventueel een glaze)
- sealant/wax

C1Rob
09-06-2011, 16:51
Alles kan!
Ik zal commandant nooit op mijn lak gebruiken.
Commandant bevat grove schuurkorrels die zichzelf niet afbreken. Je brengt dus meer schade aan dan dat het oplost.

Dus gewoon voor je spaken van de fiets, en eventueel je uitlaat ofzo gebruiken, maar niet voor je lak :thumbup:

Stappenplan:
- Wassen
- Kleien
- Polijsten
( - paintcleaner)
( - eventueel een glaze)
- sealant/wax

heb je niet verschillende soorten commandant? Had het namelijk op mijn polo gebruikt en kreeg een glans t was niet normaal... had ik m nog niet eens goed gewassen of in de was gezet...

PvdP
09-06-2011, 19:19
@ T.C.Z.L

Dit is commandant 4 cleaner.
Ik ken alleen rode en groene commandant, en gele is helemaal aggressief wat ik zo weet.
De andere commandanten gebruik ik normaal echt niet op auto;s maar ik dacht dat nr. 4 misschien wel heel fijn is.

Als jij zegt dat het te grof is, dan durf ik het eigenlijk toch niet te wagen.
Heb de wagen net gekleid, maar er moet toch echt een polijstmiddel overheen, de huid blijft te ruw.
Ik wil baby billetjes glad :D

Christiaan
09-06-2011, 19:48
Als je babybilletjes glad wil, kom je er niet onderuit om machinaal te polijsten...

En commandant... bbrrr...

Kijk even in dit sub forum, maar kom je zeker te weten het e.e.a. tegen over machinaal polijsten.

PvdP
09-06-2011, 21:12
Haha, toch geen commandant dan maar :rolleyes:

Ik heb de topics al doorgelezen over machinaal poetsen Christiaan en daar staan ind. alle tips in die ik nodig heb, ga even kijken naar een slijptol met bijbehorende schijf en polijstmiddel.

Heb het topic van de seat cordoba helemaal doorgelezen die Samurai heeft behandeld, dus ik kom er verder wel uit.

Bedankt zover... :thumbup:

Audi1981
11-06-2011, 12:44
Commandant 4 is idd heel fijn, maar machinaal moet je er wel mee op passen, je komt er zo achter waar je lak al wat dunner is....is mijn ervaring helaas :(

darksupra
08-02-2012, 14:02
Eerst met commadant 4 schoen poetsen en daarna met commandant 7 op polijsten, dan gaat die pas glimmen

Bluepower
09-02-2012, 19:23
Commandant is een heel oud product, je hebt tegenwoordig VEEL betere producten op de markt..
De formule van Commandant is nog uit de periode dat er lood-dragende lak werd gebruikt, die ook nog eens VEEL dikker werd aangebracht. Hierdoor kun je een wat groffer middel gebruiken zonder dat je al te veel ´schade´ aan de lak toebrengt.
De hedendaagse (water) gedragen lakken zijn veel zachter, en veel dunner, waardoor je met zo´n oud middel als C4 al heel snel meer schade gaat maken dan dat je goedmaakt.
Koop liever een goed polijstmiddel (te vinden op oa www.carclean.nl) en ga daar mee werken.

Samurai
10-02-2012, 20:13
Als je van je lak af wilt, pak dan de commadant.

Als je weer een mooie auto wilt, met voldoende lak.
Voer dan TCZL's plan uit.

MartijnCR
10-02-2012, 23:22
Ja met c5. Heb wel eens een klant gehad die zijn auto wilde poetsen om zijn kleur terug te krijgen. Dus hoppa c5 op motorkap machine erop .... G*D. Haha al zijn lak van de motorkap. Wel treurig voor die man

T.C.Z.L
11-02-2012, 09:29
Als je van je lak af wilt, pak dan de commadant.

Als je weer een mooie auto wilt, met voldoende lak.
Voer dan TCZL's plan uit.

AMEN! :thumbup:

Edit: voor een voorbeeld van een Polo die ik gepolijst heb:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=86732

Na foto's van een Golf 4 die ik gepolijst heb:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/3/7/6/forum1_172598.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/3/7/6/forum2_940551.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/3/7/6/polijst7.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/3/7/6/polijst8.jpg