PDA

View Full Version : Golf MK2: 1.6 in 1.8


Elm0
14-01-2012, 16:35
Hallo,

Ik ben vlak na mijn aankoop van mijn huidige auto erachter gekomen dat er een 1.6 in zit, ipv een 1.8 (daarnaast ook nog heel veel andere dingen...), dit aangegeven bij hem en bij de politie dat dit oplichting was, maar dit is blijkbaar gewoon geoorloofd om hier niets over te zeggen bij de verkoop ..

Anyway, mijn vraag:
Doordat deze (slechte) hobbyist de auto nogal zwaar verprutst heeft zal hij niet 123 mijn beste vriend worden. De garagehouder die de APK erop gezet, weet van de swap af ("getuige").

Hierbij dus het vraagstuk: hij heeft niet aan de RDW verteld dat deze auto een ander blok heeft gekregen, kan ik hem, via de RDW dwingen dat hij hem herkeurt? Of dat hij er een ander blok in moet leggen? Of is het zo als ik dit bij de RDW zou melden dat ik zelf er problemen mee ondervind.

Of is dit allemaal geoorloofd? Engine swap met max 40% verschil is toegestaan? Ook zonder aantekeningen op je kentekenbewijs?

Tevens, ik ben van plan (kans lijkt mij klein dat je hem kunt dwingen) er een andere motor in te zetten, een 1.8 weer, is er ergens een how to te vinden hoe dit moet? Of een onderdelenlijst? Zodat ik weet wat wel en wat niet vervangen hoeft te worden? Ik heb zelf niet het meeste verstand van auto's, maar zou het samen met een vriend gaan doen in zijn vader zijn garage met eventuele hulp van de vader (echte monteur, that is). Ik heb veel gezocht intussen, google + hier, maar dat is vaak een originele 1.X naar iets zwaarders, ik heb van origine een zwaardere, en daar wil ik hem weer naar terug krijgen.

Thanks voor eventuele hulp!

Het gaat om een Golf MK2, 1985.
Origine een 1.8 motor (code: GU) .. 5 versnellingen.
Nu een 1.6 (XR op blok volgens mij?) .. Automaat.

Spierings
14-01-2012, 19:05
Denk dat je hem tot niks kan dwingen (ook het RDW niet), het is tenslotte geen verborgen gebreken en jij bent de eigenaar.
Dit is naar mijn mening geen oplichting, wie zegt dat de vorige eigenaar de swap heeft gedaan en er is ook niks verboden aan om zoiets te doen.
Je had bij de aankoop van de wagen gewoon beter op moeten letten, en anders de wagen moeten laten nakijken.

XR is ook de motorcode niet.

Chriskee.
14-01-2012, 20:12
Hij zegt dat bekend is dat de motorwissel gedaan is door de vorige eigenaar, en dat dit bevestigd is door derden :wink:

Het is niet verboden om de motor te wisselen nee, maar het gaat zich hier ook niet zo zeer om het feit van het wisselen zelf, maar om het feit dat de auto anders is als aangeboden wordt.

Maargoed, als ik eerlijk mag zijn, denk ik niet dat je de oude eigenaar iets kunt maken. Je zou een aanklacht kunnen indienen, maar dat is er "gewoon eentje voor op de stapel". Je bereikt er niks mee..

Terugbouwen naar een 1.8 is een kleine moeite. Denk dat de meeste energie gaat zitten in het zoeken van de originele 1.8..

Indien je de 1.8, compleet met motorkabelboom en versnellingsbak koopt, is het een kwestie van omwisselen en klaar. Met enig verstand niet de moeilijkste taak.