PDA

View Full Version : Troubleshooten Golf PL KE-Jetronic


DragonGr Dragon
09-01-2012, 13:39
Al een tijdje post ik hier allerlei kleine vraagjes en problemen in een poging om mijn GTItje beter te laten lopen, maar nu zal ik alles eens in een soort "project" gieten zodat het gebundeld is en iedereen kan meedenken en eventueel wat van kan leren. Daar worden we allemaal beter van.

De auto
Golf 2 GTI 16V
Bouwjaar: 1988
Motorcode: PL

De problemen
Heel veel problemen zijn er niet, ik kan er best mee rijden, maar perfectionist als ik ben: het kan altijd beter!
Naar mijn idee gedraagt hij zich niet naar zijn oorspronkelijke vermogen van 129 pk. Tijdens het optrekken hoor je een soort pruttelend geluid en lijkt de motor niet optimaal te presteren. Daarnaast haal ik met heel veel moeite een verbruik van 1op10, maar eerder 1op8!
De temperatuur loopt ook heel snel op en als ik in de file sta gaat de temperatuur wijzer helemaal naar rechts en staat de aanjager constant te loeien. Volgens mij hoort de wijzer in het midden vast te staan.

Gemerkt tot nu toe
Wanneer ik met de stroboscoop de merktekens bekijk dan blijven deze bij stationaire motor niet constant, maar springen ze heen en weer. Je hoort dit ook in het draaien van de motor waar een tendens in zit.

Gedaan tot nu toe
Vervangen: Stroomverdeler, Bougiekabels, Rotor, Verdelerkap, Bougies
Afstellen: Stuurstroom (10mA) en Impulsverhouding

Vragen


Hoe kan ik vaststellen of het systeem in een noodloop werkt? (als ik de stekker van de potentiometer loshaal merk ik niets in het lopen)
Welk verbruik hoor je normaal gesproken te kunnen halen? (nu 1op8 - 1op10)
Hoe warm wordt de olie/koel normaalgesproken? (120 / ver rechts van het midden in de file, in het midden tijdens rijden op de snelweg in winter)


Plannen
Structureel doorlopen van injectiesysteem en onderdelen en deel voor deel reinigen (ultrasoon) en evt reviseren.

Injectoren
Het spuitbeeld lijkt wel aardig, niet super maar ook geen hele vreemde. Ik zou ze graag ultrasoon reinigen, maar weet niet welke vloeistof het beste is en hoe het moet. Tips?

Brandstofdruk
Verschildruk gemeten en deze was 5.1 bar. Dit lijkt goed, maar voor de zekerheid ook de systeemdruk meten en de afval. Hiervoor heb ik de juiste koppelingen nodig.

Klepstand Potentiometer
Het schijnt dat deze nogal eens slijtage vertonen op de plek waar het stationair zit. Dit wil ik eerst meten en ik heb daarvoor de spanning gemeten en daar zitten wat meer schommelingen in dan wanneer ik het gas iets open trek. Ik weet alleen niet precies hoe het er zou moeten uitzien.

Luchtmassameter (LMM) reviseren
Helemaal uit elkaar en schoonmaken en weer afstellen

Spinnekop reviseren
Heb een revisisetje gevonden. Schoonmaken ultrasoon en afstellen.

Gasklephuis
Ultrasoon reinigen. Oring om de stelschroef vervangen want deze zuigt valse lucht.

Koudestart
Deze werkt nu niet lijkt het, dus nameten of het aan de bedrading, de tempschakelaar of de sproeier ligt.

Temperatuursensor
Nameten.

Ontsteking
Klopsensor
Computer
Bobine

Ik zal alle bevindingen proberen bij te houden.
ALLE SUGGESTIES WELKOM!

Joris_MK1
09-01-2012, 13:50
Ik zou zeggen dat je wat met je brandstofsysteem hebt. Heb zelf een golf 1 met carburateur en als ik die te arm zet gaat hij ook schommelen stationair. Ook te warm worden duidt op te arm mengsel, had ik ook. Wat is de kleur van je bougies? Daar kun je het heel makkelijk aan zien...

DragonGr Dragon
09-01-2012, 13:57
Ik zou zeggen dat je wat met je brandstofsysteem hebt. Heb zelf een golf 1 met carburateur en als ik die te arm zet gaat hij ook schommelen stationair. Ook te warm worden duidt op te arm mengsel, had ik ook. Wat is de kleur van je bougies? Daar kun je het heel makkelijk aan zien...

Dank voor je snelle reactie!
Het zijn geen grote schommelingen, maar meer een soort tendens om de zoveel slagen. Ik zal de bougies eens bekijken, weet ik niet meer uit mn hoofd. Misschien staat ie wel te arm, maar het is niet zo eenvoudig als bij een carb om hem rijker te zetten. Daar zit geen stelschroef voor omdat alles elektronisch geregeld is.

Joris_MK1
09-01-2012, 14:03
Daar zou ik dus eens naar kijken, het is een beetje dat zoeken als hij stationair draait he, niet dat hij consequent van toerental verandert, maar een lichte schommeling. Daar heb je zonder meer gelijk in, weet ook niet hoe je dat moet doen, mijn eerste auto is een auto met carburateur.
Maar een te arm mengsel is ook niet goed voor je motor, daar komt veel te veel warmte bij vrij, vooral slecht voor je kleppen. Vandaar ook dat hij het niet bij kan koelen, zelfs in de winter.

Qua verbruik merk ik niets verschil nu ik van sproeier 122 naar 128 ben gegaan, dus dat verschil is echt minimaal, het verschil in rijden is echt groot!

DragonGr Dragon
09-01-2012, 14:51
Daar zou ik dus eens naar kijken, het is een beetje dat zoeken als hij stationair draait he, niet dat hij consequent van toerental verandert, maar een lichte schommeling. Daar heb je zonder meer gelijk in, weet ook niet hoe je dat moet doen, mijn eerste auto is een auto met carburateur.
Maar een te arm mengsel is ook niet goed voor je motor, daar komt veel te veel warmte bij vrij, vooral slecht voor je kleppen. Vandaar ook dat hij het niet bij kan koelen, zelfs in de winter.

Qua verbruik merk ik niets verschil nu ik van sproeier 122 naar 128 ben gegaan, dus dat verschil is echt minimaal, het verschil in rijden is echt groot!

Leuk he carburateur. Ik rijd ook nog een 1800 met GU motor (Pierburg 2E2). Die loopt helemaal perfect, wat een genot is dat dan!

DragonGr Dragon
09-01-2012, 21:21
Net even gekeken... de bougies bevatten een dun zwart kool laagje, maar zijn verder nog nieuw.

Ook even de spanning van de lambda sonde gemeten en deze is nagenoeg constant 0,6 V. Kunnen we daar wat mee??

golf mkII 16v
09-01-2012, 21:49
Brandstoffilter al eens vervangen?

Joris_MK1
09-01-2012, 22:00
Zijn ze zwart of zijn ze lichtbruin? Zwart is te rijk en lichtbruin is perfect.
Spanning op lambda sonde, ik heb geen lambda op mijn auto, dus daar kan ik niet uit ervaring spreken.

Wat ik wel heb gevonden:
Rijke waarden > 0,6 V
Arme waarden < 0,4 V

Dus je zit aan de rijke kant denk ik, zoals de bougies al doen vermoeden.
Maar waarom de motor ineens heel heet wordt bij stoplichten, weet ik ook niet. Dat zou misschien aan de thermostaat kunnen liggen oid.

Wat ik me zou kunnen bedenken: Waar heb je die spanning gemeten, op de sonde of bij de computer? Als je bij de sonde hebt gemeten, zou het misschien een slechte bekabeling/connector kunnen zijn. Dan denkt de computer dus: Minder spanning, dus meer brandstof erin gooien. Of de computer doet in het geheel niets met de ingaande waarde.
Die potmeter zit bij je gasklep toch? Misschien dat hij daar geen waarde van krijgt, aangezien daar niets verandert als je hem los trekt. Als je hem los hebt en je geeft gas met het pedaal, wat doet dat dan?


Even snel een reactie op de andere reactie:
Als het brandstoffilter verstopt zou zijn, zouden de bougies wit worden.
Dus dat kan het niet zijn.

DragonGr Dragon
09-01-2012, 22:14
Brandstoffilter al eens vervangen?

Ik nog nooit. Maar dan zou ik de druk van 5 bar niet halen toch?

Joris_MK1
09-01-2012, 22:16
Jawel, druk is iets anders dan flow ;)
Hij haalt de druk, maar die valt weg bij meer vraag naar brandstof.

DragonGr Dragon
09-01-2012, 22:17
Zijn ze zwart of zijn ze lichtbruin? Zwart is te rijk en lichtbruin is perfect.
Spanning op lambda sonde, ik heb geen lambda op mijn auto, dus daar kan ik niet uit ervaring spreken.

Wat ik wel heb gevonden:
Rijke waarden > 0,6 V
Arme waarden < 0,4 V

Dus je zit aan de rijke kant denk ik, zoals de bougies al doen vermoeden.
Maar waarom de motor ineens heel heet wordt bij stoplichten, weet ik ook niet. Dat zou misschien aan de thermostaat kunnen liggen oid.

Wat ik me zou kunnen bedenken: Waar heb je die spanning gemeten, op de sonde of bij de computer? Als je bij de sonde hebt gemeten, zou het misschien een slechte bekabeling/connector kunnen zijn. Dan denkt de computer dus: Minder spanning, dus meer brandstof erin gooien. Of de computer doet in het geheel niets met de ingaande waarde.
Die potmeter zit bij je gasklep toch? Misschien dat hij daar geen waarde van krijgt, aangezien daar niets verandert als je hem los trekt. Als je hem los hebt en je geeft gas met het pedaal, wat doet dat dan?


Even snel een reactie op de andere reactie:
Als het brandstoffilter verstopt zou zijn, zouden de bougies wit worden.
Dus dat kan het niet zijn.

Ik zal eens meten bij de ECU connector naar spanningen van lambda en potmeter. Kijken of die waarden wel in de ECU aankomen. Daarom vraag ik me af waar ik aan kan merken dat hij in open/close loop loopt...

Joris_MK1
09-01-2012, 22:18
Zal dan open loop zijn, waarschijnlijk. Ik ga eens kijken wat die potmeter nou exact doet en welke waarde die moet hebben...

DragonGr Dragon
09-01-2012, 22:19
Jawel, druk is iets anders dan flow ;)
Hij haalt de druk, maar die valt weg bij meer vraag naar brandstof.

Ok, eens! maar ik heb problemen al bij stationair en dan vraagt hij toch niet heel veel brandstof. Als ik hem flink op zn staart trap dan hapert hij niet. Of begrijp ik het niet goed?

DragonGr Dragon
09-01-2012, 22:23
Zal dan open loop zijn, waarschijnlijk. Ik ga eens kijken wat die potmeter nou exact doet en welke waarde die moet hebben...

Geweldig bedankt voor het meedenken! erg gewaardeerd!
Je zou moeten weten welke inputs nodig zijn voor de closed loop. Ik zou denken temp sensor, klepstand en lambda. Dan weet je belasting en kan je mengsel aanrijken of verarmen.

Gino89
10-01-2012, 18:43
Leuk een topic voor de PL :thumbup: Leuke problemen ook wat je er zo mee kunt hebben :rolleyes:

De verbruik wat ik heb met de PL heb is rond de 8,5 Liter op de 100 KM. En als hij 1 op 10 rijd. Dan moet ik al best hard rijden en veel optrekken. Maar normaal zo rond de 8,5 liter.

De temperatuur van de olie ligt op de auto snelweg zo rond de 98 tot 102 graden. En nu met koude weer rond de 94 tot 96 graden.
En de tempraatuur van de KVS is het linkse streepje uit het midden op de autosnelweg. En normaal staat hij eigenlijk altijd rond het midden in stads verkeer.
En sta ik in de file of stationair draaien dan gaat hij niet verder dan het rechtse streepje uit het midden.

Als de auto in de noodloop loopt, dan zou je toch constant 10 mA moeten meten. Zonder dat hij schommelt ?
Heb je geen leidingen verstopt of de radiateur dicht geslipt? KVS ook eens vervangen?

En dat met die stroboscoop lamp. en dat merk teken wat af en toe verspringt. dat heb ik toen ook gehad. Maar moet zeggen verder loopt de motor goed. Jij kent ja ook het probleem wat ik heb met de stationair lopen. Dus waarschijnlijk is dat normaal.

En ja de problemen wat ik ook stationair hebben. Daar rijden de meeste mensen gewoon mee rond. En die kijken er niet eens heen. Maja ik vind het zelf ook storend. Ben er ook al een tijdje na op zoek he ;)

DragonGr Dragon
10-01-2012, 22:43
Vandaagmaar eens even de aansluitingen op de ECU doorgemeten. Alle aardepennen zijn verbonden en de aansluitingen van de Koelsensor, Flowmeter en Lambdasonde kloppen, dus daar kan het probleem ook niet zitten. Kan iemand me vertellen wat het effect bij hun PL is als je de stekker van de airflow sensor of lambda loshaalt? merk je dan wat? bij mij merk ik helemaal niets in het lopen...

Ik zoek suggesties voor de vervolgstap! Verbruik van 1op12 dat is ook volgens het boekje, dus ik kan wel aannemen dan mijne te hoog ligt. Open loop zou een oorzaak kunnen zijn, maar hoe leg ik dat vast en hoe verhelp ik het?? ff nachtje slapen!

DragonGr Dragon
11-01-2012, 09:22
Ik wil vanavond proberen een lange meting te doen van Flowsensor, Temp, lambda, STK en toerental over een tijd van zeg 10-20 minuten en dan vanaf koud starten. Dan deze signalen tegen elkaar uitzetten en hopelijk kunnen we daar iets uit aflezen. Als het me lukt post ik ze...

Gino89
11-01-2012, 22:32
En al iets kunnen vinden?

Wat is eigenlijk de flow meter?

Ben in het weekend ook even bezig met de auto. Als je me even precies zegt wat je wilt weten met de stekkers. En hoe de motor daar op reageert. Dan wil ik het wel even proberen voor je. evt. kan ik het dan zelfs even filmen.

DragonGr Dragon
12-01-2012, 08:11
De flowmeter is dat zwarte blokje aan de zijkant op je LMM aan de kant van het zijscherm. De geeft de stand van de flowklep door naar de ECU.

Ik zou verwachten dat de motor anders gaat lopen wanneer je deze lostrekt (bij warme motor) net zoals de lambda sensor.

Als je eraan toekomt trek om beurten deze twee dan eens los en vertel wat er gebeurt...

DragonGr Dragon
16-01-2012, 13:58
Dit weekend weer een hoop gedaan...

Ik heb een aantal signalen met de computer uitgelezen tijdens het warmlopen en tijdens het afstellen:
1) Flow meter signaal
2) Systeemdrukregelaar stuurspanning
3) toerental
4) lambda sonde
5) Flow meter referentie
6) temperatuursensor

2) gaf geen waarde waar ik iets mee kon, want het gaat echt om de stuurstroom.

Ik kan zo heel mooi volgen hoe de signaaltjes lopen. Wat al meteen opviel was dat de flow meter referentie maar op 7,6V stond ipv 8V. Dit was mn eerste clue. Het niet reageren op inputsignalen (lambda etc.) was de tweede. Ik heb de ECU vervangen en toen zag het er al stukken beter uit.

Ik heb alleen nog steeds het idee dat de flowmeter sensor niet wordt meegenomen. Dit signaal zou de belasting moeten bepalen en aan de hand daarvan het mengsel moeten aanreiken. Als ik de sensor loshaal gebeurt er helemaal niets. Wie kan dit nog voor mij nagaan bij zijn werkende PL??

De koude start werkt ook niet en ik heb het probleem getraceerd tot aan de startmotor... daar zitten twee stekkers op (naast de grote plus en min) de ene is startcontact en de ander moet de uitgang zijn van het relais die omgaat tijdens het starten en die de koude start initieert. Hier komt alleen geen spanning op te staan tijdens het starten. Het relais in de startmotor lijkt dus kapot of iig niet verbonden met de klem. Ik heb alleen geen zin om een nieuwe startmotor te monteren zeker omdat deze sm nog geen jaar oud is...

Herkent iemand dit probleem??

Na de eerste proefrit lijkt de motor minder snel warm te worden en het verbruik beter, maar dat merk ik pas bij de volgede tankbeurt... TBC

Gino89
16-01-2012, 21:59
Sorry, maar ik ben er niet meer aangekomen, om het te proberen.

Maar is het wel zon goed idee om die stekkers er uit te trekken, en terug er in duwen als de motor loopt? want overal waarschuwen ze dat je niks uit moet trekken als de motor loopt?

Die koud start sproeier is die niet ook afhankelijk van de temperatuur van de motor? zodat als hij loopt, en warm word. Hij ook stopt met extra benzine in te spuiten? Zou je niet misschien die voeler kapot hebben ?

Ik vind het alleen raar dat je motor zo warm word en ook zo veel verbruikt. Maar ik weet niet over er mee mensen zijn met een PL? die dit ook eens kunnen posten wat hun auto verbruikt, en hoe het met de temperatuur zit.

Losha
17-01-2012, 01:38
stadsverkeer/file komt de temperatuur ook geregeld richting 3/4
verbruik was laatste tank 1 op 12,75

DragonGr Dragon
17-01-2012, 07:25
stadsverkeer/file komt de temperatuur ook geregeld richting 3/4
verbruik was laatste tank 1 op 12,75

Thanks! dan heb ik nog een lange weg te gaan van 1 op 8!!

@Gino: afhankelijk van hoe koud het is spuit de sproeier 2-10 seconden extra in en daarna stopt hij als het goed is. Of de sensor werkt en de sproeier weet ik nog niet, maar ik kan nu al zien dat de startmotor het benodigde signaal niet afgeeft en dat moet toch eerst goed zijn!

Die stekker kan je er gewoon uittrekken, dat is geen bezwaar. Mocht je nog eens tijd hebben om te kijken (of iemand anders) graag!

Gino89
18-01-2012, 17:59
Zo heb het net even na men werk probeert.

Als ik de stekker van die flow meter afhaal. Dan zak de motor helemaal weg. en is net aan het randje voor het uitvallen. Zwaar gestotter. Denk dat hij dan op zon 500 toeren zit.

Als ik de lambasonde er afhaal. Dan is er niet echt veel verschil. Motor begint echt minimaal een beetje te stotteren.

Maar bij die flow meter. reageert hij dus echt heftig met wegvallen en bijna uitvallen.

Hoop dat je hier wat verder mee komt. met deze info :thumbup:

DragonGr Dragon
18-01-2012, 18:23
Daar heb ik zeker wat aan man... bij mij gebeurt er dus niets als ik hem lostrek... zodra ik weer eens tijd heb ga ik eens zoeken wat het probleem kan zijn...
I'll keep you on the height!

Gino89
19-01-2012, 21:29
Zo ik heb net nog even die 3 polige stekker wat jij zei geprobeerd. Er was niet echt veel verschil te merken, alleen begon hij een klein beetje onrustiger te lopen. Ongeveer hetzelfde als ik de lambasonde er uit trek. Hoop dat je met deze info wat meer kunt ? :thumbup:

DragonGr Dragon
19-01-2012, 21:33
@gino :Thanks mate!

Hopelijk dit weekend eens kijken waar het aan kan liggen... de bedrading klopt en ik heb signaal gemeten tijdens mn meetsessie...

Ik zoek trouwens ook nog steeds (de maten van) het o-ringetje om de afstelschroef in het gasklephuis. Schijnt niemand me aan te kunnen helpen...

Gino89
21-01-2012, 18:05
En heb je al iets kunnen vinden aan de PL ?

Hoe zit het nu met je verbruik, en de warmte van de motor? al verbetering?

DragonGr Dragon
21-01-2012, 18:10
Ik wil na het eten even kijken. Heb daarna een lange (test)rit

Het verbruik is misschien iets beter, maar nog niet super en de motor lijkt iets minder makkelijk heet te worden, maar bij stilstand (file) gaat hij nog wel rechts van het midden en dat hoort volgens mij niet (heeft geen van mn autos)

Jij nog iets gevonden??

Gino89
21-01-2012, 18:22
Als ik in de file sta, dan loopt de temperatuur ook zo op hoor. Ook als ik moet parkeren met veel voor en achteruit gaat hij zo over midden heen naar rechts.
Dus dat is toch wel normaal hoor. En de fan slaat dan ook regelmatig aan.

Ja ik ben er niet echt meer mee bezig geweest. even komende week er nog eens heen kijken. Maar ik moet nog kijken voor een CO meter. Denk dat het probleem daar ergens zit.

Hoop dat je test rit je verder brengt. :thumbup:

DragonGr Dragon
22-01-2012, 12:19
De testrit ging erg geslaagd, had het gevoel dat hij wat beter inspeelt op belasting, maar kan ook tussen mn oren zitten. Was iig een fijne rit.
Daarvoor nog getankt en stand was 1op11,15, dat valt al niet tegen zeker omdat er ook een paar uur afstellen (in stationair) bijzat.

Binnenkort maar eens de LMM grondig reinigen en de gasklep, wie weet levert dat nog wat op.

Helaas is wel mn kachel ventilator stuk gegaan. Alleen stand drie doet het nog. Ik moet op zoek naar die weerstand. Weet iemand toevallig de gegevens van die (warmte)weerstand? dan hoef ik het niet op te zoeken...

Fijn weekend!

Gino89
22-01-2012, 13:09
Ja, als je stationair met de auto bezig bent dan verbruikt hij inderdaad een stuk meer. Dan gaat bij mij ook de verbruik zo de lucht in.

Maar wat heb je tot nu toe dan er aan verandert? dat je nu vordering er in hebt?

Die weerstand hebben ze normaal bij Heuts. Tenminste daar heb ik mijne vandaag. Kost iets rond de 25 €. De ventilator motor smeren verhelpt ook dat die dingen door branden. Want meestal draaien de motors wat zwaar. En dan branden die dingen zo door.

DragonGr Dragon
22-01-2012, 14:59
@gino: jij zei dat jouw verbruik op 1op12 ligt ongeveer? heb je dat van de teller afgelezen (MFA) of met tanken?

Ik heb vorige week de ECU vervangen, dat hielp al iets, was ook beter af te regelen. Gisteren heb ik het minsignaal van de flowsensor opnieuw in het stekkertje verbonden, want die was losgebroken.

Ik weet wel waar je zo'n complete weerstand unit haalt, maar ik wil alleen los de warmteweerstand hebben en vervangen, want dat is het enige dat stuk is.

Gino89
22-01-2012, 15:15
De verbruik reken ik altijd uit met het tanken, en niet via de mfa. Die klopt wel redelijk maar is nooit 100%

Het verschilt gewoon per keer.

De ene keer is het 7,8 L op de 100 KM en soms is het 8.5 tot 8,9 L op 100 KM.
Als ik veel met stationair doe, afstellen enz. Dan zit hij zo op de 9.5 L. En rij ik echt continue op de snelweg met 120 tot 130 km/h dan zit ik soms wel op de 6,9 L.

Je moet natuurlijk wel kijken naar de versnellingsbak. Ik heb een 2Y dus echt kort. en draai met de zomer banden/velgen 3.5 tot 4k toeren bij 120/ 130 KM/H. Weet niet welke versnellingsbak jij er onder hebt zitten?

Ja met die weerstanden, die vervang ik meestal compleet in een keer.

Wat versta jij onder de ECU? Die ontsteking module, boven op het frame met die koelblok er aan. Of die computer wat er onder zit? Of die computer links waar de vacuüm slang heen gaat?

DragonGr Dragon
22-01-2012, 16:57
Ik heb ook een originele 16V PL met 2Y bak.

De ECU van de KE-Jetronic is die grote computer onder de ontstekingstransistor (dat kleine ding met 7polige stekker). Die in het midden van de waterbak met onderdruk slang (voor vervroeging) is de ontstekingscomputer en die is kleiner.

Gino89
23-01-2012, 15:18
Oke, die heb ik toen ook als een met een andere probeert. die ECU. Maar dat hielp toen bij mij helemaal niet.

Gino89
25-01-2012, 19:10
Zo ik kon het toch niet laten, en heb die spinnenkop even er af gehaald. De plunjer bij mijn eigen spinnenkop kwam gewoon van zelf direct terug? Maar ik had ook even die van de KR er af gehaald. Maar deze was toch helemaal anders. Heb er even een paar foto's van gemaakt.
Ik snap alleen niet welke o-ring jij bedoelde die vervangen moest worden. Bedoel je die grote tussen spinnenkop en luchtfilterbak?

Gat onder de spinnenkop;

http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/4/3/7/P1040918.jpg

Plunjer PL;

http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/4/3/7/P1040921.jpg

Plunjer KR;

http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/4/3/7/P1040926.jpg



Heb het maar even hier gepost, zodat er evt. andere ook nog wat aan hebben. i.p.v in men eigen te posten :thumbup:

DragonGr Dragon
25-01-2012, 20:03
De oring die ik je zei te vervangen als de plunjer wat stroef loopt is die tussen de plunjer en het gat. Die zie je zo nog niet.

Die KR is toch in effect hetzelfde??

Zat er wel een O-ring tussen spinnekop en LMM?

Kwam de plunjer echt direct terug? kon je de klep (LMM) helemaal vrij bewegen?

Gino89
25-01-2012, 20:45
Er zat inderdaad een o-ring tussen de spinnenkop en de luchtfilter, Ik heb bij die KR spinnenkop die plunjer er uit gehad. maar hier zat nergens een o-ring tussen? Dat was allemaal op pas maat. Die plunjer past er precies in.

Ja die lepel kan ik gewoon bewegen, en die plunjer bij mij komt gewoon direct terug, nadat ik hem heb in geduwd.

DragonGr Dragon
26-01-2012, 15:31
Vanmorgen eens geprobeerd of ik een o-ring kon vinden voor de stelschroef op de gasklep. De maat is ongeveer: 6x2,5x10

De maat van de o-ringetjes van de verschildrukregelaar is 6,2x2x10,2 en met een beetje beleid en vet hem ik die er tussen gekregen, dus daar kan hij nu geen valse lucht meer trekken. De stelschroef (en daarmee de o-ring) is dus niet meer verkrijgbaar bij de dealert.

Nu zit ik nog te kijken naar de olie ontluchting die ook is aangesloten op de inlaat. Daar trek je dan toch ook valse lucht door of begrijp ik dat nu verkeerd?? iemand ideeën?

Gino89
15-02-2012, 20:01
En heb je verder nog iets kunnen vinden ?

Heb intussen de thermostaat vervangen, En de o- ring tussen de olie koeler.

DragonGr Dragon
16-02-2012, 08:31
Gino, wat mooi dat je die twee vervangen hebt... merk je verschil?

Ik heb die oring bij de stelschroef vervangen en dat scheelt wel iets.
De ontluchtings aansluiting daar kan niemand me echt van vertellen wat die doet en of dat belangrijk is.

Ik heb ook de koudestart gemaakt (startmotor vervangen) maar nu start hij beroerd. Twee mogelijkheden: 1) de sproeier verneveld niet genoeg, dus even naar het spuitbeeld kijken. 2) het mengsel staat standard te rijk en de extra aanrijking wordt hem te veel. Dit zou wel verklaren waarom hij eigenlijk nit zoveel problemen had met koud starten toen de koudstart nog niet werkte. Het mengsel was al aan de rijke kant.

Maar over het algemeen is het weer een genot om te rijden!! verbruik is bijna 1op12, temperatuur loopt bij file nog wel op helaas...

Gino89
18-02-2012, 14:46
Ja, Met die o-ring was gewoon dat er olie langs de olie filter naar beneden liep. Hij was dus nog niet helemaal lek. Maar er zat rondom de olie koeler ook altijd een beetje olie. Maar ik zag hier op het forum een foto staan, wat er kan gebeuren als die helemaal lek is. En daar had ik geen zin in. Dus heb het maar uit voorzorg vervangen.

En de thermostaat. Merk ik ook wel dat hij nu beter warm word. En ja als ik in de file staat loopt de temperatuur ook zo op. En slaat de fan aan.

Ben nu met mijn vader even de kachel radiateur aan het vervangen in de diesel van hem. Hoop dat mijne niet ook gaat lekken. Is wel wat werk.

Maar met die kou had ik ook vaker dat hij maar heel langzaam rond draaide. Terwijl ik een nieuwe accu en alles er in heb zitten. Maar ik heb nog altijd een gereviseerde startmotor op voorraad hier liggen :thumbup:

Verder nog geen foto's op het forum gezet? :rolleyes:

Gino89
13-08-2013, 20:57
Ik wil dit topic nog eens even naar boven halen. Ben nog altijd bezig met mijn pl. Vandaag ben ik er achtet gekomen, dat de oring tussen spinnenkop en luchtfilter kapot was. Deze heb ik nu vervangen. Maar dit heeft niet echt resultaat opgeleverd.

Verder zag ik dat er benzine aan de onderkant van de plunjer hing. Dus de plunjer wat in de spinnenkop zit. Dit verklaard ook waarom ik altijd een natte plek zag op de luchtfilter.
Is dit normaal, en of kan dit kwaad?

Ik zag dat de blauwe temparatuur sensor ook is aangesloten op de ecu. Weet iemand toevallig de waardes van deze sensor? Om hem evt. Na te meten.

Lambasonde werkt ook, als ik de stekker er vanaf trek. Gaat de motor nog onrustiger lopen. Als ik de stekker van de flow meter aftrek. ( zwart kastje, links van de spinnenkop ) gebeurd er niks.

Nu heb ik ook het grijze kastje (rechts van de spinnenkop ) er vanaf gehad. Hier zaten 2 kanalen in. Die de spinnenkop in lopen. Wat is de functie van dit kastje? Er stond namelijk ook behoorlijke benzine druk op. Want dit kastje word ja afgesteld op de 10mA stuurstroom?

Gino89
13-08-2013, 21:08
Motor loopt nu volgens mfa check modus 900/840 toeren en soms 780. Maar ik kan hier dus verder zelf ook niks aan veranderen. Omdat de motor dit zelf regeld. Want hier en daar lees ik dat het 900 +/- 50 moet zijn. Maar hoger dan 900 loopt hij dus nooit. Want als ik gas los laat en hij blijft dan even hangen op 950 loopt de motor ook een heel stuk rustiger. :confused:

m20vt
16-08-2013, 08:21
Hoi Gino, ik zie dat je de 16V nog altijd hebt! :thumbup: , dit grijze kastje is de "drucksteller", doet als het ware hetzelfde wat de warmloop regelaar bij de KR doet (KR via systeemdruk) alleen dan via de onderkamerdruk, hij regelt de mengverhouding via de ECU die hiervoor signalen van de Lambda, motortemp. en motorbelasting krijgt, gr. Marcel.

Gino89
16-08-2013, 11:25
Zeker heb ik de 16v nog altijd, was ook niet van plan om hem weg te doen :screwy: haha :D

Dus hij regelt zeg maar de meng verhouding voor alle 4 de cilinders? Of alleen bij het starten omdat je zegt hij is net als de warmloop regeling van een KR?

Ik kan nergens de waardes vinden wat de temperatuur sensor moet hebben. zodat ik deze eens kan na meten. Want die heb ik nog niet gecontroleerd.

m20vt
17-08-2013, 08:13
Nee hij regelt de mengverhouding konstant via de ECU, bij 20 graden zal de kvs sensor bij koude motor ongeveer 2000 ohm hebben, bij 90 graden rond de 100 ohm. De 'drucksteller' zou een waarde tussen 17,5 en 21,5 ohm moeten hebben.

Gino89
17-08-2013, 09:31
Ok, ik ga dat z.s.m. even na meten dan ben ik eens benieuwd. Bedankt alvast :thumbup:

Gino89
17-08-2013, 12:01
Heb het even gemeten bij koude motor tussen 18 en 20 graden. Heb ik op de sensor 2500 ohm en de drukregelaar 19 ohm.

Bij warme motor ongeveer 96 graden olie temparatuur. Dus dit zal ongeveer ook de kvs temparatuur zijn. 195/ 196 ohm. Langzaam oplopend. Maar dit komt natuurlijk door het afkoelen. Is dit dan niet nog veel te hoog? Omdat jij 100 ohm zegt ?

Drukregelaar zit bij warme motor op 19, 5 ohm.


Ik heb het een en ander nog eens doorgenomen. Die regelaar zorgt dus eigenlijk voor de benzine tegen druk in de kamers van de spinnenkop. Ik kan alleen geen specifieke gegevens vinden van de sensors wat deze moeten hebben. Kwa weerstand dan.

Want op de flow meter doet de motor ook niet reageren als ik de stekker hier vanaf trek. Dit was namelijk ook een vraag aan het begin van dit topic. Of dit wel klopt?