PDA

View Full Version : Ervaring met verlaging


VolkswagenRacing
24-01-2004, 14:35
Ik wil binnenkort een schokdemper/veer setje gaan aanschaffen voor me Golf 2. Ik wil dat hij er goed laag komt te liggen maar wil geen problemen hebben met aanlopen of dat ik ergens niet heen kan omdat ik de drempel niet over kan. Dacht eerst aan een schroefset, maar hoorde dat na verstelling je je auto weer opnieuw mag gaan uitlijnen. Dus nu wil ik een vaste set. Zijn er mensen die 60/60 rijden en nergens last van hebben? Welke banden maat rijden jullie daarbij? Hebben jullie een foto waarop je kan zien hoever het wiel in de wielkast zit? Anders ervaring met 60/40?

Alvast bedant voor jullie hulp, Marald

Black Devil
24-01-2004, 14:42
Als je nieuwe veren + dempers, of alleen veren vervangt moet je zowiezo uitlijnen

Rallyegek
24-01-2004, 15:21
ik heb er 60/40 onder met 195 en 15 inch, drempels kan ik nog normaal nemen, alleen als ik 4 man in de acht heb of ik rij iets te hard over een drempel/hobbel heen wil rechtsachter erg snel aanlopen ik zat hiervoor ook al te denken aan spacers van een mm of 5 en dan moet het goed zijn.

en 60/40 oogt ook heel goed, ik zal binnenkort ook wat foto's op me site zetten

da_vwfreak
24-01-2004, 18:28
60/60 loopt al vrij snel aan als je rond de 7J et20 zit mits je de randen niet hebt bewerkt. Maar je kunt altijd nog werken met veerwegbegrenzers

niels_g60-power
24-01-2004, 18:51
ik heb de mijne 60 rondom verlaagt met 205/45 zr 16 loopt niet aan nadat de schermen aangepast waren

VolkswagenRacing
24-01-2004, 19:52
Als je nieuwe veren + dempers, of alleen veren vervangt moet je zowiezo uitlijnen

Maar als je je hoogte hebt versteld met een schroefset moet je weer opnieuw uitlijnen ;) Dus je kan niet denken, ff voor een meeting naar beneden want dan kan die eerst weer uitgelijnt worden.

Maar zoals als ik t nu begrijp blijft het ook met 40 achter een probleem met mensen achterin. Aanlopen dus :(
Ik rij zelf expres 195 45 16 zodat ik m flink wat zou kunnen verlagen en toch de apk door te komen. Maar 60 is dan eigenlijk iets te gek als je je randen niet wil laten omrollen?

Ie heeft er een foto van z,n golf2 40/40 40/60 en 60/60 verlaagd?

VolkswagenRacing
25-01-2004, 17:08
Echt niemand joh... :(

Rallyegek
25-01-2004, 17:44
ik moet eerst nog een foto maken van de diesel.......
uitlijnen moet altijd als je de wagen lager legt.....

en het aanlopen kan voorkomen worden door veerweg begrenzers te plaatsen of spacers gebruiken als de ruimte ervoor is.

VolkswagenRacing
25-01-2004, 23:23
Owkay.. ik t mogenlijk om zonder omgerolde wielranden en met 195 45 r16 60/60 te rijden zonder aanlopen? Zal ik veel problemen met drempels krijgen?

Tommy
25-01-2004, 23:36
de ET-waarde doet eigenlijk alles...

Met de goeie ET lijkt het me wel mogelijk, maar toch.... Denk dat het moeilijk wordt zonder rollen.

Carlos
26-01-2004, 00:05
ik heb de mijne 60 rondom verlaagt met 205/45 zr 16 loopt niet aan nadat de schermen aangepast waren

omrollen of randjes omgeklopt?

VolkswagenRacing
26-01-2004, 17:34
Toch wel gek dat er zo weinig mensen met een verlaagde golf 2 rijden :S

-Jens!-
26-01-2004, 17:38
voor zalt wel gaan denk, achter zal je denk wel iets van bumpstops (kunstof cilinder met gat voor schokdemper), deze dingen beperken je veerweg, moete gebruiken denk ik
of laten omrollen dat ken natuurlijk ook

Marco
26-01-2004, 18:16
Gewoon proberen, koop een set veren, zet ze op je ori dempers, past het, dan ben je meteen klaar, past het niet dan verkoop je ze weer :) Ook bij mijn diesel gedaan, gewoon even passen. uurtje werk om voor en achter de veren even om te wisselen :)

Tommy
26-01-2004, 18:35
Toch wel gek dat er zo weinig mensen met een verlaagde golf 2 rijden :S


Voel bij de gemiddelde verlaagde golf eens achter in de kassen... of kijk eens naar de banden.. vaak aardig wat happertjes erin hoor... Helaas.

Maar wil je echt goed verlagen, bezuinig niet, rol em desnoods toch om. (als je lijsten hebt kun je best zelf het randje 'platslaan' even wat tectiel/menie erop, en de lijsten er weer over) Zoek naar velgen met de juiste ET-waarde. Neem desnoods toch een verlagingsset die hardheid stelbaar is, schroefset is ook super! (monteer hem, zet em op hoogte, rijdt er een week of twee mee, net zo lang tot ie zo staat dat je nergens geen problemen mee hebt, en laat hem dan pas uitlijnen....) monteer als je toch lager wil, maar niet aan wil schaven goeie bumpstop. (maar een goeie oplossing is het niet, naja, als het echt om het laatste eindje doorveren gaat is het wel te doen)

Mijn advies: Ga niet voor het eerst de beste goedkope setje, krijg je waarschijnlijk toch spijt van. Ik weet het van mijn broer zijn vorige golfje (type II). Hij kocht ook een goedkope set... had velgen met te lage ET-waarde, de set was te slap, reed voor geen meter en de kassen gingen eraan... bumpstop gemonteerd.. naja, hij slaat niet door, maar hij blijft wel slap, tis in een keer boem en ho... Toen had ie na nog geen jaar beide voordempers lek... viel niet in de garantie, 2 nieuwe voordempers gekocht. Bleef dus troep... Uiteindelijk zo ver dat aanschaven over was, velgen met andere ET waarde en goeie bumpstop gemonteerd, kassen weer netjes en in de menie, lijsten er weer op gekit. Maar het bleef een slappe set, ik vond het zelf niet plezierig rijden. Dus al met al kun je beter 200/300 euro meer uitgeven... Het gaat langer mee, het mooist is hardheid stelbaar kopen en laat desnoods gelijk je kassen omrollen. Denk dat je er al met al geen spijt van zult krijgen, van een goedkope set waarschijnlijk wel.



wat een verhaal niet, had het wel even aan tijd namelijk ;)

VolkswagenRacing
26-01-2004, 19:03
Ik wil op gaan voor een set apex veren met monroe schokdempers. Wil eigenlijk heel laag gaan voor de look. Maar als dat problemen met aanlopen geeft dan toch maar wat hoger. Dus wat ik nou bergrijp ik 60/40 het laagste wat je kan gaan met een Golf 2 (gaat om een 16V)

Tommy
26-01-2004, 19:07
hmmz.... kan echt wel lager... Maar zoals l een paar keer staat vermeld: het wordt dan waarschijnlijk rollen, of een goeie stugge set, goeie ET-waarde... Maar met 16 inch zal 60/40 denk ik wel haast maximaal zijn, mits ze niet te breed zijn en de juiste ET hebben, dan moet lager wel kunnen...

Denk dus dat je gewoon moet passen...

VolkswagenRacing
26-01-2004, 22:44
Juiste ET waarde ja, en 195 breed. Als het toch aanloopt zou ik ipv 45 ook 40breed kunnen nemen.
Ik heb zelf wel vertrouwen dat dat moet lukken. Maar als je een set koopt (bijvoorbeeld fk) Zitten er toch dempers bij die stugger zouden zijn als orgineel? Minder kans op doorhangen als op je orginele dempers alleen andere veren zetten. (vind schoef set beetje zonde geld als je t toch niet een aantal x kan aanpassen zonder uitlijning)

Tommy
26-01-2004, 22:58
Juiste ET waarde ja, en 195 breed. Als het toch aanloopt zou ik ipv 45 ook 40breed kunnen nemen.
Ik heb zelf wel vertrouwen dat dat moet lukken. Maar als je een set koopt (bijvoorbeeld fk) Zitten er toch dempers bij die stugger zouden zijn als orgineel? Minder kans op doorhangen als op je orginele dempers alleen andere veren zetten. (vind schoef set beetje zonde geld als je t toch niet een aantal x kan aanpassen zonder uitlijning)


Hmmz... stel je hebt een vaste set.... zit je vast aan de 60/60 bijv. maar uiteindelijk blijft het toch aanschaven.... dan moet je toch ook weer investeren. Heb je een schroefset... gewoon schroeven, en laten uitlijnen, uitlijnen kost je 30 euro... mag een keer vind ik dan. Maar als je een keer de goeie stand hebt.. dan laat je em uitlijnen, en kom je er voor de rest niet meer aan.... Mocht je ooit kiezen voor kleinere velgen... en wil je lager.. dan kan dat. alleen even schroeven, en kost je 30 euro uitlijnen. Maar jah.. hoe vaak wil je schroeven.... En wat heb je er voorover...

Heb zelf heel wat geschroefd in het begin... toen had ik em zoals ik hem wou, en heb em uit laten lijnen. Wil binnenkort toch weer wat naar benee... vind het net even mooier voor het oog... naja, laat ik em weer eens uitlijnen. maar ben ik voor 30 euro wel op de hoogte die ik nu toch weer graag wil.. :D

vwleusden
26-01-2004, 23:03
en dat heb ik ook, ik blijf schroeven... laatst plattere banden gemonteerd... auto ook weer 1,5 cm omlaag geschroefd.

Tommy
27-01-2004, 00:06
en dat heb ik ook, ik blijf schroeven... laatst plattere banden gemonteerd... auto ook weer 1,5 cm omlaag geschroefd.

naja.. over "miereneuker" gesproken... :P :D ;) (ben het zelf ook op sommige dingen)

dus als je van jezelf weet dat je dat bent.... neem een schroefset. :P


Tis wel makkelijk als je kunt schroeven als je je stoort aan de hoogte bijv... Heb er zelf ook wel eens last van... Maar omdat ie uitgelijnd is heb ik het al een tijd uitgesteld... (maar ga het binnenkort toch weer doen ;) )

VolkswagenRacing
27-01-2004, 13:26
Is t voor die schodempers trouwens wel goed als je eerst een gaar op de ene stand rijd dan de andere? Ze adviseeren toch ook om daarom geen andere veren op je orginele dempers te zetten. Is het ook niet zo dat die (niet hardheid instelbare schroefset) op elk punt even stug blijven dus als je m heel laag gooit hij dus nog steedts de zelfde veerweg heeft (dus aanlopen?)?

Marco
27-01-2004, 18:18
Die dempers zijn daar voor gemaakt, anders zouden ze het niet als SCHROEFset kunnen verkopen...

VolkswagenRacing
27-01-2004, 23:50
geloof best dat het er voor is. Tuurlijk.
Maar je hebt ook dingen die beter zijn. En bij een vaste set zouden je schokdempes dus zijn gemaakt voor die veerhoogte.
(raceland schokdempers zijn ook voor je auto maar of t er nou ook echt goed is :) )

Tommy
28-01-2004, 00:11
Is t voor die schodempers trouwens wel goed als je eerst een gaar op de ene stand rijd dan de andere? Ze adviseeren toch ook om daarom geen andere veren op je orginele dempers te zetten. Is het ook niet zo dat die (niet hardheid instelbare schroefset) op elk punt even stug blijven dus als je m heel laag gooit hij dus nog steedts de zelfde veerweg heeft (dus aanlopen?)?


euhmz... maak het nou niet moelijker dan het niet is... ;) :D

Als je lager gaat zal ie inderdaad korter inveren... Voordeel schroefset: Je kunt em precies zo zetten als jij em wil hebben.. net die cm. voor het oog, of toch nog 1 cm. oomhoog doen achter als ie daar aanloopt... als je eenmaal de stand hebt die je zint... dan laat je em zo staan, en lijn je hem toch uit....? Mocht je ooit andere velgen krijgen, of toch voor het oog iets willen verlagen/hogen... dan zou je eventueel weer kunnen schroeven, en laat je hem nog eens lijnen.

Theoretisch is zoveel op alles aan te merken.... ik ga zelf gewoon schroeven als het me uitkomt. Een slechte set is slecht.. een goeie is goed, en alles heeft een bepaalde levensduur... Maar of je nou 3 jaar op één stand rijdt, of op drie andere standen... volgens mij maakt het geen hout uit.

Screamer
28-01-2004, 14:34
Is de 60/40 set van FK aan te raden? Kwa comfort en duurzaamheid? Iemand ervaring mee?
Zit er zelf over te denk om dat setje te kopen.

Marco
28-01-2004, 18:46
Kwa comfort is lastig te zeggen omdat wij natuurlijk niet weten wat jij onder comfortabel verstaat. Kwaliteit en duurzaamheid is wel ok, zou er gewoon voor gaan.

Screamer
30-01-2004, 11:08
Nee snap ik, maar bedoel eigenlijk of de set niet te stug of te slap is. Gewoon wat de ervaring over het algemeen is, voor degene die er mee rijden dan.

Screamer
30-01-2004, 11:13
Ene de APEX Sport Onderstel set, bij www.stroevemotorsport.nl voor z'n € 340,00? Is dat wat?

VolkswagenRacing
31-01-2004, 13:05
Apex is heeft een goeie prijs kwaliteid verhouding.

niels_g60-power
31-01-2004, 18:30
ik heb wel eens met een golf 2, 3 en corrado met een fk set gereden maar dat reed voor dat geld wel goed was wel een stuk stugger als orgineel. Ik heb het dus over het vaste set 60/40. Voor die 250 euro is die zijn geld zeker waard naar mijn menig.

LuNaTiK
31-01-2004, 18:36
Ik ga binnenkort mijn auto verlagen met deze 60/40 set van FK. Een beetje stug vind ik niet erg hoor, maar is het ook zo dat de cd-speler dan extreem vaak over gaat slaan ofzo? Want dat zou wel irritant zijn!