PDA

View Full Version : motorcross is een gevaarlijke sport


Domi
06-04-2005, 16:53
Motorcros is een gevaarlijke sport, Dat ondervond ook een zeer goede maat van me collega. Hij is zeer ongelukkig gevallen en heeft daardoor een DWARSLAESIE opgelopen
Me collega is er helemaal kapot van . Bij deze wil ik jullie laten lezen wat er is gebeurt op zaterdag middag 2 april op de crossbaan in joure.
Misschien dat jullie, ook al kennen jullie hem niet, een bericht willen achterlaten in het gastenboek.
Dat zou me collega zeer op prijs stellen en ook het slaochtoffer kan dit allemaal lezen.Hier het verhaal van wat er is gebeurt.............................
-------------------------------------------------------------------------------------


Zaterdagmiddag, net even over half vijf wilde Josper nog snel voor het sluiten van de baan in Joure, een paar rondjes rijden. Als afsluiting van een mooie middag en lekker crossen.

……..“Wat gaat het goed hè, pap? Spring ik ver?”…………..

Ja, hij sprong erg ver. Helaas stond er achter de grote schans een crosser met pech. Josper heeft hem nooit kunnen zien staan. En hij is er vol tegenaan gesprongen en heeft hem vol op de rug geraakt. Josper is erg hard gevallen.

En hoewel de ambulances er snel waren, leek het wel uren te duren. Het ging Josper ook zeker niet snel genoeg naar zijn zin. Toen de ambulance broeders zich ook nog eens voorstelden aan agenten, heeft hij ze ook behoorlijk uitgefoeterd. Al snel werd duidelijk dat er sprake was van zeer ernstige verwondingen en is de trauma helikopter ingevlogen. Deze is direct naast de baan op het industrie terrein geland. Met de helikopter is er ook een trauma arts gearriveerd. Deze heeft Josper gestabiliseerd en klaar gemaakt voor transport naar het UMC in Groningen.

In het UMC werd vastgesteld dat Josper ingeklapte longen had en een interne bloeding in de borstholte. Dit was op dat moment levens bedreigend. Ook bleek uit de CT scan dat zijn 6e borstwervel is gebroken. Als gevolg van deze dwarslaesie zal hij vanaf ongeveer zijn tepels blijvend verlamd zijn. Gelukkig lijkt het levensgevaar geweken. Meer over de laatste toestand van Josper kan je lezen op “Josper’s medische toestand”.

Ook de crosser waar Josper bovenop is gesprongen, is behoorlijk gewond geraakt. Syds Dirk heeft een ingeklapte long en gebroken ribben. Wij wensen hem een spoedig herstel toe en hopen dat hij weer snel de oude zal zijn.

Ook nu weer bleek tijdens de behandeling weer hoe positief Josper in het leven staat. Hoewel hij zelf al direct aangaf geen gevoel in zijn benen te hebben, wilde hij niets van de ambulance zuster weten over een dwarslaesie.



……..“Niet van die negatieve praat”………………



En dat wordt het motto voor de komende tijd. Niet kijken naar wat er niet kan, maar kijken naar alle mogelijkheden en kansen die er wel zijn. En Josper kennende, verwachten we dat hij binnenkort met iets komt waarin hij de beste of de snelste zal zijn.


Gastenboek staat op zijn eigensite van josper.
http://www.josperbouwer.nl/


Alvast bedankt

Domi

Richard
06-04-2005, 16:59
sterkte en ik had er al over gehoord hier in de buurt..
oud kennis van mij heeft ook dwarslesie en is oud motorrijder... rijdt nu een quad..
<-------voor goede moed

Domi
06-04-2005, 18:13
Is niet best dit :(

JeeWee
06-04-2005, 18:43
ben zelf ook eens behoorlijk onderuit gegaan met motorcrossen... je kon de meniscus (ofzo) zien zitten in de knie, en ik maar zeggen dat het met een pleister wel goed kwam... maar goed, dit is veel minder! Beterschap voor Josper!

Pedaalemmer
09-04-2005, 17:24
Damn klinkt erug klote. Veel beterschap toe gewenst..

René
09-04-2005, 17:26
heb er v/d week ff met domi over gehad.. ook ff wat in`t gastenboek gezet....
sterkte Josper, familie en vrienden

René
19-05-2005, 22:56
Donderdag 19 mei 20.00 uur

Vanmiddag heeft Josper weer een ritje door het ziekenhuis gemaakt in een rolstoel. Degene die het gastenboek leest heeft kunnen zien dat Josper zelf een verhaaltje heeft geschreven op een computer in de hal van het ziekenhuis.Voor het eerst zag hij zijn eigen site en was onder de indruk. Hij heeft ook vandaag weer een geweldige dag. Hij is vrolijk, maakt grapjes en dus voelt hij zich goed. Wel heeft hij aan het eind van de middag weer geslapen om bij te tanken. Zijn zuurstofwaarden blijven het goed doen, ook bij inspanning. De Boussignac-klep blijft tot 4.30 uur de komende nacht zitten en dan nog een paar uurtjes aan de beademings-machine.

`t gaat gelukkig al beter met hem...