PDA

View Full Version : Wateroverlast en startprobleem


Losha
05-01-2012, 14:56
Heel vreemd probleem laatst gehad met die forse regen en wind.

Auto start eigenlijk normaal en accu is ook nog goed (uit 12volt en stationair 13,8)

Rij naar iemand toe, geen problemen
Rij daar weer vandaan, nog steeds niks raars aan de hand.
Kom bij stoplicht en regen word minder, wil de ruitnwisser uitzetten .. blijft gewoon lopen :screwy:
Ik denk mischien blijft relais hangen en zet'm aan de kant en haal hem evn van het contact. Wil weer starten .. niks, krijgt de startmotor niet eens rond en ruitenwissers gaan zomaar lopen.

Ga ik kijken bij de relais en zekeringen, nat :eek:

accu zegt nu in ene nog maar 11,7 volt maar geeft echt geen kick met starten. (alles andere loopt wel gewoon, licht, fan etc)

Krijg van iemand starthulp ... loopt maar laad maar 13,3 en zakt soms zelfs tot 12,9 (zonder verbruikers)

(was trouwens een garageeigenaar, die begon meteen "je accu laad niet bij" wat ik hem verder vertelde luisterde hij niet eens na .. wat zijn het toch een kundige mensen altijd :screwy: )

Volgende dag maar eens kijken, water is waarschijnlijk binnen gekomen via de waterbak bij de schroeven waar ook de zekeringskast aanhangt.
Nu min of meer droog daar, accu zegt nu weer 12,2 en start meteen, stationair gewoon weer 13,8 a 13,9

Heeft iemand ooit zoiets vaags meegemaakt?
Wat/waar/waarom heeft er nou sluiting gemaakt dat de startmotor niet eens meer genoeg trok ? (tevens waar kun je de accu gratis laten testen -> is al wat jaartjes oud ..)

Franky B
05-01-2012, 15:04
Misschien toch kortsluiting in bij het relais dat je startmotor aanstuurt. Kan zijn dat als het wat droogt je er geen last meer van hebt. even kijken waar het water vandaan kan zijn gekomen en dit dicht maken (kitten oid)

Succes het kan soms een drama zijn om te achterhalen waar het nou precies vandaan komt... Ik heb ook een water probleem en kan ook lastig achterhalen waar het nou vandaan komt.

Edit: Kijk ook even naar je aarde aan de carrosserie. en check ook even je start motor. Mocht ie nou weer niet rond willen draaien probeer er eens met een stuk hout op te slaan/tikken misschien komt er dan weer leven in.

Losha
05-01-2012, 15:07
ik had je topic al gezien ja ;)
alleen stuurt het relais de startmotor nog aan en het hulprelais schakelt ook keurig de rest even uit maar de startmotor kwam toen niet meer rond, helemaal niet, terwijl hij met normaal weer meteen aanspringt

zal ie nou gewoon sluiting gemaakt hebben bij de dynamo of startmotor zelf ? (en daardoor zo grote lekstroom hebben gehad dat de accu het niet meer trok?)

je durft toch haast niet meer te rijden met regen :(

Franky B
05-01-2012, 15:20
het zou kunnen maar het lijkt me onlogisch dat hij bij de startmotor zelf sluiting maakt. het lijkt me bijna onmogelijk om het daar zo nat te krijgen dat hij aan de motor zelf sluiting gaat geven.

Ik zou er niet te bang voor zijn. het zijn geen nieuwe auto's meer dus er gebeurd wel eens iets raars. Ik heb ook wel eens gehad dat de ruitenwissers zomaar uit het niets aangingen... maar dit is ook maar 1 keer gebeurd daarna nooit last meer van gehad.

misschien is dit ook iets 1 maligs. Mocht ie het nou vaker gaan doen zou ik idd toch even opzoek gaan naar de oorzaak.

Joris_MK1
05-01-2012, 16:09
Je krijgt geen sluiting door water ;) Wat geleidt namelijk niet, tenzij je er megaveel zout in doet, maar dat is niet aan de orde hier.

Hooguit is het zo dat het een en ander geen goed contact meer maakt,
waardoor dus verliezen op contacten ontstaan, verklaart ook gelijk die lagere
spanningen.

Franky B
05-01-2012, 16:16
water geleid wel degelijk. ik wil niet in bad zitten als iemand er een fohn oid in gooit.

het heeft met zwak stroom te maken. daarom duurt het langer voor er kortsluiting optreed.

Chriskee.
05-01-2012, 18:55
Water als in puur H2O ofwel gedemineraliseerd water geleidt niet nee. Maar water zoals wij het kennen geleidt wel degelijk.

En het feit dat het zwakstroom wil niet zeggen dat de snelheid waarin kortsluiting zich ontwikkeld langer duurt. Het is minder merkbaar, dat wel.


Ik zou even de doorvoerrubbers nakijken, waar je kabelboom de auto ingaat.
Gezien daar het water snel bij je zekeringkast zit.

tim_j
05-01-2012, 19:59
ik zou de zekeringkast eens demonteren en een paar dagen op de verwarming leggen.. ffe kijken wat er dan gebeurt.

Losha
05-01-2012, 20:50
het komt niet via de kabelboom binnen, het komt binnen aan de bovenkant, ongeveer waar de TSZ zit in de waterbak, waarschijnlijk dus via die bouten, kon je met de hand goed voelen
alle doorvoergaten en kanalen zijn verder netjes
in het laagste punt van de waterbak lopen dikke kabels onder andere voor de TSZ, waarschijnlijk is daardoor de waterbak wat te vol gelopen en heeft andere wegen gezocht

hele waterbak is eigenlijk een kansloze constructie zo, ook de watergeleider stopt precies boven die bouten