PDA

View Full Version : Soms geen vonk meer


kingco
09-03-2005, 20:25
Mijn polo 1.3 uit 1989 slaat opeens af en is de eerste 10-20 uur niet meer te starten. Ik heb dan geen vonk op de bougiekabel. Ook heb ik geen vonk op de kabel van de bobine naar de verdeelkap. Er staat wel spanning op de bobine. Na 10-20 uur heb ik weer een vonk en dan zonder problemen weer starten. Dit gaat weer een kilometer of 20-50 goed en dan gebeurt het weer. Ik rij alleen maar korte stukjes, 15-20 minuten (8 kilometer). Het valt mij op als ik wat langer rij, dat dan meestal het probleem zich voordoet.
Ik heb al het Schakelapparaat Transistorontsteking (met koellichaam) vervangen. Dit leek het te zijn. Maar na twee weken en ruim 300 kilometer gereden te hebben, sloeg hij weer af. Weer geen vonk. De volgende dag startte hij weer.
Heeft iemand een idee?
Er wordt mij veel verteld, dat ik de stroomverdeler moet vervangen. Schijnt dat dan de Hall-Voeler niet goed is. Hoe kan ik dit controleren, dat deze kapot is. Want op de sloop betaal je zo ruim 60 Euro voor een stroomverdeler. Als het dat dan niet is, is het zonde van het geld.

peerke111
09-03-2005, 22:46
Zo controleer je of je hall-voeler in orde is:

1. Trek de hoogspanningskabel uit de klem van de potentiometer gasklep die aan het gasklephuis zit (is een soort stekkerverbinding), van de stroomverdeler en verbind deze met behulp van een hulpkabel met de massa.
2. Stroop de rubberkap op de stekker van het schakelapparaat op, de stekker blijft aangesloten.
3. Sluit je meetapparaat met behulp van hulpkabels aan tussen de bougie en de stekker die je los gemaakt had van de potentiometer.
4. Schakel de ontsteking in.
5. Draai de motor met de hand rond en let op je meetapparaat, deze moet schommelen tussen 0 en minstens 2 volt. Mocht dit niet zo zijn vervang dan de Hall-voeler.

Succes!