PDA

View Full Version : inhouden/afslaan 1.5 jb automatic


silbergti
27-12-2011, 19:49
Hallo VW experts :wow: ;

We hebben een probleem met onze Golf 1 1.5 JB automaat uit januari 1983

Starten gaat prima; maar na een kwartier rijden houdt de auto in, begint te bokken. Soms herpakt de motor zich, soms niet. Starten gaat daarna wel redelijk goed. Maar na een tijdje (soms na een paar seconden, soms na een halve minuut) begint de motor weer in te hpouden , pakt moeilijk gas aan. Met beleid lijkt het iets beter te gaan maar daar kun je niet op vertrouwen.

Wat kan dit zijn?
:rolleyes:

Razor81
27-12-2011, 22:04
Wat kan dit zijn, wat niet, haha ;)

Bougiekabels, pakking tussen carb. en spruitstuk, contactpuntjes, condensator, vuil in tank en/of leidingen, vacuumslangetjes. Kan zoveel zijn. Denk dat je een heel eind komt als je dit (laat) controleren.

silbergti
27-12-2011, 22:24
Ik vind het vooral frappant dat hij kuren vertoont wanneer de motor warm is. Dus na ong. 15 minuten..

casss
27-12-2011, 22:50
klinkt als verrotte vulpijp...
Die is van metaal, die verroest in de loop der tijd. Kleine ijzerdeeltjes / roestdeeltjes komen in de tank en verstoppen het filtertje in de tank dat op de aanzuigleiding zit.
Ik heb t zelf ook gehad en als volgt opgelost:

-nieuwe vulpijp plaatsen
-filter op aanzuigleiding in tank demonteren
-3 filters voor tussen brandstofleiding kopen, 1 monteren in de motorruimte, en als er veel vuil in zit weer een nieuwe monteren.

Controleren of dit t is, kun je doen door als hij moeilijk loopt eens de motor uitzetten en de aanzuigleiding losnemen voor de pomp, en in een jerrycan of iets dergelijks hangen. Ook kan je kijken wat er gebeurt als je op de aanzuigleiding blaast. Als je veel weerstand voelt, is het zeer waarschijnlijk dat dit het probleem is. Succes!

silbergti
28-12-2011, 18:05
Dus je gaat er van uit dat de rommel de leidingen blokkeert?
En waarom dan als de motor warm is?

Joris_MK1
28-12-2011, 22:55
Als je de bougies eruit haalt, welke kleur hebben die dan?

silbergti
29-12-2011, 10:05
Bougies hebben wat grij/rode kop.

Gisteren zijn de bougies/contactpunten/condensator en brandstoffilter vernieuwd. Ontsteking is opnieuw afgesteld.
Starten (koud) ging prima, maar een kwartier begon de auto toch weer in te houden. Sosm kun je dan met beleid weer voorzichtig een stukje rijden maar slaat vervolgens weer af. Pakt niet mooi gas aan... :rolleyes:

casss
12-01-2012, 00:28
Dus je gaat er van uit dat de rommel de leidingen blokkeert?
En waarom dan als de motor warm is?

Omdat alle rommel zich steeds verder ophoopt en daardoor de mate van verstopping groter wordt. Staat de motor uit, dan zakken er deeltjes terug in de leidingen, en worden ze in de tank niet langer in de filter gezogen... na enkele km's rijden is de vlotterkamer zowat leeg en wordt de verstopping weer te erg om de vlotterkamer op niveau te krijgen. Ik zeg niet dat het per definitie zo is, maar op basis van de symptomen zou dit goed het probleem kunnen zijn.

je kunt dit ook niet direct zien als je een filter in de brandstofleiding hebt onder de motorkap, omdat er ook nog een klein filtertje om de aanzuigleiding in de tank zit.

casss
12-01-2012, 00:31
toevallig gister nog in een auto gezeten die ook niet voldoende benzine kreeg. koud prima starten, maar na 5 km bokken en uitvallen...

silbergti
12-01-2012, 11:29
Hallo Casss,

Ik heb de ontsteking, condensator, bougies en brandstoffilter vernieuwd. In eerste instantie leek de motor goed te blijven lopen maar na een kwartier bgon de auto weer in te houden.
Daarna naar een VW expert gebracht die de carburateur als boosdoener zag;
hij gaf aan dat het electrische gedeelte niet meer goed werkte. Hij heeft een soort omleiding gemaakt waardoor de wagen nu anders gestart wordt, dus niet met aut. choke gedeelte.(heeft ook wat afgedopt) Vraag me niet exact hoe dit gegaan is maar hij stottert niet meer.
Wel kon ik de wagen eergisteren (had toen 2 dagen gestaan) moeilijk starten. Hij draait wel rond maar sloeg niet aan. Ik kreeg toen als advies eerst het gas een paar keer in te trappen en als ie dan nog niet aanslaat pompend met het gas te starten.
Ook als de motor warm is moet je 'm met beleid starten, hoort een beetje bij de JB automaten als ik het zo aanhoor. Wel even wennen dus...

casss
12-01-2012, 12:16
Hallo silbergti,

Hopen dat dit de oplossing is! Ben wel benieuwd wat er nu precies aan de carburateur veranderd is. Ik ging er vanuit dat het een pierburg 1B3 is, maar bedenk me net dat het ook kan dat er een ander type carburateur gemonteerd is. Als het wel de pierburg 1B3 was is het enige wat ik me kan voorstellen dat de stationair afslagklep geen stroom kreeg...
Het koude starten hoort inderdaad officieel door eerst rustig 1x het gaspedaal volledig in te trappen. Is het erg koud, dan zelfs 2 x rustig volledig intrappen. Daardoor wordt het verhoogde stationaire toerental mechanisme ingeschakeld en tevens brandstof ingespoten door de acceleratiepomp. Warme start doe ik zelf altijd met flink gas bijgeven, dan slaat hij het best aan. Dat het wat lastiger is bij JB-blokken met automatische transmissie heb ik ook wel eens gehoord, omdat de startmotor erg warm kan worden. Voorals nog succes en ik hoop dat ie goed blijft lopen nu!

mk1-83john
12-01-2012, 19:57
Hallo,

Klinkt bekend :)

Ik heb hier ook een 1.5 jb in de garage staan en heb al een nieuwe tank en vulhals klaarliggen voor montage, omdat ik roest, water en benzine in mijn tank aantrof. Gaat binnenkort gewisseld worden en dan zullen we zien.

silbergti
12-01-2012, 20:57
Casss;

warme start gas geven heb ik inderdaad eerder gehoord. Staat volgens mij ookin het instructieboekje.
Toch dacht ik dat mijn monteur zei dat dit niet nodig moest zijn. Wellicht heeft dit te maken met de veranderingen die hij heeft gedaan. Hij gaf in ieder geval aan dat het chokle-gedeelte was uitgeschakeld. (loopt dit dan anders vraag ik me af?)
Volgende week komt er een andere waterpomp en nieuwe schokdempers onder, zal hem eens vragen wat hij heeft veranderd.

MK1;

Een vulhlas kan inderdaad ook veel problemen geven, en water is ook niet bevordelijk...

mk1-83john
20-01-2012, 21:43
Hey Silbergti

Ben je al wat wijzer geworden?
Ik ga morgen mijn achteras loshalen en kijken wat ik allemaal tegenkom.
Nieuwe tank en vulhals liggen klaar voor montage. :) :)

silbergti
21-01-2012, 11:18
Hee MK 1 John;

Mijn Golf 1 staat momenteel weer bij de monteur; er komen nieuwe schokdempers onder, waterpomp en een andere accu.
Ook wordt er nog eens naar de carb gekeken; de wagen startte soms wat moeizaam. Ik moet er aan wennen om eerst het gas een paar keer in te trappen alvorens te starten. Maar nu was de accu ook niet top, dus dan wordt starten ook lastiger...

casss
10-02-2012, 12:53
hoe doet de golf het nu, met nieuwe accu? Alle problemen opgelost?

Joris_MK1
10-02-2012, 21:54
Heb je de pakking van de carb al eens met remreiniger bespoten? Dat was het bij mij, liters valse lucht...

Kaj_A
03-03-2012, 21:50
Loopt ie alweer? Heb namelijk soortgelijke problemen en krijg het niet opgelost.