PDA

View Full Version : Hoe aluminium of rvs te polijsten


Polijster
20-06-2011, 19:38
Hallo,

Krijg zelf altijd veel vragen over hoe je nu precies moet polijsten en hoe je gepolijst metaal mooi kan houden.
Denk dat er veel mensen met dit probleem zitten dus denk open eens iets op een forum.
Mocht je vragen hebben over iets kwa polijsten of onderhoud stel me het gerust zal proberen zo compleet mogelijk te antwoorden.

Hieronder de richtlijnen betreft het polijsten van (non ferro) metalen.

Werkwijze:

1.Schuur het onderdeel van grof naar fijn tot ongeveer korrel 320/400.Hoe fijner, hoe beter het eindresultaat, dit is voor vrijwel alle metalen gelijk zou alleen voor koper of messing niet te grof beginnen omdat dit vrij zacht is wellicht kunt u met koper of messing direct beginnen met polijsten indien er niet te veel krassen inzitten.

2.Begin met voorpolijsten, hou het polijstbroodje tegen de doek of andersom, de pasta zal zich gaan hechten aan de doek, de pasta verdeeld zich goed op het moment dat het onderdeel warm begint te worden. Zorg ervoor dat u de polijstsrichting af en toe afwisselt om spoorvorming te voorkomen.

3.Nu is het vaak het beste om het onderdeel eerst even te ontvetten, de pasta van het voorpolijsten zal anders weer strepen op de hoogglans finisch achterlaten omdat deze groffer is dan de hoogglans pasta.

4.Nu kunt u gaan na/hoogglanspolijsten voor dit geld ook zorg ervoor dat de polijstrichting af en toe wordt afgewisseld.

5.Neem alles af met een schone poetsdoek.

Wel wil ik even vermelden dat wanneer u niet de juiste pasta met de juiste doek gebruik op het juiste materiaal dit niet altijd een mooi resultaat kan behalen.

Voorbeeld:

Mooie hooglans pasta blauw voor het napolijsten in combinatie met een katoen of sisal doek zal nooit hoogglans worden.

Een voorpolijst pasta in combinatie met een zachte flaneldoek zal geen hoogglans geven. Hieronder een overzicht.

Pasta`s: ( op basis van onze polijstpasta`s)

Pasta Bruin voorpolijsten aluminium en non ferro in combinatie met een katoendoek.

Pasta Blauw na/hoogglans polijsten aluminium en non ferro in combinatie met een flanel doek.(kan soms ook op rvs gebruikt worden als laatste bewerking)

Pasta Groen voorpolijsten van RVS en metaal in combinatie met een sisal/katoen doek.

Pasta Roze na/hoogglans polijsten van RVS en metaal in combinatie met een katoendoek.( kan voor nog een fijnere bewerking ook na roze nog eens met Pasta Blauw en met een flanel doek)

Pasta grijs grof voorpolijsten/slijpen van RVS in combinatie met een sisal/katoen doek. Pasta wit voor het hoogglans polijsten van zachte (non ferro )metalen in combinatie met een flanel doek.

Pasta Wit hoogglans polijsten van zeer zachte metalen zoals messing, koper, goud, zilver of soms op aluminium

Onderhoud:

Het mooi houden en beschermen van het gepolijste metaal kunt u doen met een luster seal of autosol beschermingsolie, indien uw onderdeel dof is geworden kunt u dit oppoetsen met een metal polish zoals unipol autosol belgom lusterlace

Ten slot:

Ga ten alle tijden met verstand te werk en denk om uw veiligheid en gezondheid, onderschat niet hoe gevaarlijk het kan zijn wanneer u onzorgvuldig met de materialen i.c.m. machines om gaat, ga niet te hoog in toeren, met de polijstschijven in de boormachine of rechte slijper maximaal diameter 150 mm en maximaal toeren met deze machines is 2500.Gebruik altijd bescherming voor uw lichaam en denk om loshangende kleding,sieraden of haren. Het roekeloos omgaan met de materialen kan serieuze verwondingen veroorzaken.

Succes met het polijsten.

THE-WISHMASTER
02-07-2011, 17:18
Kijk dan heb ik gelijk een vraag :D
Ik heb net m,n set RH ZW3 inelkaar gezet met RVS randen :cool:
Alleen nu zag ik dat ik hele fijne krasjes erin heb zitten (je voelt ze niet met je nagel)en wat rare krasvlekjes ofdat de 2 randen met verzenden op elkaar gezeten hebben :(
En waarschijnlijk heb ik met de dopsleutel net de rand geraakt ..
Dus hoe krijg ik ze weer in nieuwstaat :D :thumbup:
En ik heb momenteel rimwax voor onderhoud en bescherming of raad je wat anders aan ;)

Richard
02-07-2011, 17:21
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=32478&highlight=sisal

THE-WISHMASTER
02-07-2011, 17:32
Daar staat alleen maar aluminium randen ;)

Richard
02-07-2011, 17:42
proces is t zelfde..

Polijster
13-07-2011, 22:10
Kijk dan heb ik gelijk een vraag :D
Ik heb net m,n set RH ZW3 inelkaar gezet met RVS randen :cool:
Alleen nu zag ik dat ik hele fijne krasjes erin heb zitten (je voelt ze niet met je nagel)en wat rare krasvlekjes ofdat de 2 randen met verzenden op elkaar gezeten hebben :(
En waarschijnlijk heb ik met de dopsleutel net de rand geraakt ..
Dus hoe krijg ik ze weer in nieuwstaat :D :thumbup:
En ik heb momenteel rimwax voor onderhoud en bescherming of raad je wat anders aan ;)


Zou je wanneer er echt kleine krasjes inzitten met een metal polish kunnen doen zoals autosol of unipol, wanneer het iets dieper zit kun je dit doen met een rvs polijstsetje voor de boormachine, zijn te verkrijgen in rvs of aluminium:)

Polijster
13-07-2011, 22:11
Kijk dan heb ik gelijk een vraag :D
Ik heb net m,n set RH ZW3 inelkaar gezet met RVS randen :cool:
Alleen nu zag ik dat ik hele fijne krasjes erin heb zitten (je voelt ze niet met je nagel)en wat rare krasvlekjes ofdat de 2 randen met verzenden op elkaar gezeten hebben :(
En waarschijnlijk heb ik met de dopsleutel net de rand geraakt ..
Dus hoe krijg ik ze weer in nieuwstaat :D :thumbup:
En ik heb momenteel rimwax voor onderhoud en bescherming of raad je wat anders aan ;)


Rimwax is trouwens goed :thumbup:

THE-WISHMASTER
14-07-2011, 18:27
Thanx :thumbup: