PDA

View Full Version : 1.6 TD (JR) start maar blijft niet draaien


Mad Max
24-01-2012, 21:46
Zoals de titel al zegt, zie filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=eA_rk1KFy34

Hij heeft een tijd stil gestaan en ik heb het filter vervangen en vol gegooid met diesel maar ik weet niet zeker of hij dan goed ontlucht is. Hij start elke keer zoals in het filmpje.

Ik zou zelf denken dat als ie elke keer start dat hij ook diesel aan kan zuigen... Ik ben nog helemaal nieuw met diesels, wie kan me helpen? :)

MartijnCR
24-01-2012, 23:38
Als je dieselfilter verv. En je vult em niet start hij en valt na ong. 10sec uit daarna start je door tot de motor weer loopt dus dat lijkt mij niet het probleem.
Probeer ook eens met choke aan of maakt dat geen verschil?
Gasgeven maakt dat nog uit?

Mad Max
25-01-2012, 10:12
Choke aan/uit of gas geven maakt geen verschil, het is gewoon elke keer hetzelfde.
Ik heb een vacuumpomp besteld (om vanuit de retourleiding het systeem vol te trekken) en ik ga de retourleidinkjes vervangen want die zijn aardig rot.

Binnenkort meer!

mark89769
25-01-2012, 14:47
dieseltje ontluchten door 4de dieselleiding ff los te halen op de verstuiver (sleutel 17) en te starten dan issi zo ontlucht. maar door een lange tijd stilstaan kan de dieselpomp defect zijn!

Mad Max
25-01-2012, 16:05
Ok dat zal ik even proberen, maar welke is de 4e? Dichtsbij de distributieriem of juist die het verste er vanaf zit. :tongue:

DHeitkonig
25-01-2012, 16:13
Wij Europeanen tellen van links naar rechts toch :P

Maar dus even serieus....
Links is 1
Rechts is 4

mark89769
25-01-2012, 16:32
Wij Europeanen tellen van links naar rechts toch :P

Maar dus even serieus....
Links is 1
Rechts is 4

Wat is links en wat is rechts haha :D Maar degene het verst van de distributiezijde af ;)

Rientjes
25-01-2012, 17:18
je moet die aan de versnellingsbak kant hebben.
Ik heb er zon lucht balgje tussen gezet dan kun je hem met de hand ontluchten.
Deze plaats in de aanvoerleiding tussen filter en blok .
Kost zon 10 euro bij een automaterialen zaak.
Kijk ook even of hij wel voorgloeid.

succes

Mad Max
25-01-2012, 17:30
Haha mooie verwarring kan je er van krijgen, het is in ieder geval duidelijk nu! :D

Hij gloeit wel voor!

Mad Max
26-01-2012, 21:28
Een maat van me zei dat de startmotor misschien wel blijft hangen, ik zal hem morgen even loshalen en kijken of het helpt als ik hem een beetje smeer.

Mad Max
28-01-2012, 17:16
Hij loopt! De ontluchtingsnippel van de dieselfilter behuizing bleek te lekken.
Nou draait hij alleen wel vrij hoge toeren stationair en reageert nog niet op het gaspedaal. Ook komt er elke keer een hele dikke blauwe wolk uit de uitlaat, maar dat zal er wel een beetje bij horen denk ik?

Fasterd
28-01-2012, 18:37
Weet je zeker dat je pomp goed is?

Mad Max
28-01-2012, 20:26
Nee, ik heb de caddy gekocht zonder dat hij liep.
Kan het zijn dat de vervroeger blijft hangen?
Ook als ik gas geef met de gasschuif zelf reageert hij er niet op :confused:

En het lijkt alsof hij koelvloeistof terug het reservoir in drukt :eek:
Lekke kop(pakking)?

Mad Max
30-01-2012, 15:17
http://youtu.be/PDw1lYCDbr8

Na het filmpje overstroomde het reservoir langs de sensor.

Kop er maar eens afhalen denk ik?

Of komt dit door verkeerde afstelling van de pomp? Gezien hij toch niet reageert op gas geven en een hoog stationair heeft.

gooigolf
30-01-2012, 19:36
loopt niet echt fris ..
vint hem ma vreemt schudden ,, loopt op 3 cylinders .mischien een gloeier
druk opbouwen hoort zoizo niet .
succes
vrgr gooigolf

Mad Max
30-01-2012, 22:20
Een maat van me zei dat dat straaltje gewoon normaal is en betekent dat de waterpomp zn werk gewoon doet. En kan die rook niet te maken hebben met verkeerde afstelling van de pomp icm langere tijd stil staan?

Hoe bedoel je trouwens vreemd schudden? De auto staat op kriksteunen en heeft geen einddemper.

keesf
30-01-2012, 23:03
Een maat van me zei dat dat straaltje gewoon normaal is en betekent dat de waterpomp zn werk gewoon doet. En kan die rook niet te maken hebben met verkeerde afstelling van de pomp icm langere tijd stil staan?

Hoe bedoel je trouwens vreemd schudden? De auto staat op kriksteunen en heeft geen einddemper.


straaltje is niet normaal, het systeem bouwt druk op en moet de druk binnen kunnen houden, als die daar gaat lekken betekend dat
1. de afsluiting bij de sensor op t koel reservoir is niet goed meer

2. er is teveel druk en dat wil die kwijt.

zelf denk ik dat die teveel druk opbouw heeft. ik neem aan dat dit een koude start was, en dat de motor niet al een half uurtje had gelopen. dat aangenomen mag die niet zo snel zoveel druk hebben.

oorzaken hiervan kunnen zijn

1. thermostaat kapot.( mocht t wel een warme motor geweest zijn) het water kan niet circuleren. zet uit, en zoekt een uitweg.

2. koppakking er tussen uit. koelwater in de verbranding ruimte, daardoor witte rook uit de uitlaat (koelwater brandt niet zo lekker) en druk van de cilinders in het koelwater circuit, en die druk zoekt dan ook weer de weg naar buiten.

als ik naar het filmpje kijk en luister valt mij ook op dat de motor niet lekker loopt, ik zou bijna denken dat 1 van de cilinders niet mee doet.

Mad Max
30-01-2012, 23:35
Het was een koude start inderdaad. Ik weet zeker dat de afsluiting bij de sensor niet meer goed is, toen ik (tijdens het filmpje) de dop dicht draaide en de motor uitzette liep het langs de sensor naar buiten.

De waterpomp pompt toch altijd, met een koude motor zou hij het dan toch om de thermostaat moeten bypassen?

Komt dat "niet lekker lopen" niet gewoon door de open pijp? Als ik naar achteren film klinkt het heel anders dan onder de motorkap. Verder startte hij in 2x proberen, op 3 poten zal dat toch niet zo makkelijk gaan? Of onderschat ik de TD nu? :rolleyes:

Kan de rook ook ergens anders door komen?

gooigolf
31-01-2012, 07:13
Het was een koude start inderdaad. Ik weet zeker dat de afsluiting bij de sensor niet meer goed is, toen ik (tijdens het filmpje) de dop dicht draaide en de motor uitzette liep het langs de sensor naar buiten.

De waterpomp pompt toch altijd, met een koude motor zou hij het dan toch om de thermostaat moeten bypassen?

Komt dat "niet lekker lopen" niet gewoon door de open pijp? Als ik naar achteren film klinkt het heel anders dan onder de motorkap. Verder startte hij in 2x proberen, op 3 poten zal dat toch niet zo makkelijk gaan? Of onderschat ik de TD nu? :rolleyes:

Kan de rook ook ergens anders door komen?
hallo ..

dat straaltje in je reservoir is normaal ..
dat is je circulatie .. van je pomp ...
maare als je de motor zo hoort lopen klinkt het idd dat hij 1 niet meeneemt.
kan 1 van gloeiers zijn .. maar moet hij na paar tellen wel weer goedlopen ,
laat hem eens warm lopen en kijken wat hij doet .
alle punten goed optijd zetten .. moet hij gewoon goedlopen ..
anders is er meer aan de hand ..
succes er mee ..
:thumbup:

Johan1982MK1
31-01-2012, 08:39
Straaltje is idd wel normaal! juist goed.
Aan de motor te horen zou ik eerst een andere pomp proberen en misschien een paar andere verstuivers en de gloeiers vernieuwen.
Denk dat je dan al een heel eind bent.

Mad Max
31-01-2012, 12:28
Zo! Jullie waren er vroeg bij vanochtend :)

Ik zal eerst de pomp eens beter bekijken, kijken of het stationair wat lager kan.
Ook de gashevel zit volgens mij niet goed.

Johan1982MK1
31-01-2012, 12:39
Zo! Jullie waren er vroeg bij vanochtend :)


:D :D @work he..

Mad Max
31-01-2012, 16:05
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=154998

Heb net bovenstaande link gevolgd;
- Die hevel verstellen verandert niks. Hij zat wel verkeerd gemonteerd maar hij geeft nog steeds geen reactie op gas geven.
- De stationairschroef zit er niet op bij mijn pomp :|
- De roetstop reageert hij wel op, start vooral wat moeilijker als ik hem naar buiten draai.

En nu is de accu leeg, morgen weer proberen.

gooigolf
31-01-2012, 19:08
hallo dag meenemen hahahah ..

7 uur mooie tijd ..

dat hij op gas niet treageerd klopt van geen kant ..
zou eens kijken om ander pompje ..
denk dat lopen mooi stuk beter word
vrgr gooigolf

wooter
31-01-2012, 19:43
Like i said max,

Ik denk dat die pomp gaar is. Gewoon een andere pomp erop monteren... kan je later die oude pomp nog is laten reviseren.

Ik heb trouwens net setje gloeipitten besteld a 27euro inclusief verzendkosten. Ebay.de

Johan1982MK1
31-01-2012, 21:18
dat hij op gas niet treageerd klopt van geen kant ..

vrgr gooigolf

Klopt, dat deugt niet!
Als ie met de nieuwe pomp goed loopt kan je dan altijd nog kijken hoe de koppakking is.
Hij zal altijd een beetje druk opbouwen omdat koelvloeistof warm wordt en uitzet, zolang hij maar niet wit rookt/kvs verbruikt, of olie door de kvs gooit.

En een koppakking is niet heel veek werk bij zo'n ding :thumbup:

Succes ermee, leuk project en je leert er heel veel van :thumbup:

Mad Max
31-01-2012, 22:32
Ok ik ga op zoek naar een goeie pomp!

Mad Max
03-02-2012, 16:26
Misschien is de pomp nog te redden, heb vandaag de pomp open gehaald, best veel bruine aanslag en spul dat stroef/niet goed loopt.
Ook even goed gekeken naar de stand van de gashevel, die dus tov deze 90 graden gedraaid zit:
http://img30.imageshack.us/img30/1961/47871635.jpg

Resultaat: Een rustig stationair op 4 poten EN reactie op het gas!
Maar de reactie is wel traag en heel veel toeren wil hij nog niet maken. Ook valt ie uit als je het gas dan weer los laat.

http://www.youtube.com/watch?v=m2VMKvhon90&feature=youtu.be

Johan1982MK1
04-02-2012, 19:09
Vaak met rommel of roest door lang stilstaan/niet goed afgedopt dan is het fijne van de pomp er direct af.

Mad Max
05-02-2012, 12:36
Ik heb hem nu in de week gezet met cleanerspul, even een paar daagjes laten staan en kijken hoe die dan loopt.

Vraagje, dat lekken langs de koelvloeistofsensor doet hij alleen als ik de vuldop dicht draai. Hoort de vuldop normaal druk te kunnen aflaten?

gooigolf
05-02-2012, 14:00
hallo je kan het proberen ,,

ze worden er niet beter op als ze poos stil liggen ,,
en goed afstellen die gashefel .
op mp staan ook wel paar pompen .. dus je kan alle kanten op .
vrgr gooigolf succes

Mad Max
06-02-2012, 00:16
Even duimen dat deze nog te redden is.

Klopt het dat een 1.9 TD (zonder I) brandstofpomp ook past?

mark89769
06-02-2012, 11:32
Even duimen dat deze nog te redden is.

Klopt het dat een 1.9 TD (zonder I) brandstofpomp ook past?

Je kan ook een revisiesetje kopen :D

http://www.gjbautos.nl/shop/nl/brandstof-systeem/12433-revisieset-dieselpomp-ve-bosch.html

Mad Max
08-02-2012, 16:52
De pomp reageert na een paar dagen weken in de cleaner wel beter, hij valt ook minder snel uit als ik even gas geef. Maar het gaat nog steeds niet echt soepeltjes.
Ik heb een doorzichtige leiding van het brandstoffilter naar de pomp gemonteerd, maar elke keer als ik de auto uit zet komen er vanaf de pomp 2 (niet hele grote) luchtbellen terug de leiding in.

Hoe krijg ik die lucht er uit? Ik heb al 3x alle wartels op de verstuivers los gehad, elke keer kwam er genoeg diesel uit. Zelfs een tijdje laten lopen met de meest rechtse wartel open helpt niet, de luchtbel gaat wel de pomp in, maar hij komt elke keer terug als de motor uit is.

gooigolf
08-02-2012, 17:35
als je hem laat lopen moet hij er wel uitgaan ,,
als hij steeds trugkomt kan er erges een lek zijn ,,
controleer eens kunstof op je brandstof filter ..
gaat slang in en uit ,
vrgr gooigolf

Mad Max
09-02-2012, 14:12
Ik denk niet dat het bij het filter zit, de luchtbel komt namelijk uit de pomp en gaat richting het filter als de motor uit is. Hij blijft dan halverwege zitten. Als de motor loopt zie je in de hele leiding geen luchtbellen.

Toen ik vanochtend de motorkap open deed zat er nog veel meer lucht in de leiding, maar dat kan misschien ook komen doordat ik de dop van de tank los had...

Mad Max
09-02-2012, 14:19
Ik kan een 1.9 TD pomp kopen voor weinig, maar deze heeft wel 3/4 jaar stil gestaan. Is dat wat?

Mad Max
09-02-2012, 16:43
Je kan ook een revisiesetje kopen :D

http://www.gjbautos.nl/shop/nl/brandstof-systeem/12433-revisieset-dieselpomp-ve-bosch.html

Deze is voor BMW, of is het dezelfde pomp?

mark89769
09-02-2012, 20:36
Deze is voor BMW, of is het dezelfde pomp? Ik weet niet of het allemaal hetzelfde is anders ff Da Brt PB'en op dit forum die weet het zeker!

DÁ-BRT
10-02-2012, 03:25
De pomp staat niet op tijd als ik hem zo hoor lopen.

Als je de gashendel afstelt dan moet je de veer nog niet op spanning zetten. Die kan je later met een dubbel gevouwen ty-rap erop zetten. Je moet pas bij het laatste deel van het verdraaien van de gashendel voelen dat je binnen in de pomp de veer aan het uitrekken bent. (dat de gashendel zwaarder gaat) dan staat je gashendel goed.

Pompen zijn heel gevoelig voor vocht.

Een 1900TD pomp past niet zonder aanpassingen op een 1600, omdat hij een langer neus stuk heeft en de offset van de poelie niet past door de dunnere pomp steun bij de 1600. De persklephouders (= terugslag klep waar de leidingen naar de verstuivers aan vast zitten) zijn langer waardoor de brandstofleidingen niet passen.

Het pakkingsetje waar het meeste inzit wat je nodig bent is: 1 467 010 059

Mad Max
10-02-2012, 14:25
Bedankt voor je antwoord!

Ik ben er net achter gekomen dat de retourleiding verstopt zat, nu de gashendel even afstellen en kijken hoe het gaat.

DÁ-BRT
10-02-2012, 14:35
Hmm als je dan bedenkt dat een goede VE pomp bijna 5x zoveel brandstof opbrengt dan dat de motor verbruikt.

Bij een verstopte retour leiding bouw je veel meer interne pompdruk op waardoor de pomp gaat vervroegen en het lijkt of de pomp niet goed op tijd staat.

Mad Max
11-02-2012, 15:21
Is het ook niet zo dat er bij de retourleiding op de tank een 1weg klep zit? Het lijkt als hij loopt soms dat hij er een beetje lucht door aan trekt. Terug richting de pomp dus.

gooigolf
11-02-2012, 18:48
op je brandstof filter zit,, 1 weg op ..
maar is niet voor retoer ..
vrgr gooigolf

DÁ-BRT
11-02-2012, 23:31
Bij de oudere diesels zit er geen terugslag klep in,

Vanaf de latere golf 2 hebben ze op de retour aansluiting van het brandstoffilter een plastic huis met een terugslag klep erin. (die moet je wel goed zetten, naar je tank moet de pijl staan)

Mad Max
02-03-2012, 16:54
Ok ik heb niet heel veel kunnen werken aan de caddy laatste paar weken, maar de startmotor heeft het nu begeven :(
Hij klikte nog wel (de as schoof nog wel naar buiten), maar ging niet meer rond. Ik heb er toen nieuwe koolborstels in gezet maar hij deed nog steeds het zelfde. (1 koolborstel bleek wel kapot/afgebroken)
Als ik de + van de accu direct op de startmotor zette ging hij nu wel rond, dus dacht ik dat het probleem in het relais zat. Nou heb ik net een nieuw relais gemonteerd maar nou doet hij alsnog hetzelfde :S

Wat kan het zijn? :S

Mad Max
02-03-2012, 19:10
Ok het is al weer opgelost, de + kabel van de accu naar het relais was gewoon gaar!

Mad Max
12-03-2012, 14:09
Heb nu een andere pomp van een T3 gemonteerd, hij loopt en reageert mooi! Ik zal hem binnenkort echt goed op tijd zetten. Hij rookt alleen nog wel aardig (blauw), is dat olie?

gooigolf
12-03-2012, 18:42
blauw is olie ,,
maar zet hem eerst maar eens goed op tijd ,,
en kijk dan even weer ,
vrgr gooigolf .

NickyMKII
12-03-2012, 19:17
Bekend probleem, dat ligt aan je dieselfilter. heb je de oude nog? probeer het maar eens om te zetten.
Ik heb zelf 5 jaar lang caddy 1 diesel gereden en na een keer een grote beurt gedaan te hebben exact dit probleem, met een filter van de VW dealer liep hij niet.....todat ik de oude terug had gezet, sloeg gelijk aan en liep weer als een zonnetje.

Mad Max
13-03-2012, 10:40
Maar hij start en loopt prima op het nieuwe filter..

Johan1982MK1
13-03-2012, 12:50
kleprubbers/klepstelen eens controleren zijn ook wel eens stuk/lek of hebben speling waardoor ie olie kan verbruiken.
Kan ook aan de turbo liggen dat ie wat verbruikt.

MocroPlay
13-03-2012, 18:11
@ Johan
JR motor heeft hydrostoters voor zover ik weet en als die niet meer goed werken dan hoor je dat wel toch.

gti_power
13-03-2012, 20:10
Dan kunnen de klepstelen of rubbers toch nog lekken hoor.
Mocht je interesse hebben heb nog een gtd intercooler set compleet liggen voor de 1.6.

Mad Max
21-03-2012, 15:25
blauw is olie ,,
maar zet hem eerst maar eens goed op tijd ,,
en kijk dan even weer ,
vrgr gooigolf .

Gister heb ik de pomp op tijd gezet volgens deze stappen (goeie uitleg!):
http://vincewaldon.com/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=28

:tongue: Ik ga de rookwalmen missen, filmpje!!
http://www.facebook.com/photo.php?v=363864120320625

Johan1982MK1
21-03-2012, 15:47
Hhaha geweldig :thumbup:
blijft mooi lopen vind ik zo'n 1.6

MocroPlay
22-03-2012, 12:57
@gti power
Ik heb eventueel wel interesse, k heb je een pm gedaan