PDA

View Full Version : Choke probleem 1.5JB


KennyH
15-10-2011, 13:55
Hallo mensen,

ik heb al tijdje last van een choke probleem!

met warm weer is er niet zoveel aan de hand, maar met koud weer is het starten om te janken,

uitvallen, moeilijk starten, noem maar op!

dus gekeken naar de carb, de choke klep blijft open staan, normaal moet deze als de motor kouder word dichter gaan om de motor van meer benzine de voorzien dan lucht bij een koude start.

slakkenhuis met die veer erin eraf gehaalt, die veer een rondje met de klok mee gedraait, blijf de klep nog steeds open staan, tegen de klok ingedraait en de klep blijft dicht en gaat met gas geven ook niet ver open, dus stikt de motor!

ben echt ten einde zoek, wie helpt mij verder?

Bonny
15-10-2011, 14:08
Heb je ook al aan het huis van de choke gedraaid? Deze zit met drie boutjes aan de zijkant van je carb. bevestigd. Boutjes iet los draaien en dan kun je de choke afstellen hoelang hij dicht blijft. Is wel een kwestie van proberen. Zit het oogje ook nog wel aan de veer?. En tenslotte moet er natuurlijk wel koelwater bij het slakkenhuis komen.
Succes.

KennyH
15-10-2011, 14:22
heb ik inderdaad al losgehad! beetje mee geklooit maar helpt verder niet.

oogje zit aan de veer! en koelwater komt erook!

moet de veer opgedraait worden? of gewoon slap erop plaatsen?

Joris_MK1
15-10-2011, 22:00
Ook ik heb dit probleem, heb ook al aan dat slakkenhuis gesteld om zo de chokeklepspleet te verkleinen, maar weet niet of dat de goede manier is. De eerste 5 keer startte hij prima, maar het effect neemt af. Er schijnt dus een veer in te zitten met een bimetaal, kan iemand uitleggen hoe dit werkt? Uit mijn vraagbaak word ik ook niet veel wijzer... Er lijkt ook een verwarmingselement in te zitten, waar dient deze voor? Deze hangt aan een sensor die verderop in het koelsysteem is geplaatst.

Als ik er wat op gevonden heb laat ik het je weten, blijft een onhandig probleem, zeker nu het kouder wordt...

Bonny
15-10-2011, 23:04
Ik zal morgen even in het grote boek kijken of de veer nou iets op spanning moet staan of niet. Het is ook alweer bijna een jaar geleden dat ik het bij mijn scirocco heb losgehaald.
@ Kenny, jij hebt toevallig niet de KD-60-LX golf?

Mvgr.

KennyH
16-10-2011, 12:07
nee die golf heb ik niet!

zijn die slakkenhuizen nog te krijgen? nieuw?

en is het mogelijk om deze carb te veranderen naar handchoke?

want ik ga niet de winter in zonder goed werkende choke

Joris_MK1
16-10-2011, 21:59
Ik ga morgen mij wederom over de carburateur buigen, mocht ik nog wat tegenkomen, laat het je weten Kenny.

Wat ik wil gaan bekijken:
Bougies kijken of die nat zijn, loopt wel eens op 2 of 3 poten vlak na het starten en loopt verder niet netjes
Kijken of de choke klep überhaupt nog ergens op reageert nadat ik hem vorige week gesteld heb, brandstofverbruik is namelijk ongunstiger geworden, zou dus kunnen dat hij niet meer van de choke af gaat

De automatische choke loshalen en de veer die ik daar zou moeten aantreffen controleren

Verder is de vacuümslang die achterop de carburateur zit en normaal naar de luchtfilterbak gaat afgedopt, cq dichtgebout met een boutje, ondanks dat ik geen airco heb. Is dat een probleem?

Verder ontbreekt bij mij de hele klep die bepaalt of de lucht van voren of bij het uitlaatspruitstuk wordt aangezogen.

KennyH
17-10-2011, 11:50
dat slecht lopen op 2 of 3 poten na de start dat heb ik ook! echt vaag

ik ga het horen van je!

mijn verbruik is ook omhoog geschoten!

wat verbruikt een 1.5 automaat normaal?

mijne zo rond de 1 op 11! beetje veeel of toch niet?


ik overweeg een 5 bak in te bouwen, aangezien veel snelweg kilometers

Joris_MK1
17-10-2011, 16:09
Hoi Kenny en anderen,

Heb vanmorgen gelijk de bougies eens losgemaakt, wat ik al dacht, best wel zwart en nat. Daarna heb ik de luchtfilterbak eraf gehaald en naar de choke gekeken, er was helemaal geen spleet te zien, terwijl ik hem had afgesteld op 4 mm ongeveer. Toen ook dat slakkenhuis er maar eens afgehaald, er zit onder de veer een verwarmingselement, deze is ok, maar waar dient deze voor? Veer bleek in orde en goed gemonteerd. Toch de vraagbaak er maar eens bij gepakt en volgens de daar beschreven methode de chokeklepspleet afgesteld, via het inbusboutje dat daar dus inzit. Het slakkenhuis gelijk gezet met de markering op de automatische choke en warempel, choken ging prima en ging er in tegenstelling tot de vorige keer dat ik het stelde vloeiend weer af. Daarna prima lopen. Echter als de motor al warm is en ik wil starten, slaat hij niet gelijk aan. Na wat aandringen en flink gassen gaat hij.

Omdat de bougies er lang niet nieuw uitzagen even nieuwe gehaald, de man bij de Cartal zei dat er nieuwe typenummers waren, dus heb nu +1 bougies, thuis bleek dit de WR7DC van Bosch te zijn, maar goed. Alles beter dan versleten Champion N9YC lijkt me...

Kenny, ik heb zelf sinds kort een handgeschakelde, ook eerste auto, maar rijdt tot nu toe ongeveer 1:11 a 1:12, dus dat is ook al niet echt zuinig. Ben zelf ook van plan om een keer naar 5 bak om te bouwen, zie andere thread van je.
Op de snelweg heb ik al gauw 4000 toeren.

Morgen ben ik er even niet, maar als ik hem weer start 's ochtends in de mist, laat ik je even weten of dit het opgelost heeft. Wat betreft het missen van een cilinder dan...

staande golf
17-10-2011, 17:49
met 1 op 11 hoef je je over het verbruik geen zorgen te maken! Dat gaat met een handbak echt niet veel verbeteren ;).

-De klep in het filterhuis zorgt er inderdaad voor dat een koude motor warme lucht van af het uitlaatspruitstuk krijgt. Dit is nodig omdat verdampende benzine veel warmte onttrekt aan je inlaat, bij kouder weer kan je carberateur dan bevriezen.

-De choke wordt volgens mij door 2 systemen er afgegooid als de motor op temperatuur is. Als eerste door het warmer wordende koelwater, en als ondersteuning is er ook nog een electrisch verwarmingselement ;)

Golf 1 GX
17-10-2011, 21:53
1 op 11 is heel netjes met een automaat. had met mijn 5 bak een gemiddeld verbruik van 1 op 10

Bonny
18-10-2011, 20:24
Ik heb het in de boeken niet kunnen vinden of er voorspanning op veer moet staan.
@Joris, die slang die afgedopt is zit normaal gesproken op de warmte regel klep aan je aanzuigbuis. Maar 1 op 11 is normaal voor dit type motor en veel zuiniger zal hij nooit worden. Wat je ook nog kunt doen is je CO afstellen op 2,5 %.

Joy_Goessens
19-10-2011, 13:37
ja mijne rijdt ook 1:11, heb hetzelfde probleem joris. Zal een kijken of het bij mij ook helpt... hoop het ...

KennyH
30-10-2011, 11:06
Nou probleem van de choke is opgelost!

Er zit op het asje waar de choke hendel aan vast zit een soort van halvemaan met tandjes, hier zit ook een soort stelbout die zorgt ervoor hoelang de choke openblijft!

Deze tandjes waren helemaal afgesleten, opnieuw ingevijlt en probleem is opgelost!

Melvin
30-10-2011, 11:51
Eigenlijk bedoel je, ook voor future-references, dat je het schroefdraad aan de achterzijde dat deze tandjes volgt, hebt ingedraaid zodat bij warme motor net wel/net niet op het onderste tandje terechtkomt. Zodat bij koude motor alle tandjes worden meegenomen en het toerental dus wordt verhoogd.

Dit is de basisafstelling voor deze carbs en voor je iets anders doet, moet je dit gecontroleerd hebben.

KennyH
31-10-2011, 09:55
Eigenlijk bedoel je, ook voor future-references, dat je het schroefdraad aan de achterzijde dat deze tandjes volgt, hebt ingedraaid zodat bij warme motor net wel/net niet op het onderste tandje terechtkomt. Zodat bij koude motor alle tandjes worden meegenomen en het toerental dus wordt verhoogd.

Dit is de basisafstelling voor deze carbs en voor je iets anders doet, moet je dit gecontroleerd hebben.

inderdaad dat bedoel ik ook!

maar heb ook de tandjes in moeten vijlen, want bij was het 1 geheel geworden (afgesleten tandjes dus!)

Joris_MK1
02-12-2011, 16:11
Hij choket bij mij nu prima, maar ik zit met een ander probleem,
heb al andere ontsteking welke prima op tijd staat en andere bougies,
dus dat is allemaal in orde.

Nou wil het dat de motor bij deellast erg schokt en hikt, hij accelereert verder helemaal prima. Ook remmen op de motor gaat zonder te schokken.

Wat mij nou opgevallen is na een hoop klooien:
De gasklep gaat nooit helemaal dicht, terwijl deze van de trapschijf los is, maar ook met de hand kan ik hem niet dicht doen.
De stelschroef voor de basis stationair toerental staat dus nooit tegen de hefboom waar de gaskabel aan zit.

Wie weet wat er nog meer kan verhinderen dat mijn gashendel niet zijn neutrale positie bereikt?
Staat mijn gasklep verkeerd? Vorige eigenaar, ik noem geen namen, heeft er aardig aan zitten dokteren maar had niet echt veel verstand van carbs heb ik het idee...

Gerjan
02-12-2011, 18:15
Hallo mensen,

ik heb al tijdje last van een choke probleem!

met warm weer is er niet zoveel aan de hand, maar met koud weer is het starten om te janken,

uitvallen, moeilijk starten, noem maar op!

dus gekeken naar de carb, de choke klep blijft open staan, normaal moet deze als de motor kouder word dichter gaan om de motor van meer benzine de voorzien dan lucht bij een koude start.

slakkenhuis met die veer erin eraf gehaalt, die veer een rondje met de klok mee gedraait, blijf de klep nog steeds open staan, tegen de klok ingedraait en de klep blijft dicht en gaat met gas geven ook niet ver open, dus stikt de motor!

ben echt ten einde zoek, wie helpt mij verder?

Carburateur van een Opel Corsa 12stmotor monteren. Deze heeft een handchoke en dan heb je dit gezeur niet meer.

Joris_MK1
19-12-2011, 15:06
Zo, heb het eindelijk gevonden, had een verkeerde sproeier, die van mij was maat 120 en er moest 122,5 in. 120 is voor een automaat, dus had denk ik de verkeerde carb. Nadat deze verwisseld was en de gasklep goed gemonteerd was, in plaats van omgekeerd, het mengsel voor stationair nog eens afgesteld en nu loopt hij mooi rond. Choken is ook weer zoals het hoort, maar dat dit niet goed ging lag denk ik aan de omgekeerde gasklep...

Zo zie je maar weer, nooit ervan uit gaan dat als ergens naar gekeken is, het ook goed is gedaan.