PDA

View Full Version : 2.0 tfsi tikken n80


polonick
12-09-2011, 11:24
Heren,

mijn probleem is als ik me motorkap open doet dat soms bij stationair draaien me n80 enorm begint te tikken, hoort dit door de werking van het klepje binnenin of hoort deze zachtje open en dicht tegaan.

tevens voel ik als me motor draait bijv. voor een stoplicht dat me motor af en toe een zachte schommeling heb. (rot lopen stationait maar niet te zien op de toerenteller).

wie kan me hier meer info over geven.

bij voorbaat dank

John
12-09-2011, 17:01
Wat is een n80?

Spierings
12-09-2011, 17:13
Wat is een n80?
N80 is je klepje van je actiefkoolfilter welke de brandstofdamp opslaat.

En ja dat deze hard tikt is normaal.

polonick
13-09-2011, 07:26
dat dat normaal is wist ik niet,
maar was is dat bonken van de motor dan
stationair voel je, je motor kantelen (schommelen) af en toe terwijl de toerenteller niet uit slaat en me motor loopt ook echt netjes

dat is het vage van alles


N80 is je klepje van je actiefkoolfilter welke de brandstofdamp opslaat.

En ja dat deze hard tikt is normaal.

Spierings
13-09-2011, 08:28
dat dat normaal is wist ik niet,
maar was is dat bonken van de motor dan
stationair voel je, je motor kantelen (schommelen) af en toe terwijl de toerenteller niet uit slaat en me motor loopt ook echt netjes

dat is het vage van alles
Dat schommelen/bokken is zo niet te beoordelen, is volgens mij ook niet echt iets van bekend.

polonick
13-09-2011, 09:05
jammer hoopte dat iemand het zelfde wellicht had ervaren

dan maar weer google :P

dennis
13-09-2011, 09:07
Wellicht dat het gasklephuis reinigen en opnieuw inleren kan helpen dit probleem op te lossen. Kan ook door een bougie of een bobine komen. Zoals eerder is gezegd is dat lastig op afstand te beoordelen.

Dennis

polonick
13-09-2011, 09:39
ja maar als het een bobine is kan ik toch dit constateren via vagcom tijdens een log?

Spierings
13-09-2011, 11:07
Kan ook door een bougie of een bobine komen. Zoals eerder is gezegd is dat lastig op afstand te beoordelen.

Zou zelf zeggenn dat dit het niet is omdat als deze overslaan het vooral merkbaar is tijdens het rijden.
ja maar als het een bobine is kan ik toch dit constateren via vagcom tijdens een log?
Als deze af en toe overslaat krijg je geen storing maar kun je het wel zien in meetwaardeblok 15/16 (hierin staat de overslag)

dennis
13-09-2011, 13:02
Zou zelf zeggenn dat dit het niet is omdat als deze overslaan het vooral merkbaar is tijdens het rijden.

Als deze af en toe overslaat krijg je geen storing maar kun je het wel zien in meetwaardeblok 15/16 (hierin staat de overslag)

Een slechte bobine hoeft niet meteen overslag te betekenen. Als de vonk slecht is maar wel aanwezig kan het mengsel slechter ontrbranden waardoor een lichte schok in de stationairloop kan ontstaan. Het mengsel heeft immers meer tijd nodig om te inoniseren.

Nogmaals het exacte probleem is niet op afstand vast te stellen, er zal aan die auto diagnose gesteld moeten worden en ahv feiten een reparatie advies moeten komen. Al het andere is gokken.

Dennis

polonick
13-09-2011, 15:03
ik ga hem vana wel even aan de computer hangen, dan meet ik het even wellicht is er digitaal wel een toerental schommeling zal meteen mb 15/16 nakijken

Spierings
13-09-2011, 16:44
Een slechte bobine hoeft niet meteen overslag te betekenen. Als de vonk slecht is maar wel aanwezig kan het mengsel slechter ontrbranden waardoor een lichte schok in de stationairloop kan ontstaan. Het mengsel heeft immers meer tijd nodig om te inoniseren.

Dit heb ik echter nog nooit gehad met een staafbobine, wel met een ouderwetse.
Mijn ervaring met staafbobines is dat deze vaak doorbranden en dan niks meer doen.