PDA

View Full Version : Schakelmechanisme


Zestienkleppen
25-01-2004, 23:53
Hep hier vroeger ook al eens problemen mee gehad, alleen die werden veroorzaakt door teveel speling op de schakelarm.

Ik was op weg naar m'n ouders, kom buiten de stad en ik wil hem dus in z'n 5 zetten -> 3e versnelling!! 10 x geprobeerd, no way. Nou goed dacht ik dan maar even in z'n 4 rijden, kan ook, kijk ik bij m'n ouders wel wat er aan te doen is. Kom bij een rotonde, schakel terug naar 2, staat in gvd in z'n 4!. Van de zes versnellingen had ik er nog maar 2 over, nl de 3 en de 4.
Gelukkig gehaald naar m'n ouders, bouwlamp erop gezet, tada, was er een plastic stangetje, dat aan de versnellingsbak zit en de heen en weer gaande bewegingen (links-rechts) van de pook omzet in volgens mij bewegingen van de schakelvorken. Wie kent dit stomme stokje, kun je dit nog halen bij de dealer en hoe heet 't? 't Is ongeveer 7 cm lang, wit van kleur en verbind 2 kogeltjes (ook wel schakelvingers geheten).

Marcski
25-01-2004, 23:57
Yup, heb ik ook gehad...

Gewoon ff op de sloop halen van een willekerige Golf met 5bak, ik kreeg hem gratis mee...

Zestienkleppen
26-01-2004, 00:00
Damn, snelle reactie. Maar ik wil eigenlijk een nieuwe, 15 jaar oud plastic is niet zo best meer... Maar 't is uiteraard 2e optie.

Marcski
26-01-2004, 00:10
Mwoah, valt mee hoor, zit niet veel slijtage op, en krijgt ook niet veel krachten te verduren...
Maar bij de dealer zullen ze vast ook nog wel te krijgen zijn, heb ff geen etke bij de hand, anders had ik het ff voor je opgezocht...

Zestienkleppen
26-01-2004, 00:13
't Staat iig niet in de vraagbaak, 3x doorgebladerd, ernstige teleurstelling is het resultaat...

CabrioSlicK
26-01-2004, 01:27
1 Jaar geleden was dat ding iets van 3,50 bij de dealer.
Ik had dat ook alleen 3e en 4e versnelling. Het gebeurde bij mij op weg naar de dealer, want ik ging juist naar de dealer voor dat plastic dingetje, omdat mijne hierdoor al niet in de 5e versnelling kwam.
Toen gelijk maar ff bij de dealer vervangen en weer naar huis gereden.

Antera
26-01-2004, 07:37
is zo een nieuwe voor te krijgen kost niet zo gek veel heb ze zelf ooit vervangen toen ik mijn blok eruit had liggen en tegelijk alle rubbertjes en andere dingen nu heb ik een vrij vaste pook heellijk

Tommy
26-01-2004, 10:32
is zo een nieuwe voor te krijgen kost niet zo gek veel heb ze zelf ooit vervangen toen ik mijn blok eruit had liggen en tegelijk alle rubbertjes en andere dingen nu heb ik een vrij vaste pook heellijk

Koop je zown 'revisisetje' als set dus, of moet je alles los bestellen zeg maar?

Lijkt me ook wel wat, hoewel ie nog wel goed schakeld hoor! Maar als het niet te gekke duur is... het lijkt me wel weer helemaal tip top dan!

Zestienkleppen
26-01-2004, 13:06
Helemaal TOP, net bij de dealer vandaan, nieuw stangetje meegekregen (ond. nr. 191.711.595 A) voor het fenomenale bedrag van 1,77 euro (bruto dan). Daar koop je nog geen ventieldopje voor zoals vwleusden die heeft...

Mijn dag is weer goed!!

bugs
26-01-2004, 14:49
heb ik ook gehad, maar bij mij deet de E het niet meer..

Christiaan
26-01-2004, 14:59
maar zijn er ook complete revisie sets te koop voor je schakelmechanisme? Dus ook bijv. de kogel waar je pook op zit, en weet ik wat er nog meer te reviseren valt??

FMA
26-01-2004, 15:35
heb het bij mij ook laten reviseren. van aan dat stangetje tot en met de kogel. kostte echt nie zo veel en schakelt weer als nieuw :!:

alleen alstie koud staat, krijg ik hem soms moeilijk in z'n 1....

Christiaan
26-01-2004, 15:37
je hebt het laten reviseren, of zelf gedaan? En is dat een complete set, of alle onderelen los?

Antera
26-01-2004, 20:41
nee je moet elk onderdeel los bestellen maar als je een mooie uitdraai hebt van de bijbel komt het helemaal goed ze hebben het meeste gewoon in de schappen liggen en kan je alles zo halen. Het is heel simpel zelf te doen stelt echt niks voor als je maar wat handig bent

Zestienkleppen
27-01-2004, 11:47
Zo, het zit er weer op! Stangetje gemonteerd, alle uitlaatrubbers vervangen, alles weer strak onder de auto.

En inderdaad, het is best te betalen om je hele schakelmechanisme te vervangen, ik schat zo'n 100 euro met nieuwe schakelstang en alles.

Antera
27-01-2004, 20:30
kijk en wat krijg je ervoor terug. Yups een fijn schakelende auto