PDA

View Full Version : golf 1.3 carb, klappen uit carburateur


casss
20-11-2011, 22:24
Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een 1984er golf 2, met een HK motor (1.3 carburateur) met 2e3 carburateur. Ik ben bezig met het afstellen van de carb en de ontsteking, en dat gaat niet helemaal naar wens.

Het probleem is dat als ik gas geef, er knallen uit de carburateur komen.

Wat heb ik al gedaan?
Ben systematisch te werk gegaan:

- Distributieriem gecontroleerd, stand van merkpunten op krukaspoulie en nokkenastandwiel t.o.v. vaste punten. Dit was goed. (Mits de poulie maar op 1 manier op de krukas gemonteerd kan worden.... Is dat zo?)

- Ontsteking: Contactpuntafstand gesteld op 0.40 mm

- Met stroboscooplamp ontstekingsmoment afgesteld (met vacuumvervroeging losgetrokken)

- Carburateur afgesteld: chokeklep 1e en 2e trap gesteld, CO gesteld, stationair toerental, verhoogd stationair toerental.

Toch loopt de auto niet goed, lijkt erop dat de ontsteking ook te vroeg staat...
Wat zie ik over het hoofd??

casss
21-11-2011, 11:31
niemand dit eerder gehad?

Jel Golf 2 GTI
21-11-2011, 12:18
lijkt toch dat hij nog teveel benzine krijgt.

Als je je luchtfilter eraf haalt komen er dan vlammetjes uit je carbu???

PuttenMKII
21-11-2011, 12:57
ik heb ook problemen met deze motor, alles van de ontsteking vervangen, choke afgesteld en CO afgesteld ..

ik denk dat bij mij er echt iets met de carb aan de hand is, wordt het een beetje zat.

ik houd dit topic even in de gaten

daan1974
21-11-2011, 13:15
tja de pierburg :mad:

misschien wel makkelijk oordelen ,maar een (replacment)weber erop ben je overal van af.

PuttenMKII
21-11-2011, 13:28
waar kan ik die vinden / wat kost die? ( 2ehands?)
zit wel richting de 500e dacht ik?

Spierings
21-11-2011, 14:57
In engeland kosten die webertjes niet zo duur, had de mijne van de engelse dellorto site voor 330 incl verzenden.

volksfahrer
21-11-2011, 23:03
of een setje bike carbs :D

Jel Golf 2 GTI
21-11-2011, 23:05
Ik heb eerst mijn orginele carb gereviseerd gehad en daarna zonder problemen kunnen rijden.
Nu ben ik bezig met ombouw naar carbs van een yamaha R6.
Is natuurlijk altijd een optie, aangezien je in nederland woont kan je natuurlijk ook een blokwissel doen naar injectie :D

casss
21-11-2011, 23:51
Bedankt voor de reacties. Voor nu ben ik toch van plan om eerst deze motor perfect lopend te krijgen, is ook een stukje uitdaging omdat veel mensen zeggen dat het niet kan :p

Wat ik nu nog extra heb gedaan is het afstellen van de kleppen, maar helaas nog zonder gewenst resultaat.

Volgende stap is het controleren of het kerfje op de krukaspoulie op de juiste plaats zit. Wellicht kan de poulie ook verdraaid zitten.

Vreemd is dat ik echt nergens een bdp punt kan vinden op het vliegwiel... Iemand hier ervaring mee, met de 4-bak?

Melvin
22-11-2011, 07:55
Hoe stel je 'm dan af zonder dat punt?

En als je de ontsteking eens gewoon 10 graden later zet, is het dan beter (bij wijze van test)? Bougiekabelvolgorde in orde :D?

PuttenMKII
22-11-2011, 08:42
Is natuurlijk altijd een optie, aangezien je in nederland woont kan je natuurlijk ook een blokwissel doen naar injectie :D

dat ga ik doen idd, heb het ermee gehad :redface:

casss
22-11-2011, 12:41
Hoe stel je 'm dan af zonder dat punt?

En als je de ontsteking eens gewoon 10 graden later zet, is het dan beter (bij wijze van test)? Bougiekabelvolgorde in orde :D?

Nu heb ik 'm afgesteld met behulp van de kerf in de krukaspoulie. Stroboscooplamp aansluiten op bougiekabel 1e cilinder, vacuumvervroeger los trekken en afdoppen. En dan het kerfje gelijk stellen met het merkteken op de onderste helft van de distributiedeksel. Hierbij gebruik je het achterste (verst weg van de voorbumper) merkteken, dat het ontstekingstijdstip aangeeft.

Contacthoek heb ik (grof) gecontroleerd dmv een testlampje aan de klem van de condensator, andere klem aan massa, motor draaien tot het lampje net aan gaat, stand aftekenen op ontstekingshuis, motor draaien tot het lampje net uit gaat, weer aftekenen, vervolgens omtrek meten van ontstekingshuis (A), dan afstand meten tussen 2 aftekenpunten (B), vervolgens 360 delen door A en vermenigvuldigen met B dan kom ik uit op 46 graden... Daar de afstelwaarde 47 +- 3 is concludeer ik hieruit dat ik in ieder geval heel aardig in de buurt zit.

En als ik de ontsteking een stuk later zet, loopt ie aanzienlijk beter. Maar staat ie niet goed....

Mijn volgende stap is eerst een flink stuk (proberen) te rijden, en dan de bougies bekijken.

casss
22-11-2011, 12:47
dat ga ik doen idd, heb het ermee gehad :redface:

Heb 't dieselblok al klaarliggen voor inbouw, maar kan het niet uitstaan dat zo'n " eenvoudig" blok niet gewoon goed aan de praat te krijgen is!

casss
22-11-2011, 16:00
lijkt toch dat hij nog teveel benzine krijgt.

Als je je luchtfilter eraf haalt komen er dan vlammetjes uit je carbu???

Heel soms zie ik een vlammetje.

casss
22-11-2011, 18:15
heeft er iemand in de buurt van amersfoort/leusden toevallig een stroboscooplamp met contacthoekmeter en toerenteller liggen?

PuttenMKII
12-01-2012, 08:57
al verder gekomen?

casss
12-01-2012, 10:01
ja auto loopt als 'n zonnetje nu. Heb de bougiekabels nog vervangen voor nieuwe (bosch), want die bleken ook hun beste tijd te hebben gehad.

Even overzicht wat ik heb gedaan:
-nieuwe punten
-nieuwe condensator
-nieuwe oliekeerring in verdelerhuis
-nieuwe bougies
-nieuwe verdeelkap & rotor
-kleppen afgesteld
-ontsteking afstellen met stroboscoop (wel van belang, maar als hij een paar graden verkeerd staat, merk je daar niet gek veel van)
-nieuwe bougiekabels (deel van het probleem)
-verrijkingsklep/membraan aan zijkant carb vervangen (deel van het probleem)
-carb inwendig schoongemaakt, toen bleek er ook een sproeier los te zitten (deel van het probleem)
-aan de bovenkant van de carb in alle sproeiers carburateur reiniger gegooid, zodat ze mooi schoonworden (heeft in ieder geval geen kwaad gedaan)
-rest van de carb reiniger door de brandstof
-alle vacuumslangen nieuw geplaatst.

Inmiddels rijdt hij al een poosje nu zonder problemen. Alleen ruikt hij soms nog naar benzine, dus vermoed dat de vlotterkamerpakking nog aan vervanging toe is.

PuttenMKII
12-01-2012, 10:36
Oké, een aardig lijstje. Hoe start hij nu ? Heeft koud weer invloed?

Dat membraam is bij mij ook vervangen, was bij mij ook het probleem ;)
Bougiekabels + bougies zijn nog niet zo oud, vacuumslangen vervangen ..
Andere carb erop dus ..

Warm loopt 'ie goed, koud alleen absoluut niet. Uitvallen en stotteren ..
Slaat wel goed aan, blijft vervolgens moeilijk lopen .. als hij dan eenmaal rijdt, rijdt hij de eerste 100 meter goed en daarna stotteren en sputteren . .

Melvin
12-01-2012, 10:41
Nu heb ik 'm afgesteld met behulp van de kerf in de krukaspoulie. Stroboscooplamp aansluiten op bougiekabel 1e cilinder, vacuumvervroeger los trekken en afdoppen. En dan het kerfje gelijk stellen met het merkteken op de onderste helft van de distributiedeksel. Hierbij gebruik je het achterste (verst weg van de voorbumper) merkteken, dat het ontstekingstijdstip aangeeft.


Je ontstekingsmoment stel je niet af met kerfjes aan de distributiezijde natuurlijk. Op het vliegwiel staan merktekens, daarmee kun je de ontsteking afstellen (bakzijde dus). Ik neem aan dat je dat nu gedaan hebt?

casss
12-01-2012, 11:52
Je ontstekingsmoment stel je niet af met kerfjes aan de distributiezijde natuurlijk. Op het vliegwiel staan merktekens, daarmee kun je de ontsteking afstellen (bakzijde dus). Ik neem aan dat je dat nu gedaan hebt?

hoezo "natuurlijk" niet? In de krukaspoulie zit een kerfje, op de distributiedeksel zitten 2 vaste punten: bdp en ontstekingstijdstip. Dus makkelijkst en volledig doeltreffend is om die merktekens te gebruiken bij het afstellen van de ontsteking.

casss
12-01-2012, 12:01
Oké, een aardig lijstje. Hoe start hij nu ? Heeft koud weer invloed?

Dat membraam is bij mij ook vervangen, was bij mij ook het probleem ;)
Bougiekabels + bougies zijn nog niet zo oud, vacuumslangen vervangen ..
Andere carb erop dus ..

Warm loopt 'ie goed, koud alleen absoluut niet. Uitvallen en stotteren ..
Slaat wel goed aan, blijft vervolgens moeilijk lopen .. als hij dan eenmaal rijdt, rijdt hij de eerste 100 meter goed en daarna stotteren en sputteren . .

Hij start prima. Even rustig het gas helemaal intrappen voor het starten, zodat de acceleratiepomp wat extra brandstof vast kan inspuiten en de regeling voor verhoogd stationair toerental ingeschakeld wordt. Opbrengst van acceleratiepomp heb ik trouwens ook nagemeten/afgesteld. Koud start ie ook gewoon naar mijn zin.... dus niet zoveel problemen als jij hebt.

Heb je bij de bougiekabels ook de bobine kabel vervangen? Zijn de bougiekabels met de juiste weerstand? Heeft de rotor de juiste weerstand?
Welke bougies heb je gemonteerd?

Eerlijk gezegd ben ik er redelijk van overtuigd dat het probleem hem in de chokeklepgedeelte zit... Wat zijn de afstelwaarden die daarvoor gebruikt zijn?
Als hij namelijk in het begin te ver dicht zit, verzuipt hij als een malle. De puldowndoos die hoort hem open te trekken dan. Heb je een pulldowndoos achterop de carburateur met 1 of 2 vacuumaansluitingen?